Avskaffa karensdagen permanent istället. /Michis

Jag är visserligen inte så gammal, men jag är gammal nog att minnas när karensdagen infördes i alla fall.
Inte sjutton blev folk mindre sjuka av att inte få betalt första arbetsdagen de var sjuka, istället släpade de sig till jobbet och satt där i febervärme och hostandes och nysandes eller smittspridandes på det sätt de nu smittspred på och så gick de hem en timme innan arbetsdagens slut, för att få så lite karens som möjligt.

Sen blev ju nästan alla andra på arbetsplatsen sjuka med inom en vecka efter det, vilket ju inte är så konstigt, går man till jobbet fastän man mår dåligt så är det ju större risk att man smittar ner andra.

Alltså fick man en kortsiktig besparing på karensdagen, samtidigt som man ser till att fler arbetare blir sjuka och därmed kostar det mer pengar i längden.

Lite dumsnålt så där.
Jag har aldrig gillat karensdagen och när det pratades om att man borde införa två karensdagar istället eftersom folk gjorde som jag skrev om ovan och gick till jobbet och jobbade in i det längsta för att försöka slippa undan inkomstbortfallet till så stor del som möjligt så blev jag nästan förbannad – jo, men visst, ta en dag till vet jag, då ska man väl lära sig som arbetare att man fanken inte ska bli smittad av virus och baskelusker?

Det är ju inte så det funkar. Grundläggande karantänsregler är ju att smittsamma sjuka människor helst inte ska komma i kontakt med de som fortfarande är friska, undantaget om de är för sjuka för att klara sig själva då vårdpersonal behövs – och om vårdpersonalen blir sjuka så bör de undvika att gå till jobbet eftersom de arbetar med redan sjuka människor och snabbt sprider smittor mellan patienter oavsett hur god handhygien man har då luftburna virus är rätt duktiga på att sprida sig ändå och det sällan är så att vårdpersonal går omkring i såna där dräkter de har i filmen Outbreak…

Hur som helst – jag är helt för att avskaffa karensdagen helt och hållet.

Kom nu ihåg att detta är en blogg, inget uppslagsverk. Det här är mina åsikter och mina funderingar, inget annat. Avvikande åsikter är välkomna, men nivån på kommentarerna får gärna vara högre än ”Din mamma var en hamster och din pappa luktar fläderbär!”

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Avskaffa karensdagen permanent istället. /Michis

  1. MHz skriver:

    Kan bara hålla med dig! Jag tillhör de som släpar mig till jobbet nästan oavsett hur sjuk jag är – har fan inte en chans att klara ett avdrag på 500 spänn eller mer! Tack och lov så har jag väldigt bra immunförsvar och är sjuk ca 1 gång vartannat år eller något åt det hållet…

    • Michis skriver:

      Jag har som tur är lite marginaler, som tur är skriver jag för jag har världens sämsta immunförsvar. Om min make nyser så blir jag förkyld, om han harklar sig så får jag lunginflammation. Jag ser inte fram emot när sonen börjar på dagis sen kan jag säga… Jag lär vara döende varje månad. Blir sjuk alldeles för ofta tyvärr och inte gör det saken bättre att jag envisas att gå och jobba fastän jag mår dåligt, blir bara så att jag utsätter andra på arbetsplatsen för smitta och så tar det längre tid innan jag blir frisk.

  2. Bengt skriver:

    Håller med, men å andra sidan hur tycker du att vi ska komma åt okynnessjukskrivandet som vi hade mer av före karensdagen? ”Jag orkar inte jobba idag så jag ringer och säger jag är sjuk”… I used up all my sick days so now I am calling in dead 🙂

    • Michis skriver:

      Fast har man många såna saker så är det nog snarare något fel på arbetsplatsen. Vi har företagshälsovård som vi sjukskriver oss till. När vi sjukskrivit oss ringer en sjuksköterska upp, kollar symptomen, ger råd, ringer tillbaka varannan dag och följer upp det hela. Har man många sjukdomsdagar så startar de en utredning om vad det kan bero på. Det känns som ett vettigare sätt att hantera okynnessjukskrivningar än att bara anta att folk sjukskriver sig för att de inte känner för att jobba, det är ju ändå bara 80% av lönen en sjukdag efter första karensen, de som skiter i det lär ju skita i att jobba ändå, eller gå till jobbet och sitta på Aftonbladet Blogg under arbetstid istället för att jobba. 😉

  3. Inger skriver:

    Det är konstigt som man vänjer sig. När regeln kom kändes den jättemärklig och nu tycker man att det är fullt normalt…Bra ialla fall om de plockar bort karensdagen under flunsan. Permanent hade väl inte heller varit fel, men är väl mycket att hoppas på?Bloggsvar: Jag älskar kräftor och kräftskivor men jag kan ju föreställa mig vad en oinvigd skulle tänka när jag sörplar på mina kräftor. Om t.o.m. en amerikan tycker att det är slafsigt – de äter ju all mat med händerna eller högst en gaffel i höger hand – vad skulle en fransman säga? Inget kanske utan bara blunda och förtränga? 🙂

    • Michis skriver:

      Jag tycker fortfarande den är jättemärklig.;)Äh, fransmän äter grodlår och ostron, de ska bara knipa igen!

  4. Islandsmamman skriver:

    Här har vi inga karensdagar. Men så har vi inte nåt anställningsskydd som i Sverige, heller. På den allmänna marknaden kan du avskeda folk för att du inte gillar dem eller att de har fula slipsar, arbetsgiverna protesterade över ett tillägg i kollektivavtalen där det sas att den som blir avskedad har rätt att få reda på varför. Inte för att det spelar nån roll, arbetsgivaren gör inget fel om han säger att ”Äh, Kalle drog fula vitsar i matsalen” eller vad det nu är som gör att han säger upp personal.(Naturligtvis inte som i USA för vi har trots allt 1-3 månaders uppsägningstid på lön o.s.v. men det GÖR faktiskt att folk är lite mer alerta.)Så folk stannar inte hemma i onödan men får ändå lön från sin arbetsgivare om de nu är sjuka 🙂

    • Michis skriver:

      Det är ju det, jag tror inte folk stannade hemma i onödan innan karensdagen, men nu vet jag att folk släpar sig till jobbet fast de borde vara hemma. Det blir liksom så att det drabbar flera ifall sjuka går till jobbet fast de borde vara hemma än om någon är frisk och okynnessjukskriver sig nån dag.

  5. Trollan skriver:

    Jag tror som du att okynnarna hittar andra vägar att gå. Det finns alltid maskhål om man bara letar tillräckligt noga. Sedan vet jag att en hel del arbetsgivare rekommenderar att man anmäler Vård av sjukt barn istället för att sjukskriva sig själv – så det blir väl lite fusk som fusk, kan jag tycka.

    • Michis skriver:

      Klart det finns maskhål att gå ändå, grejen är den att har man en arbetstagare som sjukskriver sig varje fredag och varje måndag så har man nog andra saker som behöver hända. Man kan ju i så fall kräva läkarintyg på sjukdomen till slut, samt engagera facket i det hela, samt följa upp med fullständiga hälsoundersökningar.

  6. Miafiah skriver:

    B.S Tack så jättemycket för ditt kloka inlägg i min blogg… Det har jag försökt förklara att det var inte jag som släppte identiteten… Men man stångar huvudet i en vägg…. Ha det bäst!

  7. Bengt skriver:

    Du har större tilltro till människan än vad jag har verkar det som. Jag har själv sett rätt många av de som bara inte vill jobba. Har inget med deras arbetsplats eller kollegor att göra. De är bara lata slashasar som tar alla tillfällen i akt att smita undan. En snubbe sjukskrev sig och jobbade svart i heltid stället… Om folk kan fuska så gör folk det. Men visst, man kan nog till viss del komma till rätta med de också genom riktade insatser. Din arbetsgivare verkar ha ett vettigt system men det kostar dom ju pengar också så alla lär inte lägga de pengarna och den kraften på att övervaka sina anställda men det är ju deras loss då… 🙂

    • Michis skriver:

      Nejdå, men jag kalkylerar med att det är så pass få som fuskar att det ställer till med större skada när folk går sjuka till jobbet och smittar ner andra än vad det skadar med en som fuskar. Som sagts, det finns metoder att använda om man är en vettig arbetsgivare – fullständiga hälsoundersökningar, obligatoriskt sjukintyg från första dagen, ta kontakt med facket och så vidare… Det är liksom värre om någon kommer sjuk till jobbet och smittar tio andra så man får tio som är borta veckan efter än när en inte kommer till jobbet på måndagmorgonen och inte är sjuk. Det blir ändå dyrare i längden med många som är sjuka på riktigt.

Kommentera

