Jag vet att jag är yrkesskadad… /Michis

Om jag åker in på en parkering där det står att det kostar pengar dygnet runt att parkera sitt fordon så betalar jag för den tid jag tänker stå eller så åker jag till en annan parkeringsplats.
Men det är ju jag det, yrkesskadad som jag är.

Om jag, mot förmodan, inte betalat avgiften och ser att det kommer en parkeringsvakt så säger jag troligen: ”Jag är på väg till automaten!” och går iväg till automaten. Jag ställer mig knappast och säger: ”Du, jag ska bara stå här i tio minuter, så jag behöver väl inte betala?”
Och om jag gör det och parkeringsvakten svarar mig att det kostar pengar att stå hela tiden, även om man bara vill stå i tio minuter, då kläcker jag knappast ur mig: ”Jaha, men du lilla semestervikarien, det förstår du väl att jag bara kommer att stå en stund så du behöver inte kolla min bil.”

Men som sagt… Det är ju jag det.
Folk.
Folk är som de är.
Fascinerande dock att stå framför sina barn och lära dem att regler är sånt man inte behöver bry sig om, för såna är bara löjliga och om någon som ser till att reglerna efterföljs kommer så ska man förlöjliga och håna dem, för det är bara töntigt med regler.
Bra förebild där. Verkligen.

Eller inte.
Vad vet jag.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Jag vet att jag är yrkesskadad… /Michis

  1. TheHustru skriver:

    hej tjejen… jag sticker bara in näsan för att säga hej då. Kanske jag kommer tillbaka. Det får tiden utvisa. Jag har sår att slicka först.Ta hand om dig. Du har min mail Kram.

  2. Codliver skriver:

    Ett strrålande exempel på ”Du ska göra som jag säger och inte som jag gör”Ha det!Kram

    • Michis skriver:

      Ja. Undrar om han kommer att tänka på det längre fram när hans döttrar inte vill lyda lärarna i skolan för att de har så fåniga regler – ”Men pappa, det var ju du som sa att man inte behövde lyda sånt man inte gillade.”

  3. Pappa som parkerar!! Väntar med lagkamrater! skriver:

    Det finns ju de som tror att ibland så kan man se det stora och ha lite förståelse och det trodde jag du hade efter läst din blogg från och till under senaste året. Men jag tror du förstår när ditt eget barn växer upp och skall ingå i den stora massan och inte i den lilla värld du just nu befinner dig i !!!

    • Michis skriver:

      Så du menar på fullaste allvar att det är okej att lära sina barn att man bara ska lyda de regler som man gillar?Okej. I så fall föredrar jag nog att vara i den ”lilla världen” där man gör som reglerna säger, för barn gör som vi gör, inte som vi säger. Lär jag mitt barn att man inte behöver göra som lärare, tränare, väktare, polis och för all del parkeringsvakter säger så är det ju det de kommer att ta till sig. Jag har förståelse, tro mig. Jag ber folk som står på P-förbud och handikapp att flytta på sig och jag ber folk som står på avgift att betala. Vad jag inte gör är att börja med undantag för vissa, utan det är lika för alla, nog så viktigt att lära sig.

  4. Regler?? skriver:

    Det var väl inte frågan om vi skulle lära barnen rätt eller fel. Vi skulle iväg och det var frågan om var alla saker skulle vara i de olika bilarna och sedan skulle vi åka. Men då vart det helt plötsligt frågan om P-böter eller inte. Du kunde mycket väl varit förstående och bemött oss på ett trevligt sätt iställtet före att smyga omgring bland bilarna och vara otrevlig.

    • Michis skriver:

      På platsen gäller avgift dygnet runt. Vill man stå på platserna medan man avgör var sakerna ska vara så kan man lägga en krona i automaten, få ut en biljett, lägga den i bilen och sen fundera i lugn och ro. Jag fick frågan vad som gällde på platsen och besvarade denna. Jag gav alla fordonsägare gott om tid att betala sina P-biljetter därefter.Hade jag varit oförstående och otrevlig så hade jag ju inte sagt något utan helt enkelt satt kontrollavgifter på alla bilar.Har dessutom för mig att jag önskade dig en trevlig dag, trots att du hånfullt insinuerade att jag var semestervikarie och var tämligen otrevlig mot mig.Vad gäller att lära sina barn rätt eller fel så lär du dem det varje dag när du är tillsammans med dem. När du säger att parkeringsvakten är löjlig för att hon ber dig att följa reglerna som gäller på området så ser dina barn att det är löjligt att följa reglerna.Ha en bra dag i dag med.

  5. Regler! skriver:

    Vad jag vet så sa jag inget om semestervikarie men det var ju fler som tyckte du var lite ”kall” och kunde ha tänkt på barnen när vi frågade om det var ok att stämma av och sedan åka. Jag kände igen dig direkt pga av bloggen och trodde i min enfald efter att ha läst den att du var en sympatisk människa men det var visst bara något du vill göra sken av att du är när du skriver.

    • Michis skriver:

      Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar när du säger att jag kunde ha tänkt på barnen?Det är fordonen som jag övervakar, inte andras barn?Jag säger det igen: Mitt jobb går ut på att få folk att följa parkeringsreglerna. Reglerna ska stå skyltade på platsen. Om någon frågar mig så upplyser jag om reglerna. För rättvisans skull så gör jag inte några undantag. Det kostar 3:- i timmen att stå där i Vilbergen och det går att betala med både mynt och kort.Jag är dock oerhört nyfiken på att höra orsaken till att det är jag som är dum när jag gör mitt jobb, samt varför det gör mig osympatisk att behandla er på exakt samma sätt som jag behandlar alla andra?Jag lappade en bil där uppe den dagen, en bil som inte hade någon biljett från det aktuella området under den aktuella övervakningstiden. Alla övriga skötte sig ju perfekt.Förklara gärna för mig på vilket sätt det var kallt av mig att upplysa er om de regler som skyltarna innebar?

  6. Herr o Fru Svensson skriver:

    Det ær inte lætt att vara yrkesskadad. Jag som ær byggare från grunden och numera jobbar med det igen, ser fel øverallt,,,,min far som också ær inom branschen kaklade hemma hos syrran,,,det førsta jag gjorde var att leta fel….upptæckte såklart ett liten skitfel…en plata var lite fel, ingen annan såg det, men trænade øgon såg det direkt…farsan håller på att reta ihjæl sig fortfarande.//Herr S

    • Michis skriver:

      Det är inte lätt, men man slipper många problem. Jag har ännu aldrig åkt på en kontrollavgift eller P-bot till exempel. 😉

  7. Herr o Fru Svensson skriver:

    Ja man slipper många problem…fast i vårt fall, Fru S ær också inom bygge, fast INGENTINGØR. så man ser massa fel som inte borde vara dær, fel som iofs kanske inte betyder något, men som retar oss till vansinne.//Herr S

    • Michis skriver:

      Nästan lika illa som min man som en gång hjälpte till att bygga ett innertak. Han vet att det blev en skarv på ett ställe där det inte borde vara en skarv. Det syns inte på taket, men han vet om det och det retar honom till vansinne det med.

  8. Regler är till för att följas skriver:

    Jag är alltid noga med parkeringsbiljetter, om inte pengarna räcker (oftast är det bara myntautomater där jag brukar parkera) så går jag tillbaka innan tiden har gått ut, för att fylla på med pengar i automaten.Jag är inte yrkesskadad, men min mamma har arbetat som parkeringsvakt och jag har fått höra både det ena och det andra…hon är alltid trevlig och korrekt mot personer hon möter, men ofta har hon blivit bemött med elakheter och hårda ord…bara för att hon gör sitt jobb.Fy fan för personer som inte följer reglerna och sedan har mage att hacka på parkeringsvakten för att denne gör sitt jobb.

    • Michis skriver:

      Till att börja med så lovar och svär jag att det inte är jag som skrivit den här kommentaren själv! :-DMen jag tackar så hjärtligt för den. Din mamma har lärt dig väl, young Jedi.

  9. Regler är till för att följas skriver:

    Ja, jag har fått en bra uppfostran 🙂

Kommentera

