Grattis, killar! Må ni leva lyckliga i resten av ert liv tillsammans! /Michis

Fotograf Mikael Strand
(Klicka på bilden för att komma till artikel hos nt.se)

All lycka i ert äktenskap, Anders och Peter!
Inte för att jag känner er personligen, men eftersom jag alltid gråter lite på bröllop (jag vet ju hur det är att vara gift) så blir jag lite tårögd bara av att se er på bilden här!

Själva valde vi ju att gifta oss i en borgerlig ceremoni – men det gör mig glad att se att den kyrka där vår son döptes får vara med om tjusiga bröllop.

Fast nog är det konstigt att det är ett sånt ståhej kring allt det där?
Ja, ni vet… Vi är ju liksom ganska många år från händelserna i Bibeln och bryr oss inte om gamla offerritualer och matregler i någon vidare grad, men när två män eller två kvinnor vill göra som vilket annat par som helst och bekräfta sin kärlek inför gud och denna församling, då börjar det genast hänvisas till bibelsnuttar som handlar om saker för flera tusen år sedan, DÅ känns det viktigt minsann.

Eftersom jag nu har fått lära mig att Jesus praktiskt nog upphävde hela Gamla Testamentet så utmanar jag nu alla bibeltrogna att hitta den bibelpassage där Jesus Kristus, Marias son, fördömer homosexualitet och hävdar att de ska leva utanför resten av samhället.

Jag godtar ingen Paulus – i mitt tycke så är det Jesus ord man ska leva efter om man är kristen, inte någon som mött Jesus i uppenbarelser – för annars kan du ju ta vilken pingstvän som helst idag som omvänt sig och mött Jesus och leva efter dennes ord.

Jag vet, jag vet, du håller inte med. Det är helt okej, det är bara vad jag tycker, du är välkommen att tycka annorlunda, bara du är införstådd med att det här handlar om åsikter.
Okie!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Grattis, killar! Må ni leva lyckliga i resten av ert liv tillsammans! /Michis

  1. Ulrica-ö-mamman skriver:

    Låt alla leva och vara som de vill !!!Om man tänker efter finns det inget lättare än att göra just det kram

    • Michis skriver:

      Du vet ju hur det är, det finns folk som blir tokiga på att någon annan äter flingor och mjölk till frukost istället för havregrynsgröt…Man skulle kunna tycka att det vore enkelt att låta andra leva på sitt sätt, så länge det inte involverar att skada någon annan, men nejdå… ;)Håller med dig, helt enkelt. *kram*

  2. Granntanten skriver:

    Gratulerar! Kul att ni hittat varandra och må Guds sol skina på er alla dagar nu när hans ombud på jorden delat ut välsignelsen över ert äktenskap. Åter igen Gratulerar!

    • Michis skriver:

      Vad vackert du formulerade dig! Den kommer jag sno nästa gång jag ska gratulera ett par till ingånget äktenskap, bara så du vet! 🙂

  3. Granntanten skriver:

    Sno på du, för det formulerar vad jag känner utan att blanda in genusfrågor eller annat. Jag bölar på alla bröllop oavsett vilka som gifter sig, t o m faller tårarna på filmvigslar. Skvalar säkert vid TVn den 19 juni med. Får ladda med hushållsrullen då. När jag och Mannen i mitt liv vigdes i tingsrätten så stod vi där två 50+ och skvalade ikapp. Det var ett vackert bröllop och vi tog den långa versionen (2 minuter cirka).

    • Michis skriver:

      Hihi, det är ju så det är!Varenda bild jag har från själva bröllopsceremonin visar två storbölandes vuxna (minst)!Vi gifte oss ju borgerligt på annan plats, så vår ceremoni varade lite längre, typ tio minuter. Mycket fint, måste jag säga, i vårt enkla tycke.Åååh… I sommar ska vi på kalasfint bröllop, min bästa väninna sedan barnsben gifter sig då! Ska bli så himla skoj att gå på lyxbröllop! 😀

  4. Granntanten skriver:

    Säg inte att du är kompis med Victoria och det är på hennes bröllop ni ska? Du skrev lyxbröllpo! ;0)

    • Michis skriver:

      Inte riktigt så lyxigt, men snudd på. Min väninna och hennes tillkommande satt och skissade på sitt drömbröllop och insåg att de skulle behöva typ hundratusen kronor för att bjuda alla vänner och familj och så vidare och insåg suckandes att det ju inte kommer finnas pengar till nåt sånt… Då knackade det på dörren och postkodlotteriet kommer in med en check på hundratusen kronor.Det är lyxbröllop för mig det. :DOch en himla tur för dem, mycket generöst av dem att spendera pengarna på bröllop!

  5. nennebl skriver:

    Han är pinsam den där Jesus för många religiösa. 🙂

    • Michis skriver:

      Jo, det verkar vara betydligt smidigare att vara troende om man inte läser så noga vad det var han sa egentligen.

  6. aceeo skriver:

    Jag har inga problem med homosexuellas rättigheter i samhållet, men tycker fortfarande att det är KYRKAN som skall bestämma huruvida de vill viga homusexuella eller inte. Idag har invalda politiker, som kan vara varken kristna eller troende, fått matken att besluta om hur kyrkan skall bedriva sitt arbete. Detta tycker jag är helt fel, därför tycker jag också det är fel med homovigslar i kyrkan, eftersom detta beslut aldrig tillkommit om kyrkan de facto var avskild ifrån staten. Märkligt är också att den kristna kyrkan är den enda som styrs utifrån offentliga val, alla andra trosamfund har självbestämmande rätt och kan förbjuda och tillåta att viga vem då så önskar, varför? // Anders

    • Michis skriver:

      Offentliga och offentliga. Det är ju bara medlemmar i svenska kyrkan som får rösta i svenska kyrkan.Jag har ingen rösträtt till exempel, eftersom jag inte är medlem, så särskilt offentliga val är det ju inte, snarare medlemsomröstningar.

  7. aceeo skriver:

    Fast som jag förstår det blir du automatisk medlem i svenska kyrkan, och måste göra ett aktivt val för att gå ur…. men det förklarar varför jag inte fick hem någon valsedel vid senaste kyrkovalet, trodde bara den kommit på avvägar, och tänkte ju ändå inte rösta så brydde inte mig allt för mycket :O // Anders

    • Michis skriver:

      Nej, sedan kyrkan och staten skildes åt så måste du bli döpt för att bli medlem i svenska kyrkan.Jag gjorde det aktiva valet att gå ur 1998 och tappade då min röstmöjlighet.Som i allt annat i samhället så kan man inte klaga på vad som bestäms om man frånsäger sig möjligheten att vara med och bestämma. 😉

  8. Fröken Nattuggla skriver:

    Håller med dig i all of the above! Word sister!

  9. AnnaKarinA skriver:

    Jag tror inte att det står nånstans i bibeln där homosexualitet fördöms. Alla ska kunna leva med vem man vill utan att fördömas. Viktigast är att man är lycklig.Anna-Karin

    • Michis skriver:

      Mjo, i gamla testamentet så förstörs ju Sodom och Gomorra bland annat på grund av att invånarna vill bonka på guds änglar… Att Lot sedan ligger med sina egna döttrar… Det är en annan sak.

  10. Anna skriver:

    Nu skrev du det som jag alltid hävdat – Jesus har aldrig fördömt homosexualitet (han har inte uttalat sig) medan Paulus gjort det. Och han gjorde upp en hel del andra regler som s k bibeltrogna gladeligen väljer att bryta mot, då dessa in ”funkar” i dagens samhälle.

    • Michis skriver:

      Jo, det är helt klart lättare att gå runt och tycka att man har gud på sin sida ifall man själv bestämmer vilka snuttar som man godtar som sanning. 😉

  11. Transparent skriver:

    Man kan ju, utan att överdriva, konstatera att det inte är förrän nu, på vissa håll, som människor som kallar sig för kristna börjar bli kristna på riktigt. De andra, som fortfarande kramar det gamla testamentet, är snarare judiska.

  12. Lindalou skriver:

    Tänk om inte religion fanns säger jag. Folk hade säkert haft fördomar mot vissa saker ändå men de hade inte haft en gammal saga att referera till så fort de ville vara motiga.

    • Michis skriver:

      Håhåjaja… Om inte religion fanns så hade nån jäkel säkert gått och uppfunnit begreppet.Vi har ett behov av att tro på något. En del vill tro på allt de läser, andra inte.

  13. Granntanten skriver:

    Det blir som när fan läser Bibeln säger man ibland men oftast räckte det med att kyrkans män läste och tolkade på sitt sätt. Se på onani som även kallades självbefläckelse och som givit sm gossar livsångest i generationer för att drabbas av i bästa fall håriga händer och i värsta fall ryggmärgsförtvinning och idioti för den som utövat det. Vem var Onan då så gav namn till denna begivenhet? Jo han var en som inte ville göra det som anbefallts – att göra en kvinna gravid. Innan han fick utlösning så drog han ut sitt organ och ”lät sin säd på marken”. Han var en föregångare för det som kallats avbrutet samlag inget i närheten av det som kallas onanist. (Onödigt vetande jag vet men kunde inte låta bli. Förresten så var ju Jesus jude om man tittar i skrifterna.

  14. Inger skriver:

    Jag instämmer i gratulationerna!

  15. Rosina skriver:

    Sådana här diskussioner älskar jag =) Det bästa av allt med dessa faktan o teorier o myter o allt vad man nu kan kalla de…ler,är att det finns hur många påståenden o teorier som helst om att jesus själv var homosexuell,eller åtminstone i ”bästa” fall bisexuell..haha…just därav som jag kan tycka det e så kul när kyrkan vill ”fördömma” en sådan sak..hehe…för mig år sådant humor faktiskt.. =PKärleken är vacker säger jag! Oavsett vem vad eller hur!!

  16. Yris grymt oinloggad. skriver:

    Jag bara längtar till i sommar då Tiger och hennes flickvän gifter sig, gissar att jag kommer fälla många tårar då.Bra inlägg.

    • Michis skriver:

      Troligen, bröllop är en tårmaskin! Så fort jag ser de som ska gifta sig brukar jag börja få tårar i ögonen, de ser ju oftast så lyckliga och förväntansfulla ut och så kära så man blir så där… :DGlad tills man gråter helt enkelt.

Kommentera

