Vare sig Afrika eller Asien är länder. /Michis

Kan någon snälla förklara följande för mig – varför säger många i Sverige att de exempelvis ”Träffade en italienare på semestern!” eller att de stött på en serbisk taxichaufför eller för den delen en rysk servitris… Men när det gäller Afrikas nationer så är det – afrikaner. Och alla i Asien kommer från just – Asien.

”Mötte en afrikan i Göteborg vars bil gått sönder. Sen träffade jag en annan trevlig afrikan lite senare.”

Jaha du. Spännade. Var var de ifrån då? Somalia eller Egypten?
Kap Horn eller Alger?

Och den där ”asiatiska tjejen”, kom hon från Thailand eller östra Ryssland? Japan eller kanske var hon ifrån Vietnam? Ingen skillnad alls på de länderna, jag lovar. Bara Asien alltihopa.

Det är sällan jag hör folk säga: ”Mötte en europé i Stockholm förut.”
Åh fanken. Menar du det?
Udda.

Fast vad vet jag. Folk i Afrika och i Asien kanske buntar ihop alla nationer i Europa till en, de med?
Vad vet jag?

Jo. Att Afrika inte är ett land, utan många. Samt att Asien också består av flera länder. Världsdelar och länder är två vitt skilda ting, även om de uppgår i varann, så att säga.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Vare sig Afrika eller Asien är länder. /Michis

  1. Desdichado skriver:

    ska jag vara ärlig tror jag att det beror på att kunskaperna om Afrika är ganska dåliga, och är det inte ett av länderna ”man känner till” eller man inte kommer ihåg så säger man Afrikan för att inte säga fel land…men jag vet inte..

    • Michis skriver:

      Jag säger inget ifall nån säger att ”Han kommer i vart fall från världsdelen Afrika!” men jag säger definitivt något ifall nån helt utan att reflektera säger att någon kommer från landet Afrika.

  2. Anna skriver:

    Joho det är det visst! Jag brukar gå in i klassrummet och ser jag då en mörkhyad person så pekar jag på den och säger: Låt mig gissa…. du kommer från Afrika va?”Och det visar sig oftast att jag har rätt! Inte dåligt va?

  3. Islandsmamman skriver:

    När de pratar om oss européer är vi nog just det: från Europa.Det är först när vi lär känna ”den från Sydamerika” som vi lär oss att h*n är från Kolombia – kanske t.o.m. vilken stad ;-)De får gärna kalla mig europé dä bjur ja på!

    • Michis skriver:

      Jo, absolut.Men om vi nu ska tro att världsdelar är länder så tycker jag nog att vi ska sluta snacka om invandrare till Sverige om de ändå är från Europa. Vi är alla européer, vare sig vi är med i EU eller inte, inte sant?

  4. Epazote skriver:

    sant. men en kille från new jersey frågade mig om jag kände en kille i köpenhamn, eftersom jag var från Sverige och det var ju inte så stort. han hade på något vis klumpat ihop de skandinaviska länderna till ett.

    • Michis skriver:

      Jag säger inte att det inte förekommer hos människor som inte är så bevandrade i geografi att det blir fel ibland.Jag tycker bara att det är konstigt att så många här i Europa (eller törs man rentav säga Sverige?) påstår sig vara rätt så allmänbildade.

  5. Ister skriver:

    Är inte Afrika ett land?*gapar med öppen mun*Jag trodde Afrika låg i Somalia … och att alla talade amarinja eller kirundi där.Jisses, så fel jag har.

  6. Hic et nunc skriver:

    Är urusel i geografi! Länder, världsdelar? Vad snackar du om? Är vi inte alla från samma klot?*kliar mig i huvudet* Tredje planeten från solen var det, va?

    • Michis skriver:

      Jo, men det har du rätt i. Vi är alla Tellusinvånare, fastän vi bråkar om invandrare hit och dit. Hur var det nu, jorden är rund för att det inte ska finnas några gränser?

  7. Hic et nunc skriver:

    Vet inte, jag har alltid varit rädd för att ramla över kanten.

    • Michis skriver:

      Iffanamej… Det ska du inte vara. Som tur är, (vilket du kan se på vilken jordglob som helst) så ligger ju Sverige på rätt sida av planeten, det vill säga den sida som är uppåt. No worries, mate. Som australiensarna skulle säga om de inte var krampaktigt upptagna med att hålla sig kvar på jorden!

  8. Bengt skriver:

    Det är väl samma sak som när det dör 900 pers på en färja i Bagladesh eller en i Östersjön. Det ena är lite svinn, en axelryckning och det andra en nationaltragedi. Vi människor bryr oss om vår familj, det ligger i generna, möjligen vårt samhälle och idag våra landsmän. Och en aning mer om kaukasier än om andra etniciteter. Det vi inte kan relatera till klumpar vi ihop till en hanterlig massa och sätter en etikett på. Afrikaner just är ju lite intressant iom att hela norra afrika bebos av araber (och södra av en hop boer), men alla vet ju vad som menas med en afrikan ändå…

    • Michis skriver:

      Visst är det så som du säger. Det som ligger nära är viktigt.Själv kan jag inte utifrån ett fotografi se ifall någon är engelsman, svensk, islänning, norrman, finne, dansk, tysk, fransman eller holländare.Men ändå förutsätts jag känna till att dessa olika nationaliteter existerar.

  9. Catch303 skriver:

    Men man hör och ser på en grek att han är grek, man hör om nån är ryss, men om jag möter en mörk kille så hör eller ser inte jag på honom vilket land han är ifrån. Då blir det bara en afrikan. Så är det för mig iallafall.

    • Michis skriver:

      Själv kan jag inte skilja på ifall någon är grek eller makedon, men tro mig – de vet skillnad. Jag hör inte heller skillnad på en ryss eller en vitryss, men tro mig, de vet också skillnad.Jag ser däremot skillnad på en tuareg och på en pygmé…

  10. Fröken Nattuggla skriver:

    Tror det är som Islandsmamman säger att folk ser oss som européer i andra världsdelar också… I USA tror man ju att Europa är ett land liksom. Det är nog vi inom Europa som är noggrannare med att särskilja folk i vår egen världsdel då det skulle kännas konstigt att säga europé om alla. Lite förolämpande mot sig själv och andra i sin europeiska närhet på nåt vis när man själv ingår i samma kategori. Knasigt kanske men inom Europa är vi nog mer medvetna om geografin i just Europa. Tror asiater är medvetna om Asien osv. Men jag håller med dig, lite trist att bunta ihop en hel världsdel i en enda stor klump.

    • Michis skriver:

      Klart det är trist. Och det är ju knappast någon ursäkt att det finns de som är ännu mer okunniga. Vi får ju en bra utbildning i allmänhet i Sverige, om vi bara orkar lyssna på lektionerna. 😉

  11. Ken skriver:

    I många länder (bla USA) kallas vi för europeer. Ett samlingsnamn för udda individer som äter med kniv och gaffel. Amerikaner? Vad är det för några? Någon från Eldslandet, en från Anchorage eller en yuppie från Wall Street. En indian som lever i Amazonas är också amerikan.

    • Michis skriver:

      Äter di’nte med kniv å gaffel i USA?Jo, men där har de flesta åtminstone möjlighet att dela upp i Nordamerika och Sydamerika. Och har de dessutom sagt ”skräniga amerikaner” så förstår vi alla att det är de från US som avses. 😉

  12. Granntanten skriver:

    Du har glömt att man kan dela in folk i färger också – det var allmänt så för inte alls länge sedan. Asien var full av gulingar,USAs befolkning bestod av rödskinn och svartingar fanns där med. Vi var blekansikten i alla fall i kåbåjssammanhang.. I vissa fall kan man klumpa ihop folk i begreppet utlänning och det görs ofta som en negativ benämning.

  13. yrvaedret skriver:

    Asien och Afrika är ju världsdelar, fick man ju lära sig i skolan. Sen att det finns massa länder i dessa världsdelar verkar vissa inte fatta.

  14. onthree skriver:

    Undrar just vad indierna säger om mig när jag vandrar runt bland dem? Sverige har de ju aldrig hört talas om.. ”En Europé”…kanske?

  15. onthree skriver:

    Ja, en sak är klar: de kollar ogenerat, både länge och noga.. hahaJag brukar svara med ett leende, och då skiner de upp och ler tillbaka!Det är ju trots allt en del utlänningar här i sta’n, av alla sorter numera.

    • Michis skriver:

      Jomenvisst.Sen kan jag tycka att det är en sak ifall man i Indien där folk i gemen fortfarande inte alltid fått lära sig läsa kanske inte är fena på geografi. Vad har vi i Sverige för ursäkt?

Kommentera

