Hur kan man lämna sitt barn i bilen? /Michis

Jag har varit med om att jag gått runt och kollat bilar och hittat en bebis sovandes i sin bilbarnstol i en av bilarna.
Anledningen till att jag ens såg det var att bilen saknade biljett, så jag kollade ju ifall det låg någon på sätena eller liknande och såg då något som jag först trodde var en docka. Det var det inte. Det var ett barn som såg ut att vara mellan ett halvår till ett år kanske som satt och sov i sin bilbarnstol.

Först trodde jag att föräldrarna var och köpte biljett, vilket tar max en minut och då hade man sett bilen hela tiden, men det var tomt vid automaterna. Jag stannade vid bilen och ringde min chef som kom ut från kontoret och tillsammans diskuterade vi ifall vi skulle tillkalla polis.
Kanske verkar lite överdrivet, men man vet ju inte – det inträffar att bilar fattar eld utan synbar orsak, dessutom vet man aldrig hur folks mentala hälsa är – kanske hade någon glömt sitt barn i bilen för de trodde att barnet var lämnat hos barnvakt, kanske kunde någon gå förbi, se barnet och krossa rutan och ta barnet… Ja, ni förstår, vi diskuterade.
Barnet sov.

Efter femton minuter ungefär kom pappan till bilen. Han hade ju ”bara varit på Clas Ohlson” och förstod inte alls varför vi undrade över varför han lämnat sitt barn i bilen, det hade ju sovit hela tiden!

…jag tänker fortfarande på det där ibland, fastän det nu är ett par år sedan.
Speciellt eftersom jag själv har fått barn. Hur gott min son än sover i bilbarnstolen så händer det ju att han vaknar och är man då inte precis i hans synfält så börjar han ju skrika och illvråla på stört. Tanken att min son skulle sitta och skrika i panik i bilen medan jag ”bara provar ett par jeans på HM” är för mig helt befängd. Inte för att det hände i det aktuella fallet ovan alltså, men bara att det lilla skulle kunna ha hänt, bara det gör mig kallsvettig.

Så hur resonerar man som förälder när man inte tar med sig sitt barn från bilen?
Kan någon förklara för mig, för jag förstår inte. Vare sig som förälder eller som P-vakt.
Som förälder vill jag inte lämna mitt barn ensamt, som P-vakt är jag fullt medveten om hur raskt det går att krossa en ruta och plocka något ur en bil.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Hur kan man lämna sitt barn i bilen? /Michis

  1. Islandsmamman skriver:

    En del borde inte ens få ha hamster 😦

    • Michis skriver:

      Du, det finns folk som lämnat sina hamstrar utanför bilen på vår parkering ute vid Kolmårdens djurpark. På den smällheta asfalten alltså, visserligen i sin bur, men hur tänkte de där?

  2. Herr o Fru Svensson skriver:

    Lite kluven där…Tycker iofs att det kan var ok att lämna barnen själva en stund. Men vet i fan om jag hade gjort de i en obevakad bil.Jag och Fru S kan mycket väl gå ner i hotellbaren och ta en drink eller så när vi är iväg med barnen…men då är ju dom på rummet. Lämna dom i bilen verkar vara lite val mycket lättja. Har ju faktiskt hänt att bilar har blivit stulna med barn sovandes i baksättet. Tänk om den voltar i en biljakt eller så…eller om någon sjukperson tar barnet. Nä hade nog inte lämnat barnet själv i bilen.Sen tycker jag det iofs är lika galet när man som en dansk kvinna som var i NY blev åtalad för att hon hade ungen i barnvagn utanför ett kafe,,,hon satt vid dörren, vid fönstret och såg barnet hela tiden.//Herr S

    • Michis skriver:

      Fast ni hade väl aldrig lämnat barn under året ensamma i rummet medan ni går ner i baren och tar en drink?

  3. Trollan skriver:

    Jag vågar knappt lämna min 10-åring hemma när jag är iväg och handlar. Jag får hela tiden tankar på ”Tänk om det börjar brinna och han inte tar sig ut” och liknande.Att lämna småbarn i bilen, när de sover, är inte heller något man ens skulle komma på tanken att göra. Jag hade iallafall en bilbarnstol som man kunde släpa med sig och det gjorde jag. Visst är det tradigt om de vaknar fast de inte är färdigsövda, men hellre det än att lämna dem ensamma. Jag får en klump i halsen bara av tanken.

    • Michis skriver:

      Själv kör jag på bärsele. Från stolen, in i bärselen, vaknar han till så somnar han strax om igen i selen.

  4. Herr o Fru Svensson skriver:

    Där är ju lite grejen Trollan, du kan bära med bilbarnstolen…då kan vem som helst göra det…dom brukar ju dessutom inte vakna om man tar det lite lugnt.//Herr S

    • Michis skriver:

      Nä, och hellre ett vaket och skrikande barn än att komma tillbaka till bilen och upptäcka att något hänt.

  5. Trollan skriver:

    Precis, hellre ett vaket, skrikande barn än….något annat. Även om inget händer så lämnar man dem inte.

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju det jag tycker med, men anledningen till att jag bloggade om det idag var att det inte bara var jag som hade varit med om det, min mamma och syster hade sett samma sak när de var uppe på Melodifestivalen och parkerade i Globen. Någon lämnade ett litet barn ensamt i bilen och gick iväg och handlade… Dit blev polisen tillkallad och efter sådär tjugo minuter kom en förälder med shoppingkasse – fast vad ska man säga om saken?Är det brottsligt? Vad blir åtalspunkten? Var är Råd och Rön-bloggen när man behöver henne?

  6. Ass Itch skriver:

    Efter att både ha läst ditt inlägg och ditt svar på kommentar #1 undrar jag verkligen hur en del människor tänker.

    • Michis skriver:

      Tänker?Ibland undrar jag själv över varför jag envisas med att jobba i serviceyrken, jag får bara mina misantropiska fördomar bekräftade dagligen…Men samtidigt så träffar jag så många goa och glada människor med, vilket ju känns okej. Och ALLA lämnar ju inte hamstrar på parkeringen och hundar och barn i bilen. Bara några.

  7. Herr o Fru Svensson skriver:

    Nä vi hade inte lämnat ett barn på under året själv på rummet och gått och tagit en drink. Men tycker att många får massa nojor att man inte kan göra saker för att man har barn, man kan göra massor, bara inte exakt likadant som innan man fick barn. Man får ju faktiskt anpassa sig som vuxen, annars skall man inte ha barn.Herr S

    • Michis skriver:

      Klart man kan göra massor, men jag tycker nog att det bland de sakerna man inte kan göra är att ta en shoppingrunda själv på stan medans ens bebis sitter kvar i bilen. 😉

  8. erviluca skriver:

    Jag har själv bara lämnat sovande barn i bilen när jag kunnat SE bilen hela tiden och haft fönster och/eller dörr öppen (dvs när jag parkerat utanför någons hus, och suttit på tomten och SETT bilen). Att lämna sovande barn i en bil är respektlöst och ogenomtänkt! Barnet kan vakna och 1. Bli rädd 2. Försöka klänga sig ur selen och fastna. 3. Svettas ihjäl. och en massa andra saker som kan hända….Fy för såna föräldrar!

    • Michis skriver:

      Ja, men det är ju en himla skillnad. Stannar man till hos bekanta på vägen så att säga och sitter bredvid bilen i princip, det är ju inte alls i läge med att lämna barnet i bilen i parkeringshuset och åka två våningar ner och leta efter skruv. :)För övrigt kan jag berätta något läskigt – min mamma kände att det luktade bränt i bilen när hon åkte, men trodde att det var lameller eller nåt sånt där. När hon kom fram och skulle ta sin väska som låg på passagerarsätet så fick hon världens chock, därunder glödde det! Då hade stolsvärmens elsystem fått fnatt på något sätt och börjat glödbrinna!Tänk dig nu att hon hade haft en bilbarnstol monterad där och tänkt som ovan – ”Äsch, det är väl lamellerna som luktar bränt” och så hade hon kanske lämnat ett sovande barn i bilbarnstolen för att bara springa och ta ut pengar… Nä. Fy.

  9. yrvaedret skriver:

    Pappan verkar ju inte ha alla hästar hemma i hagen, hade jag fått höra att mitt x lämnat ngt av våra barn sovandes i bilen medan han ”bara” var in på Clas Olson hade jag klämt runt familjelyckan så det stod härliga till.Jag tog alltid ut våra barn fast de sov o lade dem i barnvagnen eller bar dem på axeln, hellre lite gråt o tandagnissel med ett tryggt barn än att lämna dem o så kan vad fasen som helst hända. Ett barn som inte ser sina föräldrar tror ju det är övergivet o det sitter alltid kvar i cellminnena.

    • Michis skriver:

      Ja, man vet ju aldrig hur länge ett barn sover! Även om ungen ”alltid sover i bilbarnstolen” så kanske det där är första gången som det avviker från det! ”Alltid” är ju en rätt kort tid när man pratar om barn under året!

  10. Sobek skriver:

    Jag tycker faktiskt att ett tillkallande av Polis hade varit befogat i detta fall. Särskilt som pappan inte verkade ångerfull.I detta fall så var det ju föräldern ensam nere på stan så vad hade hänt om han blivit allvarligt sjuk och oförmögen att kommunicera?vet inte hur varmt det var i NrKpg igår men det har ju tyvärr faktiskt har hänt vid ett par tillfällen bara i år att små/spädbarn, som glömts bort i bilar, dött av värmeslag. Samt det som nämnts av dig/andra i de övriga inläggen.För även om man bara tror att det ska ta 10 minuter så har ju oftast ärendena en tendens att dra iväg i tid.Det kanske är mer folk än hade hade trott eller han kanske träffade på nån han känner som han stod och snackade med en stund eller så kanske det hade kunnat vara strul i kassan av olika skäl..Så jag tycker att du hade gjort rätt om du ringt polis för du kan ju inte veta hur länge barnets föräldrar hade varit borta.Hur hade du mått om du gått därifrån och något hänt med barnet?Att lämna sitt barn i en bil på det sättet borde vara snudd på straffbart (försummelse/oaktsamhet).

    • Michis skriver:

      Det här hände ju inte igår, hade det hänt igår så hade jag ringt polisen efter ett par minuter. Även om bilen då stod inne i ett P-hus, alltså i skugga, så var alla rutor helt uppvevade och som sagt – man vet aldrig vad som ska hända. Idag hade jag ringt polisen – då var jag ny och osäker och min chef tyckte att om vi stannade vid bilen och avvaktade så kunde det räcka.

  11. Åsa skriver:

    Det går oerhört fort för en bil att bli alldeles för varm för ett barn att vistas i, och även då bilen står i skuggan.I detta fall var ju rutorna uppvevade dessutom.Det är betydligt varmare i bilen än vad det är utanför så ursäkten att jo men det är ju inte så varmt ute funkar inte.Du har faktiskt laglig rätt att krossa rutorna på bilen om du ser ett barn eller djur i en bil och du misstänker att de kan lida.Dessutom är det inte bara risken för värmeslag.Bilar blir stulna rätt ofta, hur bra mår man om man lämnat sitt barn och bilen sedan blir stulen , kan man ens förlåta sig själv ?Självklart ska man kunna fortsätta leva även efter man fått barn, men man får nog inse att ett barn kräver ett visst mått av ansvar och att livet förändras en aning.Även om jag personligen inte tror att Madeleine Mccann blev bortrövad så borde väl det vara en ögonöppnare för vad som faktiskt kan hända väldigt fort med ett ensamt barn…

    • Michis skriver:

      Men du, vad blir det för brottsubricering om man lämnar barnet ensamt i bilen?Just i det här fallet där jag var närvarande så var det inte varmt väder, hade bilen stått i solen hade jag inte ens ringt polisen innan jag krossade en ruta och tog ut barnet, det kan man göra efteråt, för då är det ju fara för liv och säkerhet som ger en rätt att bryta sig in i bilen.

  12. Inte ok. 15 minuter är lång tid att sitta och skrika. En minut är lång tid. Ångest.

  13. Vally skriver:

    Tårarna kommer när man tänker på den lille ensam i bilen.Tänker på hur fostran såg ut för övrigt.Fint att du reagerade.Hundar gör mig också ont att se i varma bilar.Det tror jag du tar hand om också./Vally

  14. ms Cromwell skriver:

    Så hemskt. Det finns föräldrar som inte borde ha barn. Att lämna ett barn i en bil är ju förenat med stor fara, då bilen kan bli stulen. Eller barnet. Eller börja brinna. Gud vet allt hemskt. Jag skulle aldrig lämna mina två små hundar i bilen. Och mitt barn , inte ens tanken finns i mitt huvud. Vilken idiot till karl. Tänk om det varit i Amerika. Då hade barnet varit i någon annans händer.

    • Michis skriver:

      Det sägs ju att det är tillfället som gör tjuven, så det kan lätt hända här i Sverige med, tror jag. Det är inte som för tjugo, trettio år sedan, när man med gott samvete lät barnen sova utanför på gården i sina barnvagnar medan man själv städade/diskade inomhus och kikade till dem då och då.

Kommentera

