Jag fortsätter hävda att vegetariskt inte automatiskt betyder klimatsmart. /Michis

Ibland blir jag lite fascinerad av att det framställs som en ovedersäglig sanning, det där att det är bäst för miljön att äta vegetariskt.

Fundera på följande: På middagsbordet ställer du fram en rådjurssadel, köttet har växt upp och skuttat sig mört och starkt inom fem mil från där du bor.
Till det serverar du vid den här tiden på året lokalt odlad potatis, morötter och lite vitkål samt lingonsylt, lingonen plockade du själv i höstas.

På vegetarianens middagsbord så finns det sojakorv, med soja som transporterats hit från Kina. Middagssalladen kommer från Argentina, Nya Zeeland och södra Europas länder – dock är det samma lokalodlade potatis till korven.

Fundera nu på vilken tallrik som är klimatsmartast.
Den med kött, eller den utan.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Jag fortsätter hävda att vegetariskt inte automatiskt betyder klimatsmart. /Michis

  1. kyrksyster skriver:

    Jag kan inte mycket om sådant här, men tror att du har helt rätt i att det är transporterna som är den stora boven. Tänk bara hur många mil som körts innan du har limpan på bordet?Men det är väl så att man räknar på energin som går åt för att föda upp ett köttdjur jämfört med att vi själva äter det odlade…

    • Michis skriver:

      Ja, det är klart att man räknar så. Och i mina ögon är det fullkomligt vansinne att exempelvis köpa brasiliansk billig oxfilé, då den dels uppfötts i ett land där de de facto bränner regnskog för att få åkermark att odla kraftfoder till nötboskapen på, och sen ska de där köttbitarna dessutom fraktas hit över halva jordklotet.Men – jag är ju som jag är med det där med svart och vitt och tänker därför fortsätta hävda att det finns gott om kött som man med gott samvete kan sätta fram på bordet då och då utan att det är särskilt drabbande för jorden ur ett klimatperspektiv. Viltkött, exempelvis. 😉

  2. Anna skriver:

    Självklart är det så. Usch vad hungrig jag blev av ditt inlägg…

    • Michis skriver:

      Visst blir man. Hm. Om jag nu bara hade återfått någon som helst matlust. Jag blev ju hungrig av ditt inlägg eftersom jag såg en chokladbit istället för smink först.

  3. Lennart skriver:

    Ibland är Du bara för bra alltså.*gör vågen*

    • Michis skriver:

      Trots magsjuka och feber, vilket gör att det blir ett kort inlägg i debatten. Ska snart gå och fortsätta vara som allra mest klimatsmart – det vill säga leva på kranvatten och luft ett tag till innan jag däckar för natten. :/

  4. Trollan skriver:

    Jag har också tänkt att det är ett konstigt resonemang. Men det är mycket som är konstigt här i världen.Däremot kommer jag gärna på middag till dig. Säger du bara en tid så dyker jag upp!

    • Michis skriver:

      Du vill nog avvakta ett tag. Jag har nåt magvirus (ej köttrelaterat, misstänker jag) och sonen har vattkoppor, så vi ligger bägge med feber här hemma.Men jag kan ta och tina lite rådjur från frysen frampå vårkanten för att fira att det snart finns färskt vilt igen! 😉

  5. Lindalou skriver:

    Bra skrivet. Jag har ofta tyckt att en del veganer ( för de verkar mest rabiata) skriker sig lite väl hesa på oss köttätare. Allt är inte svart eller vitt som du så bra beskriver här. Och så fiser de så illa när de envisas med att äta alla dessa bönor och groddar. 😉

    • Michis skriver:

      Äsch då.Inget fel på bönor och groddar, jag gillar det med, det gör jag.Men ibland undrar jag hur de får ihop det när de envisas med att hävda att det alltid är bäst med sojamjölk, exempelvis, för vanlig mjölk är livsfarlig för miljön.Mnnnjjjaeeee… Inte direkt. KRAV-mjölk får till exempel inte komma från kor som är uppfödda på det där sojafodret från Kina som veganerna vill äta själva, så KRAV-mjölken är helt OK ur klimatsynpunkt. Och att mamma kossa fiser metan och släpper ut koldioxid… Ja, jo, det gör hon, samma koldioxid som varit bundet i gräset på backen tidigare. Metan bryts ner på 10-15 år och går vi mer och mer över till KRAV-besättningar så behandlas dessutom djuren bättre och vi kan då behålla fortsatt fina öppna naturbeteslandskap.

  6. mew skriver:

    jag har alltid hävdat att man blir lite dum i huvvetom man inte äter ordentligt.vegisar bevisar det.samma sak åt andra hållet.citat från carola häggqvist”man blir dum i huvvet av för mycket sex”kram i dessa slager tider. Fan vad jag lider 🙂

    • Michis skriver:

      Äsch. Jag försöker bara lite stillsamt få fram att det inte nödvändigtvis är sant att vegetariskt är klimatsmartast. Det beror på vad man ställer som alternativ.

  7. Harpyan skriver:

    Men ärligt, hur många är det som faktiskt lever i så stor utsträckning på viltkött? I min familj försöker vi äta vilt, fisk samt vegetariskt en dag i veckan, både för miljöns och vår egen skull. Men de flesta tror jag har importerade köttbitar på tallriken, och det tråkiga med köttindustrin är:- Djuren behandlas inte speciellt bra (här på bonnlandet där jag bor säger infödingarna att ”man ska inte ha fler djur än att du kan ha namn på dem”)- Uppfödning, slakt, paketering, ev. förädling, försäljning till grossist och försäljning till konsument sker på så olika platser att falukorven praktiskt taget rest jorden runt innan den hamnar på tallriken.Men du har ju helt klart en poäng i det du säger. Och jag vill tillägga att när vi äter vegetariskt här hemma så är det inga sojakorvar eller tofuburgare, utan mer typen grönsaksgrytor. Annars har man ju bara bytt ut globetrotterfalukorven mot globetrottersojaburgare.//Harpyan//Harpyan

    • Michis skriver:

      Jag säger inte att alla lever på viltkött. Jag säger bara lite försiktigt att det inte är sant att det alltid är bäst med vegetariskt på tallriken.Det beror på vad det är för vegetariskt och vad det är för kött.Importerat kött pillar vi bli. Men så har vi turen att ha jägare i familjen, samt känna småbönder som säljer kött av typen ”halv gris” i stöten. 😉

  8. Viktor skriver:

    Ja, visst är det en fin dröm det där med att leva på viltkött. Men sanningen är den att det inte finns tillräckligt med ”lokalt” vilt till alla köttätare.En köttbit från en industriuppfödd kossa tär faktiskt bra mer på miljön än sojaprotein som transporterat över halva jordklotet, tro’t eller ej.Citerar:”Enligt rapporten ”Det framtida jordbruket” från Naturvårdsverket är energiåtgången för att producera ett kilo av de vanligaste köttsorterna – svin- och nötkött – 8,3 respektive 12,8 kWh. För att framställa ett kilo av de proteinrika baljväxterna (som näringsmässigt fungerar utmärkt som ersättning för kött) krävs 0,86 kWh och för potatis endast 0,44 kWh(17). Det betyder att det går åt mellan 10 och 20 gånger mer energi att producera kött än vegetabilier.”Du kan läsa mer om detta här http://www.gronungdom.se/article/2051

    • Michis skriver:

      Hoho – läste du ens inlägget?Jag säger att det inte är en ovedersäglig sanning att vegetariskt ALLTID är bäst ur ett klimatperspektiv.När du funderar kring tallriksalternativen ovan så kan du ju inte annat än att hålla med och det är väl det som stör dig, antar jag.

  9. Islandsmamman skriver:

    Uj, vad vi skulla ha svultit ihjäl fortare än vi kan säga ”rådjurssadel med potatisgratäng” häruppe om vi inte fått äta djur. Och häruppe inkluderar allt ner till typ mellarsta Danmark eller nåt..The key word, som många verkar missa, är NÄRPRODUCERAT. Det är grejer det, årstidsmat och närproducerat 😉

    • Michis skriver:

      Precis. NÄRA. Sen ger jag sjutton i om man väljer att leva på torkade baljväxter och vitkål under vinterhalvåret eller om man piggar upp kosten med närproducerat kött, viltfångat eller ex. kaninkött och hönskött från närliggande gårdar. Men den springande punkten är fortfarande att en rent vegetarisk kost där nästan hela tallriken kommer från andra världsdelar och har fraktats hit med flyg, tåg, lastbil och båt är sämre klimatmässigt sett än en kosthållning, vilken det än vara månde – som är anpassad efter årstid och vad som finns att tillgå utan att behöva fraktas hit.

  10. Anders skriver:

    Men tänk på blygruvorna i Uzbekistan, där man bryter blyet som efter långa omvägar på tunga dieseldrivna godståg (cho chooo), slutligen blir till innehållet i hagelpatronet, till morfars bössa? Som skjuter rådjuret, som blir söndagsstek.Det är klart, man kan ju jaga rådjur med fångstgrop? 😉

  11. Ister skriver:

    Dra in på transporterna var det ja..*kollar in katten i soffan*

    • Michis skriver:

      Visst blir man lite sugen. Vi har inte katt. Längre.Men jag hittade ”Kattägarens kokbok” på Myrorna. Smaskens.

  12. ThomasWu skriver:

    Det där med miljövänligt är inte alltid så enkelt, precis som du säger. Inte ens ”sanningen” om närodlat är ju så enkelt. Jämför tomater som odlats i utomhus i varma soliga Spanien och sedan fraktas upp, med tomater odlade i oljeuppvärmda växthus i Sverige. Närodlat är inte alltid bättre ur miljösynpunkt.Eller biodynamiskt odlade grönsaker (heter det så) bra ur perspektivet att det blir mindre gift, men kräver mer energi att odla. Hur man än vänder sig…..

    • Michis skriver:

      …så har man arslet där bak, så att säga.Och visst är det som du säger med oljeuppvärmda tomatväxthus. Vanligt sunt förnuft får man ju lägga till också – det vill säga – när det ligger en meter snö och is utanför så kan man inte automatiskt räkna med att det är tomatsäsong helt naturligt i Sverige. Då får man fundera vad som är minst dåligt för miljön helt enkelt, om man nu inte kan tänka sig att avstå tomaterna tills de är i säsong igen.

  13. tengileye skriver:

    Kött är bara förädlat gräs

  14. tengileye skriver:

    JooDet förståsGodare än gräset i sigEller sojabönorBesprutade eller inte

    • Michis skriver:

      Och genmodifierade eller inte. Vill man käka sojaprodukter så bör man kolla att de är KRAV-märkta. Är de inte det så kan man nästan räkna med att de innehåller genmodifierade sojabönor och vill man undvika sånt för att man gillar naturen som den är, så är det ju bra att tänka på det.

  15. Epazote skriver:

    sant.men man kan äta vegetariskt av närodlade produkter också ; )

    • Michis skriver:

      Ja, absolut!Det är lite av poängen också, att man såsom varandes vegetarian av just miljöskäl inte automatiskt lutar sig tillbaka och tänker att ”jaja, men nu är jag veggo, då är jag klimatsmart!” eftersom det faktiskt inte är sant. Det beror helt på vad man väljer i butiken.Och just sojakorv är ur klimatsynpunkt värre än vanlig korv. http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=1_291

  16. Viola Vsmp skriver:

    Men, var inte du själv vegetarian för några år sedan?

    • Michis skriver:

      Innan jag blev diagnosticerad som laktosintolerant var jag till och med vegan i min desperation att bli av med magbesvären. Jag var dock inte vegetarian/vegan på grund av något slags allmänt världssamvete.

Kommentera

