Vad är mest rättvist? /Michis

När det gäller att ha två personer som ska dela på något, säg ett glasspaket, så är det ojämförligt mest rättvisa att den ena av dem får dela upp glassen, men den andra får välja vilken glass de vill ha först.
Då måste ju bägge bli nöjda – den som delade glassen har gjort sitt allra bästa för att få det rätt och den andre som får välja glass först upplever ju att h*n gjort ett bra val.

När det gäller mitt yrke så är det kanske inte helt uppenbart att jag försöker vara så rättvis som möjligt. När jag knallar fram till folk som sitter i bilen utanför Coops entré och säger: ”Hej, ursäkta att jag stör, men jag undrar lite grann om du kan tänka dig att ställa dig på den lediga platsen där under tiden du väntar så att du inte är i vägen för andra som vill köra förbi?” så tycker min  make att jag är onödigt trevlig. Han tycker att jag borde gå och smälla med blocket istället så att folk flyttar sig om jag nu ska få dem att flytta sig överhuvudtaget och inte bara vänta ut dem och sen springa och slänga en lapp på deras bil.

Men jag gillar inte den inställningen. Jag vill helt enkelt att folk ska komma in på vårt område, titta på skyltarna och sen göra så som det står på skyltarna. Om de har missat en skylt och jag är där så upplyser jag dem gladeligen om vad som gäller på området, om de frågar mig varför jag går där och kollar deras bilar.

Mitt arbete går liksom ut på att jag ska kolla att det bara står folk med handikappstillstånd på handikapplatser, att ingen står på P-förbud utom för att lasta/lossa och ta upp eller släppa av passagerare, att man har betalat om man står på avgiftsbelagd plats och att folk i övrigt inte står hindrande för andra.
Det är därför jag kollar efter handikapptillstånd, lappar bilar som det inte sker någon lastning/lossning ur, samt kollar efter biljetter i de bilar som står på avgiftsbelagd plats. Men det är ju inte så att jag lappar omedelbart, nejdå, jag kollar fordonet efter biljett, hittar jag ingen sån så noterar jag fordonets registreringsnummer och sen går jag iväg och tittar om det finns fler bilar utan biljett, när jag är klar med det återkommer jag och finns det fortfarande ingen biljett då så övervakar jag ju fordonet och utfärdar en kontrollavgift – för att det är mitt jobb.

En del har väldigt svårt att förstå att det skulle vara orättvist av mig att ”släppa” dem. De tycker liksom att just de borde komma undan eller hur man ska säga. De blir rentav förbannade för att just de ska behöva betala när de bara ska stå en kortare tid. De ser inte heller att det är samma regler för alla – att alla som kör in på en plats där det är avgiftsbelagt måste betala för att stå där och att när jag kommer för att se ifall det efterföljs så måste jag se till att det efterföljs.

På samma sätt som en ronderande väktare inte kan gå sin väg utan att kolla upp saken när h*n upptäcker att det finns obehöriga på ett av skyddsobjekten så kan inte jag sätta mig i bilen och åka iväg om jag ser att det finns fordon som inte betalat på ett av våra områden som är avgiftsbelagda. Jag är skyldig att utfärda kontrollavgift om jag upptäcker ett fordon som inte följer parkeringsreglerna.

Det finns de som tycker att det är småsint av mig – men det är liksom sån som jag är. Alltid har varit med. Det ska vara lika för alla. Måste jag kolla att alla betalat avgift på Cloetta Center när det är fotbollsträning för juniorer där så måste jag även kolla att alla betalat avgift på alla övriga avgiftsbelagda områden. Annars är det inte rättvist.
Och ärligt talat så skiter ju jag rent personligen i ifall folk betalar avgifter eller inte, när jag är ledig så går jag inte och tittar i bilar, men när jag arbetar så är jag av den uppfattningen att jag ska göra det jag får betalt för.

I min lilla värld så är det helt enkelt inte rättvist om några tittar på skyltarna och gör som det står, det vill säga betalar, medan andra tittar på mig och försöker tjata sig till att slippa göra som det står på skyltarna.
Det är liksom inte jag som har bestämt reglerna. Jag är bara där för att se till att folk följer dem.

Och det får de själva välja om de ska göra. Man kan lägga två spänn i automaten ute i Hagebys bostadsområde och stå på avgiftsbelagd plats i en timme, eller så kan man vara dumsnål, ge fan i att betala de där två kronorna och sitta och vakta vid fönstret och se ifall jag kommer och ifall man nu råkar vara på toaletten precis de minutrarna jag är där och övervakar så får man betala 300:- istället.

Det är folks eget val helt enkelt. För jag är rättvis. Det är exakt lika för alla.
Det är mest rättvist så. Eller vad tycker ni?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vad är mest rättvist? /Michis

  1. Afrodita skriver:

    300 kr där du bor?? Oh shit….där jag bor är det 800 kr i böter….Isåfall borde vi införa samma priser i alla städer??Eller vad tycker du? Bor iofs i centrala göteborg men visst är det häftigt att ta 800 kr?? 300 låter mera rimligt.

    • Michis skriver:

      Det beror lite på vad man gör. 300:- för att inte erlägga avgift på avgiftsbelagd plats, 600:- för att stå på P-förbud och 800:- för att stå på handikapplats utan giltigt handikapptillstånd.Håller med dig om att det borde vara lika dyrt överallt, men det är ju kommunerna som sätter priserna. I Stockholm är det olika inom Stockholm eftersom det finns flera olika kommuner i Stockholm.

  2. Bengt skriver:

    Jag delar i alla fall en del av ditt parkeringsrättvisepatos (även om jag nog skulle försöka lisma mig ur en situation 🙂 ). Jag blir hur tvär som helst på de som faktiskt bor i området och ändå stället sig på besöksparkeringen hela tiden. Vad ska jag betala 300:-/mån för min parkeringsplats för medan andra bara ska kunna skita i det? Eller som de som står på den reserverade entreprenörsplatsen för att ”det nog inte kommer nån sån nu iaf”. *morr* Bostadsbolaget är medveten om problemet men har ännu inte satt in någon övervakning, de är väl för snåla… 😦

    • Michis skriver:

      Försöka kan man ju. Funkar det inte så funkar det ju inte. Förstår dessutom din irritation över att folk skiter i att betala när du betalar för din plats, jag menar, det är ju det som är grejen att det borde vara lika för alla…

  3. Åsa skriver:

    Regler skall följas av alla , ja förutom mig då men jag är ju undantaget som bekräftar regeln.Men visst är det intressant, att många blir vansinniga om någon bryter en regel och det drabbar dem personligen, men själva har de inga problem att bryta regler, helt utan en tanke på att deras handlingar påverkar andra.

    • Michis skriver:

      Det är ju därför vi har de där fåniga och löjliga reglerna, för att de är lika fåniga och löjliga för alla.Gillar man inte vad som gäller på ett ställe så får man ju söka sig någon annanstans.

  4. Annica skriver:

    Tycker det är helt rätt att du gör ditt jobb, regler är som sagt till för att följas….

    • Michis skriver:

      Jag tycker med att jag ska göra det jag får betalt för. Det finns ju ett företag som ger mig månadslön för att bry mig, så att säga – och då gör jag ju det.

  5. yrvaedret skriver:

    För mig så är det ju självklart att alla regler ska efterföljas av alla. Och då spelar det ingen roll vilka lagar och förodningar som finns, det är de som gäller. Anytime.Men jag har inga problem med lapplisor, för jag saknar körkort *asg*Den dagen jag skaffar det ska jag köra laglydigt, parkera där man får och betala där det ska betalas.Kram

  6. wintermute skriver:

    Glasspaketsliknelsen får mig att tänka på den där scenen i Karlsson på Taket där Karlsson och Lillebror ska dela på nåt… kolor kanske det var…? Hursomhelst så tror Lillebror att det är just precis den där rättviselogiken som gäller, men med Karlsson på Taket-logik blir det istället såhär:Lillebror: Men nu tog ju du den största, fast du fick välja först…Karlsson: Vilken hade du tagit om du fått välja först?Lillebror: Den lilla så klart!Karlsson: Men du fick ju den lilla! Vad bråkar du för??Min erfarenhet säger mig att bland bilister är det genomgående Karlssonpåtaketlogik som gäller…

    • Michis skriver:

      Fast alltså, om det hade varit glasspaketsliknelsen så hade ju Lillebror delat upp kolorna så de blivit så jämna som möjligt och sen hade Karlsson fått välja.För övrigt avskydde jag Karlsson på taket när jag var barn.

Kommentera

