För att avrunda dagens lektioner i parkering… /Michis

Här kommer lite information från kommunens hemsida om felparkeringsavgifter på kommunal mark.
Många av de här förseelserna är något som jag som privat parkeringsvakt aldrig lappar på, även om jag skulle ha god lust att frilansa.
Vare sig frilansande parkeringsvakter eller svartjobbande parkeringsvakter är något det finns efterfrågan på, tyvärr… 😉

 

Felparkeringsavgifter

800 kronor kostar det att stanna:

  • mot färdriktningen
  • på gång- eller cykelbana.
  • på övergångsställe
  • i korsning, i vägport
  • så att vägmärken skyms
  • på hållplats
  • framför utfart
  • så att tillträde till andra fordon hindras
  • på handikapplats
  • på lastzon, taxizon
  • inom tio meter före och efter korsning
  • inom tio meter före övergångsställe
  • inom tio meter före korsande gång- eller cykelbana
  • på plats där stannande är förbjudet
  • i terräng, plantering, gräsmatta etc.
  • på plats avsedd för annat fordonsslag, t.ex. plats reserverad för buss eller motorcykel.


600 kronor kostar det att parkera:

  • på plats där parkeringsförbud gäller, t.ex. parkeringsförbud i zon.
  • på huvudled
  • på annan plats än särskilt ordnad parkeringsplats på gågata/gårdsgata.


300 kronor kostar det att parkera:

  • på avgiftsbelagd parkeringsplats utan att erlägga avgift
  • längre tid än tillåtet
  • med något hjul utanför markerad parkeringsruta.

 


Så – läs och lär.
Och svär inte över elaka parkeringsvakter. Det är trots allt inte vi som har ställt ert fordon där det står, utan det är det ni själva som har gjort, eller hur?

Spara pengar, kolla skyltningen och lokala trafikföreskrifter.
Det är alltid bättre att gå lite längre från en parkeringsplats där du är säker på att du gjort rätt än att chansa på att ingen parkeringsvakt ser dig.
Det är bara så det är.

Kör försiktigt och parkera uppmärksamt!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till För att avrunda dagens lektioner i parkering… /Michis

  1. Ister skriver:

    Jag tycker att det ska lappas mera. Speciellt på bilar som står på handikapp-platser – de skulle ha pisk-straff förutom indraget körkort och 500 dagsböter.Och på gården hemma hos oss. De som står framför porten i timmar … så att jag inte kommer förbi med min cykel. Tänk om jag ramlar och skrapar bilen? *smart idé*LAPPA MERA! HATA FELPARKERARE!

    • Michis skriver:

      Men tänk på mig, jag kanske inte vill piska folk? …vore ju himla tråkigt om du ramlade. HIIIIMLA tråkigt. Du kanske skulle vässa styrena?

  2. Anders skriver:

    Har du skrivit ”stanna” av misstag i rubriken till 800-kronorsavsnittet?

    • Michis skriver:

      Nej, inte det ringaste. Det är helt och hållet avkopierat från Norrköpings kommuns hemsida och jag antar att de kör på stannandeförbud på de punkterna.

  3. Cyberzombie skriver:

    Får man betala för andras parkeringstid?Jag såg på Jackass igår.Då var det en av killarna som hoppade runt som en älva och lade i pengar i parkeringsautomaterna där tiden hade tickat ut.Det gillades inte av parkeringsvakten. =)

  4. yrvaedret skriver:

    Gud vad glad jag är att jag inte har körkort….då slipper jag hålla reda på alla regler. Hur kan du göra det? eller jag förstår att du har pluggat på, men det är ju en del att hålla reda på.

    • Michis skriver:

      Men du, det är ju enkelt. Vid varje infart så ska det stå skyltar som säger vad det är som gäller just där. Och så finns det ju skyltat vad som gäller överallt, om det är P-förbud och så vidare. :)Resten är ju där ovan. Inte så mycket att hålla koll på, det är ju sunt förnuft att man inte ställer bilen på gräsmattor, om det inte är ens egen gräsmatta.

  5. Codliver skriver:

    Måtte inte ni eller poliserna strejka. Jag minns en sån period för att antal år sen. Fy vilket helvete! Det stod bilar överallt, framför utfarter, på trottoarer, i gathörn och…. ja hur som helst. USCH!Det enda jag inte gillar är de där förb… datumparkeringarna. Jag lyckas aldrig hålla rda på dem. Det har kostat mig många sköna slantar.

    • Michis skriver:

      Datumparkeringar fattar inte jag heller. Därför ställer jag mig aldrig på såna, utan åker till en parkering där jag förstår reglerna istället. Längre att gå, men billigare i längden. 😉

  6. ThomasWu skriver:

    Nån gång har det kanske hänt att jag fått en p-bot…. eller några gånger?Och ibland brukar jag tänka … inte så snälla tankar om p-vakterna. Att de är onda människor, i grunden dåliga människor. Samtidigt så dyker du Michis upp i huvudet. Så då skrattar jag lite, inser att p-vakterna trots allt är riktigt bra människor, smarta och roliga, som bara gör sitt jobb. Ett jobb som för övrigt är rätt viktigt.

    • Michis skriver:

      *s*Det är skönt att höra att du tänker på mig och förstår att vi är likadana som alla andra.Idag undrade jag lite förresten, det kom en herre som tyckte att jag var för jäkla övernitisk. Inte nog med att jag hade lappat ALLA fjorton bilar som stod på P-förbud, nu lappade jag även en bil som varken hade biljett eller förmågan att se att han hade parkerat in en annan bil så att den inte kunde köra vare sig fram eller bak.Jo. Om det är nitiskt att ha samma regler för alla och att göra sitt jobb, då är jag för jäkla nitisk. Förresten, om jag får retas lite: Enklaste sättet att slippa P-böter är ju att helt enkelt följa reglerna. 😉

  7. Henrico skriver:

    Stanna på en hållplats – 800 kr.Parker på avgiftsbelagd parkeringsplats utan att erlägga avgift – 300 kr.Ha ha ha ha, missförstå mig inte, jag fattar att vi behöver ett system där man kan bötfällas om man inte följer reglerna men när jag läser detta får jag bara för mig att regelverket är anpassat för att dra in så mycket pengar som möjligt och inte efter vad som är rimligt straff. Jag menar, stannar man på en hållplats är det för att släppa av eller plocka upp någon och det går snabbt, skiter man i att erlägga avgift på en riktigt parkeringsplats skiter man i systemet och kommer mycket lindrigt undan. Undrar vad som är vanligast, stanna vid hållplats eller att folk skiter i att betala?

    • Michis skriver:

      Jag kan säga så här att jag inte lappar på att folk stannar vid en hållplats, men sist jag kollade så går det bra att just stanna för att släppa av eller ta upp en passagerare, naturligtvis förutsatt att du inte hindrar en buss just då du gör det och det dessutom står en P-vakt eller polis precis bredvid som hinner lägga en bot med blixtens hastighet.Orsaken till att det är så dyrt är att det bland annat i den här stan är folk som stannar till, springer bort till närmaste uttagsautomat och ”ska bara ta ut pengar” oavsett om det är kö eller inte. Då kan man lappa dem på en gång med ett högt belopp så att de slutar upp med det.Det är en lindrigare förseelse att ställa sig i rutan med alla fyra hjulen på en därför avsedd parkeringsplats och chansa på att det inte kommer en parkeringsvakt under den tid som man tänker vara borta. Då är man åtminstone inte hindrande för någon annan.Själv vet jag inte vad som är vanligast, men jag kan säga som så att betalningsmoralen är god på våra områden. Numera. 😉

  8. sarahmara skriver:

    ni hade lite billigare böter iaf hos dig…..själva fick vi 1000 kr i böter för en felparkering av misstag..kramizen

    • Michis skriver:

      Jo, varje kommun har ju rätt att sätta sin egen nivå på olika parkeringsböter.Tusen spänn?Låter som att ni parkerade på handikapplats? ;D

Kommentera

