Ringer FK er med? /Michis

Telefonkö? Icke då, jag får tydligen personlig service. Antingen är det bara jag, eller så är det faktiskt som damen från Försäkringskassan påpekade och det är hennes jobb att ringa och kolla när det verkar ha blivit konstigheter.
Sonen fyller ju ett helt år den 17 september och efter det så gäller det ju att ta ut fem dagars föräldrapenning eller jobba/semestra/vara sjuk och så vidare om man vill behålla sin SGI. Innan han fyller så går det bra att vara hemma och leva på lånade eller sparade pengar, men vill man vara hemma efteråt och ändå få pengar från FK om man blir sjuk så gäller det att ta ut fem dagar i veckan på det ena eller det andra sättet.

Eftersom jag kommer att både jobba och vara föräldraledig i slutet av september så ringde hur som helst en rar dam från Försäkringskassan upp mig och frågade så att det verkligen blivit rätt där. Dessutom upplyste hon mig om att jag hade missat att klicka i en onsdag vecka 46 eller när det nu var, visst ville jag väl ta ut den med? Jodå, det är klart att jag ville det och det löste hon när hon nu ändå hade mig på tråden, så jag behöver inte gå in på nätet ikväll och klicka i den själv, min föräldrapenning är godkänd och klar fram till den siste december 2009, det är nämligen så länge som jag anmält och önskat ta ut föräldrapenning. Jag vet ju inte hur inskolningen i januari blir, så jag har tänkt avvakta lite till med att ansöka för januari.

Hur som helst, det är ju inte så där jätteofta som man får höra positiva saker om Försäkringskassan. Det är väldigt sällan jag hör folk berömma dem för att de faktiskt gör ett bra jobb, trots att de skar ner personalstyrkan med massa personer och lät de som var kvar göra dubbelt så mycket mot tidigare och visst – det finns säkert handläggare där som inte är bra, men jag ville faktiskt bara säga att den dam jag pratade med idag var urtrevlig, hjälpsam och serviceinriktad. Det är nästan så jag undrar ifall det var något lurt med det där telefonsamtalet… 😉

Men i vart fall – antingen har jag någon form av specialservice från FK eller så finns det faktiskt handläggare som sitter och kollar på alla ärenden och tar kontakt om det är något som är konstigt. Jag tror nog på det senare.
Varför hör man inte mer om det egentligen? Att det faktiskt kan gå alldeles friktionsfritt från FK:s sida med?

Sist jag inte fick pengar var när jag VAB:ade. Eller så heter det ju inte nu för tiden, det heter ju TFP, tillfällig föräldrapenning. Jag blev tvungen att vara ledig från mitt jobb för att ta hand om sonen som var fullt frisk eftersom ordinarie vårdare, maken, låg däckad av en grymt vidrig maginfluensa. Jag gick in på FK:s hemsida och fyllde i att jag ville ta ut TFP, fick hem ett papper som skulle skrivas under av dagis, som ju min son inte går på, där jag skrev att jag inte kunde få något intyg från dagis (förlåt alla förskollärare och pedagoger, jag menar naturligtvis förskola) eftersom sonen inte går på något sådant än och skickade in det och väntade på mina pengar. Och väntade. Och väntade. Och ringde efter ett par månader upp lite småsur och undrade var mina pengar var. Handläggaren sa lite generat att jodå, allt var klart, men det var ju faktiskt upp till mig att begära att få pengarna utbetalda med och fixade från sin sida så att jag bara behövde logga in för att komma direkt dit där jag kunde begära utbetalning. Tror det tog två dagar innan de pengarna fanns på kontot.

Den enda som gjort fel där, det är ju jag. Så dum jag kände mig! Men det är ju klart att man kan tycka att det ska räcka med att anmäla att man vill ta ut TFP och skicka in blanketten, men det är ju som det är, man får inte glömma att begära att man faktiskt vill ha pengarna med.
Nåja.
Dum är den som dumt gör, i det här fallet jag som helt dumt glömde bort vissa viktiga detaljer.
Ha en fin kväll nu, må ni ha lika bra flyt med Försäkringskassan som jag har.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Ringer FK er med? /Michis

  1. thinkaboutit skriver:

    HejJag har en helt underbar kontakt på FK. Hon är helt suverän! Då jag är sjukskriven för psykiska problem, numera sjukpensionär, så har jag ju haft väldigt mycket kontakt med psykiatriska, men det är FK som har hjälpt mig, psyk har ställt till och FK fått reda ut, vad gäller sjukintyg och såna saker då. Sen är hon helt fantastiskt empatisk och ser till att jag ska få må BRA! Inte bara bli en i statistiken, jag frågade om jag nu i väntan på op av rygg skulle läsa någon kurs eller dylikt för att vara igång med nåt, då jag ska vara i nån rehabilitering enligt ”planen”, men hon tyckte att jag kunde få vila mig o koncentrera mig på ryggen istället, det är det inte många på FK som säger!

  2. Agnetha skriver:

    Hej !Min handläggare på FK är hur trevlig som helst, men hon är budbäraren av ”dåliga tider” liksom. Kan inte säga nåt ont om henne alls. Ska ta kontakt med henne efter den här sjukhusvistelsen ( för magen) och ta reda på vilka läkarintyg jag behöver om jag inte hinner bli arbetsträningsduglig till nov./jan. någon gång. Tiden går fort och rätt som det är är man där. Gäller att inte bli satt på pottkanten.Ha det så gott !

    • Michis skriver:

      Sånt är tråkigt, när man är budbäraren vill säga. Hoppas att det är något du kommer att ordna upp i tid, så att du mår bättre så snart som möjligt!

  3. Inger skriver:

    Ja det där med att man ska både anmäla och begära har jag också missat flera gånger! Och visst finns det bra personal även på FK.

  4. Codliver skriver:

    Jaa, det har faktiskt hänt. Det finns en underbar dam, som tagit kontakt med mig – och dessutom med ett glädjade besked.Det förgyllde verkligen min dag.Ha en bra trosdag

  5. Agnetha skriver:

    Önskar dig en härlig torsdag !

  6. Kao skriver:

    Hej Michis.Visst finns det de som är vänliga. Själv har jag ett alldeles utmärkt flyt med FK och skönt att höra att jag inte är ensam om det. Men det är för mycket harvande hit och dit med det ena och det andra. Byråkratiskt tjafs. De har verkligen gjort det besvärligt för sej själva och sina – heter det klienter? Det är för krångligt. Men det får man nog skylla regeringen för. Idiotregler och en nedvärderande syn på sjuka och arbetslösa, som de har. Har ju skrivit en hel del om det.Skönt att det ordnade upp sej för dej och din man.Jag ställer själv ALDRIG några frågor till FK. Jag övertrumfar dem i stället med bättre, realistiska argument. Alltid på ett vänligt och artigt sätt, om vi inte är överens om något. Det fungerar ALLTID och nu är jag äntligen ”i hamn” för egen del :O).Men det finns ju de som vi läst så mycket om, de maktfullkomliga på FK. De som trampar på den som redan ligger där utslagen och gråter. Inte får sina pengar eller tvingas jobba trots cancer eller brutet ben etc etc. Ställer man för många frågor har dessa på FK övertaget direkt och man kan lätt bli ett ‘offer’. Hamna i den rollen. Den enda fråga jag har ställt till FK är ”När kommer pengarna?”……Man måste helt enkelt omformulera sej, så att frågan blir ett påstående. Gärna med ett utropstecken efter. Jag sa också, helt uppriktigt till en handläggare: ”Det inte kan vara kul att jobba på FK när man får så mycket skäll jämt”. Om hon hade kunnat skulle hon bergis gråtit ut i min famn….’äntligen en som förstår oss här på FK. Hur vi sliter’ 😉 För de gör de säkert.Ciao //Kao

    • Michis skriver:

      De har ju ett snårigt regelverk, minst sagt. Men som sagt, det är ju regeringen som har sett till, det är ju också sittande regering som beslutade om att skära ner på en tredjedel av arbetstagarna på just FK och så lägga om hela alltihopet.Jag är förvånad över att det fungerar så pass bra som det ändå gör, många felaktigheter till trots.

Kommentera

