Angående epidural:…

Angående epidural: Inför första förlossningen tänker man rosenrött att man vill föda naturligt. Inför andra förlossningen ber man om epidural i sjunde månaden. Eller som det sades på Frasier: ”Skulle du dra ut en visdomstand utan bedövning? Nä, inte det? Tänk då på hur liten den där tanden är i jämförelse med ett barn!” Humor ja… Och alla förlossningar är olika, fastän lika ändå. Det är ju trots allt så att det är många som klarar sig utan bedövning och det är många som är glada för att det finns smärtlindring att tillgå. Att ställa kravet på naturliga förlossningar som något slags ideal sätter onödig press på blivande mödrar att vara duktiga, bita ihop och helst njuta av att föda barn, så till den milda grad att det finns nyblivna mammor som känner sig misslyckade för att de under förlossningsarbetet tackat ja till smärtlindring… Som vanligt är det nog så att jag tycker att det är folks egen ensak hur de vill förlösas.

20090211.jpg

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Angående epidural:…

  1. theokleia skriver:

    Bra skrivet! De flesta jag känner har haft så snabba förlossningar så att de inte haft tid till bedövning överhuvudtaget. Visst känner jag pressen att jag också ska föda barn på ett kick och vara lika ”duktig” som de. Fast min tanke är att bedövning vill jag ha! och jag förväntar mig det värsta värsta. Tog du någon bedövning när du födde?

    • Michis skriver:

      Innan förlossningen tänkte jag att jag ville testa TENS, lustgas, hett bad och inte så mycket mer än så.Efter 30 timmars förlossningsarbete så var jag dock helt slut både psykiskt och fysiskt och fick då en epidural, vilket gjorde att jag kunde sova en timme innan utdrivningsarbetet satte igång på allvar, sonen kom efter 36 timmars förlossningsarbete. Hade min förlossning fortskridit snabbare hade jag nog inte behövt den där epiduralen, men jag litade på förlossningspersonalen som såg hur slut jag var och som erbjöd mig möjligheten att få ta en paus från smärtan och sova och det fungerade ju utmärkt!Inte känner jag mig som en sämre mamma för att jag fick en epidural och sedan också värkstimulerande dropp för att skynda på det förlopp som blev otroligt segt för min del. Han kom ju ut och var världens finaste grabb som skrek på ett kick och som mår alldeles ypperligt!Mitt råd till alla som ska föda för första gången är att hålla sig öppna för möjligheten att när man väl ligger där så är det bäst att lyssna till sin kropp. Man känner ju hur man mår och hur ont man upplever sig ha. Det har ju visats via vetenskapliga studier att exempelvis LaMaze (andningsteknik) inte ger färre kejsarsnitt eller mindre bedövningsbehov men för dem det funkar för så funkar det ju oftast jättebra för, men att påstå att de det inte funkar för på något sätt är sämre på att föda barn – det tycker jag är båg och humbug!Det enda det säger är ju att vi alla har olika förutsättningar, dessutom går man in som omföderska med nya förutsättningar med, så även om man då tror sig veta så kan det bli helt annorlunda. Ann Söderlund gjorde som jag och tog god tid på sig att få ut ettan, tvåan kom på bara några få timmar – hon trodde hon var i latensfasen när det var dags att krysta för hon ”visste” ju att det inte var dags än.Känn ingen press – bebisen kommer att komma ut på ena eller andra sättet. Däremot vill jag passa på att tipsa om att skriva in sen avnavling i förlossningsbrevet, för där tror jag att naturen är en vis mor som vill att blodet från moderkakan och navelsträngen ska få pulsera färdigt innan man klampar tillförseln till barnet!Googla gärna ”sen avnavling” så kommer du få upp massor med info! Grattis till bebis och du – välkommen på den mest spännande resan i ditt liv, det häftiga är att den varar resten av livet! 😀

  2. Anita skriver:

    Jag har 11 veckor kvar till förlossning (jaja, det kan ju bli +/- 2 veckor eller så). Jag har inte hunnit fundera speciellt mycket på smärtlindring vid förlossningen, utan jag ska nog försöka ta det som det kommer och lyssna till barnmorskornas råd (när det är dags).Vad gäller ”sen avnavling” så tror jag att det beror helt på hur barnet mår – om barnet är svagt så är det nog bra att vänta ett litet tag med avnavlingen, men om barnet mår bra så tror jag inte att det spelar så stor roll (min syster har i alla fall fått tre fullt friska barn utan sen avnavling).

    • Michis skriver:

      Jao, men det är ju det som är lite dumt, är barnet svagt så sliter de iväg ungen så fort som möjligt, mår det bra så tycker de att de kan vänta. Själv tyckte jag att det verkar logiskt att hur än barnet mår så ska det pulsera färdigt innan de klampar av tillförseln. Och det kommer att gå galant på förlossningen, hur du än gör. Jag rekommenderar varmt boken ”Att föda” av Gudrun Abascal, kostar 39:- på adlibris (fraktfritt) och där går hon igenom precis allt, hon är chefsbarnmorska på BB Stockholm eller vad det heter. Det var skönt att veta vad det var som hände i kroppen och känna till vilka möjligheter det fanns kände jag, sedan när de frågade mig om smärtlindring så visste jag vad de pratade om, men så är jag sån med, jag vill veta så mycket som möjligt rent teoretiskt innan verkligheten sätter igång.Men folk föder barn dagligen utan att ha koll på när barnet vrider sig och hur med, så det är ju inte nödvändigt för alla. 🙂

  3. Anita skriver:

    Jag har läst på en del på nätet om de olika smärtlindringsmetoderna så jag har nog en ganska bra koll på vad de innebär. Trots det känner jag att jag får ta det som det kommer i alla fall.

  4. Kaos-trollet skriver:

    Ja det är verkligen individuellt vad man vill ha, när man vill ha det och hur man tycker förlossningen är. Jag har 4 barn, två hann jag inte få någon som helst bedövning med och det var ingen hit, en är kejsarsnitt med epidural vilket jag inte heller gillade och en bästa förlossningen vad utan epidural men med lokalbedövning på slutet. Det finns så mycket idag så är man öppen finns det alternativ, även för oss snabbisar =)

  5. Nej det är en jäkla skillnad på två och 36 timmar. Gjorde 40 timmar med den första. Ingen sömn på två dygn och kryst i 2,5 timmar. Det var överjävligt. Epiduralen räddade livet på mig.Så med andra barnet ville jag ha alla droger. Började med TENS. Klarade mig fint hemma. När min man övertalade mig att åka in protesterade jag. Det gjorde ju inte ens ont än. Jag hoppade runt på sjukhuset och ville att det skulle sätta igång. De tunga drogerna ville jag spara på. Jag visste ju att det skulle göra ont SKITLÄNGE. Så började det göra ont till slut och jag bad om bedövning. Men då föddes han. Pang bom. Ingenting mot min första förlossning trots att jag hade epidural då. Nej, det har inget med inställning eller om man är tuff att göra. Jag var mycket mer positivt inställd och tuff gång 1 än gång 2. Inte ballen hjälpte det.

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju så det är, alla förlossningar är olika, fastän lika. Klart det är skönt att veta att det finns och behöver man så gör man.

Kommentera

