"Jag såg inte P-reglerna, skylten var översnöad!" /Michis

Träligt för dig, att det är snö på en skylt betyder inte att du inte behöver följa reglerna, istället får du hoppa ur bilen och själv sopa av skylten.

Parkerar du och skyltarna är översnöade?

Då är det upp till dig att sopa av/rengöra skylten.
Vägmärken ska sättas upp och underhållas av den som beslutat att det t.ex. gäller parkeringsförbud. Kravet på underhåll innefattar rimligen inte att skyltarna vid varje tillfälle är fria från snö. Därför måste du förvissa dig om vilka villkor som gäller för parkeringen. Dvs eventuellt rengöra en översnöad skylt.

Svea Hovrätt 2008-12-05 (FT 3211-08)

Alltså – förvissa dig om att du parkerar rätt, även i snöstorm. Vid minsta tveksamhet, uppsök lämpligare parkeringsplats.
Hårt, men rättvist, kan jag tycka.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till "Jag såg inte P-reglerna, skylten var översnöad!" /Michis

  1. Fröken Nattuggla skriver:

    Kan de inte sätta in värmeslingor i alla skyltar? 😉

  2. Lindalou skriver:

    Jag skulle behöva dig på måndag! Vid min skola parkerar folk så illa att man faktiskt borde ta deras körkort på plats men du skulle väl i alla fall kunna ge dem en fet bot?När snön faller vet plötsligt inte folk att det inte behöver vara 1 ½ meter mellan bilarna… Det var trångt innan snön föll. Nu är det för jävligt.

    • Michis skriver:

      Hah, berätta sånt för mig! Du, jag blir vansinnig. VANSINNIG!Bara det att man uppenbarligen inte kan räkna ut med den del man sitter på att om man parkerar en meter bakom bilen som står med nosen in i snödrivan så kommer dels inte den bilen att kunna köra ut och dels kommer ingen kunna köra emellan.Vet inte hur många bilar jag såg som fick backa ut mellan raderna idag. Och som du säger, så fort man inte ser rutorna, vid minsta pulverpuder på backen, så tror alla att man helt plötsligt kan ha så brett mellan bilarna så att alla dörrar kan öppnas till max. Sen skäller de på MIG för att det inte finns tillräckligt med P-platser!

  3. Barbro skriver:

    Som boende i en stad där parkeringsmoralen är usel och folk parkerar precis hur de behagar utan minsta hänsyn till andra (och dessutom oftast kommer undan med det), kan jag inte tycka annat än att du har rätt.Alltså vi HAR parkeringsvakter även i Katrineholm, men det vete tusan vad de sysslar med på dagarna!

  4. Brain Seltzer skriver:

    Nej nej nej…. Jag kan förstå din synvinkel på det hela, men är skiten översnöad så kan de glömma att lappa bilar. Jag tror det var programledaren och den råkonservative kristdemokraten Siwert Öholm som lyckades slippa lämna körkortet för att skyltarna med hastighetsbegränsningen var översnöade. Om P-skyltarna är översnöade är det som du skriver de som har hand om parkeringen som ska sköta underhållet. Då får de väl lägga på ”snöröjningstillägg” på lönerna för de som utför parkeringskontroller.Det är min åsikt, och den innefattar även att man borde slopa parkeringsavgifter i min hemkommun. En liten död kommun i mellansverige som inte har någonting. Låt affärsidkarna i centrum gå ihop och sköta avgifterna för parkeringarna. Då kanske de fick lite fler kunder och vi slapp konkurs efter konkurs för de få affärer som är kvar!

    • Michis skriver:

      Enligt hovrättsdom så har jag rätt och du fel – ingen synvinkel på det hela.Hastighetsbegränsningsskyltar är en annan sak, där är det ingen som kräver att du kliver ur bilen för att se vad den översnöade skylten sa egentligen.Tror nog tyvärr inte att det är parkeringsavgiften som tar livet av centrumhandeln, snarare att centrumhandeln inte har ett utbud som lockar i jämförelse med stormarknaden.

  5. Brain Seltzer skriver:

    Du har helt rätt! Hovrättsdomen är det som gäller. Tycker bara det är på gränsen till….löjligt!…och visst har du rätt i att det är gratisparkerarnas meck; de stora köpcentrumen i kommunens ytterkanter som effektivt dödar. Men man kunde ju göra lite för att hjälpa stackarna som sitter med sina garnaffärer, urmakerier från Napoleons tid och barberare som minns hur det var på Tage Erlanders tid.

  6. barbakvinna skriver:

    vi har p-snurror i våran stad. Ifall man lägger den vid rutan och det sen toksnöar under den timmen. Är det jag som måste skrapa bort snö då och då från rutan eller ska p-vakten göra det för att kunna se att snurran är rätt i tid?..

    • Michis skriver:

      Skrapa rutor – det gör jag! :)Det behöver du inte oroa dig för.Men däremot ifall skylten in till P-snurreparkeringen är översnöad, då måste du sopa bort snön så du ser att du parkerar rätt och att det inte är avgift eller andra regler som gäller just där.Men rutan behöver du inte oroa dig över. *pustar ut efter att ha skrapat sisådär 600 stycken bilrutor i helgen.*

Kommentera

