Om Knugen skulle få välja statsminister… /Michis

Detta nedanstående är ett helt oseriöst inlägg i debatten.

Om Knugen skulle få välja statsminister så tror jag att han skulle välja han Nuppe. Eller Noppe. Eller vad det nu var han hette, han som har den där klubben för överklassfolk som Knugen tycker så mycket om. Den ligger inte i Örebro i alla fall, klubben, ni vet där Knugen inte var en gång, utan han var i Arboga istället?

Nu tappar jag bort mig, men det gör inget, det brukar vår Knug göra med. Himla tur att han har immunitet vid begångna brott i alla fall, som när han är lite oförsiktig i rondeller och inte hinner se att andra stannar och så… Ni vet.

Hur som helst – nu när ni sitter här och sjuder över hur elak jag är som driver med vår käre monarks dyslexi, sviktande reflexer och taskiga lokalsinne – så ville jag faktiskt i all välmening säga följande: Jag har absolut inget emot Carl Gustaf Folke Hubertus Bernadotte. Min son heter också Folke, som för övrigt betyder hövding, bara som lite kuriosa.

Åter till ämnet. Jo, jag tycker att monarki är en förlegad statsform, men med de val som finns så må det väl vara hänt. Visst, i mina ögon är kungafamiljen vår allra rikaste socialbidragsfamilj och nog kan jag tycka att får man så mycket i bidrag (förlåt, apanage… eh… lön) så kanske man hade kunnat skrapa ihop pengarna i kassakistan själv så här i kristider när man ska gifta bort äldsta dottern och… Ja, ni förstår.

Sen att jag tycker att det är något fruktansvärt att vi har en sån hederskultur i vårt samhälle som vi har i och med vår monarki, det är något annat. Teoretiskt sett så ska ju vår kronprinsessa vara oskuld på sin bröllopsnatt, förlåt, hon ska ha slidkransen intakt i vart fall. Traditionellt sett i en hederskultur är det ju enda sättet att vara helt säker på att den kungliga avkomman inte är av fel avelskvalisort, men eftersom hon nu går och gifter sig med mannen av pöbeln så är det ju ändå inte så relevant, men ändock – stackars tösabiten kanske hade velat bli stripteasedansös i Las Vegas, men nääädå, Vickan ska ju bli statschef, för det har riksdagen bestämt när de antog successionsordningen i dess nuvarande form 1979.

Dessutom, i denna hederskultur så får man inte tro på vad man vill heller. Ateist? Stick! Buddhist? Nä, dra åt pipsvängen med dig.
Evangelisk-luthersk tro är det enda som duger.
Och det där med kärleken, fatta hur föråldrat att monark och regering ska ge sitt tillstånd för att få gifta sig med vem man vill, annars förlorar man arvsrätten till tronen.

Attans, nu blev det visst ett ganska seriöst inlägg ändå, jag ber om ursäkt.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om Knugen skulle få välja statsminister… /Michis

  1. Wulfahariaz skriver:

    Det är ganska osmakligt att göra jämförelsen mellan kungahuset och hederkultur. Det som händer om hon missköter sig i sin faders ögon är att hon mister sin plats i tronföljden, precis som sina gammelfarbröder Sigvard och Carl Johan. Hon kommer sannerligen inte att få skallen krossad på inre borggården.

    • Michis skriver:

      Nix, det har du rätt i. Hon blir bara utkastad ur tronföljden tillsammans med sina eventuella efterkommande. Att hon överhuvudtaget straffas för kärlekens skull är ju helt ojämförbart… eller inte.Osmakligt eller inte, det är ju en form av hederskultur, om än inte lika genompuckad som den där man anser att bara döden kan tvätta bort skammen från familjens heder.

  2. Manover skriver:

    Vi skulle nog inte behöva ha kungen, det behövs ingen president heller, vi har en statsminister som kan göra kungens ”jobb”, att representera Sverige.Bandklippningar och invigningar kan handhas av olika företag som i utbyte mot att få göra reklam kan få betala en slant, så kan vi tjäna pengar på det hela istället för att det ska kosta pengar såsom kungen (och hans familj) gör nu.

    • Michis skriver:

      Behöva och behöva liksom, det känns bara så fruktansvärt otidsenligt att leva år 2009 och det fortfarande är så att vi accepterar att vissa människor föds till att göra en grej, inget annat.

  3. wintermute skriver:

    Jag tror att det är monarkins dödsryckningar vi ser just nu. Väntar vi bara tålmodigt några år så tror jag att hela grejen dör ut av sig själv. Tillsammans med de kvälls- och veckotidningar som lever på dem, kan man ju hoppas 🙂

  4. Wulfahariaz skriver:

    Tyvärr kommer nog skvallerpressen att leva för evigt.

Kommentera

