Imorgon börjar jag jobba igen. /Michis

Jahopps. Så var den här föräldraledigheten nästan slut då.
Är halvledig i februari med för jag börjar jobba på halvtid.
Sen i mars är jag tillbaka för fullt igen.

För att sammanfatta föräldraledigheten:

Sonen föds. Oj, vad högt en spädis kan skrika! Och vad konstigt de sover, en kvart där, en halvtimme där och så pigg halva natten. Det var inte vi.

Sonen börjar med smakisar. Oj, vad långt en bebis kan spotta! Och så mycket grönsaksmos de kan få i sig när de väl fattat grejen! Och vad högt de kan skrika när maten är slut! Vi går emot alla BVC-råd och ger sonen mer än ett par teskedar åt gången. Det verkar funka bra.

Sonen börjar åla. Oj, vad fort det går! Redan kryper han – står med stöd – står lull – stapplar med stöd.

Jag börjar jobba och maken är föräldraledig ett tag.

Vi flyttar från innerstadstrean till radhusfyran.

Sonen gräver i trädgården och vips är han elva månader och går utan stöd och sen fyller han ett år.

Jag får vara föräldraledig igen ett tag och så hoppsan så var det jul och så var det dags för dagisinskolningen som går galant.

Och nu är vi här – dags att avsluta föräldraledighet och återgå till arbete.
Jag kan inte påstå att jag är jubelglad över att börja jobba igen med tanke på att jag är en ganska frusen person och det är vargavinter än. Jag hade ju hoppats på en mildvinter och att det så smått skulle börja våras redan i början av februari, men jag inser att det bara är att låna makens underställ från lumpen-tiden och bylta på sig allt vad det går.

De senaste två åren har susat förbi som i ett luddigt töcken.
Bara resten av livet kvar.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Imorgon börjar jag jobba igen. /Michis

  1. cocoon skriver:

    michis, jag förstod inte din kommentar i mitt senaste inläggjag har valt att avsluta den tråden eftersom jag inte är intresserad av veckovis långa diskussionervill du inte ta det här så förstår jag

    • Michis skriver:

      Det var väl inte så mycket med det hela?Du hade ju skrivit ett inlägg där du blev arg för att det finns folk som inte blir arga?Eller har jag missförstått ditt inlägg?Min kommentar löd ju som följer:”Fast… ska man bli förbannad för att andra inte blir det?Jahopps. Där ser man.”Jag är ju en sån där person som blir förvånad över hur förbannade folk blir över skitsaker och som gärna manar till besinning och förståelse för att bara för att andra inte innehar samma åsikter som en själv så behöver det inte betyda att man måste känna det som sitt personliga ansvar att övertyga dem om att ens egna åsikter är rätt.http://blogg.aftonbladet.se/norrkopingsbloggen/2010/01/varfor-tar-ni-bloggandet-pa-sa-stort-allvar-michisUngefär som jag skrev i ovanstående blogginlägg, det som jag nyss länkade till här alltså.Det var inte så mycket mer än så, alltså att jag funderade lite högt kring varför man ska bli arg på andra för att andra inte blir arga.

  2. cocoon skriver:

    okmitt inlägg handlade egentligen om hur fult det anses vara att visa känslor, ilska, inte att man ska bli arg på dom som inte blir argajag förstår att vissa har missförstått mitt inlägg pga att det hänt saker på bloggen som jag själv missatnåvällåtom oss nu vandra vidare på livets stig(och i korset tar du vänster annars jävlar!)=)

    • Michis skriver:

      Ja, du ser ju. :)Det är enklare att bara fråga varann vad man egentligen menade än att ge sig in i värsta fighten kring saker som inte ens funnits att fightas om.Ta hand om sig. 😉

  3. Anna skriver:

    Men va fan..du kan väl inte gå omkring ute och jobba när det är såhär kallt?

    • Michis skriver:

      Jag tycker det är fruktansvärt oartigt av alla de som parkerar på våra områden att lämna sina bilar UTOMHUS!De borde tänka mer på mig, tycker jag och genast köra in bilarna under tak. På tal om det så kanske det var längesen som det kollades i garage?Bäst jag kollar alla våra garageområden imorgon.

  4. sarahmara skriver:

    låter som du helst skulle varit hemma ett tag till=) visst går tiden fort med de små. lycka till hursomhelst och ha en toppensöndag ! kramiz/sarah

    • Michis skriver:

      Ur ett rent väderperspektiv så skulle jag gärna ha varit hemma till början av april. Fast nu är det som det är, han trivs kalasbra på dagis och jag känner fullkomlig tillit till de som jobbar där, så det är lugnt på så vis. Märker på honom att han älskar det där stället. Men visst, om det funnits någon möjlighet att gå hemma med full lön tills dess det töade upp lite mer så hade det varit fint. ;)Ha en trevlig kväll. Det är väl kväll snart?Igår somnade jag nio. 😉

  5. Islandsmamman skriver:

    Jobb igen. Tills nästa gång ;-)Långkalsonger går häruppe under namnet ”föðurland” = faderlandet.Inte fråga mig varför – bara lite värdelöst vetande såhär på söndagen :-Þ

    • Michis skriver:

      Hmm… Undrar om så kallade ”mummelbyxor” borde kunna kallas moderlandet? :DTack för värdelöst vetande, det är sånt jag samlar på! 😉

  6. Madonnan skriver:

    Just så fort tycker jag det fortsätter att gå tills de är stora…makalöst vart Livet tar vägen!Kram!

  7. Islandsmamman skriver:

    *skrattar högt åt ”moderlandet”*

  8. Ninapinas skriver:

    Kanske snart dags för nästa parvel?

  9. Åsa skriver:

    Jag tycker alltid det har känts lite vemodigt att börja jobba efter en föräldraledighet. Det är ju så mysigt att få tillbringa nästan hela sin tid med sin lilla älsklingsunge. Men…(som Tony Irving älskar att säga) det går rätt bra att anpassa sig till jobbet igen.Ta på dig ordentliga skor och kläder! Synd att ni inte har Maxi-garaget. Där är det väldigt varmt och skönt! Perfekt att åka dit när bilen behöver tinas upp:-)

    • Michis skriver:

      Jodu, jag tänkte att det var synd senast igår när det stod bilar utan handikapptillstånd på handikapplatserna… 😉

  10. Inger skriver:

    Ja tiden ramlar på. Vi har valt att fortsätta jobba 80% båda två tills minstingen också börjar ”nollan” om ett och ett halvt år. Jag fasar redan för att jobba 100% igen ! Jo jag vet att jag är bortskämd 🙂

    • Michis skriver:

      Inte är det bortskämt inte.Jag jobbar ju mycket kvällar och helger, så det blir ingen heltid för sonens del ändå, däremot blir han inte bortskämd med att vi bägge två är hemma samtidigt.

  11. Anna skriver:

    Ja fast garage kan ju vara rätt kymiga de med. Kanske förbjuda all parkering till kylan lagt sig?

    • Michis skriver:

      Men varmgaragen är helt okej. Där funkar ju vanliga vinterkläder utmärkt och allt jag behöver göra är att kolla så att lediga platser står tomma som de ska göra. Typ. 🙂

  12. Anna skriver:

    Dumt tänkt av mig – då får du ju mer att göra. Menar förstås tvärtom – fri parkering överallt tills kylan lagt sig.

    • Michis skriver:

      Fast sist det var fri parkering på grund av parkeringsvaktsstrejk i Norrköping så funkade det inte så bra. Polisen fick rycka ut och bötfälla bilar som stod framför in- och utfart bland annat.Jag har absolut inget emot att gå till jobbet, jag har bara något emot jävligt kallt väder. Jag är lite kinkig.Istället för fri parkering överallt så kräver jag lite varmare väder helt enkelt!

  13. Anna skriver:

    Inte helt mysigt att jobba i den här kylan! Själv fick jag ju börja på heltid när jag fick jobb och det är faktiskt lite väl mycket. Men eftersom jag inte hade fast jobb när jag blev med barn så fick man tacka och ta emot. Sonen lider dock inte då hans far är hemma med honom istället. Men jag – jag lider lite :)Att jobba är dock skönt. Trivs som fan!

    • Michis skriver:

      Ja, det är skönt att jobba, det är ju rena semestern i övrigt. Ingen som vill följa med in på toaletten (förutsatt att man har vettiga arbetskamrater alltså), ingen som illvrålar jättehögt i örat på en när de inte får som de vill (eller vänta… jo. På mitt jobb gör de ju det ibland.) Men hur som helst, i jämförelse med att ta hand om barn så är de flesta jobb väldigt avkopplande och sköna, känner jag.Grattis till jobbet förresten!

  14. Haggann skriver:

    Jag skulle GÄRNA ta med mej min bil in om jag kunde, han fryser lika mycket som jag…Ja, tiden rusar iväg. Just nu har jag ju jobb så tyvärr kan jag inte njuta av barnbarnet så mycket som jag vill…Nästa helg kanske… lilla Snuttan!!!

    • Michis skriver:

      Du behöver en mindre bil, tror jag. Eller en smidigare. ;-)Man måste jobba för att överleva, men lever, det gör man tillsammans med familjen. 😉

  15. ghostalive skriver:

    Lycka till med lappningen. Och jag önskar INTE att du fryser ihjäl…

  16. virknålen skriver:

    det ska bli intressant att se om jag kan få något jobb/inkomst detta år eller inte… helt körd känner jag mig inte, fick ju faktiskt ett erbjudande om ett slavjobb som lokalvårdare härom veckan… men men, nu är latensfasen inledd på riktigt, jag har börjat öppna mig, så nu är det bara BEBIS som gäller 😀

  17. Eva skriver:

    Jag tycker att det låter som du haft en bra föräldraledighet även om det gick fort.Jag lovar………resten av livet kommer att gå precis lika fort.Innan du vet ordet av så kommer du att titta på Dexter och undra när bebisen blev utbytt till en hormonstinn tonåring som sitter och gör läxor som du inte fattar ett dugg av.;)

    • Michis skriver:

      Hehum. Det är knappt så att jag fattar hans dagisläxor. Jag vill för övrigt gå på hans dagis. Det är helt fantastiskt där. 🙂

  18. Harpyan skriver:

    Det här inlägget var som en smäll på käften. Det känns som om det var förra veckan jag började läsa din blogg, och då var du gravid. Jösses, jag måste vara urgammal;o)//Harpyan

Kommentera

