Snälla, snälla – använd folkvett och reflex! /Michis

Körde förbi en olycka minuterna efter att det hade hänt, en kvinna blev påkörd på Södra Promenaden.
Jag stannade inte eftersom det redan var två bilar där, varav en taxi och då det satt folk vid den skadade kvinnan och de ringde i mobilen så bedömde jag att det inte var någon mening att stanna utan att det troligen skulle vara så att jag bara var i vägen.
Jag har inte någon aning om huruvida hon hade reflexer, men det är med absolut säkerhet som jag vet att de barn jag höll på att köra på någon minut tidigare längre ner på Södra Promenaden INTE hade det.

En hel familj skuttade plötsligt över vägen, först mamma och pappa, sedan två barn, åtta-nio år gamla. Tonåringarna stannade på halva vägbanan efter att jag fått tvärbromsa för familjen ifråga. Mörkklädda, utan reflexer, springandes över vägbanan på ett ställe där det INTE är övergångsställe. Vädret? Kolsvart, ösregn – varje vattendroppe glimmar i gatlyktorna och sikten är dålig, det var därför jag körde i fyrtio, vilket var tur, för därmed hann jag stanna i god tid på våra sprillans nya vinterdäck med bra väggrepp.

Hur tänker man när man rusar rätt över vägen i sånt väder? Visst hade det varit mitt fel ifall jag hade kört på någon av dem, jag är ju skyldig att se till att inte köra fortare än vad sikten och väderleken medger, men samtidigt så kan jag inte låta bli att bli förbannad över folk som lär sina barn att rusa ut framför bilar!

Jo, jag förstår att det regnade på dem. Jag förstår att de hade bråttom. Jag förstår att de kanske trodde att gatlyktorna över Södra Promenaden lyste upp dem, för de såg ju min bil alldeles utmärkt och (miss)bedömde väl troligen att de skulle vara över långt innan jag hann fram till dem.
Jag såg tyvärr inte dem förrän det nästan var för sent och vore jag inte en särdeles lugn och stillsam bilförare som tog till mig av tjatet om att anpassa farten efter omständigheterna så hade det kanske varit för sent.

Nu var det inte det, men snälla Norrköpingsbor och eventuella förvirrade turister – ta på er reflex och spring inte ut i trafiken om ni inte VET att bilisterna har sett er.
Ta hand om er alla, det menar jag från hjärtat, även fast det fortfarande sitter i halsgropen.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Snälla, snälla – använd folkvett och reflex! /Michis

  1. Åsa skriver:

    Det där är så fruktansvärt otrevligt! Tänk att gångare ska tro att de syns så väldigt bra i mörkret. Här går inte barnen utanför huset utan reflexväst sedan det börjat skymma. Jag får känslan av att endel föräldrar tycker jag är överspänd men hellre det än att de springer fram mitt framför en bilist som inte ser dem.Hoppas hjärtat återtar sin ursprungsplats snart.Kram

    • Michis skriver:

      Reflexväst är sunt för både stora och små. Åtminstone reflexband runt fot och arm, kan jag tycka!Men, jag ska inte vara sämre själv, har en ny vinterjacka, ska genast ta och reflexa upp mig själv på en gåendes gång, även om jag sällan är ute och går när det är mörkt – för om jag gör det och inte syns så är jag ju lika dum själv.Tack, det ska väl gå att svälja förskräckelsen framöver hoppas jag. Kram på dig!

  2. Rutans jänta skriver:

    Håller med … men ska man anpassa farten efter situationen: mörkklädd i människa i regn och mörker som tjurrusar utan förvarning rakt ut i vägen får man stå stilla ! Du är snäll och mild du .. jag blir ursinnig och lägger mig på tutan ! Som tur är kör jag också sakta och med full beredskap vilket räddat livet på mer än en hönshjärna i vår stad … men man tycker att vuxna människor borde ha lite trafikvett och eget ansvar även om det är gångtrafikanter ! Eller cykister .. lampor skulle sitta fint på en del cyklar!

    • Michis skriver:

      Jag försöker vara snäll och mild i trafiken. Om jag inte är snäll och mild i trafiken så blir alla bara argare, har jag märkt. Men jo, nog fick jag puls alltid, speciellt när jag körde förbi olycksplatsen några hundra meter längre bort!Olyckor händer så lätt och i skitväder och kolsvart så blir sikten kass som sjutton.Vad gäller cykellampor så ska det ju vara lag på sånt, har jag hört. Men folk tycker ju att poliser som bötfäller nersläckta cyklister borde ha bättre för sig, själv anser jag att det är rent livräddande, i förebyggande syfte!

  3. lilla m oinloggad skriver:

    för ett par veckor sedan skedde en olycka här i b-ås. en buss körde på en kvinna, just så som kunde skett hos dig… hon kämpar (senaste jag hörde om det hela iaf) för sitt liv….

  4. Manover skriver:

    Jag är inne på Rutans jäntas åsikt lite… Visst, du ska anpassa hastigheten efter omständigheterna, göra vad du kan för att undvika olyckor, visa hänsyn, följa trafikregler, använda sunt förnuft mm, mm, men ALLA trafikanter, inkl. fotgängare och cyklister, har samma skyldigheter vad gäller dom uppräknade sakerna. Har du gjort allt rätt kan du omöjligt bli skyldig till en olycka om folk rusar mörkklädda rakt ut i gatan så som du beskrev.Trots att man läser i tidningar och ser på tv gång, på gång, på gång, på gång att man som fotgängare nästan inte syns alls i gatlampors sken, så tror folk inte att det gäller dom när dom själva är fotgängare, eller läser folk i allmänhet inte tidningar eller tittar på nyheter på tv?På ett sätt är det bättre på järnvägen, där vet folk att vi inte kan väja eller bromsa så som en bil kan göra, därför visar dom större respekt. På ett annat sätt är det sämre, dom som inte visar respekt och håller sig undan är det väldigt svårt att undvika att köra på.

    • Michis skriver:

      Varenda år så händer det helt onödiga olyckor just för att folk inte tänker sig för. Kan tycka ibland att zebralagen har fått lite motsatt effekt, folk förväntar sig att man som gående alltid har företräde, vare sig man är på gångbana eller övergångsställe eller bara rätt ut på gatan och så är det ju inte, men de räknar med att bilisterna alltid ska hinna väja och bromsa.Klart det är svårt att undvika att köra på dem som vill bli påkörda. :/Tyvärr.

Kommentera

