Saker ändras med tiden… /Michis

Jomenvisst gör det det, inget nytt under kjolen där inte. Eller solen. Eller månen för den delen.
Hur som helst så måste jag säga att jo, jag är lite tråkig vad gäller bloggandet nu för tiden, eftersom det fortfarande är så att det mesta av tiden går åt till att gå runt och plocka upp prylar och boa in sig ordentligt här i nya lyan.

Det är fantastiskt trevligt att titta ut genom datarumsfönstret och höra gräshoppor svirra och se lite träd vaja i vinden istället för att se en innergård i stan. Trodde faktiskt inte att det skulle gå att uppskatta att inte bo i centrum, men det är bara att inse att ju äldre man blir, desto konstigare saker prioriterar man i livet.
Det är liksom inte så praktiskt med krypavstånd hem från krogen när man inte längre går på krogen och så slipper man reta sig på att grannarna har fest när man inte längre har festande studenter som grannar.

Förr hade jag helt enkelt knatat över till grannen och bett om att få komma in, men som sagt, prioriteringarna ändras.
Promenadvägar känns viktigare än att bo inom Promenaderna, möjligheten att släppa ut sonen på grönbete på baksidan känns viktigare än att bo nära Vasaparken och att ha biografen på nära avstånd spelar väl ingen större roll när man aldrig har tid att se på bio?

Nu låter det kanske som att livet blir himla tråkigt bara för att man fått barn, men så är det inte. Det handlar om ett flyttat fokus. Jag uppskattar fortfarande en utekväll då och då, men vill ändå komma hem hyfsat tidigt, för jag vet ju att senast åtta så är det dags att gå upp och då vill jag heller inte vara bakis, så därför blir det mer kolsyrat vatten på kvällen än humle, malt, jäst och vatten… Så att säga.

Sen är det svårt att förklara för dem som inte vill ha barn hur mycket man uppskattar att umgås med sitt barn också. Om man tänker att barn mest är illaluktande, vingliga, dreglande varelser som kastar mat omkring sig och låter väldigt högt – då tänker man ju visserligen helt rätt, men det är lite mer än så. De där kvillrande skratten när man gör konstiga miner och ljud till exempel. Eller när man killas under knubbiga fötter. Eller när man leker tittut. Såna saker gör en alldeles varm och glad bra mycket längre än vad jag kan påminna mig att en utekväll någonsin gjort mig glad.

Det är liksom så. Saker ändras med tiden. Människor med. Snart är det ett år sen min son föddes och nu knallar han runt med förvisso vingliga steg, men går, det gör han. Pratar på sitt eget språk, pekar på saker han vill ha, blir förbannad om han inte får dem – han är helt enkelt en hel liten person. 
…det är helt enkelt otroligt mycket mer tillfredsställande att umgås med honom än vad det var att hänga vid bardisken. Dessutom har jag bättre soundtrack här hemma än vad det brukar vara på Otten. 😉

Jo. Man får väl inse att man någonstans har gått och blivit vuxen.
Det är inte så dumt, faktiskt.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Saker ändras med tiden… /Michis

  1. Ister skriver:

    Det är inte så dumt att vara vuxen, nej.

    • Michis skriver:

      Så länge jag inte blir så vuxen så jag börjar gilla levergryta så känns det okej. Levergryta är lite väl vuxet för mig. 😉

  2. Islandsmamman skriver:

    Det var kul så länge det varade men så blev man liksom bara mätt på stimmandet och ja, i valet mellan att spela spel med barnen på kvällen och supa sig full är valet skitenkelt ;-)Betalt för kudde? Jag har aldrig tagit betalt för något hantverk – förresten har jag inget svensk konto heller 🙂 Fast det borde jag nog fixa för jag har vissa planer..

    • Michis skriver:

      *s* Du får ta och fixa det och sen fixar du ett par mysiga kuddar med rött som huvudfärg till mig. Inte tomterött, mörkare rött. Sen får du betalt. Dryga ut kassan med hantverket!

Kommentera

