Arbeit Macht Frei. /Michis

Alltså – jag kan inte låta bli att vara galghumoristisk kring alltihop.

Till att börja med så läser jag om människor som begår självmord för att de inte längre orkar med alla turer kring avslag från Försäkringskassan och överklagandet och så vidare och det enda jag kan tänka är att någonstans sitter en siffernisse och jublar av lycka – för varje avliden blir ju per automatik ännu en människa som inte är sjukskriven eller är uppsatt som arbetssökande.

Woho, liksom – klang och jubel, så bra, då behöver ju inte vi vanliga hederliga skattebetalare pynta för dem längre, förutom kanske nån pappkista eller nåt sånt där.
Utmärkt.

Till att fortsätta med så kunde jag inte låta bli rubriken. Bara du blir arbetssökande så blir allt bra igen. Klart du kan vara arbetssökande i hela landet, små petitesser som familj och vänner är inte viktiga i sammanhanget, huvudsaken är att du söker arbete. Att du saknar nåt ben gör inget, du kan söka kontorsarbeten. Har du inga kontorsarbetskunskaper så gör inte det någonting, då kan du gå en kurs. Har du inte råd att gå kursen så kan nog Arbetsförmedlingen hjälpa dig att skriva ett CV i alla fall ska du se.

Tänk positivt bara – för som sagt, Arbeit Macht Frei.
Det är väl det arbetslinjen går ut på, eller har jag missförstått något, som vanligt?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

52 kommentarer till Arbeit Macht Frei. /Michis

  1. tengileye skriver:

    Jaa- ur statens hårda grepp kommer du inte levande

  2. tengileye skriver:

    … Det är sas dött lopp…

  3. M. Beck skriver:

    Tumme!

    • Michis skriver:

      Tack.Dessutom kom jag att tänka på en barnsång jag sjunger för min son: Tumme möter tumme pek möter pek det tycker pek är en rolig lek tumme möter tumme lång möter lång det tycker lång är en rolig sång

  4. Lennart skriver:

    Som Hasse Alfredsson uttryckte det: ”Har man ett ben som är för kort, så brukar naturen kompensera det genom att se till att det andra är längre”. Vilket är en klen tröst…Skönt att se ett lugnt och sakligt resonemang runt det här. Det känns som att det behövs som motvikt.

    • Michis skriver:

      Haha, eller som Tage Danielsson – har du ena foten i en kastrull med kokhett vatten och andra foten i en hink med iskallt vatten så har du det i genomsnitt ganska så skönt.Äh, lugnt och sakligt vet jag inte om det är – det är ju inte några sakfrågor jag debatterar heller. Jag var bara tvungen att få ur mig det, för nog låter resonemanget bekant – ”Weimarrepubliken började använda denna paroll 1928 för att framhäva dess storskaliga arbetsmarknadsprogram för att få bukt med massarbetslösheten.”Inte helt olikt dagens läge kan tyckas.

  5. Lennart skriver:

    Åja, Du varken skrek, svor eller kallade nån för idiot… ;-)Och jag såg nånstans (nej, jag kan tyvärr inte länka till det) att de blåögdas ”storskaliga arbetsmarknadsprogram” hittills bara haft marginella effekter. Men många har fått betala ett fruktansvärt högt pris för det.Så, nu ska jag INTE säga mer om det här. ;-)Ha de´.

    • Michis skriver:

      Åhå, är det DEN nivån den här debatten ligger på. Jag har tämligen nogsamt hållt mig undan.Äsch, tre timmars kortare sjuktid är väl inte en fis i rymden? Om det är per person så har vi säkert sparat… massa… nä. Äsch då.

  6. Anders skriver:

    Arbetet. Nutidens största religon, styrt av överpräst Reinfeldt.

    • Michis skriver:

      Lite så känns det faktiskt.Allt ska lösas genom att man blir arbetslös. Förutom arbetslösheten förstås, men det är ju ett annat problem. 😉

  7. Badaren skriver:

    Arbeit Macht Frei. *bah*Allt verkar gå igen, även tomma ord…

  8. Badaren skriver:

    Det gjorde säkert in de som gick in under den skylten heller! 🙂

  9. Henrico skriver:

    Det är nog 40-talisterna som vill ha höjd pension. :-)Tumme.

  10. portolanseglaren skriver:

    -Högerns ”Arbetslinje” verkar vara som ett pyramidspel: Många måste satsa och förlora på det för att några i toppen ska bli rika. -Den gamla vanliga Moderatpolitiken, med andra ord. -Bort med dom.

    • Michis skriver:

      Inte vet jag – men det är ju inte något nytt att moderater anser att det är bättre för arbetarklassen att arbeta trots sjukdomar än att de ska få gå runt och drälla och det kostar skatt.De blev ju demokratiskt inröstade, men det var inte mitt fel. Undrar hur många det var som egentligen röstade FÖR alliansen när de lade sin röstsedel i valurnan och hur många det var som röstade MOT Göran Persson?

  11. Henrico skriver:

    Valet 2018 kommer att handla om slopad vad heter det, gravskatt eller? :-)40-talisterna har alltid varit den stora gruppen som alla politiker är livrädda för att få emot sig.

    • Michis skriver:

      Slopad begravningsavgift, ja det lär väl vara något sånt.Köttberget… :DDet stämmer ju på sätt och vis, de är nog den enda generationen i Sverige som fått allting kalasbra och Bullerbyidylliskt.Klart man vill att det ska fortsättas.

  12. Islandsmamman skriver:

    Inte blir allt bra. Men ingen över 18 har ju nån medfödd rätt att låta sig försörjas av andra. (utom i några få ganska extrema fall av handikapp, då). Kan folk försörja sig på att måla tavlor eller sjunga små trudelutter eller virka gardiner eller binda blomkransar eller vad det nu är de gillar att pyssla med är ingen gladare än jag 🙂 Jag skulle verkligen önska att alla hade ett jobb de gillade ;-)En enbent kan jobba på kontor utan problem. Att det sen inte FINNS några jobb åt vare sig vita eller bruna, tvåbenta eller enbenta är ju det stora kruxet :-/ Det konstiga är ju att det finns en massa som inte blir gjort ordentligt för att man ska spara så in i helvete. Jag så t.ex. på morsans jobb som hemsamarit. På tidigt 80-tal fanns det fullt av dem och en massa ungdomar som gick timmar. De hade tid att småprata med tanterna, vädra farbröderna i parken så de fick se flickorna i kjolar på sommaren, lägga tanternas hår förutom allt annat ”riktigt” jobb. Viktiga grejer alltihop – det höll säkert gamlingarna gladare och friskare och personalen stormtrivdes. Sen skulle det sparas. Mer och mer. Färre personal och tyngre hemvårdspatienter. En katastrof. In och ut på 3,5 minuter och de hade inte tid med mer än ”gomiddag Asta” innan de rusade ut igen. Asta var ledesn och ensam och vanskött och personalen utsliten och olycklig. Och de som fått kicken gick väl hemma och drog och längtade efter ett jobb, på A-kassa. Kan någon berätta för mig HUR och VAD som sparades??blablabla – nu blev jag långrandig..

    • Michis skriver:

      Fast du.När man blir utförsäkrad och arbetslös och sedermera utförsäkrad även från A-kassa enligt nya arbetslinjen så hamnar man ju hos det sociala, så egentligen blir det ju bara en jädra runtflyttning av samma folk. Så det är nog som med hemsamariterna – det kanske är besparingar på papperet just nu, men i det långa hela så tror jag att det kostar en hel del. Kanske kommer det inte synas i siffror, men en nedrustning av välfärd under ett lager fernissa plattityder om att det handlar om att man tror på alla människors inneboende rätt och möjlighet att arbeta är ändock en nedrustning av välfärden.Det ironiska blir ju att USA håller på att genomföra en sjukvårdsförsäkring som täcker många fler än tidigare, bland annat med Sverige som förebild.Samtidigt blir vi mer lika USA genom att rycka undan våra sjukförsäkringar… Det blir lite. Ja.

  13. Desdichado skriver:

    jag tror att det hela är ett misslyckande…debatten går i princip ut på vilka som sköter sig och inte…undertonen tycker jag är en människofientlighet…jag fattar inte hur så många kan börja ifrågasätta saker och ting som kan leda till att andra får bättre liv…varje lycklig människa är positivt för alla…att hålla på och tvinga folk och såga folk som mår dåligt hjälper inte….de allra flesta vill inte vara sjukskrivna…men på vissa låter det som att många sitter och njuter av att de inte mår bra…och sen verkar flera inte fatta att för att man ska kunna pröva arbete krävs olika praktiska förutsättningar…sen verkar inte alla heller inse att det är extremt stressande om man är osäker på om man kan betala hyran eller inte…mitt förslag är lyssna mer på de sjukskrivna, fråga vad de vill göra med sina liv, vad de tror att de klarar av…sen får man hjälpas åt att försöka fixa det…och sedan får man utvärdera hur det fungerar och fungerar det inte får man diskutera om det finns något annat man skulle kunna tänka sig prova…etc…allting behöver inte göras så komplicerat

    • Michis skriver:

      Nej, inte behövs det vara så komplicerat som det faktiskt är inte.Jag kan helt klart hålla med om att det är bra att få ut folk i rehabilitering så snabbt som möjligt, det som inte fungerar är ju att hålla folk i limbo i väntan på en framtid som ska komma nån gång men vi vet inte riktigt när.Har själv varit långtidssjukskriven, tack vare korrekta och snabba insatser som flöt smidigt så pluggade jag på heltid efter ett år som sjukskriven och fixade sedermera ett heltidsjobb efter det, som jag fortfarande är anställd på.Hade jag inte fått hjälp på rätt sätt så hade jag antingen varit död eller förtidspensionär, misstänker jag.

  14. MizzLiz ej inloggad skriver:

    hm…….http://www.youtube.com/watch?v=1kGm9yWYk_ETumme och du kommer även att få en när jag kommer till jobbet på måndag =)

    • Michis skriver:

      Finns min teori filmad?(Törs inte titta nu, hittar inte hörlurarna och sonen håller precis på att slumra in för natten.)

  15. MizzLiz skriver:

    Du kan lugnt titta och lyssna =).

  16. Islandsmamman skriver:

    Jomen precis – det nedrustas och sparas och ”effektiviseras”. Till vilket pris?Jag VILL ha en ordentlig offentlig sektor. Jag VILL att folk som är sjuka ska kunna ha ett fungerande ekonomiskt liv och jag VILL att arbetsmarknaden ska vara flexibel så att folk kan jobba deltid om det passar dem – t.ex. för att de inte har 100% arbetsförmåga utan bara 60%. .Det är HUR som krånglar till det :-/

    • Michis skriver:

      Det är alltid HUR som är bekymret. Jag kommer jämt att tänka på en sång jag lyssnade till som liten punkare…http://www.youtube.com/watch?v=0lvj4AD8DeoSjälv kunde jag önska att det skulle fungera lika grymt bra för alla som det gjorde för mig, men jag börjar inse att det som jag tog som en självklarhet var i paritet med att vinna 140 miljoner på Lotto – jag fick både engagerade handläggare från FK och AF samt KBT i kombination med en effektiv SSRI-medicin som gjorde att jag kunde ta till mig terapin från två väldigt duktiga mentalskötare.Dessutom hade jag turen att hitta den perfekta utbildningen för mig då och som grädden på moset snikade jag till mig ett välbetalt jobb som jag trivs med.Sånt händer normalt sett inte, har jag märkt. Jag är väldigt glad att det hände mig och jag önskar att det var så det såg ut för alla.

  17. aceeo skriver:

    Dagens citathttp://blogg.aftonbladet.se/aceeo/2009/12/auswitch // Anders

    • Michis skriver:

      Jag vet, jag vet… jag är lite efter i svängarna som vanligt. Men jag hade faktiskt inte sett just det inlägget innan. 😀

  18. aceeo skriver:

    Aja, det var inte därför jag skrev, brukar själv vara sent ute med mina reflektioner, det var mer en reflektion till din rubriksättning 😉 // Anders

  19. degis skriver:

    ahh det var reinfeldt som skulleha skylten som snoddes ochstyckades i polen för att sättaden över försäkringskassan

  20. aceeo skriver:

    Försökte annars sälja in min egenskapade logga till F-kassan, men det verkar inte vara som den heller gick hem :Dhttp://blogg.aftonbladet.se/aceeo/2009/11/forandringarnas-tider // Anders

    • Michis skriver:

      Äsch då, de är så emot förändringar de där. Mitt förslag är ju U-kassan istället för F-kassan.Utförsäkringskassan helt enkelt.

  21. Transparent skriver:

    Vi har ett rikt land, vi har en väldigt bra vård, vi är också med i toppen för världens friskaste länder – ändå hade vi den överlägset mest sjukskrivna och förtidspensionerade befolkningen innan regeringsskiftet. Något var uppenbarligen fel. Jag personligen tror att mycket handlade om att man använde sjukskrivningar för att lösa andra problem än just arbetsoförmåga.Idag ligger sjukskrivningsnivåerna på jämförbar nivå med andra länder i Europa. Det blir därför lite löjligt när folk jagar upp sig och skriker om undergång. Se ut över vårt lands gränser och inse att vi har haft ett alldeles vettlöst sjukförsäkringssystem.Nu menar jag inte att nuvarande åtgärder är perfekta, eller ens bra alla gånger. Men att påstå att det var bättre innan är galet.

  22. Transparent skriver:

    Har jag påstått att du har skrikit om undergång?Har jag påstått att du har skrivit att det var bättre innan?Har jag påstått att du har jagat upp dig?Nä. Om du läser min kommentar igen ser du att det inte var riktat till dig personligen. Det var mest en reflektion kring ämnet och debatten, inte minst den som pågår här på Aftonbladets bloggportal.

    • Michis skriver:

      Jag personligen tolkar en kommentar skriven i min blogg riktad till mig personligen.Men det är bra att du inte har påstått såna tossigheter här inne. Du får gärna reflektera om ämnet i allmänhet på din egen blogg om du bara vill debattera lite allmänt.

  23. Transparent skriver:

    Alltså, det är ju en kommentar till ditt inlägg. Men inte mer än så.

    • Michis skriver:

      Så om jag tolkar dig rätt så är det alltså en kommentar till något jag skrivit, fast det inte handlar ett dugg om det jag har skrivit, utan bara rent allmänt behandlar saker du tycker och tänker om lite sisådär?Jo, men då vet jag att jag inte behöver bry mig om att läsa dina kommentarer överhuvudtaget, för de är bara ett uttryck för din ordnödighet snarare än något som man ska reagera på?Ungefär så?

  24. Transparent skriver:

    Så ditt inlägg handlar inte om diskussionen kring de nya sjukförsäkringsreglerna? Om arbetslinjen? Om rehabiliteringskedjan? Min kommentar berör det. Och jag är fullkomligt övertygad om att det du har skrivit gör det också. Så hur du kan få det till att min kommentar inte berör något du har skrivit om, det förbryllar mig. Spelar du dum eller är du bara skitnödigt passiv-aggressiv? Du gör en halmgubbe av arbetslinjen. Jag påpekade hur det var innan för att poängtera att den nya arbetslinjen är bra eller åtminstone bättre än det som var innan. Svårt att greppa? Nej, inte det minsta.

    • Michis skriver:

      Tack så mycket för din kommentar.Som du själv sagt tidigare så är dina kommentarer bara reflektioner kring ett ämne och en debatt som du inte återfinner i mitt blogginlägg och har därför ingen relevans i sammanhanget.

  25. Anna V skriver:

    Tack för att du berör ämnet i din välbesökta blogg. Tummen upp.

  26. nenne_bl skriver:

    Tumme Michis!Arbetslinjen sjösatt för att spara pengar. Hade de haft mänskors väl i sinnet hade aldrig konsekvenserna sett ut som de gör.Betalas ett bidrag för en eventuell anställning? Förr hette det lönebidrag. Hur ska det fungera nu tro? Slipper arbetsgivarna ifrån alla kostnader. Det är frihet!/nenne

    • Michis skriver:

      Jag har ingen aning om hur det ska tänkas fungera, men det förefaller vansinnigt att så många människor ska tvingas gå med på obetald övertid för att inga pengar finns till att anställa nya – samtidigt som vi behöver ha fler i arbete. Det verkar inte så logiskt.

Kommentera

