Varför tar ni bloggandet på så stort allvar? /Michis

Missförstå mig gärna rätt nu – jag uppskattar verkligen att vi alla skriver blogginlägg som varierar mellan högt och lågt, extremhöger till extremvänster, djupt och ytligt och så vidare…

Men det jag har lite svårt att förstå är att när en del av oss stöter på blogginlägg där vi inte håller med så blir vi skitförbannade. Vi skriver en besk kommentar och så har inte bloggägaren mage att förstå att han har fel i sin åsikt och det vet vi ju eftersom vi hyser en annan åsikt och så bara… Näää!

Sen blir det bloggkrig.

Hårda ord utväxlas, en del ligger kanske rentav sömnlösa om nätterna för att lista ut vilken verbal smocka som bäst kan placeras i någon medbloggares virtuella plyte – och så skrivs det lite till.

Det verkar vara få som förstår att man absolut kan uttrycka sin åsikt på bloggen och sedan låta andra få kommentera med sina åsikter under det – utan att för den skull behöva bli förbannade på varandra.
Medges – det är svårare att låta bli att bli förbannad ifall någon helt irrelevant hoppar på en med personangrepp: ”Du är en pissdålig morsa för dina barn eftersom du inte fattar att fisande kor är en miljöfara!”

Men – det är ju ändå det där, man kan delge andra sina åsikter, men du kan aldrig tvinga en annan människa att byta åsikt.
Du kan möjligen fråga dem ifall de är medvetna om ditten och datten när de har bestämt sig för att inneha en åsikt, men att ändra deras världsuppfattning är till att börja med omöjligt om de inte är beredda att ändra den själva och till att fortsätta med så är det knappast heller ditt jobb att försöka göra det.

Ta det lugnt, liksom. Bloggen må vara en del av livet för oss som bloggar, men den är inte allt.

Duty Calls - xkcd

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

91 kommentarer till Varför tar ni bloggandet på så stort allvar? /Michis

  1. sarahmara skriver:

    Bloggen är inte allt, och jag tycker som du, inga bråk, men bloggandet är mycket för många mig tex , jag har hittat nåt jag älskar att göra:)kram/sarah

    • Michis skriver:

      Klart man kan bråka om det är det man vill använda bloggen till, fast det lär ju vara betydligt svårare ifall fler kunde förstå att det är svårt att bråka med någon som inte är intresserad av att bråka tillbaka.Bloggeri är superskoj, jag har ju hållt på med det sedan 2005, så jag vet. 😉 Välkommen till bloggiftet, liksom.

  2. Hic et nunc skriver:

    Peace, love och bloggbråk! Med tiden blir inte bloggen så viktig. Fast jag kommer ihåg att den var det i början för mig. Nu är den mest en fråga om tidsfördriv. Den som inbillar sig att man kan förflytta berg genom att blogga har fått en del om bakfoten. Fast det lär ju tiden utvisa, som sagt.

    • Michis skriver:

      Det går utmärkt att få saker gjorda via en blogg, om man har tur. Som Vendettanbettan och säkerhetsnålskampanjen.Men jag kan inte låta bli att dra på smilbanden när folk skriver ett ilsket blogginlägg och med det tror att de har gjort något riktigt rejält och allvarligt för att ändra på rådande förhållanden.

  3. aceeo skriver:

    Personer som måste använda personangrepp för att få tyngd i sitt inlägg är inte ens intressanta att diskutera med, så de brukar jag personligen ignorera. Medges, ibland blir jag dock förbannad, men främst på folk som absolut inte kan tänka utanför sin egen box, och absolut inte kan se att även motståndaren kan ha vissa poänger med sina åsikter. // Andershttp://blogg.aftonbladet.se/aceeo/2010/01/jag-gav-upp-mitt-eget-barn-1

    • Michis skriver:

      Det är då det bara är bra att inse att om nu ”motståndaren”/”medbloggaren” inte verkar vilja ändra sig så är det ju som så att det är bättre att konstatera det och gå därifrån. 😉

  4. Sven Tycker skriver:

    Det man allra helst kan reagera på är att så många kan skriva på ett sätt som dom med största sannolikhet inte hade kunna skriva om dom inte varit anonyma. Bakom anonymiteten uttrycker sig en del på ett sätt som är skrämmande. Men annars tror jag nog att de flesta bloggare inte tar sitt bloggande på så stort allvar. Jag tycker själv att de flesta bloggar jag besöker känns helt meningslösa. Men det är ju för mig dom är meningslösa, inte för den som skriver dom. Och troligtvis reagerar många exakt på samma sätt när dom läser min blogg. Dom tycker den är meningslös, medan att jag själv ser den som ett trevligt tidsfördriv, ett sätt att få mina synbpunkter framförda utan censur.Min orginalblogg (på http://www.swl.nu/tycker) blir om några månader tonåring. I april 1997 skrev jag mitt första inlägg. Fast då var ju inte ens ordet blogg uppfunnet utan det var bara ett sätt för mig att träna på att skapa en hemsida och få reflektera över den värld vi lever i.

    • Michis skriver:

      Det är inget fel på anonymiteten som möjlighet, få av oss står ju som förnamn efternamn och med bild här på bloggen. Det är bara att låta bli att reta sig. Inte så bara. 😉

  5. Desdichado skriver:

    det är hela mitt liv! jag står och faller med bloggen!

  6. Daniel skriver:

    Jag håller med dig om det här. Herregud det är en blogg liksom? Folk borde ta det lugnt.

  7. Me Pete skriver:

    Den är mer än så, mycket mer!! =) Kram;)

  8. Persefone skriver:

    Michis, vet du jag gillar dig. Du är fan i mig skärpt. Couldn’t agree more.

  9. Mats skriver:

    Är det inte så att vi har mycket lättare att ta till arrogans, spydigheter och hårda ord när vi slipper stå öga mot öga med motparten? Det är ungefär som att många anser att det är OK att bär sig svinigt åt när man har ett bilfönster mellan sig och den man tycker gjort fel. Folk som tutar och använder långfingret i trafiken blir ofta väldigt spaka om de måste kliva ur bilen och konfronteras med andra på riktigt. Tänker att det blir lite samma sak med bloggandet för somliga. Frestande att kalla det svenskt, men det är väl bara mänskligt antar jag…

    • Michis skriver:

      Klart det är så som du säger.Experiment har ju visat att om du är i ett annat rum än den du har möjlighet att tortera genom elstötar så kommer du ha betydligt lättare att trycka på elstötsknappen än om den du torterar är i samma rum.Mycket mänskligt.Och nä, de fick inte elstötar på riktigt, de bara låtsades. Men det visste inte de som tryckte på knappen om.

  10. Mats skriver:

    Stanley Milgram. Det har Peter Gabriel gjort en låt om: ”Milgrams 37”. 37 av 40 tryckte på knappen. ”We do what we’re told”…

  11. erviluca skriver:

    Precis som IRL finns det folk som livnär sig på att vara arga på andra och ”slå folk på käften”. Dom känner sej sedda när dom bråkar helt enkelt. Jag tänker att man bara ska strunta i dom, så får dom ingen eld på sin brasa! Eller hur?! Det finns ju en ”suddfunktion”. Använd den så är problemet löst!

    • Michis skriver:

      Jo, fast det är ju det som är intressant, det är ju inte bara hur folk kommenterar hos en själv, utan vad man själv kommenterar och på vilket sätt man gör det hos andra.Många skulle nog må bra av suddfunktion innan de skriver. 😉

  12. Fröken Nattuggla skriver:

    Det senaste har många tagit bloggen extremt allvarligt. känt sig kränkta hit och dit och blivit seriöst ledsna. Något man måste försöka låta bli att bli när det är anonyma personer på andra sidan en dator som skriker åt en.Jag känner att jag fortfarande inser att det finns en verklig värld men jag har haft svårt att låta bli att säga vad jag tycker i vissa frågor. Men gud vad trött man blir efter ett tag. Nej det är bra att hälsa på i verkliga världen med sina ”riktiga” problem ibland. Lite som ett studiebesök sådär.

    • Michis skriver:

      Den här verkliga världen du pratar om, vad har den för webadress? Blir riktigt nyfiken när du pratar om den.

  13. Haggann skriver:

    Själv hatar jag bråk, jag läser inte andras bloggar för att irritera mej på dem, utan för att jag är så nyfiken! Jag vill veta vad andra människor gör på dagarna, vardagliga saker! Och kanske skriva en liten kommentar om jag känner igen mej!Jag försöker vara snäll och trevlig här på bloggen, vilket jag inte alltid är i verkligheten, och är ofta rädd att någon ska missuppfatta mina kommentarer. Jag vill inte ge mej in i något bloggbråk!

  14. Lennart skriver:

    Jag tänkte kommentera det här, men jag hinner inte…Måste planera kvällens inlägg, besvara kommentarer, pimpa (heter det så?) bloggen lite, planera morgondagens inlägg och chatta lite. Och får jag tid, så kanske jag äter nåt också…

  15. M. Beck skriver:

    Vissa använder anonymiteten för att kläcka ur sig vad som helst. Själv håller jag igen för att inte förlorar trovärdighet. Ett bra inlägg havererar fullständigt om det innehåller för mycket ilska och hat. Det blir bara patetiskt. Lagom är bäst.

    • Michis skriver:

      Jo. Nog är det så.Fast man får för min del häva ur sig hur mycket man bara vill om det är det man vill.

  16. Anna skriver:

    Haha vilken rolig bild! I övrigt har du rätt.

  17. Inger skriver:

    Jag har själv provat att vara lite raljant i början när jag bloggade. Rått men hjärtligt liksom. Men hjrtligheten gick inte fram och jag var dessutom praktisk nog att sparka uppåt… Men jag lärde mig en läxa. Det sättet att blogga är inget för mig! Men jag har aldrig haft så många läsare och kommentarer som då…

    • Michis skriver:

      Det är ju lite av det som är grejen, folk har ingen förståelse för det där med att det man visar på bloggen inte är allt.Jag orkar inte bli upprörd ifall det visar sig att folk inte är den de utgett sig för att vara – jag menar… det här är en lekstuga. Vissa leker allvarligare, andra inte, det är bara så det är.

  18. Doktorinnan skriver:

    Personligen anser jag att min blogg borde vara allt för alla i bloggvärlden. Men för egen del gör jag bara detta för att ni ska få del av min vishet. Allvarligare än så tar jag det inte. Men för er borde det vara mycket allvarligt när ni läser min blogg!

  19. Lottaonline skriver:

    Hmm, men jag blir ju nästan lite sömnig..Menar alla att folk inte får vara olika, utan alla ska vara lika, mediokra, väldigt lugna, opassionerade och inte höja rösten för sina åsikter? Det ska vara lagom. Ingen får sticka ut eller reagera, om de anser att någon har andra värderingar som är helt åt helsike mot sina egnas? Är det farligt med känslor som ilska och engagemang? Jag själv kan nog säga ifrån även i verkligheten. Beter mig inte tystare här än ute. Tycker inte heller att det är fel att sätta gränser, utan hälsosamt.Däremot vill jag vara anonym, för att kunna leva ut mer, med kreativa inlägg och inte vill att det ska påverka mitt företagande ute.Det som du anser är komiskt, att någon höjer rösten kan ju för en annan vara naturligt och enkelt och kanske inte ens med tanke på att ”sticka ut”. Personen kanske bara är exotisk i sig liksom..:-)För mig låter det likartade och tysta väldigt grått och trist, men sedan har jag ju inte heller så många ”bloggkompisar” här inne. 😉

    • Michis skriver:

      ”Missförstå mig gärna rätt nu – jag uppskattar verkligen att vi alla skriver blogginlägg som varierar mellan högt och lågt, extremhöger till extremvänster, djupt och ytligt och så vidare…” – från inledningen av inlägget.Och naturligtvis får folk höja rösten hur mycket de vill och bli hur tvärförbannade som helst, på precis samma sätt som jag får tycka att det mest är komiskt över att man orkar bry sig så mycket över vad helt okända människor tycker.

  20. kyrksyster skriver:

    Tror man är mer engagerad i början. Har man varit här ett tag har man sett en del och bryr sig inte så mycket.

    • Michis skriver:

      Det är som med livet självt, säg. I början är man superintresserad av allt. Sen inser man att en del inte passar ens egna intressen, men man brinner fortfarande för att tala om för alla andra vilka livsomvälvande sanningar man själv hyser och blir djupt upprörd när andra inte förstår att de har FEL!Och sen börjar man komma till ett stadie där man inser att oj vad många åsikter det finns – om jag kräver att min ska respekteras måste jag nog även respektera deras. Jo.Det är som livet självt.

  21. Lindalou skriver:

    Du är så vis när du talar. Orka tjafsa liksom.*torkar bort fradgan ur mungipan och smider lömska bloggbråksplaner*

    • Michis skriver:

      Alltså, vill man tjafsa för att man tycker att det är kul – då gör man ju det. Men det som övergår mitt lilla blonda förstånd, det är de som inte tycker att det är kul att tjafsa, men som tjafsar med de som tycker att det är kul att tjafsa, fastän de inte gillar tjafset själva.Det är liksom bara att radera om det är dumkommentarer, eller backa ut om det är en dumblogg. Om man nu INTE vill alltså.Kan man tycka.

  22. micketrav skriver:

    Bloggen är en förströelse som jag har svårt att ta allvar, en kul grej helt enkelt=)

    • Michis skriver:

      Det är ju det det är. Mycket beror på vilken inställning man har till det, oftast så blir det ju gruff när någon som du stöter på någon som tror på blodigaste allvar att du heter Micke Trav och inte förstår att du skriver inlägg med glimten i ögat ibland.

  23. Lottaonline skriver:

    Jo, jag förstå era synpunkter som bloggat längre än mig inne på AB och känner er mer bloggvana.Men bloggen är ju ändå en form av media, där just olika synpunkter har möjlighet att komma ut och kan utnyttjas. Jag tror även att bloggen kan vara en form av ”spänningssläppare” som används lite efter hur man mår..ett kommunikativt känslogym. Är man för dagen mer harmoniskt kanske man skiter i att Kalle just skrev att han är pedofil eller Lisa att hon gillar gifta män..o.s.vDet har ju varit ganska mycket diskussioner kring poitiken här inne och inte ens ute i verkligheten respekterar partierna varandras åsikter..ja menar..då skulle ju det hela stanna av tror jag. Där kan det nog vara lite samma som här inne.

    • Michis skriver:

      Visst är det så som du säger.Inte vänder jag mig emot något om det och även om jag hade gjort det så hade det ju bara varit min åsikt. 😉

  24. Lindalou skriver:

    Jag vill bara flika in att jag inte var ironisk. Jag håller verkligen med dig. Ibland ser man folk som strider och det spårar ur totalt och jag kan också undra varför rätt och slätt…

    • Michis skriver:

      Jo, jag har också sett fall där det gått till… vad ska man säga… När folk börjar snoka fram ens boendeadress och telefonnummer och publicerar det med orden: ”Du ska passa dig jävligt noga, jag vet var du bor.” – då har det ju gått över gränsen.Det är mest det där att man kan debattera och ha olika åsikter utan att för den skull förfalla till att tro att man kommer att kunna ändra på någon annans åsikt genom att skälla ut och hota sig till det. Verkar lite konstigt.

  25. Ister skriver:

    *slänger in några bloggbråk*

    • Michis skriver:

      Åh, nej, jag är usel på matematik! :/Bloggmatematik är jag ännu sämre på!Men okej då. *laddar med wikipediasidan om bråk*http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A5k

  26. micketrav skriver:

    Exaktemente Michis=)

    • Michis skriver:

      …som för övrigt inte är det namn som står i mitt pass. ;)Fast jag hade funderingar på att byta till Michis på riktigt…

  27. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det är svårt att argumentera i blogge, det blir väldigt långa kommentarer om man skall ens ha en chans att få fram sin ståndpunkt och dessutom kunna förklara den. Är inte överrens med alla här inne, men kan respektera att vi inte har samma åsikter och brukar inse när det inte är lönt att argumentera för sin sak längre. Det skrivna ordet har ju trots allt sina begränsningar gentemot att kunna ha möjligheten att debattera en sak IRL öga mot öga.Det är ju ungefär som när jag tyckte du gjorde fel när du tejpade lampknapparna…efter att ha funderat lite så insåg jag ju att det kanske inte var så korkat trots allt, snarare tvärtom. Men från början så drev jag ju min åsikt för att jag ansåg att du hade fel, trots att det var ett helt oväsentligt ämne för mig, det påverkade inte min vardag det minsta.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, för övrigt kan jag meddela att den utvecklingsfasen är över nu. Tejpade lampknapparna i sisådär tre veckor, sen tappade han intresset för dem och när tejpen åkte bort så visade vi hur man tände och släckte, han fick prova ett par gånger själv och sen räckte det.Men just uppe i själva tända/släcka/tända/släcka…. så var det bra med tejp. 😉

  28. Henrico skriver:

    Bra skrivet, som vanligt.Ps. Menade inte att du är lat eller så på jobbet.

  29. Henrico skriver:

    Nä, är för trött. 🙂

  30. micketrav skriver:

    Tycker Michis klingar skönt, byt!

    • Michis skriver:

      Ja, jag tyckte ju det jag med, men jag bytte ju namn för bara ett och ett halvt år sedan i samband med bröllopet. Orkar inte byta nu igen och punga ut med nya pengar för körkort och pass och grejer. Får försöka tänka på det när det börjar närma sig att byta ut dem och ansöka i tid tills dess. Bara att lägga till, då ska det väl vara kostnadsfritt har jag för mig, första gången? Förutom det där med id-handlingarna vill säga.Jag tycker nämligen också att Michis är ett himla snyggt namn.

  31. Ister skriver:

    Mera bråk; trefjärdedelar, sextiondelar.

    • Michis skriver:

      Ehuuuu… Aj. Är det sånt där allmänt bråk? *Läser wiki-länk för glatta livet*Allmänt tråk, det är vad jag kallar det!Fanken, om det finns en motsvarande grej för dyslexi på matematik, då är det det jag har.

    • Michis skriver:

      Jag hittade det just. Jag är en pseudo-dyskalkylatiker!Hm.Undrar om man kan ha det på ett visitkort.

  32. Roger skriver:

    Varje inlägg jag skriver påverkar världen på ett rejält och oåterkalleligt sätt så du tror väl inte jag kan ta det här på något annat sätt än allvarligt?Eller muckar du? :PR.

  33. Ister skriver:

    Äsch, vi tar och dödar någon ikväll.DÖDA DÖDA DÖDA!*känner mig pigg och glad igen*

    • Michis skriver:

      Jag känner mig full av beundran för hur väl du finner dig i varje situation. Alltid ett klart och tydligt mål.Man kanske borde börja med sån där kampsport så man lär sig att fokusera.

  34. Skymning skriver:

    Jadu. Vem vet?Kanske för att människor blottar sitt inre så när de får kommentarer så kanske dessa uppfattas som angrepp när det i själva verket kan vara något som ser på ett hlet annat sätt mer analyriskt resonerade utan känslor.Det kan bero på att några knyter kontakter blir vänner, älskarinnor,äslare och när detta tar slut så hej och hå…blir en blogg om bullbak plötsligt blodigt allvar.människan är ett universum och många gånger helt obegriplig samtidigt inte.För övrigt håller jag med Ister.

  35. Roger skriver:

    Fast allvarligt tänkte jag på det där igår om att det är i princip omöjligt att få folk att ändra åsikt om något både här o på andra ställen…det enda som verkar hända i diskussioner är att folk blir mer o mer döva för andra sidans argument.Min mamma är starkare än du.R.

    • Michis skriver:

      Man kan inte få någon att ändra åsikt genom att tjata sönder dem.Det är bättre att helt enkelt presentera varför man själv tycker som man tycker – typ: ”Okej, du tycker så. Orsaken till att jag tycker så här beror på att jag sett det här och hört det här och det är därför jag tycker så.”Det är lättare att ta till sig nya saker om man inte får dem nedkörda i halsen, typ.Min mamma är slampigare än du.

  36. Roger skriver:

    Näe jag vet men jag menar att det spelar ingen roll hur väl någon lägger fram argument för sin sida eftersom den andre när den sagt sitt redan börjat fundera ut nästa argument för sin sak och stänger av den andra.. Å säg inte emot mig nu för jag lyssnar inte.Ja det kanske hon är just nu när jag sitter i soffan med myskläder men inte annars.R.

    • Michis skriver:

      Men det är ju det som är poängen – inte lägga fram argument för sin sak, utan bara sakligt upplysa om varför man själv tycker som man gör. Då bollar man ju över till den andre att förklara varför den tycker som de gör.Det är i en dialog som man kan utvecklas, inte i en argumentation. Tror jag alltså.Vad tror du?Jag hörde för övrigt att din mamma är så dum att hon fick IG på sitt senaste blodprov.

  37. Skymning skriver:

    *sitter och undrar vad Roger har på sig annars*Mvh kvinna är sexistisk

  38. Roger skriver:

    SolnattQ: Jag har tunika annars. Eller stay ups och top.Michis: Du har ingen poäng, jag har poäng. Dialog är överskattat och jag har rätt medan de som inte håller med och de som håller med inte har något att säga till om för min mamma äger!R.

  39. Roger skriver:

    Lindexpoäng är mesigt, cooppoäng, det du!Är det jag eller sjunker nivån med var kommentar?R.

    • Michis skriver:

      Jag tror att vi börjar närma oss de andra nu. ;)Och helt plötsligt såg jag att klockan är halv elva på kvällen, det här går ju bara inte för sig. Dags att sova!

  40. Roger skriver:

    Haha, du kanske, jag har varit på de andras nivå genom hela min bloggkarriär :DGodnattens!R.

    • Michis skriver:

      Äh, det är roligt att gaffla. Jag är minst lika bra som alla andra på att hetsa upp mig över små skitsaker ibland, men jag inbillar mig att jag är lite bättre än andra på att inse att jag hetsar upp mig över skitsaker.G’natt!

  41. Lisa Soulagera skriver:

    Kloker du..

    • Michis skriver:

      Bitvis. Bitvis är jag det inte. Ju äldre jag blir, desto bättre blir jag på att definiera mina oklokheter och försöka göra något åt dem.

  42. Ha ha ha.Den där bilden. Den är jag.

  43. Pinglan skriver:

    Bra inlägg!Det är ju rentav löjligt att folk blir förbannade för att alla inte har samma åsikt som honom/henne.Blogga är kul!

    • Michis skriver:

      Visst är det!Och för mig är det i och för sig lite extra kul när folk blir tokförbannade… ;)Så ur den synvinkeln får folk gärna vara superarga, det är mest komiskt.

  44. Agnetha skriver:

    Tumme ! Verkligen bra skrivet och sant. Ibland verkar det som bloggen är livet, fast det bara är en pytteliten parentes.Ha det så gott !

    • Michis skriver:

      Det är en del av livet. En yttepyttig del av livet. Om man nu inte väljer att göra den till det livet cirklar kring.Detsamma!

  45. Zmilla skriver:

    Problemet, om jag nu ska kalla det det, är väl att folk totalt saknar självinsikt. Redan bland kommentarerna här kan man se bloggare som jag tror jag sett tjafsa eller bråka med någon annan bloggare.Åsikter är svårt. Jag tror inte vi lär oss att diskutera i vår kultur, att vi lär oss vara bekväma i att andra inte tycker som vi. Jag tror det går djupare än enbart bloggen. Jag tycker jag märker det överallt. Istället för att diskutera bråkar vi alltså och personliga påhopp överspeglar själva ämnet. Själv älskar jag debatter, eftersom man oftast lär sig något själv. Om inte om ämnet som debatteras, så om andra människor beteenden. Tyvärr är det ju som du säger mest bråk som uppstår och dem kan man ju vara utan.

    • Michis skriver:

      Det är ju skillnad på debatt och på bråk. Det är det.Självinsikt hette det? Kan man köpa det på nätet? Tror det skulle vara behjärtansvärt att samla in till en vaccinationsdos till alla oss bloggare.

Kommentera

