Har jag missat något i allmänbildningen? /Michis

Jag insåg i dag när jag lyssnade på radio och hörde kommentaren: ”Ja, nästa år är det ju ingen som minns vem som kom tvåa i Vasaloppet i år!” att jag minns inte ens vem som kom etta i Vasaloppet i år. Och då har jag ändå hört det fem gånger under dagens lopp. Jag vet inte heller vem som vann förra året. Eller 1956 för den delen.

Ska man kunna sånt här för att kalla sig allmänbildad?

Jag inser att när det gäller sport överhuvudtaget så är jag något fruktansvärt okunnig.
Det går bara inte in, för jag förstår inte meningen med att komma ihåg vem som vann SM i hockey förra året, eller vilka år som IFK Norrköping vunnit SM-guld.
Det är ju ändå aldrig så att man inom sporten kan sätta sig och vara nöjd, det är ju alltid ett jäkla tjat om nästa tävling, tycker jag.

Det går in genom ena örat och ut genom det andra på mig. Ungefär som jag föreställer mig att andra har det på historielektionerna…
Allt efter tycke, smak och intresse, helt enkelt.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Har jag missat något i allmänbildningen? /Michis

  1. Han med lådan skriver:

    Sport hör inte till allmänbildning.

    • Michis skriver:

      Nej, det tycker inte jag heller, men jag har märkt att det är med viss förvåning som man noterar att jag verkligen har noll koll. 😀

  2. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag tror mig veta vem som vann 1936, det var inget snö det året så loppet genomfördes inte så inget namn man behöver komma ihåg.//Herr S

    • Michis skriver:

      Oh, det låter som ett Vasalopp där till och med jag kan komma ihåg deltagarantal och vinnare! 😀

  3. Mats skriver:

    När folk börjar prata om sport upptäcker jag alltid efter en stund att jag inte har en susning om VILKEN sport det är de pratar om… Jo, IFK Norrköping – boll, LHC – puck. Så långt är jag med, men sen…

    • Michis skriver:

      Jag försökte verkligen idag. Jag ansträngde mig. Jag lyssnade på P4 när det var sportnyheter. Jag hängde inte riktigt med, eftersom jag jobbade så jag gick ju in och ur bilen hela tiden, men till slut gick det upp en talgdank – de refererade från typ två hockeymatcher, en handbollsmatch och nån bandymatch samtidigt. Jag hör inte skillnad på de som kommenterar. Gissa om jag blev förvirrad när det står 1-0 när jag går ur bilen och 22-18 när jag går in igen?

  4. Islandsmamman skriver:

    Vasalopp=farsans födelsedag.Punkt 😉

  5. Knytet skriver:

    Just Vasaloppsstatistiken är blank för mig med!KramenKnytet

  6. yrvaedret skriver:

    UIK fotboll=Umeå damers fotbollslagBjörklöven= Umeå hockeylagMen hur det går för dem har jag ingen aning om, det enda jag minns är att Löven tog guld i hockey SM -87, för då föddes min yngsta syster.Har aldrig förstått passionen att följa fotbollstabellen, som min bror gör.

  7. aceeo skriver:

    Frågan är:Varför skall man vara allmänbildad?Nu ser jag mig själv iofs, som ganska allmänbildad, men tror inte jag får några speciella fördelar av detta, inte heller får min omgivning någon större behållning av mitt ”onädiga” vetande, så varför vill alla vara så allmänbildade egentligen?

    • Michis skriver:

      Själv tycker jag om att vara allmänbildad för att förstå vad det är som händer och sker omkring mig, samt för att kunna uppskatta humorn i diverse TV-serier. Det är helt enkelt roligare att kunna mer, tycker jag. För övrigt så ska jag försöka ta och vinna lite pengar på min allmänbildning framöver, då det finns frågesportprogram där de ger pengar till den som kan mest. 😉

  8. Henrico skriver:

    Jag har glömt vilka tre Italienare som gjorde mål i vm-finalen i fotboll 1982. Tror det var Altobelli och Rossi men den tredje har jag glömt. 😦

  9. sarahmara skriver:

    Nej Michis, jag kommer inte heller ihåg namnen men det är ju såklart en grej att följa , sveriges idrottare=) kramiz

    • Michis skriver:

      Men vad är det för mening att följa dem om man inte ens minns något av det efteråt?”Woho, vi vann! Jag minns inte vad eller vem eller med vilken tid, men vann gjorde vi. Väl?”

  10. Glitzy skriver:

    HejDu är bjuden på bloggfest. För mer info och osa titta här http://glitzybloggen.se/bloggfest-2/#KommentarerMVHGlitzy.se

    • Michis skriver:

      Låter jätteskoj och jag hoppas ni får många besökare. :)Själv kommer jag dock med varmt hjärta överlåta platsen till någon annan hugad bloggerska, jag lär antingen jobba eller så vill jag bara vara hemma och slappa. Jag är en tråktant. Men jag tackar för inbjudan!

  11. Lilla Anna skriver:

    Nog för att det är nyttigt att kunna lite om allt, men att kunna något om sport ser jag inget användningsområde för…

    • Michis skriver:

      Njae, det kan väl i och för sig vara mening att veta i vilken sport man använder vad för redskap kanske… Men just tabellnötning. Nä. Fattar’t inte. All heder till de som har det utrymmet till övers för att minnas det.

Kommentera

