Konflikthantering. /Michis

I veckan som gått så var vi på konflikthanteringskurs som anordnades av facket och arbetsgivarna i gemensamhem. Fantastiskt bra, får jag lov att säga.
Det som gjorde mig en smula fundersam och fick igång tankarna var ändå de situationer som är potentiellt hotfulla och där man eventuellt kommer i konflikt med folk.

När de som jobbar som värdetransportörer berättade om sina konflikter så är det ju liksom på en helt annan nivå än när de som jobbar som varuhusväktare berättar om sina – för en värdetransportör så är det liksom inte läge att försöka konflikthantera en rånare med en AK47:a i näven, utan där ser man bara glad och samarbetsvillig ut och gör som de säger och lämnar över pengarna, eftersom liv alltid går före egendom.

Det blev i alla fall lite intressant, för som parkeringsvakt så räcker det i princip med att ha på sig uniformen för att folk ska känna sig provocerade, uppenbarligen. Där en varuhusväktare hamnar i konflikt med folk som har snattat, exempelvis, där finns det ju ändå en orsak till konflikten. Den som snattar har ju blivit påkommen och är generad, arg, försöker komma undan ansvaret och så vidare.

Och om det bara vore de som jag utfärdat kontrollavgifter till som blir arga på mig så hade jag nog haft en större förståelse för det hela. Jag menar, här kommer jag som parkeringsvakt och gör mitt jobb vilket på plats innebär att någon blir några hundralappar fattigare, i det läget så känns det ju inte kul för den som parkerat fel, det förstår jag ju, men samtidigt så kan jag inte låta bli att göra mitt jobb om jag inte vill få kicken för att jag begår tjänstefel eller arbetsvägrar… Och som sagt, om det bara vore de jag hade lappat som blivit arga, då hade det ju varit en sak.

Men av någon för mig outgrundlig anledning så är det så att med en parkeringsvaktsuniform så blir det så att omgivande människor inte kan hejda sig själva. Dagligen får jag frågan: ”Får du mycket skäll av folk då?” och den frågan kan jag ärligt besvara med ett: ”Nej, inte så värst, de flesta förstår ju att det är deras eget fel att de fått en kontrollavgift.” men däremot så undrar jag lite över de där som väser otidigheter när de går förbi mig, trots att de kanske inte ens är gamla nog att köra moppe lagligt. Jag tror ju liksom inte att nioåriga smågrabbar som skriker P-hora efter mig förstår vad det är de säger, eller möjligen gör de det, vilket i sig är tragiskt, men jag undrar ju hur det låter hemma i deras familjer. Någonstans kommer det ju ifrån, förutom den där känslan man hade när man var liten och sa något fult, det bara hisnade i magen för man tyckte det var så läskigt och roligt att säga något som man verkligen visste var illa…

Och återigen, det är väl en sak – men när helt genomsnittliga medelålders män i Dressmankostymer kliver ur sin familjebil och bara inte kan hejda sig från att väsa ett ”P-fitta!” mot mig fastän jag inte ens har sett åt deras håll, då undrar jag ifall det är så att det är fler än vad man tror som lider av det där tvångsmässiga syndromet att slänga ur sig fula ord.
Pisslisa, P-fitta, P-hora… Jahopps. Kändes det bättre nu? Jag har inte någon som helst orsak att börja kasta ur mig otidigheter mot varenda bilförare som finns, men det finns folk därute som tycker att det är fullt legitimt att svära åt folk som arbetar som parkeringsvakter. Själv fnissar jag lite åt uttrycket ”P-nissar”, men det är för att jag njuter av min infantila humor, men däremot går ju inte jag och muttrar ”Gubbjävel… vafan ska du hit och parkera för din fula jävla idiot?” när jag går förbi folk på parkeringarna.

Har jag missat något kanske? Det kanske är helt okej nu för tiden? Jag hänger ju inte med som småbarnsförälder. Nästa gång ICA-kassörskan ler mot mig och säger: ”Då blir det 968 och femtio tack!” så ska jag stirra stint på henne och väsa: ”Jävla kassörfitta…” samtidigt som jag tar fram plånboken och betalar. Om hon har oförskämdheten att säga: ”Ursäkta, vad sa du?” så ska jag stirra ännu mera stint och morra fram mellan halvstängda läppar: ”Det ska du ge fan i din jävla slyna!” eftersom det tydligen är helt okej att bete sig på det viset, att döma av hur folk beter sig mot mig.

Nä. Det är klart att jag inte ska bete mig så. Inte ens om det vore så på riktigt att det vore okej att skrika snutjävel, plitfan och P-hora efter respektive yrkesgrupp så skulle jag göra det, för jag fick med mig en besvärande dos hyfs och respekt från det hem där jag växte upp. De lärde mig såna konstigheter som att man gör rätt för sig, vårdar sitt språk någorlunda och är allmänt trevlig mot folk så länge folk är allmänt trevliga mot en själv.

Jag är så himla omodern och ute…

Hur som helst – konflikthanteringskursen lärde mig en himla viktig sak. Det går faktiskt att lösa de mest akuta konflikterna genom att helt enkelt inse att man inte kan enas och gå därifrån innan det eskalerar. Smart sak att tänka på.
Tänk om folk på Internet kunde tänka så med – att det ibland är enklare att inse att nån som inte tycker exakt som en själv må vara en idiot, men att inget blir bättre av att man sätter sig ner och skriver det till personen ifråga?
😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Konflikthantering. /Michis

  1. Kao skriver:

    Min bästa killkompis jobbade ett år som p-nisse:) men han blev både utskälld och mordhotad. T.o.m misshandlad. Till slut pallade han inte längre när han fick höra ”Jag vet var du bor, bögjävel”.Otroligt att orka jobba kvar som p-vakt! Vissa är så rädda om sina bilar och att de ska bli ‘besudlade’ med p-böter att de hellre tycks accepterar att deras fru blir slagen eller våldtagen. Bara det inte händer nåt med bilen! Ibland undrar jag om det inte är så. En liten repa i lacken är värre än ett världskrig.

    • Michis skriver:

      En människas bil är deras borg, allt som sker mot bilen är ett personligt angrepp… Som de som blir arga på polisen när de åker fast för fortkörning – ”Har ni inget bättre för er?”Öööh… Kör inte för fort så behöver inte polisen plocka in er till sidan av vägen?

  2. Lisa Magnusson skriver:

    Pisslisa?! =(Ditt inlägg fick mig för övrigt att tänka på den här gamla godingen: http://fulheten.com/cybersextrack.jpg

  3. BeBest skriver:

    Som du säger, ni gör ert jobb. Det är illa att det ska behövas men så ser världen ut för närvarande.Jag har vid något tidigare tillfälle givit dig en redogörelse för ett möte med en parkeringsvakt. Jag ska inte dra hela den historien nu men den slutade med att hon fick en kram av mig!Det tycker jag du ska ha också!:O)

    • Michis skriver:

      Hehum, jag har blivit bjuden på kaffe av en jag mött på jobbet, för han tyckte att jag var så duktig. Inte vet jag ifall han spottade i koppen först, men jag tror inte det. 😉

  4. Em skriver:

    Hej! just nu jobbar ja som P-vakt i Norrköping.. Än så länge har ja bara fått en ordentlig utskällning…Vart jobbade du?Klocktrent skrivet: ”Har jag missat något kanske? Det kanske är helt okej nu för tiden? Jag hänger ju inte med som småbarnsförälder. Nästa gång ICA-kassörskan ler mot mig och säger: ”Då blir det 968 och femtio tack!” så ska jag stirra stint på henne och väsa: ”Jävla kassörfitta…” samtidigt som jag tar fram plånboken och betalar. Om hon har oförskämdheten att säga: ”Ursäkta, vad sa du?” så ska jag stirra ännu mera stint och morra fram mellan halvstängda läppar: ”Det ska du ge fan i din jävla slyna!” eftersom det tydligen är helt okej att bete sig på det viset, att döma av hur folk beter sig mot mig.”

    • Michis skriver:

      Jag jobbar på EuroPark. :-)Visst är det märkligt att det ska vara ”Okej” att bete sig hur som helst mot parkeringsvakter? Jag har i och för sig läst på diverse forum att man gärna ska dödshota oss, för då kanske vi fattar bättre och slutar upp med att vara parkeringsvakter, men det är ju inte riktigt så det funkar…

Kommentera

