Vegetariskt och klimatosmart till tusen. /Michis

20100105.jpg

Miljöovänligt till middag idag – massor med importerade råvaror. Haloumiost med färsk chili och citronsaft. Sallad vars ingredienser mestadels kommer från södra europa, även om äpplebitarna är svenska.
Vegetariskt är det, men för klimatets skull borde jag ha ätit viltkött från närområdet tillsammans med lokalt odlade rotfrukter istället.

Min poäng med inlägget är för övrigt följande – det finns en allmänt känd ”sanning” om att vegetarisk kost ger en lägre miljöpåverkan än en kost innehållandes kött, men som mitt exempel här ovan illustrerar så är det ju inte sant på riktigt.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Vegetariskt och klimatosmart till tusen. /Michis

  1. himlen är trasig skriver:

    Jag fattar inte varför ni bloggare tävlar om att lägga ut mest inlägg.

    • Michis skriver:

      Säger mannen som producerar inlägg som om han hade betalt för det.Here’s to the kettle calling the pot black! *Cheers*

  2. himlen är trasig skriver:

    Hallå, nuförtiden skriver jag högst två om dagen och det är fan inte mycket.

  3. Epazote skriver:

    det är inte alltid lätt att vara klimatsmart när det gäller mat. Men idag var jag tämligen lokal i min matlagning. kalkonkorv från ett näraliggande ställe, samt närodlad potatis. Jag skar allt i bitar och stekte tillsammans med egenodlad chilipeppar.

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju inte det.Anledningen till att jag snöat in på ämnet för tillfället är att det verkar råda total okunskap när folk accepterar ”Vegetariskt är miljömässigt den bästa maten” som en vedertagen sanning, vilket det ju absolut inte är om man bara funderar lite på saken.Egenodlat är nog det miljösmartaste av allt, jag ser fram emot våren, för jag tror att vi kan anlägga en liten minitäppa i vår trädgård! 🙂

  4. Epazote skriver:

    folk verkar ha total okunskap om vegetarisk kost över huvudtaget. Det är svårt att bli accepterad som vegetarian när man träffas över en bit mat hos någon. jag är inte 100% vegetarian men jag föredrar att äta vegetariskt för att jag mår bättre av det. Lycka till med lilla täppan. här blir det snart plantering av chilifröer för att hinna få dem mogna innan säsongen är slut

    • Michis skriver:

      Konstigt det där – att folk inte kan acceptera vad andra äter.Personligen ger jag sjutton i vad folk väljer att stoppa i munnen (såvida det inte är sonen som försöker äta något direkt olämpligt) – det jag reagerar mot är bara sånt som helt enkelt inte stämmer.:)Vegetarisk kost är alldeles utmärkt kost, beroende på vad man väljer att äta. Jag menar, ingen mage blir ju lycklig av pommes frites och ketchup dag ut och dag in, hur vegetariskt det sedan än må vara.Just det, börjar bli dags att tänka på vad som kan tänkas gå att odla också!Jag är så exalterad över de där fyra kvadratmetrarna som går att utnyttja till täppa så du anar’t inte!Funderar på potatistunna om inte annat!

  5. nenne_bl skriver:

    Ser riktig gott ut. Lycka till med potatisen:)Mitt tips om du ska odla sallad – en batavia! Krispig som isberg, smakrik som huvudsallad.

  6. nenne_bl skriver:

    Nu rullar det på. Persilja om du gillar det. Gigante di Napoli. Kan bli rätt stor om du har de rätta generna. Slätbladig och en delikatess direkt på mackan. Inte alls så överdrivet vass som köpepersiljan.Gillar du sockerärt så är brytärten en mycket smakrikare upplevelse. Ätes hel den också, bara strängen dras bort. Givetvis innan sin fulla mognad då den blir lite glasartad i skalet.

    • Michis skriver:

      Jag kan bara tacka för tipsen och sen får vi se hur mycket som får plats där ute i trädgårdslandet och huruvida grannskapets katter kommer att komma dit och gödsla eller inte. 😀

  7. Ister skriver:

    Käka mera importerat långbortifrån. Vi behöver mer växthuseffekt!Det är fan snart minus 25 grader.*fryser*

    • Michis skriver:

      Jag har en elektrisk värmedyna mot magen just nu, så jag är ju verkligen på G idag vad gäller att göra mitt bästa för att höja värmen både lokalt och globalt!Mmm… Elektrisk värmedyna. Det är grejer det.

  8. Freia skriver:

    mmmmm

  9. Leo Beata skriver:

    ”Egenodlat är nog det miljösmartaste av allt”Så är det. För en hållbar framtid måste vi tillbaka till småskalighet, närproducerat, giftfritt och så äta mindre…Kanske LED teknologin kan vara nå´t för oss här i norr… annars blir det en vintermenu av potatis, kålrötter, lök och kål… och nässlor i maj…

    • Michis skriver:

      Jo, det är ju det – vi har liksom vant oss vid att kunna äta allt året om, för någonstans på jorden är det alltid säsong… Dumt.Samerna har nog lite att dryga ut kosten med, såg en delikat variant av blodkorv i Anthony Bourdains resematprogram. 🙂

  10. Leo Beata skriver:

    Anonym är Leo Beata

    • Michis skriver:

      Lugnt, alla mina kommentarer förhandsgranskas fortfarande. Lite tråkigt, men så blir det eftersom det tyvärr utnyttjades att jag förut släppte kommentarerna helt fria, det var inte kul att komma tillbaka efter några timmars frånvaro och se att folk mordhotade och förolämpade varandra här i min blogg.. :/Inte för att du gjorde sånt alltså, men andra.

  11. My skriver:

    Kul att du skriver en hel del om miljö 🙂 och med en Norrköpingsblogg.

Kommentera

