Som om program på TV vore allt som verkligen betydde något. /Michis

Jag upphör aldrig att förvånas över hur många det är som tittar på ett och samma program ändå. Idol, Talang, Let’s Dance och nu Kändisdjungeln.

”Såg du när hon den där vem det nu var vägrade käka getröv?”
”Nä, och ni borde nog byta lunchrestaurang på jobbet va?”
”Nej, nej, i Kändisdjungeln på fyran!”

Jag menar, att döma av antalet bloggar om dessa program (den här blir ju inget undantag) så verkar det som att hela svenska folket sitter klistrad vid TV:n på kvällarna och tittar på samma sak. Visst, vi har väl vår del av TV-tittande och det är absolut inte så att jag fördömer att glo på den kära gamla dumburken, men jag blir ändå lite fascinerad över att alla tittar på något som de sedan säger sig avsky!

Som Kändisdjungeln nu. Det skrivs spaltmetrar. Kändisarna är inte tillräckligt kända, (vilket känns igen från förlagan ”I’m a celebrity, get me out of here!”), djungeln är inte tillräckligt insektsfylld, förnedringarna inte tillräckligt förnedrande och framförallt så har jag minsann inte tittat på det hela, men nog är väl programledarna riktigt dåliga, va? Det är ju för jävligt, här betalar man TV-licens och så sänder de sån där skit.

…ungefär så låter det. Och ingen, absolut INGEN verkar reflektera över att det helt enkelt går att byta kanal om man nu verkligen vill slippa se förnedrings-TV på kvällarna.

Så vet ni, jag misstänker att ni sitter och plågar er igenom de här usla programmen antingen för att ni i hemlighet verkligen gillar dem, eller helt enkelt för att ni är rädda för att inte hänga med i snacket på lunchrasten och på bloggen ifall ni inte tittar. Ni vill inte se, säger ni, men ändå samlas ni andäktigt framför det skimrande blå TV-ljuset på kvällen och glor ögonen ur er och gottar er riktigt ordentligt i hur upprörda ni blir över hur dåligt det är.

Vet ni vad? Skyll sig själv…
Väljer du att titta så finns det inte så mycket att klaga på heller.
Det är ju ditt val att sitta och störa dig, eller hur? 😉
(Såvida ni inte blir tvångsmatade enligt konceptet i A clockwork orange.)

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Som om program på TV vore allt som verkligen betydde något. /Michis

  1. M skriver:

    Jag sålde min TV för nästan två år sedan. Ett av det bästa beslut jag fattat i mitt liv. Jag har ”helt plötsligt” väldigt mycket tid som jag kan lägga på livskvalitativa saker i stället. Rekommenderas varmt! 🙂

    • Michis skriver:

      Absolut kan man göra så om det känns rätt för en. Själv gillar jag den gyllene medelvägen, jag har några favoritprogram (såna där folk blir mördade mest) och sen tittar jag inte på så mycket mer än det. Det som jag tycker är intressant är dock att folk blir så upprörda över att det är ett dåligt program på TV, men ändå fortsätter de att titta, om och om igen, för att riktigt kunna förfasa sig över hur uselt det är. Det känns liksom lite konstigt, ungefär som på mitt jobb när folk ställer sig på P-förbud om och om igen utan att begripa att orsaken till att de får P-böter beror på att de ställer sig på P-förbudet hela tiden.

  2. Herr o Fru Svensson skriver:

    Inser att jag och Fru S missat massor av tv program. Lets Dance och liknande program ser vi bara när vi är gisslan, barnen vill ju så gärna se det, vad gör man inte för dom små.För övrigt så är ju program där det dör lite folk till höger och vänster bra…framför allt om det sker i UK.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, men så är det – är det något barnen väldigt gärna vill se, så varför inte, om man själv nu ändå inte bryr sig, men det är mer det här fenomenet att sitta och reta sig på ex Kändisdjungeln kväll efter kväll utan att inse att man helt enkelt kan låta bli att titta på det som verkar lite konstigt?Folk som dör är fina grejer. Fiktiva mord vill säga. Kathartiskt, minst sagt.

  3. Sobek skriver:

    Jag kollar rätt mycket på tv. Det är ock en kanal (eller egentligen flera) som jag nästan aldrig kollar på och det är tv4. Detta pga av att tv4 just för mig enbart är idol eller Lets Dance eller kändisdjungeln.Kan inte heller förstå varför folk tittar på sånt elände, än mindre kan jag förstå det om det säger att det är skräp.Men kanske folk kollar på sånt av samma sak som de köper hänt extra och liknande blaskor. Folk vill helt enkelt gotta sig lite i skvaller och andras elände.Kollar själv mest på serier eller trevliga dokumentärer (gärna natur dokumentärer).Sir David Attenborough är lite av en favorit i den senare genren.Vad det gäller ”kriminal serier” så tror jag att det kan vara så att folk omedvetet vill känna sig lite duktiga, typ att man listar ut vem den skyldige är före de fiktiva utredarna is serien/filmen.

    • Michis skriver:

      För min del handlar det nog mest om att jag tycker att det är himla trevligt att se folk dö på de mest uppfinningsrika sätt man kan tänka sig. Det som gör det hela trevligt är ju att det inte är på riktigt, i så fall skulle jag inte uppskatta det hela, men som P-vakt blir man lätt misantropisk.

  4. Islandsmamman skriver:

    FörnedringsTV i ALLA dess former går ut.Om ungarna skulle vilja titta får de göra det nån annanstans – eller vänta tills de flyttar hemifrån.Jag håller med dig annars: det finns INGET som toppar ett schysst brittiskt mord 😉

    • Michis skriver:

      Men förnedringsTV är ju så mycket billigare att spela in än en riktig dramaserie… Antar att det är därför det är som det är.

  5. imsy skriver:

    Min gamla TV har bestämt sig för att jag bara ska se på TV ibland. Några kvällar åt gången. Sedan vill den vila en vecka eller mer. Det passar mig bra.

  6. Haggann skriver:

    Jag orkar inte titta på dokusåpor och sånt, jag vet inte jag har helt tappat intresset för sånt. Man kan läsa om dom i Aftonbladet ändå…Jag gillar deckare, rysare och vampyrer… vet inte om det är så moget det heller… 🙂

  7. Agnetha skriver:

    Idol tittar jag på, tycker det är roligt. resten står jag över. Usch, det är mycket skit på tv.ha en härlig söndag !

  8. Islandsmamman skriver:

    Jag läste en riktigt dålig bok i helgen. men ett par små guldkorn fann jag.Bl.a. scenen med den gamle farfadern som köpt en ny TV som sonsonen sen hittade ute i trädgården. ”Varför står TV:n ute?” frågar han och får det kryptiska svaret ”Jag tar in den när den har tappat av sig”Tappat av sig vadå? undrar den unge sonsonen som tycker att nu har allt farfar blivit ärligt knäpp.”Det är så mycket skräp och strunt i TV:n” svarar farfadern ”så jag tänkte se om det läcker ut. Fast det kanske inte sitter inne i TV:n? Isåfall får den stå därute”En farfar i min smak hahaha!

    • Michis skriver:

      Jag tror dock inte jag skulle vilja vara helt utan TV, i alla fall inte så länge man kan köpa bra TV-serier på DVD. Som Fem myror är fler än fyra elefanter till exempel. 😀

Kommentera

