Jag slutar aldrig att förundras över alla självutnämnda experter. /Michis

Vad det än gäller så vimlar det av experter i det här landet.
Det är ju egentligen helt fantastiskt att det finns så många som känner sig så insatta i hur helt okända människor lever att de känner att de kan dels ställa diagnos på psykiska avvikelser, ordinera kosttips och motion för fysiska avvikelser, bedöma arbetsförmåga hos sjukskrivna på grundval att dessa orkar blogga under en timme om dygnet och så vidare…

Vilken tur att vi har all denna spjutspetskompetens på andra sidan skärmen!

Eller något ditåt.
Det kan hända att jag ibland undrar över hur det kommer sig att så många är så ivriga att bestämma hur det ska vara för andra och hur andra ska bete sig och göra, trots att de saknar både läkarutbildning, psykolog/psykiatrikerutbildning och så vidare.

Att något fungerat på ett sätt för dig gör ju som bekant inte att det fungerar på det sättet för alla.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Jag slutar aldrig att förundras över alla självutnämnda experter. /Michis

  1. Törnråza skriver:

    Jag tycker det är lite kul med de som tror att bloggare inte kan jobba som psykolog, läkare m m…… : )Ha en bra dag!

    • Michis skriver:

      Naturligtvis kan de det. Fast jobbar man som psykolog och läkare så håller man sig nog rätt långt borta från att diagnosticera någon via en blogg. Är man utbildad så inser man förhoppningsvis att man behöver träffa sina patienter öga mot öga, som psykolog dessutom ett flertal gånger, som läkare för att få höra en anamnes från patienten – innan man sätter en diagnos på någon på det sätt som jag ser att folk gör här på bloggen, bland annat på dig.För inte är du väl på allvar psykopat med borderline och narcissistisk personlighetsstörning bara för att någon på bloggen säger så efter att ha sett dina kommentarer?

  2. Desdichado skriver:

    skillnaden är att jag inte tror att jag är en expert;) nej, men seriöst klart vi inte kan veta allt, sen håller jag inte helt och hållet med om utbildningsargumentet…vad gäller hälsa och sjukvård så läser jag extremt mycket forskning, och jag lär mig i detalj om allt jag vill veta…och ibland är det så att varken läkare eller studenter vet vad jag snackar om, antingen för att de inte har läst forskningen, eller för att det kan vara på extrem detaljnivå…

    • Michis skriver:

      Självklart är det som så, men jag är tämligen säker på att du inte kan läsa dig till hjärnkirurgyrket utan behöver få praktisera under uppsikt också.Och vad gäller hälsa och sjukvård så kommer det nya forskningsrapporter både nu och då som inte sällan motsäger varann, så det är inte lätt att hänga med.

  3. sarahmara skriver:

    men att sätta diagnos på någon upplever inte jag att nån gör…. jag tycker snarare att det finns gemensamma nämnare, som gör att man hittar människor med liknande problem! sen kan man ju även om man är lika varann ha helt olika diagnoser=) kramizen/sarah

    • Michis skriver:

      Fast nu har jag ju inte namngett några självutnämnda experter heller.Klart man kan se gemensamma nämnare med andra människor, men steget från gemensam nämnare till att sätta en diagnos borde vara rätt långt för de flesta.

  4. Desdichado skriver:

    nej, inte aktiva handlingar som hjärnkirurgi, men sådant sysslar man å andra sidan inte med på bloggen=)vad gäller forskningen, så tror jag att man har en fördel hur som helst om man läser mycket..vissa som studerar medicin sitter bara och läser de böckerna de ska i skolmedicin, men läser inte mycket annat..det är ganska enkelt då att förstå varför ganska många av våra allmänläkare är ganska pantade rent ut sagt….den jag har nu är iofs suverän, men det är mer ett undantag..

    • Michis skriver:

      Jag tror i och för sig att det är få läkare som sätter en tvärsäker diagnos över en blogg, eftersom det i verkliga livet brukar göras en hel del prover för att ta reda på vad någon eventuellt kan lida av.Sen kan man alltid ha teorier som lekman, men jag upphör ändå aldrig att förvånas över hur många det är som rådfrågar varann istället för att vända sig till sin vårdcentral och lämna blodprover och så vidare för att rent reellt hitta vad som kan vara fel.Och så förvånas jag ännu mer över de som tvärsäkert säger att det är allt från cancer till sockerberoende. På samma symptom. 😉

  5. Rok skriver:

    En hel del både inlägg och kommentarer är ju på gränsen, och då tycker jag inte att en borderlinediagnos är helt fel…

    • Michis skriver:

      Det är ju en så behändig diagnos med – men att bete sig på ett sätt på nätet säger ju inte mycket om människan bakom skärmen. Någon som utger sig för att vara en medelålders tant kan lika väl vara en tjugofemårig man med lite för mycket fritid.

  6. Desdichado skriver:

    Jag håller med, men samtidigt är det också så att allmänläkarna själva har väldigt dålig koll. Det visar forskningen ganska entydigt. Många diagnostiseras med psykiska sjukdomar utan att man gjort något mer än att ta några blodprov. Det är faktiskt väldigt ofta allmänläkarna missar bakomliggande sjukdomar som candidaöverväxt, försurning, celiaki etc…och det händer på löpande band..vilket i praktiken innebär att många av de som behandlas med antidepressiva får byta mediciner om och om igen år efter år…och sällan blir helt bra, och många får tillbaka symptomen, just beroende på att allmänläkarna ofta missar bakomliggande sjukdomar. Sen kan jag inte generellt sätt säga att jag har samma förtroende för vården som du verkar ha. Många av de man möter är inte alls engagerade, det är just därför det är så viktigt att hålla fast vid de som är bra med näbbar och klor. För de som är engagerade och sätter patienten före kostnaderna löser oftast mycket mer problem för patienten än den ”vanliga” typen av allmänläkare. Vad gäller de kommentarerna jag själv kommer med så är de oftast djupt förankrade i forskningen. Så det är inte riktigt som att jag slänger ur mig gissningar. Dessutom diskuterar jag väldigt mycket med min allmänläkare, vi brukar diskutera forskning, så jag brukar få tips av han också.

    • Michis skriver:

      Så bra.Men vill jag ha en diagnos på mitt tillstånd så kommer jag ändå besöka min läkare, inte din blogg. Det är så jag fungerar helt enkelt. 😉

  7. Desdichado skriver:

    Det förstår jag…risken jag ser dock är att ganska många inte får hjälp och blir passiva…många litar blint på sina läkare, trots att flera av dem inte gör ett skit för att hjälpa dem…ett exempel är IBS, där många läkare skriver ut mediciner som inte hjälper de som lider speciellt mycket, och sedan säger de att de får lära sig leva med besvären…det inger förtroende….NOT…men sen tror jag att det är en personlighetsgrej också…jag ifrågasätter allt och alla, oavsett utbildning, erfarenhet etc…jag har ett väldigt öppet sinne till vetenskap…sen har man läkare som skriver ut sina favoritmediciner trots att de inte har något speciellt stöd i forskning…många allmänläkare experimenterar med sina patienter..jag skulle faktiskt ärligt i många fall hellre ta en engagerad amatör, än en loj utbildad oengagerad läkare..

    • Michis skriver:

      Jag visste inte att du kände till en effektiv medicinering mot IBS faktiskt. Fantastiskt, berätta gärna om det, varje gång jag sett något om det så verkar man konstatera att det är högst individuellt ifall man svarar på en behandling överhuvudtaget.Jag tar hellre en utbildad, loj och oengagerad läkare som jag kan ifrågasätta, diskutera med och ifall läkaren är för loj så utnyttjar jag min möjlighet att välja en annan läkare än att prata med en engagerad amatör som aldrig kommer att kunna skriva ut några recept, ta några prover eller på annat sätt göra annat än att diskutera vad det _kan_ vara.

  8. K E N skriver:

    Just det. Stundtals diagnostiseras det mycket på bloggen, många uttalar sig tvärsäkert om saker som de inte har den blekaste aning om. Jag har själv fått flera olika diagnoser, främst av meningsmotståndare, men också av personer som analyserat mina inlägg och på det viset kunnat fastslå att jag är en mycket störd person.

  9. K E N skriver:

    Min starka sida: Jag har aldrig fel. Min svaga sida: Jag har aldrig fel.

  10. Desdichado skriver:

    Jag sa inte att jag har någon lösning på problemet med IBS, men jag har mycket bättre koll på min nu. Men poängen är just vad gör du om de läkarna du har inte gör något för dig, om de i kör säger att du får lära dig leva med problemen. Gör du det då? Eller testar du hellre något tips som någon annan givit dig? Jag lyssnar på alla, även de som inte är ”experter” rent objektivt. För att hitta lösningen på att förbättra mitt tillstånd är viktigare för mig än vem som kommer med den.

    • Michis skriver:

      Tror det blir svårt för flera läkare i rad att säga åt mig att lära mig leva med problemen, om det nu i och för sig inte gällde IBS där det ju oftast är så att man själv får prova sig fram till vad som funkar för en själv. En del blir bättre av Sunwic, andra sämre. Ingen allmängiltig lösning, med andra ord, vare sig man tillhör läkarkåren eller gemene man utan läkarutbildning.Testa tips som inte är rent hälsovådliga är en sak – men det är fortfarande något helt annat än att gå in på någons blogg, läsa ett inlägg och sedan tvärsäkert kläcka ur sig en diagnos.

  11. Ister skriver:

    Varför säger ingen till mig att jag är galen? Jag menar, det är uppenbart att något inte står rätt till i skallen om jag går omkring och tror att jag är en Ninja. När alla ser att jag är en Medelålders Trind Tant i Foträta Skor…Jag bara undrar…*petar mig i örat med en kaststjärna**röker på en morot med Galne Ken*

    • Michis skriver:

      Helt enkelt för att alla vet att en Ninja är ingen man muckar med, hur än Ninjan ser ut!För övrigt så törs jag påstå att alla är experter på sig själva. Det är först när man börjar ge sig på andra med sina hemmagjorda diagnoser som jag blir en smula besvärad.

  12. Desdichado skriver:

    Sunwic har jag testat=) IBS är iofs ganska komplicerat, antagligen beroende på att det sannolikt inte är samma sjukdom. Det är ju bara en symptombeskrivning. Flera får ju sina ”riktiga” diagnoser flera år senare, ofta av en slump. Andra blir av med det på grund ut av omständigheter som det är svårt att hitta någon sammanhållande länk i. Jag tror bara att det finns en chans att man ska hitta svaret på gåtan om behandling vad gäller IBS, om det rent nu hypotetiskt skulle vara samma sjukdom för alla. Det tror jag ligger i forskningen kring nervsystemet i magen, man hittar problem där för IBS-patienter men vet inte hur man ska åtgärda det. Candidaöverväxt har jag också läst att flera IBS-patienter har haft, och att de har blivit av med besvären efter behandlingen. Men det i sig talar iofs för just att de som har ”IBS” har olika typer av sjukdomar. Men i praktiken tycker jag också att det sänder signaler om att utredningarna är för dåliga. Man kan ju också misstänka maten och livsstilen med tanke på att de här problemen knappt finns i exempelvis Indien. Många med IBS reagerar ju illa på sockerarter och fett också. Det jag läser mest om som jag tror har extremt stor betydelse det är just de olika grundläggande sakerna i kroppen. Syra/bas balansen exempelvis, som folk generellt sätt verkar veta väldigt lite om, och det inkluderar läkare. Men många av de medicinerna som skrivs ut idag och finns receptfritt baseras i princip på ett tänkande om syror och baser. Det är bara det att man aldrig lyfter helheten. Det som är så intressant med syra/bas balansen är att precis samma fenomen existerar i naturen, och det tycks funka på precis samma sätt. Jag vet inte vem du syftar på, men jag har i alla fall mig veterligen aldrig kläckt ur mig att någon har någon diagnos, däremot säger jag ofta om jag vet att som i fallet med psykiska problem så finns det väldigt ofta bakomliggande fysiska sjukdomar eller obalanser som ofta missas. Vilket i praktiken innebär att flera inte blir riktigt bra på lång sikt eftersom att man inte angriper huvudproblemet, och då gör man patienten en stor otjänst.

    • Michis skriver:

      Jag har ju, såvitt jag vet, inte pekat ut eller syftat på någon specifik utan raljerar mer över fenomenet i sig.

  13. Desdichado skriver:

    nej, du har inte pekat ut någon, men jag blir ändå lite förvirrad, för ska jag vara ärlig har jag inte läst om någon som ställt diagnoser på andra….däremot tror jag att jag vet ungefär vad du är ute efter…speciellt om man ser till andra diskussioner…där det finns mycket politiska inslag..men som sagt jag delar ändå inte riktigt din syn på utbildning…jag tror att har man genomgått en utbildning är det större sannolikhet att man ska kunna mer om ämnet, men definitivt inte någon garanti för att man ska kunna mer än ”vanliga intresserade”…

  14. Göran skriver:

    Min erfarenhet är att det finns både bra och mindre bra psykologer bland de som gått denna långa utbildning. Det är inte så gott om riktigt bra psykologer men det är väldigt bra att dom finns.

    • Michis skriver:

      Visst är det så. Inom alla yrken finns det de som är bättre på det och sämre på det.Men så finns det de som överhuvudtaget inte läst mer psykologi än nån skämtteckning om Freud och som ändå anser sig veta och kunna allt. Det är fascinerande och svårt att låta bli att vilja ställa lite diagnoser på det med. 😉

  15. Törnråza skriver:

    Michis 17 februari 2010, kl 15:45Varför tror du att man skulle avhålla sig från att förmedla något man känner igen som professionell?Man kan ju aldrig ta ansvar för hur andra kommer att uppfatta det man säger.Känner du till att man få terapi enbart genom att vara uppkopplad på nätet?

    • Michis skriver:

      Ja och jag känner också till att just den typen av terapiform inte verkar fungera särskilt bra att döma av utvärderingarna som det har fått.

  16. Herr och/eller Fru S skriver:

    Fast det där med terapi på nätet har väl blivit rätt så ifrågasatt om jag inte är helt fel på det.Jag tycker till om mycket, men det är ju inte alltid man har rätt eller verkligen vet vad som är rätt eller fel. Ge råd till någon när det gäller sjukdom eller något annan diagnos hoppas jag att jag lyckats undvika. Berätta om mina erfarenheter om en grej kan jag nog göra….//Herr S

    • Michis skriver:

      Det är en sak att berätta om sina egna erfarenheter – men att därifrån gå till att tvärsäkert säga att jag vet hur du och Fru S ska göra med det ena och det andra, för JAG gjorde så och för MIG var det rätt – det är en annan sak.

  17. Törnråza skriver:

    Michis 17 februari 2010, kl 16:00Det är just det här som du inte förstår…..Om någon påstår sig vara tomten så tror inte jag på det.För mig är det beteendet som säger mig något i första hand.Så nej, jag kan självfallet inte veta om det är en tjock gammal gubbe eller spinkig ung flicka bakom datorn.Fast det är ju oxå högst irrelevant.Vad jag däremot kan veta är, vad slags person någon är grundat på beteendet.

  18. Törnråza skriver:

    Herr S spekulerarFru S spekulerar17 februari 2010, kl 17:54Det där är en helt annan diskussion.Faktum ÄR, att det finns!

    • Michis skriver:

      Jopps.Visst finns det. Det finns onlinesex också, men det är visst också bara en tillfredsställande lösning i längden för några få.

  19. Henrico skriver:

    Vi är alla galna på ett eller annat sätt. Vi måste bara lära oss att uppskatta galenskapen. OK!

Kommentera

