Det här med kommunikation är inte lätt. /Michis

Jag menar, det är ju inte bara att förmedla något som man själv ser på saken och så vet man att mottagande part tänker precis så som jag menade det – nej då.
Den som lyssnar och tar in gör så genom sitt filter av sina erfarenheter och fördomar och så kanske det blir något helt annorlunda än hur jag tänkte det, vilket jag då naturligtvis får stå till svars för med, för hur kunde jag säga något sånt?

Nej, det var ju det jag inte kunde. Det var åtminstone inte så jag menade det.

Min vanligaste bön när jag bloggar, kommenterar eller helt enkelt pratar med någon är: ”Läs det/Hör det som jag menar det, inte som jag skriver/säger det.”

Just för att det är så otroligt lätt att missförstå eller bli missförstådd.
Lite slarv, lite otur när man tänker, lite förutfattade meningar om vad det är som ska sägas, sen är det liksom kört.

Bara att försöka förklara på ett annat sätt och se om det går att få fram vad man menade egentligen.
Ibland funkar det. Ibland inte.

Eller för att parafrasera vad en frustrerad professor på Linköpings universitet en gång sa:

”Jag säger en sak,
Ni hör en annan,
skriver ner en tredje,
och återger en fjärde.”

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det här med kommunikation är inte lätt. /Michis

  1. Barbro skriver:

    Professorns ord påminner mig om ett ”experiment” vi gjorde i skolan en gång.Vi delades in i grupper om 8-10 personer. En i varje grupp fick en lapp med en kortfattad text som h*n skulle läsa och berätta för nästa person, osv.Den sista personen i kedjan fick återberätta historien högt och därefter lästes lappen upp. Det fanns nästan inga likheter alls.

    • Michis skriver:

      Det är som viskleken.”Jag heter Greta, jag är kort och tjock.” blir ”Har du sett den feta burken med lock?”

  2. Lottaonline skriver:

    Kommunikation är ganska intressant. Egentligen är det ganska konstigt att inte mer missförstånd uppstår genom olika comunities, siter och via kommentarer på bloggar. Jag läste lite psykologi och om kroppsspråket för 100 år sedan. Och bara bristen av tonfall, mimik och kroppshållning filtreras ju nästan bort hälften av det vi egentligen vill få fram. Det förklarar ju att t ex. ironi och viss humor är ganska svårt att få fram tydligt bara i en skriven text.Det gäller att mottagaren är ganska så vaken.:)

    • Michis skriver:

      Ja, som du säger – det är konstigt att det inte blir fler bråk och missförstånd ändå.Själv brukar jag försöka gardera mig genom att skriva i nyckelorden att det rör sig om ironi och humor, men det är inte alltid det hjälper heller. 😉

  3. Lottaonline skriver:

    Smart tips..;)

Kommentera

