Kvinnor från Asien. /Michis

Blir så fascinerad av debatten som pågår i Mumlans Blogg.

Till att börja med – kvinnor från Asien omfattar, (enligt Förenta Nationernas indelning), kvinnor från Cypern, Indonesien, Japan, Syrien, Kuwait, Bangladesh, Turkiet med flera, med flera… Listan är rätt lång.

Så att säga: ”Kvinnor från Asien är nätta och blir glada av att lyda sin man.” är liksom… hur ska man uttrycka det? Lite väl tillyxat, kanske?
Eller för den delen, att säga: ”Svenska kvinnor är feta, bråkiga och har inte vett att uppskatta snälla män!”, det är ju också en smula tillyxat.

Debatten är inte vidare nyanserad, direkt.

Från något håll.

Allt jag vet med säkerhet är att det inte går att säga att alla asiatiska kvinnor står på barer och väntar på att europeiska och amerikanska män ska komma och hämta sig en liten fru, på samma sätt som det inte går att säga att alla svenska män som inte hämtar hem en liten asiatisk fru är kriminella och otrevliga, eftersom det bara är såna män som svenska kvinnor vill ha.

Nä.

Asien är den mest folkrika världsdel vi har på vår runda planet.
Ungefär 3 900 000 000 människor delar på 43 810 582 km², varav en bit av det är rätt obebott, (Sibirien verkar inte locka så många att slå ner bopålarna och Gobiöknen är inte heller så populär.)

Om vi sedan ser till varje enskilt land för sig så går det ju naturligtvis att bryta ner frågan ytterligare, och går vi då in på olika regioner, städer, stadsområden och till sist ner till individnivå så inser vi ju förstås raskt att precis som att jag och grannfrun inte delar åsikter och personlighet i allt bara för att vi båda är svenska kvinnor, så delar inte ens kombos (samboende kompisar) i en lägenhet i Bangkok personlighet i allt.

Det finns folk till allt, världen över.
Tur är väl det, säg.
Och var man än kommer ifrån och var man än hamnar så delar vi alla grundläggande mänskliga rättigheter från födseln.

…att jag sedan tycker att man kan förverka rättigheterna beroende på hur man har handlat, det är en annan sak. (Exempelvis rätten till frihet, eftersom jag tycker att fängelse är en lämplig påföljd för många brott.)

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Kvinnor från Asien. /Michis

  1. Nina*S skriver:

    Jag skulle kunna ha massor med kommentarer men den enda jag skriver ner är: USAs indelning är skrattretande. Speciellt Cypern. Senast jag var där låg det i Europa. :). Fick du några sjukhusförlossningar?

    • Michis skriver:

      Nu skäms jag lite grann, menade Förenta Nationernas, tack för att du uppmärksammade det.Fast nu är det ju som så att Turkiet tillhör Asien och halva Cypern är ju (omstritt visserligen) Turkiets, så Asien sträcker sig därifrån och ända bort till långt ute i Stilla Havet.Nä, men jag gav bort en! 🙂

  2. Ken jul skriver:

    @ Nina. FNs indelning.

  3. Ken jul skriver:

    Ändrat? Ok, sorry

  4. ThomasWu skriver:

    Bra inlägg – visar på en lite bredare, djupare och modernare världsbild.Man förlorar sig så lätt i att Europa och Sverige är världens mittpunkt… Det var ett tag sen det var så.

    • Michis skriver:

      Hehm, bara att fråga vem som helst från ”Mittens Rike” som helst om att Sverige inte är världens mittpunkt.Jag har svårt för att inte se nyanser i saker och ting. Och att bunta ihop så många miljarder så lättvindigt funkar inte för mig.

  5. Kärlek skriver:

    Kan vi inte enas om att kärlek är för stort för att debatteras på detta unkna sätt? Vad är det för fel på folk som inte fattar att kärlek är villkorslös på alla sätt.

    • Michis skriver:

      Äh, debattera går alltid att göra, fast ibland blir det lätt att man förlorar sig i stereotyperna. Det är ju inte alltid säkert att det verkligen är kärlek det handlar om, men när det gör det så finns det ju inte så mycket att orda om.

  6. Bengt skriver:

    *host* 🙂 Hela Turkiet ligger inte i asien heller, jag har själv korsat bron i Istanbul där man korsar över Bosporen från den ena kontinenten till den andra 😉 Vad det nu hade med ämnet att göra… :)http://www.ratatosk.nu/images/europe-asia.jpg

    • Michis skriver:

      Jodå, jag vet, jag vet. Hela Ryssland ligger inte heller i Asien. Det bekräftar väl bara att det finns gott om undantag som… Ja, du vet. 🙂

  7. Bengt skriver:

    Jag skummande igenom den långa kommentarstråden hos Mummlan nu och man blir ju mest bara trött. Fördomar, fördomar och dumbommar så långt ögat når. Båda sidor förutsätter i mer eller mindre hög grad att kvinnan alltid är ett offer. Kvinnan kan aldrig vara den som utnyttjar mannen, den rika utnyttjar alltid den fattiga. Man utgår också från att ”asiater” har samma värderingar och kultur som vi har här vilket inte kräver så mycket tankeverksamhet för att förstå att så är det inte. Det finns enorma kulturella skillnader även på kärlekens och intimitetens område. Mycket ytlighet skönjs också när man pratar om utseende och åldrande nästan som huvudfaktorer vid val av livspartner. Ingen kvinna, i synnerhet inte en fattig asiatisk sådan, kan falla för en västerländsk man p.g.a att denna alltid är ful och har taskig utstrålning? Hallå?! Inte bara tomaterna som saknas i salladen, hela skålen e fan borta! 🙂 Jag önskar mig för år 2010 att människor i världen blir en aning mindre fixerade på vad andra gör och att klassa in saker i sociala och moraliska normer av rätt och fel.

    • Michis skriver:

      Äsch, jag hade ju kommenterat där med, tyckte att mina inlägg var hyfsat vettiga i alla fall. ;)Jo, jag håller med dig. Det är märkligt resonerat hela skiten. Visst finns alla ytterligheter med, men det finns så mycket däremellan med.

  8. Islandsmamman skriver:

    Undrar vad det säger om svenska kvinnor att min isländske Make valde mig? Eller svenska män att jag åkte till världens ände för att hitta Maken?;-)

    • Michis skriver:

      Det säger kanske mer om isländska kvinnor och svenska män? ;)Nä, men allvarligt talat, är det kärlek så är det kärlek. Sen finns det gott om män och kvinnor som av olika orsak väljer att ingå i förhållanden trots att kärlek saknas.Varifrån man än kommer, bör tilläggas.

  9. Mumlans Ränder skriver:

    Jag tror missuppfattningen blev rätt stor. Jag har debatterat med Eriksson förr och vet hans inställning. Att han sedan refererar till en sex-site som heter http://www.thaisex.com där det minsann finn de som tycker som honom gör det bara mer tragiskt.Det är mot sådana som honom (och brevskrivaren Håkan) jag vänder mig till. Som HAR en sådan inställning till kvinnor, oavsett var de kommer ifrån.Det är egentligen inte intressant om de kommer från nordostasien eller Ryssland. Det är inställningen till sina medmänniskor det handlar om.

    • Michis skriver:

      Jo, Eriksson verkar helt komplett dum i huvudet, det är ju bara att konstatera det och gå vidare, men om jag inte ser fel så tycker du att det är himla skoj att trigga honom lite extra? ;-)Ja, inställningen till kvinnor verkar väldigt skev. Men att kategoriskt anta att alla kvinnorna från Asien är ute efter en västerlänning för att försörja deras tidigare barn och deras familj är inte så himla mycket att hurra för, den heller… Eller hur?

  10. Bengt skriver:

    Hur visste jag att du skulle ”ta åt dig”? 😉 Du gjorde ett bra jobb för att nyansera och moderera lite! 🙂

  11. Mumlans Ränder skriver:

    Jo, trigga är ett sätt att fördriva tiden:)Jag är inte ädel, och har aldrig påstått att jag är det, hihi–

    • Michis skriver:

      Nä, jag vet, Mumlan. Du gör som du vill, det vet du att jag tycker att man ska göra. Speciellt i din egen blogg, där är det du som bestämmer. Ha en god fortsättning! 😉

Kommentera

