Varför kallas "den andra kvinnan" för homewrecker? /Michis

Snacka om att nedvärdera mannen.
Det låter ju som att det är som så att den goda hustrun har skapat ett fint hem med söta, väluppfostrade barn och en trevlig inredning, som hon i sin stora godhet låtit den väluppfostrade och söte mannen betala för.

Sedan kommer hon då, Förförerskan, ser allt detta fina och drivs av en outsläcklig lust att förstöra idyllen genom att bjuda ut sina något fastare behag till den väluppfostrade och söte mannen som naturligtvis inte (han är ju man!) kan motstå att klämma och känna lite.

Det vet vi ju alla hur män är.
Lite svagsinta och dumma så där och tänker bara med hjärnan mellan benen.


Eller vänta nu – ska män förutsättas kunna tänka själva, trots att de ser en trevlig urringning som inte sitter på den kvinna de en gång lovat trohet framför Gud och en församling vittnen?

Jag tycker nog det.

Därför anser jag att det är svårt att kalla älskarinnan för homewrecker* – det var väl ändå mannen som vägde gräset på andra sidan mot det han hade hemma och fattade sitt beslut att själv förstöra sitt äktenskap genom otrohet?
Eller?

*Homewrecker är en engelsk term för en kvinna som får en man att lämna sitt äktenskap.
Själv anser jag som sagt att män har en egen vilja och att det snarare är så att det är mannen själv som bestämt sig för att lämna äktenskapet.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

64 kommentarer till Varför kallas "den andra kvinnan" för homewrecker? /Michis

  1. Henrico skriver:

    Håller fulltändigt med dig.Men jag tror ändå det är skillnad mellan kvinnan och mannen när det gäller hemmet, tror kvinnor bryr sig mer om hemmet, att bygga bo som man hör ibland. Vet ej om det har något med termen homewrecker att göra?

    • Michis skriver:

      Äsch, men det är ju inte det relevanta i sammanhanget egentligen, det jag retar mig på är att det känns som att män är något som man kan stjäla från andra.Bara för att man föds med XY-gener så betyder det väl inte att man är en sak, liksom?Lika lite som att kvinnor är troféer som man förtjänar genom att vara snäll så är väl män något som man kan smyga in och stjäla om natten genom att pluta lite med läpparna?Eller har jag missuppfattat något?

  2. Henrico skriver:

    Vi män är ju extra värdefulla serrö. :-)Det är nog bara gamla kvarlevor, gamla uttryck som kanske passade bättre förr i tiden än nu. Jag tycker också det är förnedrande, men jag tar inte åt mig som man.I det stora hela är det inte många vinnare i alla fall.

    • Michis skriver:

      Jao, inte behöver du ta åt dig på det sättet. Bara jag som irriterar mig över att år 2010 börjar om inte alltför många timmar och fortfarande ska man sitta och läsa om sånt här gammalt mög.Vi lever ju i framtiden liksom! 😀

  3. Lindalou skriver:

    Jag instämmer med dig. Jag anser att det är den som har ett förhållande som är det största grisen men sen kan man ju ha synpunkter på varför den andra kvinnan inte tar en ledig man?

    • Michis skriver:

      Men nu gör du ju precis så där som gör mig så sur – ”tar en ledig man” – det låter som om snubbarna är något man plockar ur godisdisken.Det går inte att ”ta en man” utan att mannen vill bli tagen.Såvida han inte ligger nersövd eller något så klart och blir bortrövad rent fysiskt.

  4. Henrico skriver:

    @Lindalou,Jag undrar också varför den andra kvinnan inte TAR en ledig man? 🙂

  5. Britta skriver:

    Jag tycker att båda har ett lika stort ansvar för vad de gör. Vad som ligger bakom det hela kan bara de själva veta. Det är lätt att döma, att ha synpunkter utifrån på olika skeenden, men livet kanske är mera komplext än så?

    • Michis skriver:

      Det jag reagerar mot är inställningen att män bara är kåta idioter som inte kan låta bli att skita i sin familj ifall han ser ett par läckra rattar.Det känns väldigt nedvärderande mot mannen att anta att han är något som kvinnor kan stjäla från varandra.Visst kan man regelrätt ”ta” någon, det kallas att bli bortrövad eller kidnappad, men när en vuxen man alldeles frivilligt sätter på någon annan än sin lagvigda utan sin lagvigdas tillstånd och gillande så anser jag att man får anta att den vuxne mannen inte blir vare sig bortrövad eller stulen utan helt frivilligt fattat ett beslut om att doppa veken i något nytt.Summan av kardemumman blir återigen – Det spelar nog ingen roll hur mycket bröst man än visar eller hur sexig och flirtig man än är – vill inte en gift man vara otrogen så kommer han inte vara det.

  6. Henrico skriver:

    Men nu snackar du om att ta som i att ta ifrån. Jag menar helt enkelt att bara ta, rätt upp och ner på plats.

    • Michis skriver:

      Du menar som när de tar varandra i Jean M. Auels böcker?Mot träd, stenar, i tält och så där?Vad snuskig du är i så fall.Det gillar jag, fortsätt med det.

  7. Henrico skriver:

    Eftersom jag är ledig och ingen vad jag vet planerar att röva bort mig, tackar jag för boktipset. amazon.com nästa.

    • Michis skriver:

      Tror de smaskigaste bitarna finns att läsa på nätet, så du slipper gräva dig igenom tegelstenarna för att hitta gobitarna.Annars antar jag att du kan snabbläsa dem via biblioteket, det snuskigaste är där biblioteksböckerna faller upp av sig själva.Fast du skulle nog ha mer utbyte av sexnovell.se ärligt talat.Om du inte är sjukligt intresserad av en stenåldersvärld där alla kvinnor har stora och fasta bröst och alla mäns penisar är stenhårda och långa som stenhammarskaft.

  8. Britta skriver:

    Det var också så jag menade – fast det kanske inte framgick. Ingen kan påverka någon annan till något, utan den andres medgivande, oavsett kön. Att tro och tycka att män är lättledda och utan egentlig vilja att hoppa över skaklarna är ju tvärtemot vad hela samhället säger. Män är kompetenta, kan ta beslut osv. Det måste väl gälla i alla situationer…

    • Michis skriver:

      Jo, man kan ju tycka det.Själv blir jag alltid lika skogstokig när folk påstår att män är mindre lämpade än kvinnor att ta hand om små barn ”eftersom män inte är lika bra på att se små detaljer.”Nänä. Det är därför män inte tillåts inneha viktiga poster som hjärnkirurger oc stridsflygspiloter, vi kan ju inte lita på att de noterar viktiga småsaker.Liksom.;)

  9. Henrico skriver:

    Herregud vilket hemskt trevligt språk du använder.

    • Michis skriver:

      Okej, du kommer att älska Grottbjörnens folk. Eller kanske inte, där är det bara en våldtäkt. Hoppa direkt till Hästarnas Dal istället, där är det lite mer rajtantajtan. Sen har du ju Mammutfolket att se fram emot och där snuskas det mest på varje sida.

  10. Britta skriver:

    Jag kan inte säga något om det, eftersom min egen far aldrig tog del i min/mina syskons omvårdad på det sättet; men det är andra tider nu. Könsrollerna har luckrats upp och det är väldigt bra. Min fd man var högst delaktig i våra barns omvårdnad och därför får också barnen en helt annan kontakt med föräldern.

    • Michis skriver:

      Jo, men det är ju det jag menar – det är ju ganska nedvärderande att anse att män inte klarar av att ta hand om små barn bara på grund av vad de har mellan benen, det är väl vad de har i huvudet som spelar roll? 😉

  11. Brain Seltzer skriver:

    Det amerikanska uttrycket bottnar nog i gråstenskonservativa könsroller som till viss del säkert fortfarande råder i USA om man håller sig utanför de stora städerna. Hur många låtar han inte skrivits under det förra seklet i andan av Homewrecker blues? Förövrigt kanske inte bluesen är den största genren som använde sig av det uttrycket. Det luktar Country and western-tema av sorten mamas, trucks and marriage down the drain…. Gretschen Wilson (Country-tjej från det stora landet..) har en låt som heter Homewrecker och första versen säger väl allt?Well, you´re a real hot cookie with your new hairdoYour high heel boots and your credit cardLong legs and mini skirtYeah, you know what works and you work it hardYou smile like such a lady, innocent and sweetYou drive the men folk crazy, but any girl can see, you´re just a…..homewreckerEgentligen är det ett litet förlöjligande av männen. Som du säger; vill inte mannen så behöver han inte!

    • Michis skriver:

      Kommer att tänka på Jolene av Dolly Parton, inte helt otippat.Men det är klart att det är förlöjligande mot männen att tro att de är tvungna att springa efter varje kjoltyg som talar om att de är intresserade.Vill man inte så vill man inte, oavsett om det är världens sexigaste kvinna som viftar med pekfingret.

  12. Lindalou skriver:

    Okej. Jag menade inte TAR en ledig man utan varför de inte VÄLJER en ledig man. Varför hänga ihop med en man som pippar (hehe) många olika kvinnor? Det kan jag inte förstå. Varje älskarinna verkar tro att de är den enda, men det är de nog sällan. Se bara på Tiger.

    • Michis skriver:

      Men då måste jag ju säga det igen – de kan ju välja en upptagen man hur mycket de bara vill, om den upptagne mannen förklarar för dem att han inte är intresserad så spelar det ju ingen roll vad de har valt, eller hur?Det är ju vad HAN väljer som blir den springande punkten.

  13. Lindalou skriver:

    Fast hur menar du? Välja en gift man hur mycket de vill för att vad då? Enbart sex? Ja, men då förstår jag. Det är klart de kan såvida de inte går och inbillar sig att det kommer något mer ur det hela. Jag tänker i de banorna typ skaffa ett liv tillsammans, en familj osv.Vill man ha ett varaktigt förhållande väljer man väl inte en gift man? För man kan välja att inte ställa till det för sig. Och det kan så klart mannen också. Båda, same same. Han är snäppet mer blåst än henne.

    • Michis skriver:

      Jag menar så här – om jag bespetsar mig på att jag bara ska ha en valfri gift man, vi säger din (oavsett om du nu är gift eller inte, nu säger vi som så för exemplets skull, du är gift och jag vill ha din karl) och så flirtar jag järnet med honom.Talar om för honom vilken gudagåva han är, hur snygg han är, hur jag längtar efter att få känna hans kropp emot min…Vill han inte vara otrogen mot dig så kommer han ju helt enkelt be mig att fara åt helvete, eller hur?Det är ju det jag menar. Det är ju uppenbarligen så att det är den upptagne mannen som väljer att hoppa över skaklarna, inte den andra kvinnan som går och stjäl någon.

  14. Lindalou skriver:

    Nej, men det håller jag med dig om. Det är han som är blåst men jag tänker ju så klart på en fortsättning för den stackars kvinnan. Hon gör ju fel om hon satsar på en upptagen man för det leder sällan till något bra. Att mannen ska ha en fet spark i röven är det ingen tvekan om.

    • Michis skriver:

      Jo, men det är ju ändå en annan sak, det är ju så att säga fullbordat faktum. Jag tänker på biten INNAN karln hoppar över skaklarna, att ingen man kan påstå att han tvingades in i ett nytt förhållande av den ”andra kvinnan” – utan jag vill nog hävda att det är att nedvärdera män att tro att det är den andra kvinnans fel att äktenskapsbrottet begicks, så att säga.Det är ju trots allt väldigt sällan som det ligger nakna kvinnor och skrevar samtidigt som man tappar byxorna och halkar på en isfläck och råkar ha stånd och liksom bara plumsar in i den våta biten. Så att säga.

  15. Brain Seltzer skriver:

    VA! Vill du ligga med Lindalou´s man? Det var väl lite onödigt att skriva det så öppet! Kunde du inte skickat ett sms bara?

  16. Lindalou skriver:

    *lägger vantarna på min mans mobil för att utplåna ALLA spår efter ev inkommande sms* 😉

    • Michis skriver:

      Äh, du vet, jag är en gift småbarnsmor. Inte behöver man oroa sig för att jag skulle gå runt och vara otrogen, jag hinner ju för sjutton gubbar knappt vara trogen!

  17. Granntanten skriver:

    Det låter ju nästan som dessa kvinnor som får tag i dessa mjäkpittarna till gifta karlar är motsatser till ByggarBob.Men jag börjar bli mer och mer trött på journalistiken på vilket språk den än är. I dag hade AB en bild på en viss golfspelare ”i en intim situation”. Jag varken begär eller är intresserad av eventuella samlagscener eller så – men den lilla och oskarpa bilden föreställde ett par som kramas fullt påklädda på en parkeringsplats. Nu vill jag bara meddela att jag varit intim med minst tre män som jag inte är gift med någon bara denna dag. Samma tidning spekulerar dag efter dag i hur mycket golfspelaren kommer att få betala sin fru vid skilsmässan. Skall de skiljas? Vem vet säkert att skilsmässan är igång och har man lämnat in papper på en sådan? Jag blir så trött.

    • Michis skriver:

      Var glad för att du slapp se klubban och bollarna, så att säga.;)Själv har jag ju i så fall inte varit intim ens med min egen man idag, vi har inte hunnit med ens en påklädd kram i allt stök som varit när vi flyttat runt möbler här hemma.Eller vänta!Jag ljuger ju, jag har varit intim med min svärfar idag, han fick en påklädd kram i hallen förut!Shit!

  18. Henrico skriver:

    Jag har tänkt till lite mer på det här.Det är nog fanken inte så lätt att vara man ändå. Nu är jag i och försig inte upptagen, men skulle ha stora samvetskval om t.ex Penelope Cruz skulle vilja ta mig, oavsett om jag var i ett förhållande eller ej. Detsamma gäller nog kvinnor. Om Brad Pitt skulle vilja ta dig? Eller?

    • Michis skriver:

      Har du inte sett det här inlägget? http://blogg.aftonbladet.se/norrkopingsbloggen/2009/12/raka-pitten-michisSå länge Pitten ser ut så där så kan han inte ta mig. ;-)Skämt åsido.Jag vet vad jag har, men inte vad jag får. Om jag inte hade trott att jag och maken hade haft väldigt goda möjligheter att vara tillsammans resten av livet, eller åtminstone de närmaste tjugo, trettio åren, så hade jag inte velat ha barn med honom.Vi närmar oss vårt femårsjubileum och ännu väntar jag på att den dagen ska komma då jag tittar på honom och tänker: ”Gud, vad tråkigt jag har det.”Den dagen har liksom inte kommit än.När jag gifte mig med honom så valde jag helt medvetet bort att ligga med andra i resten av mitt liv.Om den dagen kommer då jag känner att jag har tröttnat på vårt gemensamma liv tillsammans så kommer jag att ta ut skilsmässa och planera vårdnaden om våra barn, men det är i så fall inte för att Pitten står och vinkar. Vems Pitt det än är. 😉

  19. Henrico skriver:

    Jag vet, det är precis så det ska vara. Det är den känslan och insikten man önskar alla som var ihop hade. 🙂

    • Michis skriver:

      Jo, men alltså, jag förstår till fullo att man inte alltid är lycklig i sitt förhållande, att man vill bryta sig loss och pröva vingarna i ett nytt förhållande och så vidare – men för min del som lever i ett lyckligt äktenskap så känns det bara så… Nä. Det skulle inte hända, så länge vi har det så bra som vi har det.Inte ens de dagar då vi har det tråkigt tillsammans så känns det som att vi har tråkigt tillsammans och har man det så bra så önskar man alla andra lika bra förhållanden.

  20. Islandsmamman skriver:

    Den som är lovat sig åt någon annan kan ju inte bli stulen som nån blomkruka… Jag har aldrig fattat det där heller. Jag har ofta fått frågan hur jag kan ”tillåta Maken att vara ute och rumla till tidig morgon” men mitt svar är stående: jag litar på att han kommer hem FÖRST innan han lägger sig med nån annan – om det skulle bli aktuellt. Jag har helt enkelt högre tankar om honom än så. Om jag trodde att han var kapabel att svika mig så grymt skulle jag ju inte fortsätta var med honom ju! LITE högre krav på livspartner har jag allt,,(Drickandet är så en helt annan femma..)

    • Michis skriver:

      Jamen, det där gillar jag med. Hur du kan ”tillåta maken”… Ehum. Här gick ju jag och trodde att du hade gift dig med en myndig (åtminstone till åldern) karl och trodde väl att du hade gjort så just för att slippa gå runt och tillåta honom saker?Eller? 😀

  21. Kvinna 34 skriver:

    Håller helt med dig. Den otrognes ansvar är väl kärnan, vare sig det är en man eller en kvinna.

  22. Islandsmamman skriver:

    Jomen precis. Jag blir alltid lika ställd. Undrar om han får samma frågor när jag åker till Sverrige? ”Hur kan du tillåta henne åka bort i flera veckor?” HAHAHA

    • Michis skriver:

      Hur var det nu. Om du är borta från hemmet olovandes i mer än fyra timmar så har han full rätt att byta lås på dörren och gifta om sig?

  23. Islandsmamman skriver:

    Nåt ditåt – du vet ju hur de där utlänningarna är 😉

    • Michis skriver:

      Ja, utländska män av alla de sorter aktar man sig för. Du vågar väl inte lämna era barn i hans vård och åka hem själv, det vet man ju hur det går då!

  24. Henrico skriver:

    Men, ett annat litet tillägg. Om vi skall fokusera på ordet homewrecker. Efter en skjilsmässa är det väldigt vanligt att det är kvinnan som får vårnaden och ur barnens perspektiv förstör ju då den andra kvinnan hemmet.*nu tycker jag att jag är smart*

    • Michis skriver:

      Fast det tycker inte jag. För det är ju fortfarande pappa som valt att gå ifrån hemmet han hade.Men om mamma berättar det för barnen så antar jag att hon får höra att hon inte ska snacka skit? 😉

  25. Kvinna 34 skriver:

    haha, nä sällan man hör om fru-slukerskor

  26. Granntanten skriver:

    Tänker på en svensk utlänning och han är min – Fares Fares varför kommer du aldrig hit ? 😎

    • Michis skriver:

      Du har ju inte stulit honom från hans fru än! Se till att raska på och ta honom nu, innan nån annan hinner före!

  27. Granntanten skriver:

    Problemet är att det inte går , han är singel.

    • Michis skriver:

      Där har du förklaringen, du får helt enkelt vänta på att han går och skaffar sig ett stadigt förhållande som du kan förstöra! 😉

  28. Henrico skriver:

    Jag var inte så smart ändå. Ha ha ha.

    • Michis skriver:

      Nä, du är ju man! ;)Vi hade väl redan konstaterat att ni är veka, viljelösa varelser som inte klarar av att tänka själva?

  29. Henrico skriver:

    Ha ha ha, vi har större hjärnkapacitet än kvinnor. *ler, och tror jag kommer att få äta upp den där kommentaren*

  30. Kurran skriver:

    Tummar. 🙂

    • Michis skriver:

      Nämen, en får tacke, nu när vi är inne på årets sista dag.Dags att sova, sonen vaknar garanterat senast åtta på morgonen och han sover inte hela natten i sträck än…

  31. lena skriver:

    jättebra skrivet:D

  32. Lolita skriver:

    Hur bra skrivet som helst – håller med dig i varenda ord!

Kommentera

