Laddad för att jobba utomhus i minst -15! /Michis

Jomenvisst.
Påbyltad som bara den.
Har dessutom rotat fram mina två sista Heat Paks, vilket förhoppningsvis kommer hålla fingrarna lagom tinade så att jag kan röra dem.
Vet var min vattenflaska är, jag blir helt torr i halsen av den här kalla luften.

Jobba i frys är inget för mig, det har jag konstaterat.

Men att jobba utomhus under de här väderförhållandena är ungefär samma sak som att jobba i frys, förutom att det blåser mer utomhus, vilket naturligtvis gör att det känns betydligt kallare.
Håller ändå några råd i minnet som jag lärde mig av just en kille som jobbat i frysen på en grossistfirma i många år:

”Klä dig varmt i flera lager med luft emellan.
Smörj INTE in huden med något, det blir kondens emellan krämen och huden och det kan ge frostskador.
Drick mycket vatten och försök få i dig något varmt med regelbundna mellanrum.”

Vettigt, det där.
Tycker jag alltså. Varm inifrån och ut och ge fanken i att smörja sig. Check.
Bara att jobba på och drömma vidare om våren.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Laddad för att jobba utomhus i minst -15! /Michis

  1. Ister skriver:

    Klär man sig rätt så är inte minus 20 grader så illa heller. Men ska man smörja ansiktet, ska det göras på kvällen innan … och sen ska man helst inte tvätta ansiktet på morgonen.

    • Michis skriver:

      Minus tjugo grader i varierat utomhus och ”inne” i bil så är det alltid illa.Smörja ansiktet kvällen innan och inte tvätta på morgonen, helt rätt.

  2. Anna skriver:

    Världens bästa anledning att aldrig duscha, den här kylan. Det har jag tagit till mej till fullo.Tycker faktiskt synd om dej som jobbar kväll med. Mörker och kyla är liksom värre än sol och kyla. Trots att jag är en hjärtlös nordbo ut i fingerspetsarna.

    • Michis skriver:

      Äh. Snart är kvällsjobbet slut. Sen blir det typ alla helger och tre av fem vardagar ända in på kvällarna. Tjoho.

  3. yrvaedret skriver:

    Håller med Ister, man ska strunta i att tvätta ansiktet på morgonen, låter iofs inte så skoj. Men vill man bli av med sömnen i ögonvråna kan man alltid fukta en handduk och peta bort.Hoppas du överlever resten av veckan som tydligen ska gå i kylans tecken.

    • Michis skriver:

      Tack, det var snällt av dig att hoppas att jag överlever. De flesta verkar inte tycka att jag borde det. Som om det är mitt fel att de inte gör som man ska? Hm.

  4. Lottaonline skriver:

    Kanske ändå ganska skönt att kunna vara ute lite..Läste om en parkeringsvakt, som blev slagen för någon vecka sedan av en galning. Minns inte vart. Tror inte det var i Norrköping. Ni borde nästan ha hund på kvällen..Det händer troligen inte hos er, så jag menade inte att skrämma upp dig nu. :)Artikeln handlade om, att mannen inte fick speciellt högt straff, trots att han hoppat på den kvinnliga vakten bakifrån och tagit strypgrepp..Enligt domen så borde vakten tåla lite. Det jämfördes med domar när en polis eller tjänstemän får någon mindre blessyr och då fått mycket högre skadestånd. Jag minns inte detaljerat nu. Slutkontentan av det hela var att det blev lite orättvist, enligt mig.

    • Michis skriver:

      Idiotiskt. Det är just den attityden som gör att mitt yrke blir mer och mer farligt. ”De får väl tåla lite.”Nej. Ingen ska ”tåla” att bli hotad, strypt eller misshandlad på arbetstid. Och det var en förbannat korkad dom i mina ögon.Hittar du artikeln i din webhistorik och vill länka så blir jag glad.

  5. ZDavid skriver:

    är inte zinkpasta bra att smeta på lite på typ näsa/läppar/kinder om man ska ut när det är kallt? Har för mig att det är vanligt bland skidåkare som åker utför att smeta på lite zinkpasta?

    • Michis skriver:

      Inte för kylans skull, utan för att inte bränna sig när man är ute i starkt solsken.Solen kommer ju överallt ifrån en solig dag i backen, eftersom snön reflekterar tillbaka den. Det är även därför de har mörka solglasögon på sig. 😉

  6. Lottaonline skriver:

    Det var inte på nätet jag läste den. Fann domen ändå:http://www.dn.se/nyheter/sverige/hard-kritik-mot-p-vaktsdom-1.1043852

    • Michis skriver:

      Hittade den i senaste numret av Transportarbetaren med. Tack så mycket för din artikel, det ska jag läsa med intresse.

  7. yrvaedret skriver:

    Ja men om inte du överlevde kylan, vem sak jag då läsa? Du skriver så underhållande. Men nu börjar jag ju undra hur det egentligen gick för dig, du har inte bloggat på flera dagar.

    • Michis skriver:

      Magsjuka. Och nu har sonen fått vattkoppor och jag konstaterade just att jag ligger på runt 38 grader själv i kroppstemp.Förklarar varför jag mår tjyvtjockt än, något är skit fortfarande.Har sovit nästan dygnet runt med avbrott för illamående och annat kroppsligt senaste dagarna. :/

Kommentera

