Sätter ni likhetstecken mellan oplanerad och oönskad? /Michis

Det gör inte jag.
Det här som gror i magen på mig just nu var inte helt planerat. Men som ni kanske minns – så är det önskat.

Den här widgeten från IF som jag fick tips om via mitt Buzzadorkonto ligger i min högerspalt här på bloggen. Klickar man på texten längst ner så står det antingen hur många veckor jag är i eller hur många dagar det är kvar. I widgeten så står det världens sötaste saker som: ”Världens minsta skor skulle passa mina två millimeter långa fötter.”

Jag gillar den.

Och framförallt så hoppas jag och tar i trä på att allt kommer att gå bra. Att den där widgeten kan få ligga kvar. Att lillgrodan i magen stannar på sin plats tills i oktober ungefär. Hoppas ni hoppas med mig, helt enkelt.

Än så länge tar jag en dag i taget.
Och jo, jag outar min graviditet trots att den än så länge är tidig. För vet ni vad. Det är lika överjävligt när alla vet att man varit gravid men att det gått åt helvete som när ingen visste att man varit gravid och det gick åt helvete. Det är jag säker på.

Ett önskat och efterlängtat barn, om än oplanerat, inte tänkt att dyka upp just nu – men så här är det. Jag är glad. Omtumlad. Överraskad. Lätt bävande inför hur framtiden möblerade om sig, tidsmässigt. Men det är klart att det kommer att gå bra. Kläder har lillgrodan att se fram emot i vart fall – i mängd! 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

112 kommentarer till Sätter ni likhetstecken mellan oplanerad och oönskad? /Michis

  1. Han kallar mig Mysan skriver:

    Åh! GRATTIS GRATTIS GRATTIS och japp, jag gjorde som du, berättade tidigt. Jag tror inte kisset på mina tre provstickor hade hunnit torka innan jag hade börjat ringa runt för att berätta de glada nyheterna 😀 Stort GRATTIS igen

    • Michis skriver:

      Hihi. :)Tack så jättemassor!Äh – det är ju glada nyheter. Det är det. Och att slänga ut det på bloggen är mest effektivt för typ alla jag känner och många fler läser den ju. 😉

  2. Haggann skriver:

    Nej, det är INTE samma sak.Mitt första barn var inte på nåt sätt planerat, men gick bra ändå.Det andra var noggrant planerat, gick också bra!Likaså mitt barnbarn, var inte planerat men likafullt älskat!!!

    • Michis skriver:

      Bra att du inte tycker det – för det är ju verkligen inte så i mitt huvud. Visst, Dexter var planerad och efterlängtad långt innan han blev till, men så fort jag fick se ett plus så var det ju… ”ÅÅÅÅÅH JIPPII!” trots att vi inte gått och funderat kring själva tillverkningen den här gången. 😀

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    Gratulerar.För mig är det en stor skillnad på oplanerad och oönskad. För mig innebär oönskad att man har tagit ett beslut om att man verkligen inte vill ha fler barn, anledningarna till detta är ju hur många som helst.Oplanerat innebär ju för mig bara att man inte planerar för fler barn just då eller man kanske är nöjd men man har ingenting emot fler barn eller är i en situation där det inte funkar.//Herr S

    • Michis skriver:

      För mig just nu är ”oplanerad” mer att ”äsch, jag struntar i det här med graviditeter det här året och tar ett graviditetstest för att kolla upp att jag verkligen INTE är gravid och sen käkar vi P-piller…”Men hoppsan – jag är visst gravid. Tjoho! 😀

  4. Lindalou skriver:

    Åh, grattis! Vad roligt. Oplanerat kan vara oerhört älskat men oönskat är inget att hänga i julgranen. Alla barn borde få vara önskade och älskade om än de är oplanerade.Lycka till.

  5. Fröken Nattuggla skriver:

    Grattis! Fick en fyra veckors liten pojk i armarna idag. Massa svart vackert hår och alldeles chokladbrun var han lilla Bruno 🙂 Blev inte mindre sugen på en egen då direkt 🙂 Håller tummarna att allt kommer att gå bra så att Dexter snart är storebrorsa!

    • Michis skriver:

      Oooh… Fyraveckorsbebisar. De är så pyttiga i början. Nu när Dexter ligger i famnen så ligger ju halva barnet utanför famnen. 😀

  6. Lilla Anna skriver:

    Grattis!Det blir inte alltid som man planerat, men det kan bli bra ändå.Det som är ännu finare att det dessutom kan bli ännu bättre!!!

    • Michis skriver:

      Jajamen, så tänker jag med! Fast… kan något bli ännu bättre än den där fantastiska sonen vi redan har? ;D

  7. Lottaonline skriver:

    Grattis, vad spännande! Jag tror de flesta barn under normala omständigheter blir önskade, trots att de är oplanerade..bara av naturen..Häftig widget..nu får vi hålla tummarna!

    • Michis skriver:

      Visst är det!Och ja, alltså, man kan ju egentligen planera hur mycket som helst, men till slut så är det ju ändå så att de kommer när de kommer, så att säga. 😀

  8. Mahlin skriver:

    nämen.. GRATTIS! Vilka härliga nyheter!

  9. Doktorinnan skriver:

    Härligt! Allt kommer att gå väl! Barn kommer när de bestämt sig för att komma… så tänker jag.

    • Michis skriver:

      Jag litar på Doktorinnan! ;)Och jo, visst gör barn det. Jag blev bara så överraskad, för jag trodde inte riktigt att det skulle ha blivit så. Men så var det. 🙂

  10. KnurraLinda skriver:

    Åh Grattis till er:)

    • Michis skriver:

      Man ska visst vara försiktig med vad man önskar sig, det händer allt som oftast att man får det fortare än vad man har räknat med. Roligt egentligen, vi höll på att försöka i nästan ett år innan jag blev gravid med Dexter. Och den här bara pillrade in sig lite raskt utan att vi ens försökte på allvar, så att säga!Skoj!

  11. yrvaedret skriver:

    Äsch….skit samma om man är i vecka 9 eller vecka 19 när man outar sin graviditet, som du skriver citat” Det är lika överjävligt när alla vet att man varit gravid men att det gått åt helvete som när ingen visste att man varit gravid och det gick åt helvete. Det är jag säker på.”Barn kommer när de kommer, inte när föräldrarna har planerat det. Så jag sällar mig till de andra här inne och säger GRATTIS!!!Kramar

  12. C4athy skriver:

    Finns inga likhetstecken mellan dom två orden, så länge ett barn är önskat så spelar det ingen roll om det är planerat eller oplanerat.Grattis!

    • Michis skriver:

      Visst är det så som du säger. Kom bara att tänka på det efter att ha läst en diskussion på Familjeliv, men den siten är som den är. Tack! 🙂

  13. yrvaedret skriver:

    Btw, har tänkt säga det sedan du ändrade om här inne. Guuud vad du är söt på din bild = )Så var det sagt.Kram igen

  14. Anna skriver:

    Grattis till det glada beskedet. Håller med om det där med att outa tidigt, alltså att om det nu inte skulle gå vägen så är det lika djävligt hur man än gjort och det kanske kan vara lättare att dela med sig av sin sorg om man berättat tidigt. Nu önskar jag dig allt gott och att det går vägen! Kram

  15. Anna V skriver:

    Ja, visst är det lite märkligt egentligen. Att man säger såhär; jag säger inget än, ifall det går åt pipsvängen. Är man så rädd för medlidande?

    • Michis skriver:

      Jag tror det. Sen kan det ju bli lite träligt i och för sig, ifall någon missat att det gick åt pipsvängen och undrar när bebisen ska anlända… Men det känns okej att säga som det är nu ändå. Sen håller vi tummarna att bebisen trivs i magen så där så den vill vara kvar. :)Har du sett på widgeten förresten, man kan killa på bebisen där! 😀

  16. Lennart skriver:

    Jag hoppas med dig och håller alla tummar jag har.Och så Grattis givetvis.;-)

  17. Anna V skriver:

    Glömde förstås JÄTTE-grattis till en till. Det känns inte alls länge sedan du berättade att din son var på G. Hur långt blir det mellan dem?

  18. Henrico skriver:

    Oj vilken underbar nyhet!Stort grattis från mig också. 🙂

    • Michis skriver:

      Tack, jag tyckte att jag hade en rätt bra nyhet idag! :DTjuvstartade lite med widgeten igår, men tänkte att jag ägnar ett helt blogginlägg åt det nu. :D*kram*

  19. Lilla Anna skriver:

    Kanske inte bättre då :)Men precis lika bra, och det är väl ändå rätt bra jobbat 🙂

  20. Granntanten skriver:

    Grattis jag blev så glad å dina vägnar. Här hålls både tummar och tår för ert kommande och älskade barn.Grattis igen.

  21. Ister skriver:

    Ta hand om dig!

  22. Victoria skriver:

    Grattis! Vad roligt! 🙂

  23. yrvaedret skriver:

    Mellan mina barn blev det 2 år och 7 månader, det märks att de är tajta..de håller på att ”slå ihjäl varandra” Sen har de en syster på deras pappas sida…där är de som änglar….kan det bero på åldersskillnaden??

  24. lilla m skriver:

    nämen grattis grattis!!! så mys att lillkillen skall bli storebror! oplanerad är abs inte oönskad! när stora A blev till var hon inte planerad, men gud så jag älskade henne från dag jag fick veta hon va där =)

  25. lilla m skriver:

    o nu har jag ju ett skäl att inte försvinna helt härifrån;) en bloggbaby till =)

  26. kyrksyster skriver:

    Allt gott! Så roligt och så roligt att du är glad över barnet!Mina var väl inte så särskilt planerade… dom blev som dom blev… och det var väl det!

    • Michis skriver:

      Alltså, min tro är att barn kommer när de vill komma. Sen kan man försöka förhindra det om man nu vill det, men har man tur så blir det en liten en som busar in sig när man minst anar det!

  27. Sobek skriver:

    hej vill bara säga Grattis och lycka till.

  28. Ejmund skriver:

    Grattis! Och oplanerat är ju alltid kul! Då blir det ju en glad överraskning.

    • Michis skriver:

      Jo, jag är glad för att det inte är som i filmen Gattaca, där de som vill bli föräldrar går till doktorn som sorterar de bästa genetiska egenskaperna så att barnet ska bli exakt så bra som bara går…

  29. Karin skriver:

    Grattis!! :DHoppas du slipper foglossningen denna gång! Lycka till! 😀

    • Michis skriver:

      Jag tror tyvärr att jag har känningar av den redan. Men förhoppningsvis så stannar det där. Hoppas kan man alltid. Tack!

  30. Maria skriver:

    Grattis Michis!!! Härligt med tillskott i familjen, och personligen förstår jag inte hur någon kan anse att oplanerad skulle vara samma sak som oönskad! All lycka till!!

    • Michis skriver:

      Nej, jag förstår det inte heller, men det var därför jag tänkte kolla vad ni andra tyckte om saken. :DTack!

  31. Vad roligt, grattis,grattis!Vi har också en tvåa på G.Det blir ju lagom mellan dina, blir väl drygt två år?kul!

    • Michis skriver:

      Men åh vad kul! Grattis själv! Jo, blir typ två år däremellan, vi har tydligen inget bättre för oss på vintern. 😉

  32. Anna skriver:

    Hurra för er!!! Funderade faktiskt för ett par dar sen när du tänkte outa denna supergrej.Och nej, oplanerat är sannerligen inte oönskat. Dock hoppas jag få säga att vårt nästa barn är planerat, när det nu blir. 🙂

    • Michis skriver:

      Haha, jag väntade tills jag hade en rolig widget från IF att outa med! Kunde inte hålla mig helt enkelt. Fast det tog ju lite längre tid den här gången innan jag insåg att jag kanske kunde vara lite på smällen. 😉

  33. Islandsmamman skriver:

    Stort grattis :-)Svärfar har fem barn. Med tre kvinnor. ETT av dem var planerat. Han älskar dem alla alldeles ofantligt och anser sig vara en av jordens rikaste män: FEM välartade och friska barn i åldern 7-44 och dessutom 8 barnbarn 🙂

    • Michis skriver:

      Klart han är! Barnen är den största rikedom man kan ha!Barnbarn verkar vara livets efterrätt, så att säga. Dem ser jag fram emot! 😉

  34. Åsa skriver:

    Men GRATTIS så väldigt mycket!Vår tre:a var allt annat än planerad, men det var bara att ställa om siktet i livet och Oj så älskad Lilleman är av oss föräldrar och sina stolta syskon. Lycka till!!!!/Kram!

    • Michis skriver:

      Jo, det är ju precis så – man ställer om siktet. Visst, jag hade väl tänkt göra annat under 2010, men vad sjutton, det får vänta. Här och nu är viktigare!Tack! *Kramar*

  35. Mja, det var väl i somras vi inte hade nåt bättre för oss då… :PHar beräknat 21 april 🙂

    • Michis skriver:

      Äh, alla anledningar till att göra söta bebisar är goda anledningar!Coolt, då är det ju snart dags!

  36. Inger skriver:

    Grattis! 🙂

  37. Rutans jänta skriver:

    Grattis ! Varför måste allt i livet planeras ? Och du har ju ett – så vitt jag kan bedöma av din blogg – stabilt liv i övrigt. Det är överraskningarna som brukar bli riktigt roliga ! Och kan man få , så ska man ha minst två. Har besökt din stad i helgen förresten – jävlar så mycket snö! Där ligger vi på ”framsidan” lite i lä. 🙂

    • Michis skriver:

      Jag tackar så mycket! Jo, vårt liv är ju rätt så stabilt och vi hade ju ändå planerat och längtat efter en tvåa allteftersom, det blev bara ett litet ”Hoppsan!” i att det blev redan nu! :DJo, det är en hel del snö här. Önskar mig mindre av det, förra året vid den här tiden så fotade jag vårblommor när jag var på barnvagnspromenad!

  38. Törnråza skriver:

    Även jag kikar in och sänder ett GRATTIS! : = )

  39. Åh, vad KUL! Jättegrattis!

    • Michis skriver:

      Visst är det! Jag är inte riktigt lika rask i svängarna som dig, men det diffar ju inte så mycket, ettan i september 08, tvåan i oktober 09. :DDet är ju redan fullt upp som det är, så det ska bli intressant att se vad som händer. Bara att spänna på sig Manducan och köra.

  40. Ellie skriver:

    Grattis! Va skoj!

  41. Bokmalen skriver:

    GRATTIS!!! Verkligen GRATTIS!!

  42. *CatEye* skriver:

    Wow!!! Grattis i massor!!! Ja oavsett oplanerad eller ej så är det ju hur man käner inför det som är det viktiga. Härligt!!! Jag gjorde likandant och sa det tidigt med samma anledningar när jag var gravid. 3 missfall senare så var jag glad över det för man vill ju ha stödet i vilket fall. Nu har jag mina parvlar och är överlycklig över dem. Åååh så spännande att följa dig!Kramar i massor!C

  43. Roger skriver:

    Grattis på er!!R.

    • Michis skriver:

      Tack, nu håller alla tummarna, (inte bara Lennart), för att allt kommer att gå bra, hela vägen!

  44. Roger skriver:

    Både tummar och tår vet du. :)R.

  45. Roger skriver:

    Far är rar, jag är tuff. R.

  46. Eva skriver:

    Man skulle nästan kunna tro att det är jag som är hormonstinn istället eftersom jag nästan börjar grina när jag läser.Jag blir så himla glad.Jag hoppas så klart att allt kommer att gå bra och framförallt att du inte kommer att få sådan foglossning den här gången.*torkar en tår*

    • Michis skriver:

      Haha, vad söt du är! :)Men jag är himla glad jag också och du, jag hoppas precis som du. Tyvärr verkar det gå åt samma håll den här gången, efter en hel arbetsdag har jag redan värk. 😦

  47. Trollan skriver:

    Ett stort grattis!Nej, oönskat är en sak och oplanerat en helt annan.

    • Michis skriver:

      Tackar!Ja, jag tycker det med. Om jag får reda på att vår familj om två veckor kommer att åka på en all-inclusiveresa till varmare ort med allt betalt så är det ju definitivt oplanerat som det är idag, men absolut inte oönskat! 😀

  48. Epazote skriver:

    GRATTIS!!!!! oönskat och oplanerat är olika saker i min värld i alla fall.

  49. Vally skriver:

    Grattis sötnos.Födelsedagspresent till Dexter kanske.Var rädd om dej.Kram från Pollys mormor

    • Michis skriver:

      Haha, njaeee… Blir förhoppningsvis en månad efter Dexters födelsedag ungefär. Men rädd om mej försöker jag vara, var det du med!

  50. 'Sickan' skriver:

    Grattis! Så länge magkänslan är god så är ju allt rätt. 🙂

  51. Kao skriver:

    STORT GRATTIS :O)Nej, oönskat och oplanerat är verkligen långt ifrån samma sak.Min dotter var oplanerad, men hon var önskad i allra högsta grad.Kao

    • Michis skriver:

      Jättetack! Och visst är det som du säger – önskad i allra högsta grad, fastän det kändes ”Ooups!” precis när man fick reda på det. 😀

  52. BeBest skriver:

    Yngsta dottern var inte planerad men något annat än att vi skulle ha barnet fanns inte. :O)

    • Michis skriver:

      Men precis! Om allt bara fortsätter att gå bra nu så blir det en… intressant höst och vinter och resten av livet!

  53. sarahmara skriver:

    vårat första barn var inte heller planerat , men ack så välkommet!!! Jag vill bara säga STORT grattis!!! kramizar!!

    • Michis skriver:

      Tack så mycket! Nu säger IF-s banner att bebisen officiellt är gammal nog att kallas foster istället för embryo!

  54. Anita skriver:

    Vi har planerat att vänta tills vår flicka är ca 1,5 år gammal innan vi börjar ”tillverka” ett syskon.Funderade senast igår på att köpa ett grav.test för att försäkra mig om att jag inte är gravid igen (har helt plötsligt fått extrema humörsvängningar, blir lätt åksjuk och har ett enormt sötsug). Det har trots allt gått 4,5 månader sedan förlossningen och mensen har inte kommit igång än. Det är dock inte ovanligt att mensen dröjer flera månader efter förlossning…men nu börjar jag bli orolig……..vill inte bli gravid riktigt än……min kropp har ju inte ens hunnit återhämta sig efter kejsarsnittet.Nog om mig och min oro.GRATTIS!!! 🙂 🙂 🙂

    • Michis skriver:

      Vi hade nog tänkt vänta tills sonen var runt två, men nu ville lillFrö annorlunda. :DKöp ett gravtest vet jag, det är bättre att veta säkert. Fast när jag köpte ett gravtest för att vara säker på att jag inte var gravid så var jag ju det. Håhum, det går säkert bra. :DTack!

  55. Aylala skriver:

    Åh roligt. Grattis!

  56. Snurrmamman skriver:

    Stort grattis!Och… Mitt svar på din fråga – oplanerad är inte detsamma som oönskad!Jag har 2 oplanerade, men inte alls oönskade! Det blir bara inte alltid som man har tänkt sig. Och tur är ju det! Annars hade jag inte haft min 16-åriga dotter eller 4-åriga lillprins. Om du är bekväm i att grodan ville nu så är det ju inga som helst problem. Kör så det ryker! =)

    • Michis skriver:

      Stort tack!Äh, det är bra att det inte alltid blir som man tänkt sig. Blir det alltid som man tänkt sig tror jag att livet blir himla tråkigt.

Kommentera

