Jahopps, då är man fackpamp nu då. /Michis

Blev invald som ordinarie ledamot på två år.
Känns spännande.

Gå på möten. Kanske rentav vara med och fatta beslut som rör vårt fackförbund.

Åtta möten på ett år, räknade jag till. Sen vet jag ju inte vad det blir för övrigt arbete som ska utföras, men det lär det finnas tid till.
Hur som helst så är jag fortfarande av den bestämda åsikten att det är enkelt att luta sig tillbaka och säga: ”Facket? Pah, de gör ju ingenting. Nä, jag har aldrig gått på de där fackmötena, det tar ju en jäkla massa tid…”

Det är betydligt svårare att faktiskt engagera sig och inse att facket inte är ”de där” utan alla vi som är medlemmar i det. Våra fackförbund blir exakt så bra som vi orkar göra dem till. Tycker vi att det är för jobbigt att arbeta för våra rättigheter och för all del skyldigheter, då är det ju som det är, men att då klaga på de som trots allt avsätter tid för att jobba för andra – är… ja, fullt möjligt så klart.

Konstruktiva klagomål vill säga.

Men det kanske är för mycket begärt?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Jahopps, då är man fackpamp nu då. /Michis

  1. Desdichado skriver:

    Då får du sätta igång och pissa revir då Fröken Fackpamp!=) Själv ska jag snart in i valrörelsen på allvar…har sagt nej till att sitta med i kommunfullmäktige och sådant tidigare, men den här gången har jag tackat ja om det finns plats…fast vi kommer sannolikt öka en del..

    • Michis skriver:

      Nä, sånt ligger inte för mig. Jag ser det som en kul grej – ett sätt att öka min mötesvana samt sätta mig in ännu mer i det fackliga arbetet!Önskar dig lycka till i din politiska karriär! 😉

  2. Brakille1975 skriver:

    Facket…fy fan! Hör hemma i Moskva eller möjligen i 50-talets Chicago

    • Michis skriver:

      Ja, har du den inställningen så antar jag att du helt enkelt har det. Inte mycket att göra åt ifall du tror så.

  3. cissan skriver:

    Grattis och Lycka Till!Flera som orkar och vill arbeta fackligt behövs sannerligen, hela tiden och jämt!Stå på dig, annars gör nån annan det!

    • Michis skriver:

      Men tack, vad glad jag blir!Jag sträcker mig till och med lite längre – fler som orkar och vill engagera sig för det de engagerar sig runt behövs sannerligen.Många knyter näven i fickan, men orkar inte lägga ner tiden – fast man kanske kan glo på TV tjugo timmar i veckan. ;-)Jag står upp för mig själv och för alla de som är med i vårt fack och vår sektion! 🙂

  4. Maria de Suède skriver:

    Själv är jag vald i fyra år och är fackligt ombud. Mycket med lagar & rättigheter att göra. Lycka till i ditt fackliga arbete.

  5. Göran skriver:

    Jag blir så glad när jag läser att du blivit invald av dina kamrater att föra deras talan. Jag har jobbat fackligt sedan 1975 och du har så rätt i att en del slentrianmässigt säger att vad gör facket och det är oftast av okunnighet.Du är en hjälte som enagerar dig för allas bästa och jag är säker på att du kommer att må väldigt bra av dettaLycka till !

    • Michis skriver:

      Men vad rar du är och du, tack detsamma!Du är väl en hjälte om någon, du har jobbat fackligt sedan fem år innan jag ens var påtänkt liksom! Jag tänker inte säga att jag är superkunnig, för jag undrar också vad en fackstyrelse gör, men det är ju därför jag gick med på att nomineras – det är alltid lättare att lära sig inifrån! 😀

  6. onthree skriver:

    ”Våra fackförbund blir exakt så bra som vi orkar göra dem till. ”Exakt!Att gå omkring och gnälla istället för att försöka bidra till en förbättring är ingen genväg…Sen är det ju knappast en självklarhet att facket är vad vi vill, det kan sitta betonghäckar och bromsa, men de sitter inte där om medlemmarna ENGAGERAR sig…Lycka till, Michis, du kommer bidra och det känns bra! *L*

    • Michis skriver:

      Det är ju lite det som är grejen, sitter det betonghäckar och bromsar så har man ju chansen på ett årsmöte att faktiskt komma dit ett gäng och se till att betonghäcken får häcka nån annanstans. Facket är fullt av möjligheter ifall man orkar lägga några TV-kvällar om året på det. :)Minst sagt.Tack! *kram*

  7. cissan skriver:

    Som några säger, gnälla på de som jobbar fackligt är alldeles för enkelt.Om medlemmarna gör det de ska, dvs går på möten, för fram önskemål och åsikter SAMT väljer rätt förtroendevalda, som de anser kan föra fram deras åsikter på ett bra sätt……DÅ är facket bäst!

    • Michis skriver:

      Ja, precis så!Det är lätt att klaga på att andra inte gör det de ska, men svårare att ställa upp på att själv se till att det blir som man vill ha det?Lustigt det där.Själv är jag uppfostrad med attityden att om man vill ha ett jobb bra gjort, så ser man till att det utförs! 😀

  8. Ister skriver:

    Bra Michis, du kommer att bli bra, det är jag övertygad om! Själv var jag fackligt aktiv ett par år, tyckte jag skulle dra mitt strå till stacken – lärde mig en massa om förhandlingsteknik mm. Sen orkade jag inte dra fler strån utan lämnade över till yngre förmågor.Lycka till i påverkandet!

    • Michis skriver:

      Jag kan bara göra mitt allra bästa och yttersta!Man ska göra så mycket man orkar, vill och kan. Det är min fasta övertygelse.Jag tackade nej till nomineringen för två år sen, för då låg jag hemma med foglossning och gravidmage och kände att jag inte orkade bry mig ett jota. :)Tack!

  9. Ulrica-ö-mamman skriver:

    Grattis säger jag , jag har varit fack ombud själv lääänge , så jag vet vad som krävs , jag tror du har det , nu var jag innom handeln och däe var det tuffa tag om löner och sist in frågor , alltid kul att engagera sig , ha det !!!!

    • Michis skriver:

      Oh, det ska bli oerhört intressant att se vad sektionsstyrelsen jobbar med och så var det något mer med… Äh, det löser sig!Skoj blir det i alla fall!

  10. K E N skriver:

    Snart sitter du i riksdan Michis. Jag vet också att du kommer att klara ordförandejobbet med bravur!Det behövs verklighetsnära personer på en sådan plats. Grattis!

    • Michis skriver:

      Ordförande är jag inte, nån måtta får det vara till att börja med. Jag börjar så smått som ordinarie ledamot, det får räcka! :DMen riksdagen vet jag aldrig ifall jag skulle plats i. Som politisk vilde möjligen. 😉

  11. Lindalou skriver:

    Grattis! Jag tror säkert du gör ett bra jobb.:-) Kommer att göra ett bra jobb menar jag.

  12. onthree skriver:

    För övrigt noterar jag att hon blivit blondin…. är det nåt nytt eller ett återfall? *L*

    • Michis skriver:

      Förr färgade jag håret svart, men numera orkar jag inte, så jag har låtit min vanliga hårfärg växa ut helt enkelt. 🙂

  13. Anna skriver:

    Fack you!

  14. Henrico skriver:

    Jag tror också det kommer att gå bra. Grattis.

  15. Lottaonline skriver:

    Grattis Michis! Du har huvudet på skaft, så det blir nog en baggis för dig.

    • Michis skriver:

      Ja, det verkar inte så komplicerat än så länge.Har mailat för att få reda på mötestiderna, vet datumen, men inte tider. 😀

  16. Herr och/eller Fru S skriver:

    Då vet vi vems fel det är numera…funkar det inte så får du ta ansvaret, får jag inte högre lön i årets avtalsrörelse så kommer jag att klaga på dig direkt.//Herr S

  17. Islandsmamman skriver:

    Yey you!Du kommer bli skitbra på det – ochkså 🙂

    • Michis skriver:

      Nånstans ska man börja. Blev invald som skyddsombud och sedan sjukskriven och föräldraledig och… ja. Hm. Snart är min skyddsombudsperiod slut, om jag blir omvald där med så måste det vara på tiden att jag får gå Praktisk Arbetsmiljö-kursen nu tycker jag. Oh, vad dum jag är, måste ju maila chefen och säga åt honom att anmäla mig till nästa och kolla datum!*korkadkorkad*Jag kommer nog bli bra på det bara jag kunde skruva dit det där huvudet! BAH!

  18. viba skriver:

    Bra tjejen! Se bara till att du pratar med dina arbetskamrater så de inte får för sig att du är med i ”hemliga klubben”. Jag har själv hunnit med att vara fackligt aktiv och hamnade i den sitsen. Sen var jag väl väldigt snäll i förhandlingar också vilket inte var till nån fördel för mig. Men det förde med sig att andra växte i sin uppgift..

    • Michis skriver:

      Jodå, får prata med både L, F och C ordentligt. Vår lilla lokala del av företaget är inte så mycket större än att jag borde hinna se dem.Vi har jobbmöten två gånger i månaden där jag kommer föra fram vad som pågår i facket, har jag tänkt mig.

Kommentera

