Varning för ras. /Michis

Ni har kanske noterat att vi har haft rätt rejäl nederbörd på sistone?
Snö alltså.
Den ligger kvar också och tinar inte undan.

Norrköpings trottoarer är minerad mark för närvarande, inte nog med att man kan halka och slå sig fördärvad på snömodden, alla fastigheter är dessutom kantade med vackra, men farliga istappar och de som är ute och röjer undan istapparna hinner inte med att få undan allt.

Naturligtvis kan jag då fråga mig varför jag betalar skatt som ska se till att snö och is röjs undan när jag inte ser något omedelbart resultat – eller så kan jag se på saken ur ett större perspektiv: Det finns ganska många gator och trottoarer i Norrköping.
På många av dem är det helt okej att parkera – inte på trottoarerna naturligtvis, men på gatorna.
Inte ens de bästa av plogbilar klarar av att ploga mellan och under parkerade bilar.

Ingen i världen utom möjligen Torch/Flamman från Fantastiska fyran skulle hinna med att smälta undan all taksnö och alla farliga istappar över hela Norrköping på en gång.
Solen kommer att fixa det efterhand ändå, men fram tills dess så misstänker jag att folk jobbar på så bra det går.
Och tur är väl det.
För de där skattepengarna ska ju räcka till så mycket.

Till kommunal snöröjning. Kommunal äldreomsorg. Skolor. Förskolor. Bibliotek och kultur. En himla massa mer… Det går att läsa hur budgeten ser ut för Norrköping under året 2010 om man klickar på den här länken.

Det är bara att konstatera att jag är nog rätt så glad åt att vi alla är med och betalar för allting, även om det ibland känns lite konstigt att jag först får ett barnbidrag den tjugonde i varje månad, den tjugofemte får jag mitt lönebesked där jag ser rätt mycket mer pengar än barnbidraget fara iväg i skatt – man kan ju då fundera kring ifall jag helt enkelt skulle kunnat få behålla de där 1050:- i plånboken istället för att skatta iväg dem och sedan få tillbaka dem med vändande barnbidrag, så att säga.

Men hur som helst så är jag glad att vi lever i ett så fantastiskt land där vi under många år valt att bygga upp ett samhälle där vi alla är beroende av varandra för att allt ska gå runt.
För oavsett vad man vill lura sig själv till att tro, så är det ett sådant samhälle som är det bästa för oss alla.

Rent egoistiskt sett så kanske det skulle kännas bättre om vi kapade alla former av bidrag till alla grupper så att var och en kan få mer över i plånboken – men jag är jäkligt stolt över att vara med och bidra till att det finns pengar för att arbeta även för de som inte har någon plånbok att tala om, så att säga.

Jag gillar helt enkelt att jobba och betala skatt, som i sin tur hjälper till att finansiera lärarlöner, sjuksköterskelöner, socialtjänstarbetarlöner och många fler, som i sin tur är med och betalar skatt för att min unge ska kunna gå på dagis så att hans förskolelärares löner kan vara med och betala vården för folk som ligger på sjukhus oavsett orsaker till att de hamnat där och så vidare och så vidare och så vidare… Ad infinitum ad nauseam.

Sån är jag…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Varning för ras. /Michis

  1. K E N skriver:

    Du har inte tänkt på att skattetrycket får företagen att lämna landet? (vanlig retorik från de som är insatta, jag kallar dem gnällare)

    • Michis skriver:

      Nä. Jag har ju inte det. Det ligger i företags natur att vilja tjäna pengar. Företagsnaturer är inte särskilt mänskliga på det sättet.Så därför flyttar företag utomlands. Good riddance. Jag kräver inte att företag ska gå i konkurs eller vara olönsamma på något sätt, jag misstänker att det alltid kommer att finnas möjligheter för oss människor att hanka oss runt ändå, så länge vi medborgare i samhället fortsätter att vara solidariska med varandra i det samhälle vi lever i.

  2. Manover skriver:

    Det är bra att vi gemensamt delar på (genom skatten) sånt som vi inte kan hjälpa, sånt som vi måste ha, t.ex. sjukvård mm. Jag håller alltså med dig i det du skriver.Däremot behöver vi inte vara med och dela på sånt vi kan hjälpa, sånt som vi inte måste ha, tycker jag. T.ex.nöjen, som tv-program, licens alltså. Var och en som vill se vissa program kan själva prenumerera på just den kanalen. Grundutbudet kommer att reklamfinansierat finnas kvar, sånt som många vill se på. Jag gillar inte reklam, men jag ogillar licens mera, att betala för andras nöjen, betala för att andra ska kunna titta på program som inte intresserar mig, t.ex. på helgmålsbön och Oddasat.Nu handlade ju min kommentar stycke 1 (inte 2) om ditt inlägg, så därför vet jag inte om du håller med eller inte i stycke 2. (Jag breder ut mig med det här ändå, bra va.)

    • Michis skriver:

      Jo, alltså, nu är ju jag en sån människa som tycker att TV inte är något nödvändigt. Fast jag kan i och för sig tycka att det finns en poäng att vi alla är med och betalar för program som annars skulle gå under. Som helgmålsbön och Oddasat. Men just TV är en värdslig sak ändå.

  3. Sobek skriver:

    KEN jag personligen tror att företagen skulle ha flyttat ut ändå oavsett skattetryck.Vad kostar det att ha en fabrik i Kina jämfört med Sverige? Det är bara att kolla på de företag som gör gigantiska rekord miljardvinster men ändå väljer att lägga ner fabrikerna i Sverige. Det verkar inte spela någon roll hur stora eller många rekord vinster de gör det är ändå aldrig tillräckligt stor vinst utan det är hela tiden bara mer mer mer som gäller. Girighet alltså vilket också är en av de sju dödssynderna ;)SÅ jag håller helt med Michis i detta fall.

    • Michis skriver:

      Nä, vinstdrivande företag kommer alltid att flytta till nåt ställe där de tror sig om att kunna få ännu högre vinster, det är lite hopplöst det där.

  4. Zaragon skriver:

    Snöröjning (bl.a.) var en grej som jag också hade funderingar på häromdagen.Tror dina kollegor i Stockholm blev omnämnda också…;-)http://blogg.aftonbladet.se/wiederholender/2010/01/plogbilen-har-varit-har

    • Michis skriver:

      Haha, jag pratade med min mamma om det där – för det är ju likadant här nere – först kommer den kommunala plogbilen och skottar in bilarna så att de inte kan ta sig ut och sen kommer det kommunala P-bolaget och lappar bilarna!Vill dock påpeka att jag jobbar åt ett privat bolag, så det är inte vi som är ansvariga för gatulappning! 😉

  5. K E N skriver:

    Ironi går inte alltid hem.

  6. Zaragon skriver:

    Ha.Du får stå som skyldig ändå, trots att du inte är ansvarig.;-)

    • Michis skriver:

      Det är lugnt, jag är så van. Rätt ofta som folk springer fram för att skälla ut mig för att de blivit lappade av ett helt annat bolag på någon helt annan parkeringsregel typ… Lite som att gå in på Konsum och skälla ut dem för att frukten man köpte på ICA var rutten. 😉

Kommentera

