Jakt väcker visst alltid starka känslor. /Michis

Fascinerande egentligen – för ofta är det samma människor som glatt köper färdigförpackat kött från köttdisken som blir upprörda när de tänker på att det finns jägare som går ut i skogen och tycker att det är roligt att jaga!

Personligen föredrar jag viltkött framför tamdjur, inte minst ur den etiska aspekten. Även om jag helst köper KRAV-märkt svenskt kött så är det ju lättare att vara säker på att det vilda djuret knallat runt fritt efter eget behag innan det dog.
Dessutom så har jag haft turen att ha flera jägare i familjen och i bekantskapskretsen och vet därför hur djuret dog – i 99% av fallen så har det fallit för ett enda skott, precis så som det ska vara.

Hur som helst – det är mycket åsikter om jakt, men för det mesta känns det som att de som har de starkaste åsikterna är de som egentligen inte vet så mycket om jakten.
Jag kan bara rekommendera besök hos Jägareförbundet och Länsstyrelsen samt kanske att man tittar på lite jakttidningar som exempelvis Jakt&Jägare eller att man då och då tittar på jaktprogrammen som sänds på TV4 Sport, som Jaktlust.

Även om ni inte håller med om att jakt är nödvändig så kommer ni ju antingen få mer ammunition för era åsikter, eller så kanske ni till och med lär er lite nya saker.
Som att ungefär 264 000 löste jaktkort i Sverige säsongen 2008/2009 och att dessa tillsammans fäller ungefär 90 000 älgar (av dem största delen kalvar) och cirka 200 000 rådjur.
Då lär ni er också att jägare inte bara kan knalla ut i skogen och panga på, utan att det är regeringen som bestämmer vilka arter som får jagas och när.

Det handlar om naturvård och viltvård, det här med Jakten i Sverige.
Och för olaglig jakt finns det faktiskt en straffskala.

”För jaktbrott döms bland annat den som med uppsåt eller grov oaktsamhet olovligen jagar fredat vilt. Är brottet grovt, t.ex. om brottet avsåg ett hotat, sällsynt eller annars särskilt skyddsvärt vilt, ligger straffskalan på fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Olovlig jakt på varg räknas alltid som grovt jaktbrott.

Man kan också bli dömd för grovt jakthäleri, med samma straffskala, om man obehörigt tagit befattning med vilt som man visste eller borde ha insett har dödats genom jaktbrott och om samma omständigheter finns som gäller för grovt jaktbrott.”
-Enligt 43, 44 och 46 §§ jaktlagen (1987:259)

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jakt väcker visst alltid starka känslor. /Michis

  1. imsy skriver:

    Min svärson har blivit jägare. Han hjälper till att hålla efter den lavinartade ökningen av vildsvinsstammen. Och de på tok för många rådjuren. Min frys, plånbok och mage gillar hans aktiviteter.

    • Michis skriver:

      Det förstår jag!Frys, plånbok, mage och miljö mår bra av jägaraktiviteter som bedrivs på ett ansvarsfullt sätt. 😉

  2. yrvaedret skriver:

    Jag önskar jag hade en jägare i min närhet, som Imsy skriver….bra för plånbok,mage och frys, men även miljön. Jakten är til för att hålla stammarna nere så att skogen finns kvar.Men det förstår ju inte dessa djuraktivister, här i Umeå har vi ju haft veganernas Mecka. De brände ner Scanbilarna, de släppte ut minkar från minkfarmar (de klarar sig ju inte i det vilda) de sprayade Meat is murder när McDonalds öppnade upp här. Osv osv osv.Umeå var länge kännt för just veganernas Mecka och brännbollsyran.

  3. Lindalou skriver:

    Jägare har jag inget emot. Jag är dock emot jakt på djur som borde vara fridlysta ett tag till.

    • Michis skriver:

      Fast nu är det ju regeringen som bestämmer vilka djur som får jagas och när, som sagt var. Skäll på regeringen som klubbade igenom att vargstammen ska hållas på runt 210 djur – det beslutet fattades i oktober förra året.Själv är jag emot tjuvjakt – vilket gör att den riktigt brännande frågan blir varför det är allmänt accepterat att nästan inga vargar klarar sig oskadda genom rennäringsområden, utan de försvinner mystiskt på vägen.Där har du något som det borde vara betydligt mer liv om än att ett trettiotal individer sköts nu på en gång och sen är det bra tills nästa gång regeringen fattar beslut om tillåten vargjakt.

  4. yrvaedret skriver:

    De är inte lika extrema som på 90-talet, men jag har veganer i min direkta närhet, Mr.Big’s flickor är ju det pga deras mamma är det. Hon var tydligen en av de mest extrema när det begav sig enligt Mr.Big.Sen bodde min vän Angelica granne med sångaren i äsch…Dennis Lyxén Refused? Minns inte så noga…Tack för länken, ska kika in. Nu har vi bara en halv kyl och frys, men vi ska skaffa en frys att ha i kldkammaren….den vi har kommer man inte långt på.

    • Michis skriver:

      Nä. Har någon jaktlycka så förslår inte en halv kyl/frys långt. Vi fick två rådjur av morfar i november och helt plötsligt var frysen nästan full. Fast vi har ätit duktigt av det.

  5. Lindalou skriver:

    Men det förstår du väl att man inte kan säga någon om de vargar som försvinner när de passerat gränsen från Finland och hit. Det är ju samer som skjuter dem och samer får man inte säga något ont om. Det är synd om dem och deras renar. Det är därför det inte sägs något om de vargar med sändare som försvinner spårlöst i renbetesområdena. Samerna kan gräva och de gräver djupt…Nu väntar jag bara på att de ska plantera in nya friska vargar som det tydligen är sagt. Den som lever får se.

    • Michis skriver:

      Det är något jag verkligen tycker att det bör sägas mycket om, för jag förstår ju inte bättre, förstår du. 😉

  6. Trollan skriver:

    Jag säger som Lindalou och vargköttet kommer ju inte ens till nytta för det kasseras. Det tycker jag är onödigt, totalt meningslöst.

    • Michis skriver:

      …vilket ju inte är jägarnas fel, det ska ju till SVA och testas och kollas och grejas med och sedan kasseras, så det är bara vargskinnet som tillfaller jägaren som kommer att användas.Håller med om att det är meningslöst att inte använda köttet, även om kött från rovdjur generellt sett inte används till något vettigt, ex, räv.

Kommentera

