En gång i tiden hade jag ont om pengar. /Michis

Det var då jag lärde mig lite saker.
Till exempel är inte nudlar billig mat. Om du köper fem nudelpaket för 20:- så hade du istället kunnat köpa havregryn som mättar betydligt bättre och som dessutom inte innehåller natriumglutamat och andra konstigheter.
Havregrynen kan du sedan koka och om man är riktigt fattig och inte har råd med mjölk så väntar man tills gröten svalnat innan man ställer sig och steker klickar av den.
Tillsammans med äppelmos går det ner lätt, annars får man dricka mer vatten.
Inte världens godaste,  men ner går det, om man verkligen är hungrig nog och mätt, det blir man.

Det här förutsätter ju naturligtvis att man har en spis, en stekpanna och en kastrull, samt tillgång till vatten, så jag har ju aldrig haft det så illa ställt som många andra har det.

Som student var det inte lätt att få pengarna att räcka, boendet tog halva summan, läroböckerna gick inte alltid att låna och till slut blev man tvungen att köpa – men som tur var så gick det att gå till ICA och Hemköp runt helgerna och gratisäta varuprover tills de som stod och marknadsförde dem började blänga lite missunnsamt på en.

Sen blev det ju inte världens mest näringsrika kosthållning. Riktigt billig pasta gick ju att få tag på och eftersom ketchup är dyrt så fick det ätas utan ketchup, men med mer vatten. Lyxa till det gick att göra med en röra på finhackad rödlök, tonfisk på burk samt lite turkisk yoghurt, blandade man samman det fick man en rejält god röra att lägga på pastan.

Och så här i juletider – istället för att skuldsätta sig för att köpa julklappar till barnen eller till varandra så går det ju att låta bli.
Klart barnen ska ha paket, men nu är det ju ändå så att det inte alltid går att få allt man vill ha, även om det är jul.
Vet att jag tidigare berättat om när mormor var liten och fick en pall istället för en docka i julklapp.
Kanske behöver det inte vara riktigt så illa ställt, för som tur är så går det att få hjälp.
Om socialen nekar dig, prata med din kyrka, eller frälsningsarmén. Det går att hitta flera vägar för att få hjälp.
Dessutom kan du överklaga socialens beslut och mäktar du inte med det själv så kanske du kan få hjälp via http://insolvens.se

Jag vet att det kanske verkar i mina senaste inlägg som att jag är ute på tiggeristråt, men det är jag absolut inte. Du bestämmer naturligtvis alltid själv vad du vill göra med dina pengar. Jag vill absolut inte ha ett öre av dina pengar och om du redan vrider och vänder på varje krona så bör du absolut göra det bästa du kan med dem.
Jag har lite pengar över då och då, vilket har lett till att jag är medlem i BRIS, Rädda Barnen och att jag kommer att gå med i föreningen http://www.omsorgsjul.se som ser till att de hemlösa i Norrköping får ett rejält julbord varje år, samt att de arbetar för att alla i Norrköping ska få tak över huvudet.

Det är inte stora pengar det rör sig om, för mig vill säga, sitter man långt ner i skuldträsket eller helt enkelt har precis lika mycket pengar in som det går ut, då ska man naturligtvis hålla i slantarna själv.

Men jag kommer nog aldrig förstå mig på dem som påstår att de har ont om pengar, samtidigt som de står och röker köpecigaretter, dricker Red Bull och ska släntra iväg till McDonalds om fem minuter. För då har man inte ont om pengar på grund av annat skäl än sig själv.

Äh. Nu ska jag sluta tjata om det här för den här gången.
Ta hand om er.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En gång i tiden hade jag ont om pengar. /Michis

  1. anybody skriver:

    Kloka ord i rätt tid och jag instämmer helhjärtat i allt!! En God och Fridfull Jul önskar jag .. 🙂

  2. PegBundy skriver:

    god jul, vännen. 🙂 och jag har oxå tänkt på det där med att äta nudlar som fattig…. vill man ha smaken och känslan så köp ett paket spaghetti och valfri buljong… räcker längre….. 🙂

    • Michis skriver:

      Jo, precis. Nudlar är lyxmat när man är fattig på riktigt, så att säga.Kan inte riktigt heller förstå logiken i att köpa McDonaldsmat och sen tycka att man är fattig, ett happy meal räcker till flera kilo potatis och lök ju!

  3. *CatEye* skriver:

    Mycket kloka ord och jag hann inte med de julklappar jag tänkte men jag hann med Röda Korsets bössa med en hundralapp iallafall och faktiskt om jag inte tyckte den julklappen slog de andra jag tänkte på ändå.Hoppas alla slipper vara ute i kylan i natt och att alla har mat i sina magarKram och tack för fint inlägg!

    • Michis skriver:

      Den julklappen går nog till de som behövs, tänker bara på Röda Korsets verksamhet i Sverige. Egentligen är det ju helt galet att så stora insatser som de gör här hemma ska behövas i ett I-land på tvåtusentalet, men ett stort jobb gör de.Hoppas med dig. *kram*

Kommentera

