Lesbiska får betala för insemination. /Michis

Intressant det där – lesbiska, fullt friska kvinnor som vill försöka få barn får betala 3000:- per inseminationsförsök, medan heterosexuella par får inseminationsförsöken gratis.

(Läs artikeln här.)

Jag köper inte riktigt argumentet att ”insemination är gratis för alla par som av medicinska skäl inte kan skaffa barn” och att friska homosexuella kvinnor därför måste betala, för jag menar, är det så att man insemineras på grund av att mannen i förhållandet inte producerar friska spermier så är väl de heterosexuella kvinnorna precis lika friska som de homosexuella kvinnorna?

Då är det ju bara sperman som saknas, så att säga – för både heterosexuella och homosexuella.

Nä, jag håller med. Antingen så ska alla betala 3000:- per insemination eller så ska ingen göra det.
Och det här handlar för övrigt inte ett dugg om heterosexuella eller homosexuella föräldrar och så vidare, antingen tycker man att vi ska hjälpa barnlösa par att få barn eller så tycker vi inte det och då gäller det alla, för annars är det ju diskriminering, precis som paret i artikeln anser, eller hur?

Vill bara tillägga att det här gäller landstinget i Östergötland.
Landstingen i Kalmar och Jönköping har beslutat att INTE ta ut någon särskild avgift för lesbiska par.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till Lesbiska får betala för insemination. /Michis

  1. virknålen skriver:

    håller med dig fullkommligt! 🙂

    • Michis skriver:

      Trevligt att höra. Jag tycker som sagt inte att det handlar om sexualiteten i det här läget, utan om rättvisa – naturligtvis ska barnlösa par behandlas som barnlösa par och om det bara är funktionsduglig sperma som saknas för paren, varför ska det då argumenteras att man inte kan se på lesbiska som sjuka och därför ska de betala – för då är det ju mannen i det heterosexuella förhållandet som ses som sjuk då – och det är han ju inte, han har bara inte funktionsdugliga spermier.

  2. Inger skriver:

    Det borde räcka med patientavgift för alla!

  3. Bengt skriver:

    Det är inte helt enkelt och det du säger haltar en aning tycker jag. Det finns många olika skäl till barnlöshet som både kan vara kvinnans och mannens ”fel” och ibland även bådas, att de inte är ”kompatibla”. Om det är mannens problem som i ditt exempel så är det vanligaste att han har för få spermier per volymenhet, inte att de är defekta så det handlar inte om donation i det läget utan om helt egna barn. I kvinnans fall kan det vara t ex sammanväxta äggledare efter en inflammation eller abort. Detta är alltsammans medicinska problem även om det oftast är den ena parten som är anledningen. Ett par som inte kan få barn för att naturen inte är inträttad på det viset har inte ett medicinskt problem, ingen sjukdom, inget handikapp i en strikt medicinisk kontext. Jag tycker därför deras gränsdragning, ur det strikt medicinska perspektivet att man ska hjälpa de som har problem i sin normala/förväntande funktion är helt korrekt. Sen finns det många andra värderingar som vi lägger på det hela, moral, etik, homosexuellas rättigheter och annat som gör att skillnaden känns mer tveksam. OBS! Jag är inte på något vis emot deras rätt att till IVF och jag lägger ingen mer värdering runt om huruvida de ska betala eller ej, jag bara konstaterar att den medicinska gränsdragning man gjort, den tycker jag är helt oantastlig.

    • Michis skriver:

      Jo, fast om du ska insemineras och enbart insemineras för att du som kvinna är fullt frisk, men din partner inte har spermier som funkar så att du kan bli gravid – vad är det då för skillnad?Enbart ur det perspektivet.Har du sammanväxta äggledare som kvinna kan du insemineras med litervis av sperma, det kommer ju inte hjälpa, vare sig du är heterosexuell eller homosexuell.

  4. Bengt skriver:

    Jag förstår inte riktigt varför du gör skillnad på vem i paret som är den ”felande”. Man-Kvinna ska kunna få barn oassisterat, kan de ej=medicinskt problem oavsett vem i paret som har problemet. Kvinna-kvinna (let alone man-man) kan ej få barn hur friska de än är, alltså inte ett medicinskt betingat problem. Jag kanske borde läsa artikeln också… 🙂 I’ll be back…

    • Michis skriver:

      Jag gör ingen skillnad.Kvinna vill bli gravid med sin partner. Kvinna fullt frisk – partnern producerar ej spermier som hon kan bli gravid med – insemination är ett givet alternativ.Det är ju exakt samma sak, tycker jag.

  5. Mumlans Ränder skriver:

    Håller med Michis…Om jag är en fult frisk kvinna, men min man inte har tillräckligt med spermier, eller min fru inte har spermier alls, så är jag fortfarande fullt frisk och barnlös.Barnlösa familjer ska naturligtvis få hjälp till att få barn om de så vill, oavsett familjekonstelation.

  6. Mumlans Ränder skriver:

    fult frisk:)

  7. Bengt skriver:

    Du menar att om 1+1 inte är lika med 3 för båda scenarierna och att om anledningen är homosexualitet eller medicinskt hinder inte är en skillnad? Om man är ett par så ska man ha rätt till barn oavsett varför det inte funkar? Men då pratar vi inte medicinska skäl, vilket är det som Landstinget grundar sin policy på, är du inte sjuk så ska du inte ha gratis hjälp med ditt problem. Precis som dom säger att om det skulle vara gratis så blir det ju att förklara homosexualitet som en sjukdom ur medicinsk synvinkel vilket ju inte vore så festligt. Strunta i hur vi tycker det borde vara här av massa andra skäl, är inte det medicinska resonemanget sunt?

    • Michis skriver:

      Jag menar att eftersom de uppenbarligen kan tänka sig att inseminera lesbiska friska kvinnor men anser att lesbiska friska kvinnor (par) ska betala för samma ingrepp som heterosexuella friska kvinnor (par) så handlar det ju inte om ett medicinskt ingrepp i den bemärkelsen.Jag tycker att de i så fall får införa en tretusenkronorskostnad även för heterosexuella par. Vore det inte mest rättvist?Det är ju inte homosexualiteten som är problemet, det är ju avsaknaden av fungerande sperma i parförhållandet. Eller?

  8. Mumlans Ränder skriver:

    Bengt:Det finns de som föds utan fungerande äggledare, men är för övrigt fullt friska..Då funkar ju inte det medicinska resonemanget här..För att det ska fungera måste du ha en norm. Normen är då en fullt fungerande man OCH en fullt fungerande kvinna.Inte kvinna+kvinna eller man+man. det är nog den normen som ska liksom tas bort:)

  9. cocoon skriver:

    du vet väl att homosar inte är fullt friska 😉

    • Michis skriver:

      Du vet väl att det konstaterades 1979 att de nog var det eftersom ursäkten: ”Förlåt, men jag känner mig så lesbisk idag, så jag kan nog inte jobba, måste ligga i sängen med flickvännen hela dagen…” lät lite väl konstig.;)Fast det hade onekligen varit intressant att ha kvar homosexualitet som sjukdom idag. Undrar vad Försäkringskassans läkare hade sagt om folk ville förtidspensionera sig som sjukpensionärer av det skälet. 😀

  10. Lindalou skriver:

    Mumlan Jag tror nog att om du föds utan äggledare så är det ett medicinskt problem även om man kan leva ett fullt dugligt liv utan. Om en mans spermier inte fungerar så är det ett medicinskt problem även om han kan leva ett fullgott liv utan dem. Två kvinnor kan inte få barn men det är knappast speciellt medicinskt betingat. Men visst, jag skiter i vilket. Låt alla få två- tre försök gratis och sen kan de betala. Så är det väl redan nu minus för lesbiska då..

  11. Mumlans Ränder skriver:

    Lindalou:Jag ser inte vad du ser..Varför är det ett medicinskt problem om du inte har fungerande äggledare (förutom när du ska få barn)?Om två kvinnor inte har spermer, så uppstår ett problem.Om en kvinna och en man inte får ihop spermer, så uppstår samma problem.Båda paren kan leva helt normala liv i alla fall. Det är inte ens intressant varför problemet uppkommit. Lösningen är däremot intressant:)

    • Michis skriver:

      Och när lösningen här är densamma för bägge paren så förstår jag inte varför det räknas som medicinskt problem i ena fallet, men inte i det andra.

  12. Lindalou skriver:

    Mumlan Det HETER medicinska problem när det är rent kroppsliga problem, dvs något som ska finnas men saknas. Vet du verkligen inte det?Sen att det kanske inte är rättvist är en annan femma.

    • Michis skriver:

      Ja, visst är infertilitet ett medicinskt problem.Just avsaknaden av funktionsdugliga spermier i bägge fallen går ju dock att avhjälpa via insemination och då undrar jag återigen – varför ska den ena kvinnan som vill bli gravid med sin partner betala 3000:- om den andra kvinnan som vill bli gravid med sin partner inte behöver göra det?

  13. Bengt skriver:

    Hm, vi kommer nog inte längre här 🙂 Visst finns en ”avsaknad av fungerande sperma i förhållandet” (hahaha) och visst vore det mest rättvist om alla betalade (eller ingen). Men avsaknaden av sperman har ju olika orsaker som jag tycker är avgörande. Rent medicinsk/tekniskt så behöver man en man (eller del av en man) och en kvinna (eller del av henne) för att det ska bli barn. Har man inte de komponenterna naturligt så är det inte en sjukdom som hindrar barnalstrandet och allmänvården är gratis för sjukdomar, inte för att bekosta sådant som inte skulle ha funkat annars heller. Du blandar hela tiden in annat än de rent medicinska/anatomiska aspekterna, jag försökte prata enbart om funktion/sjukdom som ligger till grund för Landstingets policy, inget om rättvisa eller hur det borde vara.

    • Michis skriver:

      Nej, vi kommer väl inte komma någonstans rent tekniskt, såvida du inte erbjuder dig att donera gratis till de som önskar inseminera sig. ;-)Jag säger det återigen på det sätt jag ser det helt enkelt – jag ser barnlösa par där lösningen är insemination. Samma procedur i bägge av fallen, man tar helt enkelt en helt annan människas spermier och sätter in i en fertil kvinnas kropp.Den ”sjuke” mannen eller den friska kvinnan som är partner till den fertila kvinnan som de facto ska bära barnet i nio månader är alltså inte relevanta, i mina ögon.

  14. Filosophia skriver:

    Jag håller också med dig! Tycker det är diskriminerande som bara den. I princip verkar det som om de som bestämt tycker att lesbiska kvinnor ju bara kan gå ut och ragga upp någon karl istället om dom vill bli gravida, men det kan ju heterosexuella kvinnor också om det ska vara så…Det ÄR diskriminering!!Kram

  15. Vally skriver:

    Ja det blir ju lite som, skyll er själva, för de lesbiska.Dom kommer nog att ändra på det./Vally

  16. Bengt skriver:

    *gah – stångar pannan blodig* Det som naturen aldrig avsåg skulle funka kan aldrig vara en sjukdom/felfunktion. Landstinget behandlar bara sjukdom/felfunktion utan kostnad. Hur svår är det att se sambandet?! Kan vi låta bli att blanda äpplen och päron i diskussionen? Jag diskuterar inte rättvisan eller någon annan aspekt, bara det fyrkantiga regelverket som säger ej sjukdom/handikapp = ej kostnadsfri behandling. Det är glasklart. Sen kan vi prata om hur vi tycker det skulle vara med hänsyn till en massa andra faktorer men medge att barnlöshet för ett homosexuellt par aldrig någonsin kan anses vara resultatet av medicinska tillkortakommanden. Marsch tillbaka till biologilektionen om ni inte kan hålla med om detta basala faktum. Efter det kan vi prata om alla etiska och moraliska aspekter om vem som ska betala vad och varför men jag blir frustrerad över att vi inte ens kan enas om grundläggande biologiska fakta först. Barnlöshet kan bara vara en felfunktion där något var avsett att finnas/fungera från början.

    • Michis skriver:

      Jag förstår hur du menar – men var försiktig med att blanda in naturen.En av naturen steril man kan ju i så fall inte vara en sjukdom eller felfunktion, eftersom det uppenbarligen är en helt naturlig avvikelse.Jag tycker landstinget tänker fel – kärnan är följande: Ska vi hjälpa barnlösa par att få barn via insemination, ja eller nej?Om nej – okej, bra där, då konstaterar vi att naturen aldrig menat att alla ska få barn.Om ja – okej, bra där, då ska det vara samma villkor för alla.

  17. Vally skriver:

    Jag sitter och grubblar på att det kan naturligtvis inte vara hur lättvindigt som helst att få till stånd en sån här hjälp.Jag känner inte till tågordningen men antar att det bl.a.förekommer en massa byråkrati innan man kommer till skott.Det enda instrument man har att sätta gräns med är sjuklig avvikelse. Svart på vitt liksom. Tänker jag helt fel.Det är ju inte så att jag på en kafferast kan komma med mitt frikort och få en insemination, om jag har tappat lusten för min karl och vill ha barn.Jag hårdrar och du ger mej som vanligt ett bra svar gumman.Hoppas alla människor alltid tänker på att det skall kosta lika för alla för samma tjänst., Äsch så det blev men det får gå iväg./Vally

    • Michis skriver:

      Äsch, jag förstår precis hur de tänker, det där med ”medicinska skäl” – jag vänder mig bara mot idén att det är en skillnad i sak ändå – har man en fertil kvinna med en infertil partner (antingen på grund av låg eller ingen spermaproduktion som man eller helt enkelt för att det är en annan kvinna) som kommer fram till att insemination kan vara rätt väg att gå – då lär det ju inte kosta mera att inseminera den homosexuella kvinnan gentemot den heterosexuella kvinnan.Samma vård för samma problem, liksom.Tycker nog inte att det vore helt fel att det i så fall kostar 3000:- per insemination för alla, för tekniskt sett kan jag inte se det som en sjukvårdande åtgärd.För inte har vi väl börjat sjukskriva ofrivilligt barnlösa? Eller?

  18. Vally skriver:

    Fint att du inte dammade på mej.Nä vi sjukskriver inte barnlösa för det fysiska men kanske det förekommer om det blir för psykiskt tärande.I vårt nya system är det säkert inte lätt att få förståelse för detta dilemma.Bra ide 3000 för alla i så fall.Mycket svårt att diskutera vidare tycker jag. Man trampar så lätt på ömma tår och det är helt onödigt.Tack Michis/vally

    • Michis skriver:

      Det som jag tycker är extra intressant är ju att Östergötlands landsting tar ut denna avgift för lesbiska, medan Kalmar och Jönköpings landsting INTE gör det – kanske för att de inser att det är orättvist? 😉

  19. Vally skriver:

    Ja det var ju rättvisa det handlade om från början./vally

  20. Mumlans Ränder skriver:

    ”Mumlan Det HETER medicinska problem när det är rent kroppsliga problem, dvs något som ska finnas men saknas. Vet du verkligen inte det?”Nä, och det gör ingen skillnad.Om det enda problemet är att ett par inte kan få barn, så är orsaken till det helt irrelevant faktiskt.Och inget sånt trams bengt om biologilektion. Vi är ju långt förbi det redan.Det är normen att naturen bla bla bla osv som ska bort.Hjälp till barnlösa par ska till. ~FIN~

    • Michis skriver:

      Jo. Och än en gång – Landstinget i Östergötland tar ut denna lilla ”straffavgift” medan andra landsting INTE gör det, så tydligen är det inte så enkelt som att det bara ska vara medicinska problem som ska vara kostnadsfria, eller är det i så fall ett medicinskt problem om man är lesbisk, lever i ett förhållande och vill ha barn och dessutom bor i Kalmar, medans man i Norrköping under samma förhållanden inte har det?Förstår inte logiken.

  21. Kurran skriver:

    Jag har inte kunskap fullt ut om det här med kostnad och insemination men en kompis till mig och hennes sambo fick betala alla sina tre inseminationer. Är det också olika i olika landsting? Eller har det med annat att göra, tro?Annars är jag med i ditt resonemang. 🙂

    • Michis skriver:

      Det kan jag ärligt säga att jag inte vet, men jag misstänker att det är olika i olika landsting.Det jag blir upprörd över är ju inte att de vill ta ut en avgift, det jag blir upprörd över är att de inte tar ut en avgift av alla som ska insemineras i så fall så det blir rättvist rätt över.

  22. Kurran skriver:

    Jag förstod det. Blev bara nyfiken och tänkte vidare.

    • Michis skriver:

      Jo, så klart.Jag har inte behövt använda mig av tjänsten själv, så jag har inte kollat in saken, men jag blir så ilsk av mig när det är olika regler kring exakt samma sak. 😀

  23. Pluppa skriver:

    En stor fet tumme :-)Kram/Pluppa

  24. yrvaedret skriver:

    Det är helt uppåt väggarna att det ska vara sådana skillnader par emellan. Kan bara hålla med dig, och tumme.

Kommentera

