"Elsas Mode" av Sofi Fahrman… /Michis

Jag fick den här boken helt gratis och tyvärr så känns det som att jag kanske borde ha fått betalt för att läsa den. Är för närvarande på sidan 133 och hoppades någonstans i mitt inre att det skulle finnas någon form av Bret Easton Ellis-twist när som helst, men istället finner jag på nätet att det är första boken i en trilogi, vilket jag inte tar som ett löfte, utan som ett hot.
Boken fortsätter visst bara i den här stilen – genom att rabbla upp kändisnamn och exklusiva (och för all del mindre exklusiva) märken, vilket gör att det känns lite som ”American Psycho”, minus den intressanta huvudkaraktären förstås.

Elsa, huvudkaraktären i ”Elsas mode” är en sån tjej som Patrick Bateman hade älskat att spika fast i vardagsrumsparketten.

Sist jag kände att en bok verkligen ödslade tid av mitt liv var när jag läste Gossip Girl-pocketen som kom gratis med Veckorevyn och i jämförelse med den här boken så känns Gossip Girl riktigt innovativt och fräscht.

Det här är en bok som får mig att förstå konceptet bakom bokbål, helt enkelt.

Med det sagt så är jag väldigt glad och tacksam åt att jag fick boken helt gratis, för jag tror att min brorsdotter kan tänkas uppskatta den och det är ju bättre att läsa en sån här bok än att inte läsa alls, antar jag.

Nåja.
Jag ska läsa vidare, för det finns trots allt en form av njutning i att plåga sig igenom såna här böcker ibland. Om inte annat så uppskattar man helt plötsligt mera kvalitativa författare på ett helt nytt sätt.

För ärligt talat, nu påbörjas Kapitel 23, i vilket huvudpersonen, efter att ha ”pippat” (författarens egna ord, inte mitt) sig fram genom New York och påbörjat Stockholm ska ner till Paris med en sjukt snygg kille och designer som Karl Lagerfeld vill sätta på och fortsätta gratisäta, gratisbo och gratisglo.
Har inte läst om så mycket snylteri sedan… ja, nånsin.

Mitt tips?
Läs den inte.
Blir du ändå sugen på att se om den är så dålig som jag tycker att den är så kan jag tänka mig att skänka boken till dig.
Deal?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till "Elsas Mode" av Sofi Fahrman… /Michis

  1. Lindalou skriver:

    Åh, hahaha. Vilken underbar sågning. Hon som for till New York och bara skrev som en jävla liten Strindberg. 😉 Men att vara modekrönikör är inte riktigt samma sak som att vara författare. Man kunde ju tro att åtminstone bokförlagen visste det men de ger ut vad för skit som helst nu. Trist

    • Michis skriver:

      På sidan 171 får hon äntligen en rejäl jävla utskällning för att hon är en snyltande liten parasit som utnyttjar sin väninnas konflikträdsla för att bo gratis och sen glömmer bort henne så fort det går lite bra.Nu verkar det sunka sig igen.Den där utskällningen hade gärna fått fortsätta genom resten av boken.Undrar hur Norstedts tänkte där, den här boken borde bara ha publicerats på Vulkan.

  2. Ister skriver:

    Var och varannan bloggare tycks tro att de är nästa nobelpristagare i litteratur. Så många skitbloggare jag läst som hotar med att skriva en roman … eller sitt livs berättelse … jag blir rädd när jag läser om sådant! Bara för att man får en skara trogna läsare på sin blogg som beundrar ens skrivande betyder det inte att man är bra på att skriva. Det kan betyda att de som kommenterar aldrig har läst något annat än Veckoröven.

    • Michis skriver:

      Hm. Man kanske skulle skriva sitt livs berättelse och ge ut i bokform…Eller inte.Ska du läsa en bok av en svensk journalist så finns det bättre journalister/författare än det här, helt klart.Jag menar.”När han tränger in i henne gråter hon av lycka inombords. Hon har haft sex med Hugo förut. Men inte på det här sättet. Inte med säkerheten om att han vill ha henne lika mycket som hon vill ha honom. Det är som om det vore första gången.”Jag känner för att sitta och läsa med en skämskudde framför ansiktet.

    • Michis skriver:

      Äsch, de där små inläggen läste jag lite snabbt bara för att kunna gotta ur mig det allra sista i min irritation, de överensstämmer inte ens med inläggen som finns med i boken. Men någonstans ifrån var hon väl tvungen att ta sina screenshots till boken, antar jag.Hur blev klockan så här mycket förresten?Jag svär på att jag borde skicka en faktura till Sofi Fahrman för tiden hon stal ifrån mig när jag läste hennes bok. Tur att jag läser fort och ändå satt och klappade på sonen så att han skulle fortsätta sova samtidigt som jag läste.

  3. Lolita skriver:

    Jag har varit sugen på att läsa Sofis bok av just dom anledningarna som du skriver om.. men bibblan här i stan verkar av nån anledning inte vilja köpa in den 😛 Det var ju mig du skänkte dvd:n ”Djävulen bär Prada” till, så jag tar gärna emot ett bokpaket också! =) Den kan ju åtminstone slå ihjäl några timmar på soffan, där jag tillbringar den mesta tiden numera pga ryggont och fogbesvär.. Tror du känner igen de symptomen! Gott Nytt!

    • Michis skriver:

      Haha, nä, bibliotek verkar satsa på kvalité av nån anledning. ;-)Skänker gärna boken vidare till dig, du har mail!

  4. Harpyan skriver:

    Skulle faktiskt inte vilja ha den om jag så fick ett kilo kaffe på köpet. Skulle inte ens vilja ha den till att tända i spisen med, det är min spis för fin för.//Harpyan

    • Michis skriver:

      Jag har packat ner den i paket och ska gå till posten idag, hade jag tänkt. Förutsatt att sonamentet somnar någon gång, han brukar somna tolv. Men icke så idag…

Kommentera

