Folk har inte råd att gifta sig, säger de. /Michis

Naturligtvis är det bara trams.

Vadå, inte råd?

Själva äktenskapets ingående är kostnadsfritt i sig.
Det enda du behöver är en vigselförrättare och två vittnen.
Ring är en överkurs och går för övrigt att köpa en billig variant i väntan på att man har råd att köpa en dyrare nån gång framöver.

Fin klänning finns på HM, man måste inte köpa specialvarianter för tiotusen. Kom igen, de ska användas en gång. Kolla Blocket eller Tradera om du nu måste ha en gräddtårta till klänning.
Fin kostym finns på Dressmann för rimliga penningar.

Blommor går utmärkt att köpa hos floristen utan att det går på flera tusen. Välj en enkel variant, själv körde jag på tre vita liljor och en liten blå blomma. Gick på tvåhundra spänn och då fick jag fina pärlor och gnistriga, men diskreta låtsasdiamanter också.
Ville ha tre blommor, för tro hopp och kärlek, och så något litet blått, för ärlighet och trohet.

Hur som helst – min poäng är att man inte är tvungen att bjuda in sina nästkusiner och deras respektive på en trerätters middag i herrgårdsmiljö, åka häst och vagn till kyrkan och Lamborghini därifrån.

Alla har råd att gifta sig.
Det är det där festeriet runt om man inte har råd med.
Men är det verkligen nödvändigt?
På riktigt?

Okej. Då är det ert val att avvakta med bröllop tills dess att ni har råd att göra av med hundratusen på bröllopet.

Men fortfarande är själva vigselakten kostnadsfri och har man barn så kan beslutet om att inte viga sig bli dyrköpt i längden, ifall något händer.
Det är allt jag säger.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

54 kommentarer till Folk har inte råd att gifta sig, säger de. /Michis

  1. Fröken Jenny skriver:

    Jag kan bara hålla med dig=) Men samtidigt så vill man ha en dag som man bara ska njuta och vara fin, och tyvärr kostar det!! Du kanske har något brudbukett tips=)

    • Michis skriver:

      Nä, fin är man ändå. Fixa håret hos frissan behöver inte heller vara svindyrt.Vårt bröllop gick sammanlagt på 10000:-, det dyraste var makens kostym och så att bjuda 27 gäster på fika och tårta med dryck.Vi hade naturligtvis kunnat gifta oss utan att bjuda gäster eller fina kostymer, utan bara klätt oss lite snyggt helt enkelt och sedan bett vår vigselförrättare och våra vittnen att närvara på den plats där vi vigdes. Man måste inte vara i rådhuset för en borgerlig vigsel, som tur är.Bukettips? Absolut. Less is more. Vad är din favoritblomma och älsklingsfärg och vad finns i säsong för det datum du tänkt dig?Välj utifrån det – vi glömde buketten under själva vigseln, den finns bara med på bröllopskorten, så egentligen var buketten rätt onödig den med. 😀

  2. Granntanten skriver:

    Dagen är ett underbart minne hur man än gör, det är inte ett dugg säkrare och lyckligare minnen om man så har flugit in en blombukett från Hawaii. Kalle hade ny kostym från Dressman och jag hade en dräkt som var ny. Min bukett var liten och bunden med grönt och med blommor av samma sort. som han gav mig andra gången vi sågs. Vi var två människor som lovade att älska och hjälpa varandra i tingsrätten. En av hans söner gav bort sin far till mig och min dotter gjorde det samma med mig. Vi var två medelålders människor som älskade varandra och visade det, vi var vackra vi glödde och gör det på bröllopskortet som sonen tog.Vi hade enkla guldringar (har dem än) och minnena är lika fina. Jag tror inte på att jag skulle vara lyckligare för att jag fått hålla bröllop med 100 gäster och i herrgårdsmiljö och med alla kostnader som ingår. Jag skulle faktiskt känna mig onödigt slösaktig om jag lade ut så mycket på en sådan sak.Jag älskar honom – han älskar mig och det räcker.Minnena och känslan av den fina dagen kan ingen ta ifrån oss – mer än demens men det är en annan sak.Just precis då vi vigdes var vi det vackraste paret på jorden , precis som alla brudpar ska känna.

  3. Anna skriver:

    Location: Junsele kyrkaKlänning: Halterneckklänning från ÅhlénsAccessoar: Fet åttondemånaden-mageBukett: Fantastisk från mammas trädgård. blekrosa pioner, stjärnflocka, rosor, vita liljor, spirea, etc.Gäster: 4 stMat: Räkbuffé från Junseles bageri och cafe. chokladtårta från samma ställe.Summa: Cirka 1200 kr.Minne: Ovärderligt.

  4. Lilla Anna skriver:

    Tänk så olika vi värderar romantik…

    • Michis skriver:

      Jo, men självklart.Vill man att det ska vara den mest romantiska dagen i ens liv och sätter likhetstecken mellan dyrt och romantiskt, då kan det ju bli hur romantiskt som helst.Fast jag kan tycka att Annas bröllop här ovan låter fantastiskt mycket mer romantiskt än när jag tittar på Bridezillas på TV och de totalt glömmer bort varandra i hetsen om att allt måste vara perfekt.

  5. Helena skriver:

    Det är helt sant, kan inte förstå hur man kan slänga ut 100 000-tals kronor på en enda tillställning… då skulle jag hellre ta en lång, lång utlandssemester!

    • Michis skriver:

      Jag kan visst förstå det och det är inte det jag bloggar om egentligen. Har man de pengarna och lusten att lägga pengarna på det, då gör man det.Men att avblåsa vigseln helt och hållet för att man ”inte har råd” – det är bullshit.Det man inte har råd med är lullullet runtikring, alla har råd att gifta sig.

  6. Islandsmamman skriver:

    Tumme!Vi la en del på vigselringen – min. Maken VÄGRADE gå med på en slät till mig. Han var så envis att jag har en vacker, specialgjord ring med diamant. Bröllopet var enkelt och familjen stod för maten, kalaset hölls i församlingshemmet och min älskade morfar gick ut klockan sex på morgonen och plockade blommor som han sen band en bröllopsbåge av – och min brudbukett. Kära söta rara gubbe :-)Inte råd? Pfff.. 😉

  7. BeataMorot1 skriver:

    Mitt bröllop kostade cirka tusenlappen…min bästa väninnas kostade 200.000:)Vi e skilda båda två nu…gissa vem som gjorde en kass affär?:)Kram o ha en fin kväll!

    • Michis skriver:

      Egentligen bägge två, väl?Men du kom ju lindrigare undan rent monetärt vad gäller bröllopet. Ha en fin kväll du med!

  8. Lilla Anna skriver:

    Jag håller med dig. Bridezillas är inte ens lite romantik i mina ögon. Dom skulle ju kunna gifta sig med vem som helst.. bara dom fick bröllopet. Det ska väl ändå vara att man älskar varandra så mycket att man vill gifta sig som är poängen, inte så mycket hur.Nu är det VI liksom. Sen kan jag erkänna att jag gärna vill ha den där festen där alla samlas och har riktigt riktigt roligt!För bröllop, dom flesta i alla fall, är fyllda med glädje. Men det har ju inte så mycket med kostnaden att göra.. får man hoppas.

    • Michis skriver:

      Precis så.Fast jag är rätt glad att vi inte hade en sån bröllopsfest där man sitter mest pliktskyldigt och skålar runt och folk ska springa och pussa på brud och brudgum och konstiga lekar och grejer.Vårt bröllop var perfekt för oss. Fastän det inte var party in till sena natten. 😀

  9. sarahmara skriver:

    När vi gifte oss, så var det ringen som var dyrast. Men den kostade vi på lite extra, den var inte jättedyr, men för mig är 3500kr för en ring dyrt. Vi tog bröllopskort, iklädda H&M -kläder, några med min man o mig och några med barnen med oxå kostnad 800kr. tog ett litet fotoalbum, förstorade sedan kortet för en tia med kupong ur sverigehäftet. vigdes borgligt. önskade oss en hotellnatt i bröllopspresent av nära o kära. vi la ut kanske 7000 MAX på allt!. så det behöver inte vara dyrt, det har du helt rätt i Michis! kramizen/sarah

  10. kyrksyster skriver:

    Vi gifte oss en tisdagskväll i samband med en vardagsmässa i den kyrka vi var aktiva i. Efteråt bjöd vi på kaffe o tårta.Frampå natten firade vi med vin och en del annat tillsammans med närmsta.Kostade inte mycket. Och det det kostade betalade svärfar.Jag var inte ens brudklädd.Vi är fortfarande gifta efter 33 år.

  11. PegBundy skriver:

    *skrattar åt Beata Morot*Vårt bröllop kostade sammanlagt 26000 och då var det ett dubbelbröllop eftersom jag o min syster gick tillsammans ner för altargången med våra pojkvänner och ut igen med våra äkta män. Omkring 80 gäster från tre släkter + några vänner bjöds på hemgjorda pastasallader med hemgjord sås. Brödbullarna inköptes dock. Bröllopstårtan var syrrans svärmors jättegoda hembakta marängtårta. Lokalen var en slaktbod, lånad av älgjaktlaget. Grannen ställde upp med en ardennerhäst och en gammal bondvagn (typ som Emils pappa kör) som han klätt i vitt och lite blommor. Bröllopsnatten tillbringades i varsin svit på Selma Spa i Sunne med tillhörande middag, sminkning och massage. En hårfrisörska höll extraöppet för vår skull inne i Sunne. Det dyraste med bröllopet var min o syrrans klänningar… vi kostade på oss varsin 5000:-s blåsa, likadana förstås. Det billigaste var nog toapappret inne på utedasset. 🙂 Allt noga inräknat i slutsumman av pappa. :)ps… hade t.om 6 islandshästar som stod tre och tre på varsin sida av kyrkporten när vi klev ut… alla ryttare utklädda till berömda kärlekspar – Romeo och Julia och Bonnie and Clyde… minns inte det tredje. Det var syrrans kompisar som överraskade oss med det. :)oj, vad långt det blev….. sorry….

  12. Fröken Nattuggla skriver:

    Själv är jag inte så noga med att gifta mig. Kanske om några år för att fira att jag och G fortfarande är kära. Men då är jag personligen mer intresserad av själva firandet, festen, än att spendera massa krut på dyr klänning. Det kommer troligen bli en mer uppsluppen fest med grillning och mycket skratt förhoppningsvis, om det nu blir nåt alls. Folk får göra som de vill. Vad jag inte fattar är när man försätter sig i stora skulder pga. ett bröllop. Det om nåt är väl en idiotisk start på ens liv tillsammans? Det måste inte kosta skjortan för att bli ett fint bröllop och en minnesvärd dag!

    • Michis skriver:

      Grillparty – åh, det låter ljuvligt.Och som du säger, folk får göra som de vill, ta lån om de vill det med, men jag begriper inte grejen med att betala av på lån längre än vad äktenskapet håller. Typ. 😉

  13. PegBundy skriver:

    hahaha… ja, det var städat… dessutom var vi i själva festlokalsdelen, inte bland slaktbänkarna och köttkrokarna…. 🙂

  14. BeataMorot1 skriver:

    Jo Michis…bägge gjorde kassa val…men den dåliga affären stog ju iaf väninnan för…200.000 i havet…typ!rent ekonomiskt hade jag ju liksom inga regrets!:)

    • Michis skriver:

      Nä, där har du en klar fördel. Varade din väninnas äktenskap längre än avbetalningarna på lånet? Eller hade de som de bara slängde av med?

  15. PegBundy skriver:

    glömde ju säga att i typisk svensk anda var vinet köpt i Tyskland och spriten gjord i nåns garage…. *vissel*

  16. Ister skriver:

    Jag är gift för tredje gången. Räknar jag ihop alla så klarar jag mig under 10000 kr … och då kostade ringarna nu senast dryga 7 lappar.

    • Michis skriver:

      Du attehh… Det var någon som sa att det inte är männen i mitt liv som räknas, det är livet i mina män.Jag önskar dig och din Älskade ett långt liv tillsammans. Av hela mitt hjärta.

  17. BeBest skriver:

    En dag skramlade telefonen hos en av mina arbetskamrater A till. Han svarade och det visade sig vara en annan arbetskamrat B som hade problem. Denne skulle vara i ett avgående tåg och behövde en fotograf. – Vi står på parkeringen vid stadshuset. Kan du komma hit. Du kan ta med dig hon som håller ordning på dig också så du inte vinglar in på någon krog och hamnar i dåligheter.A med övervakare och gemensam dotter gav sig till platsen, där B med sambo och tvenne småbarn väntade. Herskapet var någorlunda propert klädda. A med medföljare hade jacka och jeans. Man började resonera om hur fotograferingen skulle ske för att få bästa bilder vid avfärden. Det drog ut på tiden och vädret var kyligt. I väntan på att det skulle bli tid för kameran att träda i aktion gick man in i stadshusets värme.Plötsligt kommer en äldre herre och ber alla följa med. De gjorde så och kom tilli ett trevligt rum. Plötsligt förstod A vad för sorts tåg som skulle avgå. När proceduren och fotograferingen var över begav man sig till närbelägen pizzeria.:O)

  18. BeataMorot1 skriver:

    Jag tror min stackars väninna betalar än…surt som 17!

  19. Anna V skriver:

    Och vi passade på när äldsta dottern konfirmerades. Efter konfirmationen sa vi till alla gäster ”jaha, var vänliga och knalla in i kyrkan igen då”.Min kompis väntade i en buske på kyrkogården, med buketten.Det blev jättebra. Två flugor i en smäll. Konfirmation och bröllop. Visst kostade det en del för oss vanliga knegare. Men inga tiotusentals kronor. Och vi är gifta fortfarande efter 23 år tillsammans:))Bröllopsresan gick till Ölands djurpark med barnen.

  20. Fia skriver:

    Jag och min man planerade vårt bröllop precis som vi ville ha det, sedan bjöd vi in närmaste familjen. Då vi åkte iväg på bröllopsresa postade vi kort till våra vänner där vi berättade att vi gift oss. De flesta tyckte att det trist att inte få vara med, men var ändå glada för oss. En del blev sura över att vi inte sagt något och en kompis blev så sur att hon inte pratade med mig på över ett halvår och vi kommer aldrig att vara nära vänner igen.

  21. Persefone skriver:

    Du har så rätt. Samtidigt som det är himla kul att kunna unna sig en storslagen fest för det är ju så att den roligaste festen jag varit på är när bästa vännen gifte sig och jag vill gärna göra likadant en dag.Men det kan också bero på att äktenskapet i sig inte är så viktigt utan mer festen. Skulle kunna strunta i hela giftes-grejen och bara ha en stor fest för att fira vår kärlek. Fast å andra sidan har det också börjat ändras nu när man har hittat rätt. Det där med samma efternamn känns alltmer lockande.

    • Michis skriver:

      Ja, men kan man unna sig och vill det, då är det ju inga problem! Bara att göra!Jag är absolut inte mot stora bröllopsfester, men jag är definitivt emot att påstå att man inte har råd bara för att man inser att man inte har råd att bränna tvåhundratusen på en enda dags festande.

  22. ghostalive skriver:

    Du tänker och säger saken så enkelt och rakt att jag faller i beundran.

    • Michis skriver:

      Akta så du inte slår dig! När du faller i beundran alltså.Var ligger Beundran förresten?Måste akta mig, många som faller där, tror jag.

  23. Fröken Nattuggla skriver:

    Håller helt med Persefone.

  24. Aylala skriver:

    Men visst. Det där brukar jag också kontra med när folk pratar om att de inte har råd att gifta sig. Tyvärr funkar det inte så bra eftersom jag då måste stå till svars för mitt eget bröllop som kostade rätt bra med pengar. Men vafan, vi hade ju råd. Eller. Vi hade ju sparat i dryga fyra år för att kunna bjuda alla vi ville utan att snåla. Och det var en sjukt bra fest, det var det. Synd att det var en engångsgrej. 😉

    • Michis skriver:

      Jamen har man råd och lust och vilja så är det bara att köra!Det jag vänder mig mot är de som säger: ”Vi borde nog gifta oss för barnens trygghets skull blabla … men vi har inte råd!”Alla, jag säger ALLA har råd att viga sig i Sverige. Men som sagt, lullull runtikring har inte alla råd med.

  25. Granntanten skriver:

    Värst är det ändå när man drar till med att brudens arma fader skall stå för kostnaderna.Så gammalt och fördomsfullt. Att betala för att bli av med dottern och betala så dyrt som det blir. Känner någon som mer eller mindre pressade sina föräldrar till ett prinsessbröllop med de äckliga orden ”visa hur mycket ni älskar mig” för att få sin vilja igenom. De satsade sina pensionsförsäkringar på henne ändå gnäller hon 5 år efter över att det inte var den fotograf hon ville ha och att korten inte är tillräckligt vackra. Tragiskt att inte förstå att det är känslan som räknas inte allt lull-lull. Gamla floskler möjligen men varken lycka eller kärlek kan köpas för pengar – jag är säker på det. Fester kan man ordna för många andra orsakers skulll.PS jag var på knytkalas i en park som var hur kul som helst och det visade sig att intiativtagarna samordnade det med sitt hemlighållda bröllop – mycket lyckat.Min dotter den vackra Fru Johansson blev fru i en klänning från Blocket och krona brudgummen gjort de hade kyrkvigsel med två vittnen och det var som de ville ha det och det var vackert. Ena vittnet gjorde dvd som vi föräldrar fick .Ing konstigheter alls.

    • Michis skriver:

      Låter utmärkt.Istället för att skicka ett bröllopskort till alla så fick våra gäster en varsin DVD-skiva med alla bilder på.Och de som inte hade dator (de äldsta) fick varsitt bröllopsalbum från MediaMarkt.

  26. Ventileramera skriver:

    Precis min tanke… vi ska nog ta och göra det nu snart, med tanke på att vi just fått nummer två, har ett hus med lån och att sambon har barn sedan förut med en sniken galning. Skulle det hända honom något skulle det ju bli katastrof. Vi kör iallafall på enkla ringar, borgerligt i stadshuset och hemligt tills det är över – för skulle hans släktingar få reda på det innan så lär de både tjata ihjäl oss om kyrkan och kräva en jättefest – precis sånt vi inte har pengar till.

  27. yrvaedret skriver:

    Det dummaste man kan göra när man ska köpa en brudbukett ÄR att just säga att det är en brudbukett. Blomsteraffärer lägger på jätte mycket i pris bara för att det är till ett brölopp. Man kan ju även välja sin favoritblomma (gerbera för mig) och tillsätta brudslöja, blåbärsris eller poppel till. Jag köpte två tulpanbuketter en i rosa och en i lila, poppel och blåbärsris till min systers polisexamen+kort för 157kr. Den blev så vacker!Sen kan man som du skriver, kolla Blocket och Tradera, hyra en klänning eller gå på H&M, KappAhl osv.Ang ringar, min bästa väns vigselring är egentligen en förlovningsring….men hon föll för den och de köpte den. Känner man en kock kan man alltid för en mindre summa pengar be kocken laga middag, behöver inte vara trerätters eller en tårta i flera lager.

    • Michis skriver:

      Fast jag sa att det var till mitt bröllop och betalade bara vad blommorna kostade ändå.Det gäller att välja rätt blomsterbutik med, tror jag.Och vi tog helt enkelt och bjöd på fika istället för trerättersmiddag – på fiket som ligger bredvid där vi gifte oss. Alla fick lax/räkbakelse, alkoholfri dricka, kaffe+tårta – och det gick på typ 3000:- för 30 personer. Helt rimligt, minst sagt.

Kommentera

