Så länge det retar någon… /Michis

Dagens snabba tanke:

Så länge det retar någon att det finns en Pridevecka, så länge behöver det finnas en Pridevecka.

 

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

122 kommentarer till Så länge det retar någon… /Michis

  1. matilda77a skriver:

    Vad är pridevecka? Är syftet med pridevecka att reta folk? Dumma frågor kanske men jag har aldrig hört talas om pridevecka. Kan du ”reta upp” mig genom förklara vad det innebär?

  2. hotspot12femtiofyra skriver:

    Så sant så sant!Du är klok som vanligt.:o)

    • Michis skriver:

      Klok vet jag inte om jag är, men det bara slog mig när jag såg alla inlägg om Pride där folk skriver ”Inte för att jag bryr mig… MEN!”Klart folk bryr sig. De bryr sig helt fantastiskt mycket. Det retar dem något oerhört att deras fördomar bekräftas, att deras fördomar inte bekräftas, att veckan ens finns, att det finns bögar som lyssnar på schlager och flator som går till Lash och smiskar varandra och att det finns de som inte är med på Prideveckan fastän de är gay, queer, homo, bi eller vad de nu vill kalla sig om de vill kalla sig något alls… Så det bara slog mig, så länge så många blir så upprörda över att Prideveckan finns så behövs den ju.

  3. hotspot12femtiofyra skriver:

    Förlåt för min upprepning. Min dator hade hicka…

  4. Herr o Fru Svensson skriver:

    Pride veckan i sig själv retar mig inte speciellt mycket. Tycker det är en ganska ointressant tillställning. Det som däremot retar mig är oförmågan att disskutera dom egna fördomarna inom HBT gruppen.//Herr S

    • Michis skriver:

      Men det är ju lite konstigt, för jag har inte haft några problem med att diskutera fördomar inom HBTQ-gruppen med vare sig gaykillar, queerflator, transgenders eller vad folk nu vill kalla sig om de vill kalla sig något. Tur för mig kanske, vad vet jag. Vad jag vet är dock att det alltid går att lyfta ämnet, även om folk här på bloggen sällan är förmögna att diskutera särskilt mycket alls när det väl kommer till kritan, vare sig det gäller sommarkatter, pedofili eller blomflugemördarrecept.Men ändå envisas jag med att blogga vidare, tydligen, trots att det här finns en oförmåga att diskutera diverse ämnen.Har ni lyft frågan om fördomar inom HBT till HBTQ-folk?Vad hände?(HBTQ – Homo, Bi, Trans, Queer. Täcker fortfarande inte in allt, men det blir så himla långa förkortningar nu för tiden…)

  5. Mumlans Ränder skriver:

    Absolut.. Bögar gillar mer schlager än heteromän. Bögar har ofta inga problem med att knulla runt då de inte ser det som otrohet.Det är inte fördomar. Det är hur det är, och jag har inga problem med det:)Men hela grejen med pride och regnbågsfestival är lite mesig. Det gör inte precis hbt-människor en tjänst, utan visar mer att de vill vara ”utanför”Vill de det, så har de valt det.De homosexuella jag känner avskyr det.

  6. Mumlans Ränder skriver:

    Japp, och de får nog finna sig i att bli särbehandlade. Precis som alla andra homosexuella, tyvärr.

  7. Herr o Fru Svensson skriver:

    Konstigt att du inte känner några bögar som inte har någon avvikande uppfattninga om Pride veckan. Dom flesta jag känner, känner inte igen sig i Prideveckan. Men kan bero på att jag umgås i mer macho miljöer….Ja en fördom kanske….men en fördom som finns inom Homo kretsarna själva.//Herr S

    • Michis skriver:

      Nu vet jag inte riktigt var du fick den uppfattningen ifrån. Det jag skrev var ju något helt annat än vad du fick det till.Jag känner säkert många hbtq-personer som inte gillar prideveckan, men det du skrev att du retade dig på var ju att det inte gick att diskutera fördomar och det var det jag svarade på.

  8. Transparent skriver:

    Nu kan man ju reta sig på PRIDE-festivalen av olika skäl. Precis som Mumlans Ränder skriver finns det homosexuella som inte tycker om festivalen och de är ju knappast emot den själva sexuella orienteringen utan snarare jippot i sig. Jag ställer mig i den skaran, även när det gäller regnbågsfestivalen. Jag skulle vilja påstå att sådana där evenemang förskjuter en mer utbredd tolerans. I synnerhet PRIDE-festivalen är ju mer eller mindre en freakshow när det kommer till paraden. Nej, nu kallar jag inte HBT-människor för freaks, men PRIDE-festivalen har inte med de själva sexuella orienteringarna att göra utan snarare om rörelsen och beteendet många uppvisar. Det är dekadent, extravagant och överdrivet i många aspekter. Jag är övertygad om att fler hade vara öppna för sådana här festivaler om det lades mer resurser på saklig information snarare än ett jippo. Paraderna i både PRIDE- och regnbågsfestivalen borde slopas av den simpla anledning att få människor, HBT-människor inkluderat, beter sig på det där sättet. Det försvårar möjligheterna att nå ut till de minst toleranta. Och det markerar verkligen att ”vi är inte bara annorlunda när det kommer till sex, vi är det i övrigt också”.

    • Michis skriver:

      Jahopps. Men uppenbarligen så vill den helt enkelt inte bli slopad, eftersom den fortfarande lever, 40 år efter Stonewall.Jippot roar uppenbarligen många festivaldeltagare. Nej, den passar inte alla, men dem det inte passar är ju inte där. Och att nå ut till de minst toleranta, det vill säga typ homofoba nynazister, det lär man nog aldrig göra, hur saklig man än är. Skoj för dem som gillar festivalen, mindre skoj för andra som inte gillar den, uppenbarligen.Själv avskyr jag alla former av sport på tv förutom pistolskytte, men inte förväntar jag mig att alla sportutövare och såna som är intresserade av sport kommer att bry sig om det för det.

  9. Mumlans Ränder skriver:

    Transparent: Jävligt bra skrivet:)

  10. Azalean skriver:

    Alltid! Så länge man lägger märke till någon och det stör någon behövs det.. Du är vis min vän!Kram

  11. Mumlans Ränder skriver:

    Azalean:Då ska alla individer ha en festival:)

    • Michis skriver:

      Såvitt jag vet finns det festivaler för alla individer. Eller har jag missat något i festivalutbudet? Förutom Pride finns det hårdrocksfestivaler, dansbandsfestivaler, vattenfestivaler, storsjöyror, augustifestivaler, kräftfester… behöver jag fortsätta?

  12. Transparent skriver:

    @ MumlanDet märkliga är ju att de i och med paraderna visar att de vill vara på det sättet – och det kommer aldrig att accepteras som normalt, det kommer aldrig att bli en norm med tanke på att det hela utgörs av en minoritet även bland HBT-folket. Jag kan faktiskt inte begripa hur man kan markera så tydligt, stoltsera med det och sedan gnälla när folk motsätter sig.

  13. Bengt skriver:

    Jag har också funderat på det där med att de vill sticka ut och vara så uppkäftiga och påträngande som möjligt. I början av HBT-revolutionen i Sverige så¨var det nog nödvändigt att överdriva, provocera, för att väcka debatt och knuffa den moraliska supertankern Sverige in på en mera liberal kurs. Nu börjar folk tröttna på gapet och det hotar att snarare motverka det de vill uppnå. Precis som med feminism (och alla annat) så nog lagom bäst och det gäller att vet när det är dags att sluta provocera, annars blir man avfärdad som pajas och folk tappar både tålamod och intresse.

    • Michis skriver:

      Vill de? Jag kan inte påstå att jag känner mig påträngd eller uppkäftad emot av just HBTQ-folket uppe på Pridefestivalen i Stockholm. Men jag kanske har missat något – jag som inte aktivt letar rätt på sånt jag retar mig på? 😉

  14. Mumlans Ränder skriver:

    Transparent: Jag är helt med dig!Bengt: Du skrev:”det gäller att vet när det är dags att sluta provocera, annars blir man avfärdad som pajas och folk tappar både tålamod och intresse. ”Tyvärr är det faktiskt precis så!

    • Michis skriver:

      Och ändå läser jag fortfarande din blogg och du min? ;-)Med det menar jag bara att det finns folk som anser att både du och jag är alltför provocerande. De anser säkert att vi är pajasar. Ska vi hålla klaffen bara för det?

  15. Lottchen skriver:

    Word.

  16. Transparent skriver:

    Att festivalen är underhållande för kretsen som besöker den varje år är ju underförstått, men frågan är hur den gynnar arbetet med att öka toleransen? Det känns ju mer som en fest, ett spektakel, snarare än ett arbete om att sprida budskap och information på ett sakligt och sansat sätt. Ett annat problem är att det är isolerat och når endast ut till de människor som tycker om det hela, som roas. Det är blott underhållning. Det finns ingen konstruktivitet. Dessa festivaler och i synnerhet paraderna, som verktyg för att öka tolerans för HBT-människor, är lika effektivt som uttalandet ”alla män är potentiella våldtäktsmän” är för feminismen och jämställdhetsarbetet.En annan motsvarighet skulle kunna vara att en grupp människor anordnar en festival eller event där temat är legalisering av cannabis – men istället för att föra fram konkreta åtgärder och planeringar, information och målsättning, så röker de ner sig totalt.

    • Michis skriver:

      Ja, men vad spelar det för roll om det är en fest och ett spektakel då? Information och sprida budskap på ett sansat sätt sker övriga veckor under året, genom idogt arbete från bland annat RFSL.Din motsvarighet är sannerligen komplett irrelevant. Snarare är det som friidrottsevenemang- istället för att föra fram konkreta åtgärder och planeringar, information och målsättning kring friidrott så ägnar de sig bara åt att sporta. Komplett icke-konstruktivt, i mitt tycke. Ändå ägnar sig media åt sport hela året om.

  17. Lindalou skriver:

    Jag håller inte med om din rubrik. Jag tycker att om det övergår till att förtrycka andra så kanske det spelat ut sin funktion. Och detta anspelande på sex hela tiden. Jag säger som många andra här, jag har faktiskt också vänner som är homosexuella men de är precis som jag, de basunerar inte ut vem eller hur de knullar och inte är jag intresserad av att höra det och inte vill de höra mina bravader i sängen heller. Jag är den jag är men jag är inte den jag knullar med.Och att försöka få heterosexuella att verka konstiga är väl att göra ett fett självmål. Alla tillsammans borde vara deras motto, inte VI, vi, vi och sen ni andra.Så länge det retar någon behövs inte alls Prideveckan om det visar sig att den blir till en lobby för provokativa HBT-personer som verkligen gör allt för att särskilja homosexuella från heterosexuella.

    • Michis skriver:

      Min rubrik är: ”Så länge det retar någon…” inte ”Så länge de förtrycker någon.”Och jag känner många heterosexuella som basunerar ut vem och hur de knullar, trots att jag inte är intresserad. På samma sätt som du känner jag också homosexuella som inte berättar. Själv har jag inte sett så mycket anspelande på just sex under Prideveckan, förutom workshops kring just sex där man passar på att lära ut hur man har säkert sex, ifall någon HBTQ-person nu skulle ha missat det tillsammans med icke-HBTQ-personerna under sexualundervisningen.Jag är glad över att Prideveckan är den folkfest den är. Om du räknar på hur många deltagare det finns som köpt band och hur många som är ”provokativa HBT-personer som verkligen gör allt för att särskilja homosexuella från heterosexuella” så ser du nog att differensen är ganska gigantisk.

  18. Zmilla skriver:

    Vänta nu…kommentarerna fick mig att vilja skriva om det här själv, tack för inspirationen. 🙂

  19. cocoon skriver:

    Föra året var det kast med liten dildo. Eller om den var stor jag minns inte.Jag kastar aldrig dildos här hemma. Nä ,håller med han T.

    • Michis skriver:

      Var det? Jag letade inte rätt på sån info eftersom jag inte var så intresserad, men det är klart, det kanske jag hade kunnat reta mig på. Dildos ska man ju visserligen leka med, men gud förbjude ifall folk leker med dem på annat sätt än avsett.

  20. yrvaedret skriver:

    Varför reta upp sig att det finns en Pridevecka? Kram

    • Michis skriver:

      Ingen aning. Själv lyckas jag ju hålla huvudet kallt varenda gång de sätter in en fotbollsmatch istället för ett avsnitt av mina favoritserier, och det gör de jävlarna året om, känns det som. En vecka om året kan man väl hitta på något annat att reta sig på.

  21. Robert Wallin skriver:

    Ni som efterlyser fakta och information letar bara med ena ögat. Pridefestivalen har gjort att flera tidningar skriver om allt möjligt kring HBT. Öppna förskolor, möjligheten att visa sin kärlek öppet mm. Det kommer att vara smockat med ”seriösa” arrangemang där uppe. Åk upp och delta, men åk hem innan paraden eftersom det är den ni retar er på tydligen.Grejen är väl att det bara det är bara de sakerna som uppfyller våra fördomar som vi noterar. Alla ”vanliga” bögar och flator ser ni inte för att de är just ”vanliga”Samtidigt undrar jag om tidningarna skulle skriva om allt det ”seriösa” om det inte också fanns det som sticker ut.Ha en bra sommar!

    • Michis skriver:

      Ja, till att börja med ignorerar de ju mitt svar på den första kommentaren. Det finns mängder med seriösa arrangemang, precis som du skriver, och jag som inte deltar i år men som varit glad gäst tidigare år känner inte igen mig i fördomarna om att allt enbart handlar om sexuella handlingar och provokativa HBTQ-personer.Din kommentar är som man brukar säga – klockren.Ha en riktigt fin sommar du med!

  22. Islandsmamman skriver:

    Jag måste erkänna att jag stör mig lite på den gapigare delen av HBT-rörelsen men jag stör mig kändisrapporteringen också. Jag har t.ex. aldrig förstått varför trosbrist smäcks upp i tidningar eller blottade bröstvårtor? Det gapas om sex överallt hela tiden och det är ”så knullar du bäst i din bilmodell”reportage i kvällstidningarna. Är det nåt annorlunda än kast med liten dildo??Själv ska jag som vanligt gå med i den mycket familjevänliga isländska Prideparaden och jag kommer som vanligt tänka när de stimmiga transornas flak åker förbi att det finns folk till allt – ungefär som jag tänker när jag ser korta bitar ur realityTV med halvnäckande brudar… 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, folk gnäller på en pridevecka om året, men så sitter de och glor på Paradise hotel?Jag ser inte logiken.

  23. Zmilla skriver:

    Pride-veckan skapar, om inget annat, debatt, vilket alltid behövs. Jag ser inte heller varför man ska störa sig på en fest som någon annan har (jag stör mig ev. på en granne som varje helg envisas med att festa hemma hela nätterna men annars får man hoppas att folk iallafall har roligt) Pride-paraden representerar ju egentligen Queer mer än något annat. Vilket ju är en del av hela grejen.Fast nog blir iallafall jag varm i hjärtat då jag ser helylle programmet Allsång på Skansen. När regnbågsflaggorna vajjar i vinden bland pensionärer, heteronormativa barnfamiljer, regnbågsfamiljer, skrikande ungdomar och kleti och pleti och alla är glada. Det är kärlek det, om än bara för en timme så inger det hopp.

    • Michis skriver:

      Debatt är suveräna saker. Det som förvånar mig är att det varje år blir samma debatt. ”Klart de får göra som de vill, bara jag slipper se det.” Jaha, så bra, men tänk, inte visste jag att folk behövde gå runt och bli godkända av varandra för att få älska vem eller med vem de vill? 😉

  24. Bengt skriver:

    Jag avsåg hela rörelsen, inte Pride eller paraden specifikt. Jag tänker åka dit och kolla i år… har missat det så många gånger. Blir nog kul!

    • Michis skriver:

      Fast då blir det ju ändå konstigt. Varför ska enstaka gaphalsar få vara din norm för hela rörelsen? ;)Ha det skoj på Pride, det brukar vara fantastiskt trevligt, var man än vill stoppa in sig själv rent fackmässigt, bara man har ett öppet sinne så är det kul!

  25. Bengt skriver:

    Bwah! Sluta nu, du förstår mycket väl vad jag menar! 😀 Ser ut att bli fint väder…

    • Michis skriver:

      Men bara för att jag förstår vad du menar så betyder ju inte det att jag inte tycker att det är roligt att peta på vad det är du säger. *pet, poke, pet*

  26. Mumlans Ränder skriver:

    Svar på din kommentar till mig:”Och ändå läser jag fortfarande din blogg och du min? ;-)Med det menar jag bara att det finns folk som anser att både du och jag är alltför provocerande. De anser säkert att vi är pajasar. Ska vi hålla klaffen bara för det?”Nej, jag tycker inte att någon ska hålla klaffen, men om jag drar ett löjes skimmer över något som jag vill att andra ska ta på allvar, så får jag skylla mig själv.Sedan svar igen på. ”Såvitt jag vet finns det festivaler för alla individer. ..etc”Nä, vi har ingen nazifestival, bulimifestival etc.Sedan tror jag att det missuppfattas å det grövsta när flera här skriver att man irriterar sig på pridefestivalen. Det är att lägga mer betydelse än vad det verkligen är (lite härskarteknik över det..)Man behöver inte irritera sig på festivalen för att ha en åsikt om den. Man går ju inte precis omkring och biter sig i knogen:)Det känns bara märkligt att människor som i alla tider inte vill bli särbehandlade gör allt för att just särbehandlas.Lite av ”hellre reta upp någon än bli ignorerad”-syndromet.Och det gynnar inte någon, som jag kan se det.

    • Michis skriver:

      Såvitt jag vet så anordnas det nazistdemonstrationer tämligen ofta, till och med under polisbeskydd då vi har yttrandefrihet som en grundläggande del av samhället. Och jag tycker det är fascinerande att så många retar sig på så lite. ”Tiina Rosenberg säger si och så och det gör att hela HBTQ-rörelsen tycker så.”Eh, nä. Det betyder att Tiina är töntig i någons ögon, men det säger noll och intet om alla andra individer.

  27. Åsa skriver:

    Jag tycker att pridefestivalen fyller en viktig funktion, den får uppmärksamhet och får ut information om vad hbt står för och innebär.Och tycker man att pride enbart är ett spektakel i tramseri och fjanteri så tror jag inte man har varit på Pride och tagit del av de talare som brukar finnas eller de aktiviteter som anordnas.De flesta tänker endast på Pride-paraden vilket endast är en liten del i hela festivalen.Jag känner många inom hbt , en del gillar festivalen, andra ogillar den.På samma sätt som jag känner många inom hbt som gillar schlager, andra ogillar det, en del gillar spenat, andra ogillar det osv osv.Dessutom är det några dagar då alla kan vara precis som de själva vill vara, de kan klä sig som de vill, bete sig som de vill och det är meningen att festivalen ska vara en trygg plats för de att vara det, även om så inte alltid varit fallet med tanke på misshandlar som skett.Tror man att t.ex en bög helt öppet kan kyssa sin partner på stan idag utan att något händer så ser man inte verkligheten, för det är fortfarande många hatbrott som sker.Flator har det lite lättare för det är mer acceptabelt att en tjej kysser en annan tjej, det är ju bara sexigt.Den dagen alla, oavsett kön på sin partner, kan visa sin kärlek öppet, klä sig exakt som man vill osv då kanske priden inte längre behövs som en oas , men tills dess fyller den en oerhört viktig funktion.

    • Michis skriver:

      Precis. Och dit är det långt kvar. Sen väljer visst många att lägga märke till det som retar dem och blunda för allt som inte passar in i ”reta sig på”-mallen…

  28. MHz skriver:

    Hehe, fan vad bra! Den dagen ingen tycker det är det minsta konstig med andra läggningar än man har själv, så har pride spelat ut sin roll!Du är lika klok som vacker! 😉

  29. Mumlans Ränder skriver:

    Helt ärligt Åsa:Då ska de nog ta och sparka lobbyisterna och marknadsförarna..

    • Michis skriver:

      De gör ju ett utmärkt jobb, helt ärligt, så varför skulle de? Frågorna lyfts ju fram och debatteras, pengarna rullar in och folk har skoj. Vad är problemet?

  30. Åsa skriver:

    Fast bara för att du inte tycker att pride är bra eller fyller någon funtion så innebär det ju inte att alla tycker så, eller att någon information inte kommer ut.Jag tycker att hela feministrörelsen är sjuk och borde skrotas, innebär det då att alla feminister borde bli bättre på att få ut vad feminismen står för eftersom jag uppenbarligen inte förstår ?Sen kan man självklart tro att lagar och åsikter skulle ändrats även utan pridefestivalen och uppmärksamheten den ger, det kan man aldrig veta.Och även om den inte haft någon inverkan, varför ska inte dessa människor få ha en festival där de kan känna sig trygga i att vara precis den de är ?Så länge de känner att de bara kan vara öppna med sin läggning och sig själva på en festival med sina egna då är det ju något som fortfarande är väldigt fel, och så länge fyller festivalen en viktig funktion..

    • Michis skriver:

      Här skriver jag bara under. Det är ju trots allt så – det finns massor här i samhället som jag personligen inte uppskattar, men som jag får lära mig att tolerera. Rökare till exempel. 😉

  31. MHz skriver:

    För att dra en sliten jämförelse som jag brukar använda i dessa frågor:Om man är punkare med alla attribut som tillhör den stilen – Mohawk, nitar etc. och sedan opponerar sig mot att folk reagerar och tycker att man är konstig – då har man ett problem och bör inte vara punkare om man inte är beredd att ta kritiken. Om man är HBTQ och strävar efter att inte särbehandlas, då bör man nog kanske inte ”freaka ur” i de grövsta tågen på Pride heller? Känns som att man gör sig själv en jäkligt stor otjänst då på något vis…Men det finns ju så mycket annat på Pride än freak-showerna!Grejen är väl att det egentligen finns något för alla där, oavsett läggning…Jag håller med Transparent och Mumlan i sak, samtidigt som jag tycker att detta bör uppmärksammas för att någon gång kunna nå full tolerans och jämlikhet oavsett läggning.En kompis till mig var ordförande i RFSL häruppe i några år, detta bara dryga året efter att ha kommit ut, så det finns ett stort behov av att få leva ut sin sexualitet speciellt för de som dolt den länge. De som väljer att avstå från Pride och liknande är nog de som aldrig eller väldigt lite dolt sin läggning – de har kanske aldrig skämmts för den de är och har inget behov av att få leva ut på detta rätt extrema sätt, det är min känsla i alla fall…/MHz

    • Michis skriver:

      Jomen, det är ju så.Fast en del av att gå all in som punkare är väl just att man gillar reaktionerna man får och så vill man sätta fingret på att trots att vi påstår oss gilla alla precis som de är idag så höjs det fortfarande på ögonbrynen när en del väljer att inte se ut som alla andra.Och det är ju otroligt få som freakar på festivalen i jämförelse med hur många det finns som är HBTQ? :-DJag tror lite som dig, det är nog lättare att få totallyckoknäppen och freaka i tåget om man till vardags lever i en by i övre Kalix och där inte vågar komma ut – långt hemifrån kan man äntligen släppa alla spärrar. Inte konstigare än allt heterosnuskande som pågår på Finlandsfärjan… 😉

  32. Mumlans Ränder skriver:

    Åsa ;Du har helt rätt. Min åsikt är bara en i mängden. Dock känner jag en kvinna på mitt lokala café som älskar pride och är själv med och arrangerar regnbågsfestivalen här i Malmö.Hennes åsikt är att hon skiter i vad folk tycker och nu får hon en chans att flippa ut lite flata-style.De män som är bögar jag känner avskyr spektaklet.Och det är bra att du tog upp feministrörelsen. (För övrigt har jag inte kritiserat en rörelse, bara ifrågasat en festival).Jag hade absolut inte sett en fördel om kvinnor hade haft en parad där vi överdriver allt som har med kvinnlighet att göra, bara för att separera oss från män. Tvärtom.Hela poängen är ju att närma oss varandra. Inte distansera oss.Och det som funkar är rätt. Det som inte funkar är fel. Retar man upp folk är inte det rätt. Skapar man förståelse är det rätt.Därför kan jag inte hålla med Michis om rubriken: ”Så länge det retar någon.”

    • Michis skriver:

      ”Retar man upp folk är inte det rätt” säger du… Men det retar ju folk bara att det finns de som inte är precis som de.En gång i tiden så retade det upp folk att det fanns de som ville avskaffa slaveriet – var det fel då?Det blev ett helt inbördeskrig om frågan om jag inte minns fel.Vet inte om rätt eller fel vann, det beror väl på om man tycker att det är rätt eller fel med slaveri…Det är ju just det. Så länge det retar någon att det finns folk som en dag om året vill hålla i en gigantisk regnbågsflagga, så länge behövs det finnas folk som vill gå och hålla i en gigantisk regnbågsflagga.Det är som med rökningen – det borde inte störa någon annan, men retar uppenbarligen många som inte har med saken att göra.Trots att ingen skadas av att Kalle, Pelle och Lisa går i Pridetåget så finns det gott om folk som blir upprörda över att Kalle, Pelle och Lisa överhuvudtaget känner ett behov av att gå i Pridetåget.Hur kommer det sig?

  33. Mumlans Ränder skriver:

    Åsa: En fråga. Du skriver:”varför ska inte dessa människor få ha en festival där de kan känna sig trygga i att vara precis den de är ?”När menar du att de INTE är som de är?I snabbköpskön?På dagis?Var? Var finns behovet att visa sin sexualitet (om man inte tänder på sex offentligt dvs, men det är en helt annan diskussion)

    • Michis skriver:

      Det finns mängder med queermänniskor som inte känner sig bekväma i vardagen med att säga att de ska hem till sin sambo av samma kön. Det är en otroligt befriande känsla att gå med i paraden och känna att man för en gångs skull är accepterad av de andra som är med just för den man är. För just där och då så är det faktiskt så.Inte för att man fornikerar offentligt i tåget, utan för att alla är stolta och glada över att vara just den de är.

  34. Åsa skriver:

    Fast att det retar någon visar ju på att problemet ännu inte är löst.Idag reagerar ingen på att kvinnor t.ex har rösträtt, men tror inte du att det retade ganska många att en kvinna nu helt plötsligt ville börja rösta ?Och festivalen handlar inte att separera sig, det handlar om att hitta en gemenskap där det annars inte finns en gemenskap.Det är oerhört många heteros som är på pride vilket innebär att det inte bara är bland hbt-människor man finner gemenskapen.Så jag ser inte på vilket sätt man distansierar sig genom festivalen ?Många går för att höra någon intressant talare, man går och tar en öl tillsammans, man sätter sig i gräset och pratar.Och det alldeles oavsett om det är en bög, flata, hetero, transperson osv eller inte.Man pratar med varandra och är trygg i den gemenskapen, de dagarna.Och de heteros som är där ser, förstår och accepterar.Det gör att förståelsen blir större och större.

    • Michis skriver:

      Jo, det är ju faktiskt så. Och uppenbarligen är det lång väg kvar att gå, men som med så mycket annat så får man väl vänta på att tiden har sin gång med.

  35. MHz skriver:

    @Mumlan: ”Var finns behovet att visa sin sexualitet ” – det där tror jag är svårt för heterosexuella att förstå fullt ut – vi kan ju faktiskt visa att vi är just heterosexuella utan att någon stör sig på det, det gör vi ju faktiskt dagligen genom att exempelvis hålla handen på vår partner, kyssas öppet eller vända på huvudet efter någon av det motsatta könet som attraherar oss på gatan. Gör en homosexuell det – då speciellt bögarna – så finns det en ganska stor risk att det provocerar någon som ser det, kanske till den grad att det leder till misshandel, så visst förstår jag att de vill ha en fullständig frizon i alla fall en gång/år…

  36. Åsa skriver:

    En bög kan inte kyssa sin partner öppet på stan utan att riskera att bli nerslagen.En transvestit kan inte klä sig som en kvinna på stan utan att riskera att bli nerslagen.Det är en verklighet som majoriteten av personer inom hbt lever med varje dag, att de inte öppet kan visa vem de är utan att riskera spott och spe och i värsta fall grovt våld.Och så länge som de inte kan vara trygga på samma sätt som vi heterosexuella kan vara så fyller festivalen en viktig funktion

  37. Mumlans Ränder skriver:

    Åsa:”Fast att det retar någon visar ju på att problemet ännu inte är löst.”Exakt! Och att göra något som separerar mer än det förenar för att ”alltid retar det någon” ser inte jag som en väg till lösning.Man distanserar sig med kritik mot heteronormen etc.Man distanserar sig med att ens diskutera dagis och åödreboende för hbt-människor. Man distanserar sig med att gå på homo-kluppar etc etc etc..Man distanserar sig med vi-och-de-mentaliteten, precis som många extremfeminister gör.Jag kan faktiskt inte se hur detta kan öka förståelse.Det bidrar inte till ett avslappnat klimat. Tvärtom.

    • Michis skriver:

      Och alla som är homo, bi, transpersoner eller helt enkelt queera tänker inte på exakt samma sätt. Nog för att heteronormen borde tålas att kritiseras och om man nu vill ha regnbågsdagis och homoäldreboenden så är det väl såvitt jag vet helt upp till folk själva att starta såna saker?Vi har ju muslimska friskolor och kristna dagis och mängder av andra olika inriktningar som får statligt stöd de med, så vad spelar det för roll?Majoriteten av regnbågsbarnen går på helt vanliga dagis där deras föräldrar fortfarande får höra: ”Men hur kunde ni skaffa barn, tänkte ni inte på att era barn kanske blir mobbade för att de har en mamma och en mamma?” av de som lär sina barn att mobba de som har en mamma och en mamma istället för mamma och pappa…

  38. Mumlans Ränder skriver:

    homo-kluppar! HAHA!Nä, jag är inte finska, men väl klumpig med tangentbordet:)

  39. Åsa skriver:

    Fast på vilket sätt separerar man sig ?Genom att kritisera heternormen och anse att det är något fel att det är just hetero som ska sätta spelreglerna ?Genom att kräva att man ska kunna visa sin kärlek på samma sätt som heteros kan på gatan ?Genom att visa att man kan klä sig över könsgränserna utan att riskera våld ?Ska hbt-personer acceptera heteronormen och anpassa sig efter den så får de ju inte längre vara som de är, då måste de anpassa sig efter den norm som de anser är fel.Den dagen homosexuella kan kyssa varandra öppet, dansa sexigt med varandra så behövs inte homoklubbar där de kan få göra detta öppet.Det handlar inte om att separera sig, det handlar om att skydda sig från en verklighet som inte accepterar de och en verklighet som hotar med våld om de inte gör som heteros gör..

    • Michis skriver:

      Det är ju det som är så konstigt idag – man får inte ifrågasätta normen, för då hotar man den med automatik. Om vi aldrig får ifrågasätta normer för att det kan reta någon så skulle vi ju fortfarande ha väldigt konstiga lagar och regler kvar…

  40. Mumlans Ränder skriver:

    Jag är fullt medveten om att vi har inskränkta människor omkring oss som häcklar överviktiga, häcklar eller slår ner invandrare, homosexuella etc etc etc.Det är JUST DÄRFÖR som jag ifrågasätter metoden: En karneval för att riktigt reta gallfeber på dessa inskränkta.Är det att vilja mötas?

    • Michis skriver:

      De riktigt inskränkta retar man ju gallfeber på även om man inte har karnevalen, för de riktigt inskränkta går ju runt och kokar av ilska över att det överhuvudtaget finns queera människor som bara vågar gå runt och vara den de är ens i vardagen.

  41. Åsa skriver:

    Fast att sluta ha festivalen med argumentet att vi inte vill reta någon är ju att säga att vi måste anpassa oss eftersom några inte tycker om oss…

    • Michis skriver:

      Att sluta fira Stonewallupploppet, vilket ju är grundorsaken – att man vill fira den dag då de första människorna satte ner foten och vägrade finna sig i att bli konstant trakasserade för att de var de de var – det kommer nog att göras den dagen det som sagt inte retar någon längre…

  42. Mumlans Ränder skriver:

    ”De gör ju ett utmärkt jobb, helt ärligt, så varför skulle de? Frågorna lyfts ju fram och debatteras, pengarna rullar in och folk har skoj. Vad är problemet?”Ok, på vilket sätt har människor i Blomstermåla fått upp ögonen och ser inte hbt-människor annorlunda än någon annan?Tror du Berta, 62, i Skara numera känner samhörighet med hbt-människor efter att hon sett karnevalen på TV?

    • Michis skriver:

      Och vad spelar det för roll ifall Berta, 62, i Skara känner samhörighet eller inte?Hon har ju uppenbarligen suttit klistrad framför TV:n och sett lyckliga människor och det är ju fantastiskt att hon ville sitta och se hela karnevalen fastän hon inte känner samhörighet med dem.

  43. Mumlans Ränder skriver:

    Åsa :Man ska nog inte sluta med något för att andra inte gillar det, men om man inte skapar förståelse så får man antingen acceptera det, eller komma på ett nytt koncept.Om de får vad de är ute efter är det ju bara att gratulera.

    • Michis skriver:

      Men det skapar ju förståelse – för varje år så blir det fler som går med i tåget och fler som tittar på. För varje år så växer festivalen och för varje år så blir det fler som diskuterar.

  44. Transparent skriver:

    Men är inte festivalparaden ett spektakel? Nu är jag fullt medveten om att det festivalen innehåller information och budskap, men det hela förtas med att festivalen är mer än fest än någonting annat. Nej, att två homosexuella män står och kysser varandra på torget en vardag skulle nog väcka anstöt hos många – i synnerhet andra, heterosexuella män. Men det i sig är ingenting konstigt, många finner det stötande när heterosexuella par kysser varandra offentligt. Hur som helst, den relevanta frågan är hur en festival med en massa tungor som fladdrar och en avslutande, ännu mer obscen parad, över huvud taget kan öka toleransen för öppen kärlek? Att man har problem med att homosexuella män kysser eller hånglar med varandra offentligt, behöver ju nödvändigtvis inte betyda att man har något problem med deras homosexualitet i sig. Lagar har, i synnerhet angående homosexualitet, till största del förändrats i mordern tid genom högt politiskt tryck och även våldsdåd, från homosexuella organisationer och deras sympatisörer. Detta gjorde att APA (American Psychriatric Association) tog bort homosexualitet från kapitlet om sexuell störning 1973. Detta spred sig och i Sverige gjorde man ändringen 1979. Detta säger också en hel del om hur den internationella psykologin verkar.Människors åsikter gällande homo- och bisexualitet är ju något som har formats under väldigt, väldigt lång tid. Och jag är av den åsikt att den processen har hämmats pga religion och dess makt över folket, även gällande tolerans om olika par- och relationskonstellationer. Pride-festivalen behövdes när den kom till Sverige, med tanke på det kritiska läget som förelåg. Idag behövs den inte på samma sätt. Vi vet att de finns, att de är annorlunda. Men nu har det slagit över: De vill vara annorlunda, de trycker upp det i folks ansikten och sedan gnäller över reaktioner. I detta läget handlar det för mig, inte om deras sexuella orientering, utan själva beteendet. Och saken är ju den, att de i sitt utförande inte endast försöker motverka heteronormativet, utan de bryter mot andra, grundläggande sociala strukturer. Hur många heterosexuella är sig själva offentligt? En sexuell orientering utgörs ju inte endast av en könsriktning. Får heterosexuella vara sig själva i en festival? Nej. Det finns en anledning till varför människor, oavsett sexuell orientering, inte är sig själva i precis alla sammanhäng – i synnerhet i offentliga sådana. Det är inte accepterat. Att försöka öka toleransen för HBT-människor är en sak, men att motsätta sig sociala strukturer som gäller _alla_ i samhället är en helt annan sak. Och HBTQ-rörelsen verkar gå den senare feminismen till mötes: Man kräver rättvisa och acceptans, men samtidigt visar man samhället och många av dess strukturer fingret. Hur kan man kräva acceptans från ett samhälle man samtidigt spottar på? Det stora problemet med detta är att det skapar en ”vi mot dem”-känsla, genom att man markerar skillnaden mellan grupperna. Är det ingen som reagerar på att HBTQ-rörelsen rackar på heterosexuella?

    • Michis skriver:

      Heterosexuella människor får väl absolut vara sig själva på varenda festival som anordnas? Och det är ju det som är grejen – Prideveckan behövs så länge som det för många är det enda andhålet på året då de kan proklamera: ”We’re here, we’re queer and we’re proud of it!”Visst reagerar jag när HBTQ-rörelsen rackar på heterosexuella, men jag reagerar oftare på att heterosexuella rackar på HBTQ-folk, för det sker betydligt oftare och är så vardagligt att få ens reagerar på det.

  45. Mumlans Ränder skriver:

    Michis: Det spelar roll, för att det är just det som är målet..

    • Michis skriver:

      Då är det nog ditt mål. Målet för Pridefestivalen är inte enbart att hon i Skara ska känna gemenskap, utan det finns så otroligt mycket mer, inte minst att erbjuda gemenskap INOM HBTQ-rörelsen.

  46. Mumlans Ränder skriver:

    Jag var tillsammans med en svart man från North Carolina.När han var 12 dog hans syster av ett rasistbrott (skjuten med hagelgevär. Hon var 20).Hans mor dog ett år senare. Hennes hjärta gav upp. Hans far som lämnat familjen som barn blev skjuten i New York där han var taxichaufför.Själv flyttade han till San Fransisco någonstans 1972 mitt under hippierörelsens tid.Han älskade det. Ingen såg hudfärg eller sexuell preferens.När han bodde i Sverige diskuterade vi Pride en gång, och han var totalt oförstående till varför man vill ha en festival som verkligen utmärker vi och de.Han kan inte gömma sin hudfärg för att slippa bli nerslagen, och nerslagen har han blivit många gånger.Han vill bara vara människa, och känner inte på något sätt att han måste utmärka sig att vara svart.Vi fick utstå mycket spe och gliringar när vi var tillsammans. Aldrig pussas eller kyssas om vi var ute en kväll på barer eller nattklubbar. Akta sig för att reta upp någon. Hot och glåpord ropade efter oss (och detta i Malmö).Kan ni se att en festival för svarta? Nattklubbar för svarta? Dagis för svarta? Äldreboende för svarta?

    • Michis skriver:

      Fruktansvärda upplevelser som ingen, jag repeterar _INGEN_ ska behöva stå ut med. Vare sig de är svarta, gula, queera, heteros eller vad de än är. Sen blir det ju lite svårt att sätta just svarta människor mot queera människor, då det finns många som är både och.

  47. Mumlans Ränder skriver:

    Jag har inget mål med Pride, men om det inte är att förena folk, så ser jag ännu mindre en anledning nu..

    • Michis skriver:

      Det förenar ju folk just i detta nu. Just i detta ögonblick så finns det människor som samlar sig för att gå med i paraden – och bland dem finns det människor av alla färger och med alla typer av sexuella läggningar.Sen finns det folk som sitter och förfasar sig över detta – men de går ju inte med, så återigen – vad är problemet?

  48. Transparent skriver:

    @ MumlansVilket ramaskri det skulle bli om det kom fram festivaler, nattklubbar, dagis och äldreboende för svarta. Många skulle säga att det inte skulle behövas, ty slaveriet ägde rum för så länge sen. Andra skulle mena på att man inte behöver breda ut segregeringen från bostadsområden, stadsdelar och hela städer till andra områden och organ inom samhället – alltså göda det problem man vill få bort. Vad påminner det dig om? 😉

    • Michis skriver:

      Än en gång – det är dumt att sätta svarta som motsats mot queera, då det finns många som är både och.Det är liksom det som är grejen. HBTQmänniskor finns inom alla samhällsgrupper och i alla samhällen, även om det finns länder där de vill förbjuda en helt naturlig företeelse.

  49. MHz skriver:

    @Mumlan: Du har en bra poäng där! Samtidgt kan jag inte annat än förstå att de med en sexuell läggning som inte är accepterad fullt ut vill ha sin period där de kan spela på sina klyschor om de vill och få vara sig själva utan att det ses som konstigt. Men visst går det att dra paralleller med de svartas kamp för sin frihet och att bli accepterade, men just genom detta så borde du också förstå varför de gör detta?Det blir ju lite speciellt då hela frågan rör en sexualitet istället för en hudfärg, och som vanligt då det gäller sex så blir det ju lite mer än vad man är van vid…Men jag tycker som du att det i mycket motverkar sitt syfte, samtidigt som uppmärksamheten behövs – kanske dock i en annan form om det skall tas på fullt allvar…Man kanske skulle särskilja karenvalen/festivalen från informationsmötena? Det kanske är onödigt att kombinera lättjan med allvaret?

    • Michis skriver:

      Nej. Lättja och allvar hör ihop.http://www.stockholmpride.org/ har allt, i mina ögon. Information, ja. I mängder. Och jag tycker att det är fantastiskt häftigt att hundratusentals människor kommer att komma som åskådare och se på tiotusentals människor som går med i paraden.

  50. Åsa skriver:

    Men för att ta upp liknelsen med svarta så kan jag säga att jag känner många svarta som är oerhört stolta för sin hudfärg och som mer än gärna vill definiera sig i första hand som svart och i andra som människa.Det finns lika många svarta som inte vill vara sin hudfärg som det finns svarta som vill vara det.Så det spelar ingen roll hur många jämförelser man drar upp om alla man känner som tycker sig och så för det säger ingenting.Det enda som spelar någon roll är att så länge man diskuterar kring det för att det väcker känslor så behöver mer arbete göras.Pride är till för att skapa gemenskap och för att få känna trygghet, det innebär inte att man når ut till alla, eller ens att alla vill vara en del i gemenskapen.Bara för att några inte tar del av gemenskapen innebär inte att det inte fyller någon funktion.Funktionen blir att många har några dagar om året då de känner sig fullständigt trygga i att vara sig själva , att de kan dela dessa dagar tillsammans med både hbt och hetero.Bara för att man inte når sitt mål fullt ut är inte ett argument för att sluta med det man gör.För då skulle man aldrig kunna göra något..

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju just det – om man har som mål att bli accepterad av alla så kan man lika gärna bara sätta sig hemma och rulla tummarna, för oavsett vad man gör och vem man är så finns det alltid någon som inte kommer att kunna acceptera dig för den du är, vem du än är och oavsett vad du gör.Varje dag möter man människor som gör saker man inte gillar, det får man lära sig att tåla, såvida man inte vill sätta sig som eremit någonstans och leva på lavar och regnvatten i resten av sitt liv.Själv önskar jag att jag hade haft möjlighet att åka upp till Pride i år. De har verkligen fått ihop bra artister och det verkar ha varit en superskoj vecka!

  51. Mumlans Ränder skriver:

    MHz Vi tänker lika där. Vill man ha rätt på sitt eget vis och bara kräva förståelse, eller vill man bygga broar?Åsa: Jag var själv i USA flera gånger där jag träffade flera av de som du säger som först definierade sig som svarta, och sedan människor.Om jag först definierar mig som vit, och sedan människa vet vi ju vad vi kan kalla mig, eller hur?Jag jobbar med marknadsföring och reklam. Kanske det färgar mig, men jag tycker att Pride och regnbågsfestivalen på flera sätt motverkar syftet, och i flera fall också förvärrar.Vill man (kanske pga många års förföljelse) segregera sig, så får man naturligvis göra det. Vi ser att många svarta gjort det.Men är det verkligen något som är bra?

    • Michis skriver:

      Nej och om man då anser att frågan ska skyfflas under mattan i stället för att diskuteras så är det ju också kontraproduktivt. Det är inget vidare med segregation, vare sig den är påtvingad eller självvald, det är väl vad vi tycker allihopa?Som människa får man acceptera att andra människor inte alltid gör precis som man själv vill – så länge det inte handlar om att de misshandlar en, stjäl från en eller på annat sätt begår brott mot en så är det liksom bara att acceptera det.Återigen – rökning. Jag är ickerökare, men tål att grannen sitter vid sitt uteserveringsbord och röker. Jag står ut med att de kysser varann med, vare sig de är straighta eller homos. Och är det så att de dessutom är av olika hudfärg så ger jag blanka fanken i det också, för inget av detta påverkar ju mig. Eller hur?Och vill de sedan samordna sig och gå i en gigantisk multifärgad sexfestival med feta cigarrer i mungipan, good for them!

  52. Mumlans Ränder skriver:

    Michis:Jag kan också för egen personliga del ha kul på en sådan festival.Men jag känner mig inte hotad av någons sexualitet, och kan således känna mig helt avslappnad oavsett om de går omkring med gag-ball eller hånglar i stolen bredvid.Men eftersom det är förståelsen som ska öka, så blir det liksom platt fall för att öka förståelsen för de som KÄNNER sig hotade.Man kan liksom inte bara slå en stekpanna i huvudet på nån och säga: ”Nu är det så här. Punkt”

    • Michis skriver:

      Där har du huvudet på spiken. Förutom att de inte slår någon med en stekpanna i huvudet då. 😉

  53. Mumlans Ränder skriver:

    Det är precis det de gör *suck*Om jag som rökare vill att du ska acceptera mig, så tror jag inte att jag börjar med en parad där vi 50 person står och blåser rök på dig.Det är att slå stekpannan i skallen.Och jag säger igen: Om syftet är: ”Vi skiter i er. Här är vi, och så här gör vi” så har man ju lyckats alldeles ypperligt.Kom sedan inte och gnäll att inskränkta människor nu blivit totalt spärrade.

    • Michis skriver:

      Åh, jag tog det bokstavligt.Om du som rökare vill att jag ska acceptera dig så behöver du inte göra något speciellt. Jag blir glad om du använder askkoppen, det är allt.Står det 50 personer och blåser rök på mig så flyttar jag mig, vet jag om att det kommer att gå en rökareparad så går jag inte dit och tittar på den.Det är ju liksom så att paraden blir större och större år från år och fler åskådare kommer det med, så den fungerar ju tydligen ypperligt.

  54. Mumlans Ränder skriver:

    ”Nej och om man då anser att frågan ska skyfflas under mattan i stället för att diskuteras så är det ju också kontraproduktivt. ”Ingen har sagt att frågan ska skyfflas under mattan. Inte någon någonstans. Tvärtom faktiskt.

    • Michis skriver:

      Så bra! :)Då är det jag som missförstått alla kommentarer kring att HBTQ-människor borde byta talesmän och att de borde förstå att de är löjeväckande och sluta begära uppmärksamhet och så vidare…

  55. Mumlans Ränder skriver:

    ”Nej, det är ju just det – om man har som mål att bli accepterad av alla så kan man lika gärna bara sätta sig hemma och rulla tummarna, för oavsett vad man gör och vem man är så finns det alltid någon som inte kommer att kunna acceptera dig för den du är, vem du än är och oavsett vad du gör.”Ok. Det köper jag. Man kan inte bli accepterad av alla. Man kanske kan välja ut en målgrupp som det är mest intressant att bli accepterad av?Eller så skiter man i att bli accepterad öht?

    • Michis skriver:

      Ehum… Men man kanske helt enkelt vill vara på Pride för att ha skoj också?Och just där och då är det väldigt skönt att bli accepterade helt enkelt av de som är där just då.

  56. Åsa skriver:

    Fast lite av syftet måste vara att säga vi skiter i er som hatar oss.För man måste visa att vi finns, vi är här och vi tänker fortsätta med det oavsett vad ni gör med och mot oss.Och det är inte så enkelt som att säga att vi struntar i om vi blir accepterade eller ej.För icke acceptansen tar sig uttryck i våld.Om det bara hade handlat om att någon tycker illa om en så är det en sak, men dessa människor riskerar våld om de visar sig själva och gör samma saker som heteros gör varje dag.Det är mycket möjligt att det finns bättre sätt att göra det på, men jag har inte sett något förslag på vad det skulle kunna vara.För den informationen som ges ut och sprids på pride tycker jag är ypperlig. Men som jag sagt tidigare så verkar de flesta tro att pride enbart är paradtåget och att det är allt som sker….

    • Michis skriver:

      Precis så, ytterligare en gång.Dessutom måste jag säga att det känns konstigt med folk som säger att andra människor faktiskt kan välja att dölja vilka de är – för frågan är ju varför de ska behöva dölja det?

  57. Mumlans Ränder skriver:

    ”Men som jag sagt tidigare så verkar de flesta tro att pride enbart är paradtåget och att det är allt som sker….”Vilket syns mest?Vilket vill man ska synas mest?

    • Michis skriver:

      Hundratusentals glada åskådare och tiotusentals som går i tåget. Många av dem har väl varit med tidigare under veckan med. Tåget syns mest och det är ju fantastiskt att det får så mycket uppmärksamhet fastän det bara är den där gnälliga HBTQ-rörelsen… och deras sympatisörer. Alldeles ljuvligt. Även om det retar många, som jag förmodar inte är där och deltar då de inte uppskattar det.

  58. Mumlans Ränder skriver:

    ”Dessutom måste jag säga att det känns konstigt med folk som säger att andra människor faktiskt kan välja att dölja vilka de är – för frågan är ju varför de ska behöva dölja det?”Känns det konstigt? Vad konstigt..Vad jag menar är att en svart man på andra sidan gatan har större chans att bli nerslagen än en homosexuell man på andra sidan gatan.Jag ser inte det konstiga i det alls.

    • Michis skriver:

      Chans? Inte risk?Nåja, om jag säger det så här: Om nu ditt ex hade haft möjlighet att dölja att han de facto var en svart man, borde han ha gjort det då? För att inte reta någon, alltså?

  59. Skymning skriver:

    Jag håller med dig du..Klok du

    • Michis skriver:

      Mja, jag är väl måttligt klok egentligen…Men jag tycker att i ett samhälle där vi påstår oss värna om alla människors lika värde så ska vi låta alla komma till tals, även om vi tycker att de är korkade, freaks, har fel i sina åsikter och så vidare.Sen får vi så klart gå i svaromål om vi vill det -också. :-)Det är det som är det fina med det här samhället vi lever i.

  60. Transparent skriver:

    Jag satte ingen motsats? Jag påpekade bara hur dumt det är med segregering, att göra saker som sätter gränser mellan grupperna – oavsett om det handlar om etnicitet eller sexualitet.Vad är det i Pride- och regnbågsfestivalen som minskar risken för att HBT-människor utsätts för våld? Söker man efter en normaliseringsprocess så bör man fläka ut sig betydligt oftare än vad man gör nu; en gång om året och dessutom isolerat inom den grupp som är en del av rörelsen eller som sympatiserar. Tror ni att de människor som vill slå ner HBT-människor går och tar del av den information som sprids under festivalen?@ ÅsaMen de skiter ju inte bara i de som hatar dem – de skiter ju på heteronormen, de som är en del av den normen, samt andra sociala strukturer. HBTQ-rörelsen vill ha acceptans och tolerans, men är själv väldigt intolerant. Det är kontraproduktivt. Två homosexuella män som öppet står och kysser varandra utsätter sig för en risk, det säger jag ingenting om. Men om de skulle göra det på en vardag, så tror jag att risken för våld är försvinnande liten. Det är något annat om det sker på en fredag eller lördagkväll i samband med fylla. Eller det kanske finns utspridda grupper i samhället som tillägnar all sin fritid på att leta efter homosexuella män som kysser varandra och sedan slå ner dem?Nu säger jag inte heller att Pride eller regnbågsfestivalen ska tas bort eller någonting sådant, huruvida dessa finns kvar eller inte bryr jag mig inte om. Det jag irriterar mig på är dubbelmoralen och överdrifterna.

    • Michis skriver:

      Absolut. Det är verkligen jättedumt med segregering. Orsaken till att Pride finns är just att homosexuella en gång i tiden trakasserades inne på sin egen klubb av polisen som regelbundet gjorde razzior trots att det inte fanns något olagligt där. När Judy Garland dog så ville det gaycommunity som då fanns gå samman och sörja henne i fred, men självklart kom det ännu en razzia. Istället för att bara knyta näven i fickan ännu en gång och tåla att bli påspöade lite ytterligare så ledde det den gången till upplopp och parader där man slutade att gömma sin sexuella läggning. Det tycker jag är något ganska positivt. Att vi har nått långt i kampen för ett samhälle där alla accepteras betyder dock inte att man kan ta och lägga ner parader och Prideveckor eftersom det uppenbarligen fortfarande finns tiotusentals människor som uppskattar arrangemanget och köper festivalpass, samt hundratusentals åskådare som samlas och ser på paraden. Det är uppenbarligen en ventil för många som uppskattar den. Sen finns det de som inte uppskattar den – tråkigt för dem, men den kommer inte att försvinna för det. Så länge den behövs och så länge som det finns de som vill arrangera den så kommer den att fortleva, hur dumma uttalanden Tiina Rosenberg än gör och hur elitistiskt Alexander Bard än beter sig.Och återigen – HBTQ-rörelsen är inte en homogen massa. Jag som bisexuell kvinna kan säkert sorteras in där, då jag inte har något emot att beteckna mig själv som queer – men att då per automatik anta att jag håller om exempelvis det helt befängda uttalandet att ”Alla män är djur!” är faktiskt att vara fördomsfull och vägra se folk som individer.Dessutom ska väl två homosexuella män få kyssa varann både vardag och fredagskvällar utan att löpa risken att bli nedslagna på samma sätt som ett heterosexuellt par självklart kan göra det?Och dubbelmoral och överdrifter finns det gott om även i det heteronormativa samhälle vi lever i.Jag retar mig mer på politikernas dubbelmoral, för det påverkar mig betydligt mer att vi har politiker som beslutsfattare som beter sig korkat än att det finns några som nån vecka om året får komma till tals i media med lite överdrifter… Irritera dig du, men folk överlag är korkade, har dubbelmoral och överdriver. Det ligger liksom i folks natur, vem de än väljer att leka den dubbelryggade besten med på kvällskvisten.

  61. Transparent skriver:

    ”[…] så ska vi låta alla komma till tals, även om vi tycker att de är korkade, freaks, har fel i sina åsikter och så vidare”.- Jag tror ingen här vill förbjuda någon att tala för att de råkar avvika från den sexuella normen. Att ifrågasätta hur någon talar och yttrar sig, och vad som faktiskt sägs, är ju en helt annan sak.

    • Michis skriver:

      Jag tror att det finns ganska många här på bloggen som under den gångna veckan har suttit och ”tummat” inlägg där det faktiskt yttras att man borde tysta ner HBTQ-rörelsen för ”man är så trött på dem.”Men vad vet jag.

  62. Transparent skriver:

    Jo, jag vet bakgrunden. Harvey Milk är t ex en historisk person som jag beundrar väldigt mycket. Han tog protesten till en annan nivå. Och sådant behövdes då, förmodligen även våldet och andra illdåd de homosexuella organisationerna och dess sympatisörer tog till. De hade fått nog. Jag är dock skeptisk till att det behövs idag. Alltså, jag hade inte brytt mig över huvud taget om de kallade pridefestivalen för vad det är: En festival, en fest, som roar människor. Att försöka göra den mer viktig och seriös än vad den i själva verket är, irriterar mig. Det är en rolig festvecka för HBTQ-rörelsen, som roar dessa människor. Det är som vilken festival som helst egentligen, varken mer eller mindre (bortsett från paraden). Att den skulle behövas och vara viktig gällande HBTQ-människors välbefinnande i samhället däremot, är jag tveksam till. Funktionen det hade för 30-40 år sedan har liksom sedan länge vattnats ur. Jo visst, i en perfekt värld skulle män kunna stå och kyssas utan risk. Men nu lever vi inte i en perfekt värld och jag ser inte hur pridefestivalen minskar den risken i övrigt. Det finns en risk att bli nedslagen för att du klär dig på ett visst sätt, eller för att du inte har en cigg att bjuda på vid rätt tillfälle. Jag menar, om nu festivaler och parader är så effektivt och viktigt för att hålla riskerna för våld nere – varför inte använda det som standardverktyg för sådana åtgärder?Att du som bisexuell kvinna kan sorteras in där är väl ganska självklart, då bisexuella ingick i redan den gamla rörelsen. B:et i akronymen står ju som bekant för ”bisexuella”. Jo, dubbelmoral och överdrifter finns men två fel gör inte ett rätt. Inte heller tar det bort problematiken bara för att andra gör det. Det är åtminstone inte något som jag vill ska uppmuntras på en sådan stor och offentlig skala.

    • Michis skriver:

      Men om du blir irriterad av den för att de försöker göra den viktigare och seriösare än vad du uppfattar den som så ligger ju problemet hos dig, inte själva prideveckan.Eller hur?

Kommentera

