Kan var och en vänligen ta ansvar för sig själv, tack? /Michis

Om jag är ute och går och får syn på en snygg människa och känner ett oemotståndligt behov av att idka samlag på stubinen med den där snygga människan och gör så mot dennes vilja – kan vi då komma överens om att det är MIG det är fel på, inte mänskan som gick där och var snygg?

Och om jag går ut på krogen och likaledes får syn på en snygging och bjuder denne på en och annan drink och får till det med lite hångel och liknande och börjar så smått till och med hoppas på en fortsättning på kvällskvisten, men får då höra av snyggingen att ”Tack, men nej tack!” så kan vi väl konstatera att då är det ju som så att mänskan tackat nej – och då har jag ingen som helst rätt att kräva en fortsättning?

Och om jag tar mod till mig och knatar fram till nån liten puma och meddelar att jag trånar efter denna puma och h*n säger: ”Ööh, jaha, men jag är inte intresserad av dig.” så kan vi väl för all del komma fram till att det var helt upp till mig att knata fram från första början och då får jag ju också acceptera att intresset inte är besvarat, trots att jag duschar någorlunda regelbundet och borstar tänderna ibland?

Det är MITT ansvar att ta ansvar för MINA handlingar, helt enkelt.
Ska det vara så svårt att förstå?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

46 kommentarer till Kan var och en vänligen ta ansvar för sig själv, tack? /Michis

  1. sarahmara skriver:

    bra skrivet. Människor är många gånger motvilliga att ta sitt ansvar..kramiz

    • Michis skriver:

      Skämta inte. Det verkar nästan alltid vara någon annans fel, allting som händer i ens eget liv. Eller inte händer, för den delen.

  2. Fröken Nattuggla skriver:

    Word!

  3. TantGredelin skriver:

    wordjättebratummeoch lite till;)//Lena

  4. Maria de Suède skriver:

    Ta ansvar för mina egna handlingar, javisst… Men jag har ett större ansvar än sà… Fast jag màste ta ansvar för mina kollegors handlingar likväl… ( Endast arbetstid ) Nej, jag màste försvara dem om det är en konflikt och förbli neutral vid förhandlingar… Mitt ansvar är att försvara dem pà arbetet och följa med dem till AD…

    • Michis skriver:

      Verkligen?Varför måste du ta ansvar för deras handlingar, tro?Det är väl ändå de som till syvende och sist är ansvariga för dem, även om det är du som ansvarar för att försvara dem i AD?

  5. Ister skriver:

    *nickar*

  6. Islandsmamman skriver:

    Aaaaaaamen sister!!!

  7. Pellefantia skriver:

    Mycket bra inlägg….: )

  8. Maria de Suède skriver:

    Jag skrev faktiskt ”Nej, mitt ansvar är att försvara dem…” Det är ju deras ansvar att undvika konflikter och att kunna lösa personliga konflikter själva i möjligaste màn… Men fungerar det inte sà är jag där för dem!!!

    • Michis skriver:

      Nej, du skrev faktiskt ordagrant: ”Fast jag màste ta ansvar för mina kollegors handlingar likväl…” också.Om det är ditt jobb att hjälpa dina kollegor att lösa deras eventuella konflikter så är det ju ditt jobb och då är ju ditt ansvar att sköta ditt jobb.

  9. AOSTC skriver:

    Givetvis ska var och en ta ansvar för sig själv. Men tyvärr fungerar inte alla människor så. En del människor är helt gränslösa. En del människor projicerar allt på andra människor. En del människor bryr sig helt enkelt inte.Bra skrivet av dig. Tumme…

    • Michis skriver:

      Klart alla inte fungerar så, men det är ju ändå deras ansvar att ta hand om sig själva, även om de inte vill det. 😉

  10. Maria de Suède skriver:

    Ja, men denna fras var ironiskt menad… Men efteràt sà lade jag till ”Nej, jag màste försvara dem…” Jag är faktiskt lite ironisk ibland. ;-)Jag känner mycket väl till min roll inom företaget, det kommer att bli ett spännande mandat!!!

    • Michis skriver:

      Ah, det är det som är nackdelen med ironi i text, det är inte alltid den går fram. Tack för att du klargjorde det! 🙂

  11. Inger skriver:

    Jag instämmer i hyllningarna och ”gör vågen”!

    • Michis skriver:

      Nämen? Tack så jättemycket! :)Fast, nog är det väl bara vanligt sunt förnuft ändå, det jag skrivit?Eller? :/

  12. Trollan skriver:

    Jag står då för att jag tycker att du ska ta ansvar för mina handlingar, men annars håller jag med!

  13. Henrico skriver:

    Hmm, då funkar det inte att säga;”alla för och en för alla”, d.v.s solidarisk ansvar. 🙂

    • Michis skriver:

      Har du och jag kommit överens om att det i en särskild grej är så att vi står och faller tillsammans och bägge tar ansvar för det vi bägge gör, då är det ju upp till oss.Men generellt sett så är det du gör ditt ansvar.

  14. Skymning skriver:

    Det där med ”nej tack jag är inte intresserad” har en del väldigt svårt att ta 🙂

    • Michis skriver:

      Jotack du, jag vet. Konstigt nog så verkar det vara svårt att ta in att man kanske inte är guds gåva till den tilltänkta partnern.

  15. Henrico skriver:

    ”alla för en och en för alla”, skall det stå. Fan !

  16. Persefone skriver:

    Hmm, finns nog en och annan på den här bloggen som borde läsa det här inlägget.Behöver jag påpeka att jag håller med dig om allt ovanstående?

  17. K E N skriver:

    Det är så självklart att det egentligen inte behöver sägas, men tyvärr så ser inte alla det så. Det kan vi konstatera bara genom att öppna morgontidningen.Någon gjorde vågen för inlägget, jag gör det med.

  18. Trollan skriver:

    Inte något just nu, men jag tänkte utifall att liksom 🙂

  19. Henrico skriver:

    Ville bara vara lite ja du vet, motvalls, men jag håller ju med så klart. Om vi inte skall filosofera om fri vilja, då blir det svårare. 🙂

    • Michis skriver:

      På vilket sätt blir det svårare?Vi har ju en fri vilja. Vi väljer vad vi vill göra, dagligen. Vad vi gör för att vi känner för det, vad vi gör för att vi ska kunna ge mat i magen till oss själva och våra barn och så vidare.På vilket sätt blir det svårt att kombinera med konceptet att man har ansvar för sina handlingar själv?

  20. Inger skriver:

    Sunt förnuft. Jodå om det nu finns något sådant så är det du skrev verkligen det! 🙂

  21. PegBundy skriver:

    Sunt förnuft eller skumt förnuft det är frågan….

  22. tellno1iknow skriver:

    Bra skrivet. Tummen upp. Sen räckte nog inte hjärncellerna till så mycket mer, men jag har funderat kring var mänsklighetens empati är ibland.

    • Michis skriver:

      Den finns. Men det är lättare att vara empatisk när man inte behöver fundera så mycket på var nästa mål mat kommer ifrån. Tror jag.

  23. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det säger sig själv, eller det borde göra det åtminstånde att var och en är ansvarig för sina egna handlingar.//Herr S

    • Michis skriver:

      Nejnej. För ifall jag är lite full så är det alkoholens fel vad jag har gjort.Och ifall jag börjar slå på dig helt oprovocerat så beror det på att jag aldrig känt min biologiska pappa. Så det så!Det kan ju för jisse nammen inte vara mitt fel!…bara att sätta sig i vilken rättssal som helst, eller i vilket sammanhang som helst där folk ska ta konsekvenser av sitt agerande, så får man höra många roliga ursäkter.”Ja, alltså, jag fick ju en p-bot av dig där borta på P-förbudet, men det var inte mitt fel, jag ställde visserligen bilen där, men jag såg ju inte skylten och skulle ju bara ner och spela badminton en timme eller så…”

Kommentera

