Köper ni halvfabrikat? /Michis

Innan ni stolt svarar ”Nej, här lagar vi all mat från grunden!” så betänk följande:
Mjöl är ett halvfabrikat. Halvfabrikat är nämligen föda som är processad, men som kräver mer bearbetning för att kunna serveras. Få av oss köper ju en säck vete och mal själva kornen hemma, eller för den delen havre, utan köper istället de ångpreparerade havregryn som gör att vi numera kan koka havregrynsgröt på tre minuter istället för på en timme.

Halvfabrikat, med andra ord.

För – hur många av er kokar er egna buljong istället för att använda buljongtärningar?
Hur många ställer sig och krossar/passerar färska tomater istället för att köpa på burk?
Hur många kokar egen ketchup, lagar till sin egen soja eller sweet chili-sås?

Det finns mängder med bra halvfabrikat.
Sen kan man ju läsa lite på innehållsförteckningen om man nu orkar och vill för att välja vilken typ av halvfabrikat som känns okej.

Undrar om det finns nån enda av mina bloggläsare som aldrig köper hem halvfabrikat, nu när ni vet vad det är, menar jag. 😉
”Laga all mat från grunden”… Det är ett uttryck jag ofta hör, men då menar de sällan att de gör sin egen pasta också, utan att de inte köper färdiggjord köttfärssås på burk och serverar ungarna.

Det finns varianter där emellan. Som att köpa köttfärs, som ju är ett bra halvfabrikat och sen tillaga såsen själv.
Nu växte jag upp på en gård där vi i och för sig födde upp djuren själva, så jag kan ju säga att jag ätit måltider där det inte fanns några halvfabrikat utan där vi verkligen hade lagat maten från grunden, men jag tror nog att majoriteten av Sveriges befolkning idag har halvfabrikatsmat att tacka för mycket.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Köper ni halvfabrikat? /Michis

  1. Lindalou skriver:

    Haha, där fick ”hemlagarna” så de teg. 😉 Jag tycker halvfabrikat är bra ibland. Ta buljong tex. Utan den skulle min sås vara helt oätlig. Nu slinker den ner i alla fall.

    • Michis skriver:

      Halvfabrikat kan vara helt suveränt, vissa helfabrikat med. Jag menar, jag älskar Keso, men jag står ju sällan med löpen och grädden hemma och gör min egen färskoströra liksom. 😉

  2. sarahmara skriver:

    haha, *skrattar o pekar uppåt* … Genast slutar jag att skämmas att jag faktiskt kör halvfabrikat ibland=)… Som ovan.. buljong är ju ett utmärkt exempel!!! =)

  3. Viola Vamp skriver:

    Köttfärsen ser inte så bra och fräsch ut innan den mals, ska dock sägas. När den anländer till butiken är det enorma fettklumpar i den (betydligt mer än de 15 % som brukar anges) + ibland även delar från djurets ”ansiktskött”. (fast visst, det är ju kött det också) Sedan återanvänds ofta gammal köttfärs och slängs i kvarnen när den nya köttfärsen ska malas.

    • Michis skriver:

      Jo, säger du det så. Köttfärsen jag har i frysen just nu dog i förrgår och maldes igår. Själv föredrar jag lite mer välhängt kött, men nu blev det nödslakt av kossa och då blir det som det blir.Hennes ryggbiff smakade dock alldeles utmärkt.Jag tycker det är utmärkt att man använder så många delar av djuret som möjligt, så det låter jättebra att man även har ansiktskött i.Efter köttskandalerna som varit så tvivlar jag dock en smula på att den gamla köttfärsen återanvänds, för jag tror inte att de skickar tillbaka den till slakteriet från affären och kör den ett varv till eftersom affären här (ICA) får in all köttfärs färdigpaketerad och ingen ompaketering sker.

  4. Doktorinnan skriver:

    Korv är också halvfabrikat…

    • Michis skriver:

      Helfabrikat till och med, den går ju ofta alldeles utmärkt att äta som den är, speciellt om den är rökt etc. :-)Det är mycket som är halvfabrikat när man tänker på det ordentligt.

  5. Herr och/eller Fru S skriver:

    Klart man köper halvfabrikat, vem tusan orkar göra allt själv. Dock så tillhör jag dom som gör egen buljong på det köttet som blir över när man putsar köttbiten man skall tillaga, använder de grönsakksbitar som blir över till buljongen. Men jag använder även färdiga tärningar då jag vill ha en viss smak osv.Tomatsås gör jag självibland, andra gånger använder jag färdig.Pasta är sjukt enkelt att göra själv, men även det köper jag ibland, vem orkar stå och göra allt varje gång. Dock så köper jag inte färdiga köttbullar, hamburgare speciellt ofta, men även det användas ibland när tiden eller orken inte finns där till något annat.NÅgot jag dock funderar över ofta är de priskrig som råder med lågprismärken, butikernas egna märken osv, någon stanns måste kvaliteten ta stryk, ja även mångfalden tar stryk. //Herr S

    • Michis skriver:

      Tror det är få som klarar en dag helt utan halvfabrikat/helfabrikat.Baka allt bröd själv (även om mjölet som sagt är halvfabrikat), köpa grädde och sitta och göra eget smör (helfabrikat), ost (helfabrikat), fermentera egen yoghurt, filmjölk… ;-)Och visst är pasta enkelt att göra själv, men om man inte har plats för en sån där pastamaskin som gör det lite snabbare att kavla den så må det vara enkelt, men galet tidsödande.

  6. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag tror den stora grejen är att storhandla mer, att se till att ha mer mathemma, dvs man har en massa halvfabrikat hemma för att där igenom kunna laga bra mat. Det är så det funkar för oss, att ha massor av frystagrönsaker hemma gör att vi äter mer grönsaker, att ha tomat i olika former i någon förpackning gör att man kan lägga tiden på att laga mat istället för att åka och handla den var och varannan dag./Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, men precis. Man lagar maten hemma, men tack vare halvfabrikaten slipper man handla grönsaker varenda dag.

  7. Granntanten skriver:

    Mycket som jag använder i matlagningen är halvfabrikat för det är processat på något vis. Kan jag undviker jag dock beredningar som innehåller tillsatser som jag kan identifiera som ”kosmetiska och kemiska saker ”som jag inte vill äta eller mata mina närmaste med.

  8. Inger skriver:

    Jo jag vet. Tycker att det är konstigt att ordet ”halvfabrikat” i sig fått en så dålig stämpel. Det är ju mer en fråga om hur maten processats och vad som finns kvar av näringsämnen som är det intressanta. Och inte minst att det smakar gott.

    • Michis skriver:

      Äh, folk skryter med att de lagar all mat från grunden, fast de inte alls gör det, för de tänker inte på hur mycket som faktiskt är helfabrikat och halvfabrikat, utan tror att bara de köper ingredienserna i affären själva så lagar de ”från grunden” utan att reflektera över att ärtorna redan är spritade och förkokta och så vidare. 😉

  9. Haggann skriver:

    Är en flitig halvfabrikatförbrukare. Skulle inte klara mej utan det. Köper gärna såser och olika tillbehör på burk också… är inte intresserad av att lägga in gurka och sånt…

    • Michis skriver:

      Nä, även om det är enkelt att koka egen sylt och så vidare så tycker jag att det går bra att köpa den också. Jag är som du, en flitig brukare och förbrukare av halvfabrikat.

  10. yrvaedret skriver:

    I dagens industrisamhälle hinner dagens människa inte med att göra allt från grunden, annat var det förr då folk hade ladugårdar med både ko,gris, får och häst. Var ju som hittat att göra allt själv.Ja, jag köper halvfabrikat och skäms inte för det.

    • Michis skriver:

      Värre än så, de var tvungna att göra allt själva innan det fanns en livsmedelsindustri som såg till att stycka korna och förbereda allt så man bara behöver fundera kring vad man ska hitta på att göra själv.Tiden förr gick ju åt i enorma mängder för att försöka konservera, röka, torka, mala, ysta, kärna och så vidare så att maten inte skulle bli förstörd och det skulle kunna hushållas med den under året. Själv är jag väldigt glad över att leva i nuet då det räcker med att börja laga mat en halvtimme, timme innan den ska stå på bordet. Frysta grönsaker behöver i princip bara tinas – köttfärsen ska formas till biffar – potatisen kokas, sen gör jag egen sås på stekskyn, dock med lite soja (halvfabrikat), Maizena (Halvfabrikat) och så gelé och grädde, bägge halvfabrikat. ;-)Tror många är glada för att man inte måste köpa icke-homogeniserad mjölk, skumma den och själv kärna sitt egna smör… Faktiskt.

  11. Zmilla skriver:

    Jag tror många (delvis jag själv) förväxlat halv med helfabikat. Det är ju helfabrikaten som är så sönderprocessade att inga näringsämnen finns kvar. Halvfabrikat är rätt okej (även om det förstås finns bättre och sämre alt.)Jag försöker då och då att göra min egen buljong, men det går sällan att få till det. Min halvfabrikatfavvo är därför biofood grönsaksbuljong (utan glutamat och jäst) Att mala kaffebönorna har jag inget emot men att rosta dem har jag ingen lust med. 🙂

    • Michis skriver:

      Njaaa… Ost är ju helfabrikat. Yoghurt med. Och smör. Creme fraiche också. Massor av annat också. Så jag håller inte med dig helt. Det finns bra helfabrikat, det finns bra halvfabrikat. Jag är för lat för att göra min egen majonnäs till exempel, men nu har jag hittat en som är ekologisk och utan e-ämnen. Den är värd att köpa.

  12. yrvaedret skriver:

    Precis! Visst …det kanske var bättre förr i vissa avseénde. Men jag är glad att jag är född på 70 talet och inte på 1800 talet. Tala om slit av dess like.

  13. Harpyan skriver:

    Vi kanske behöver ett nytt ord för den typ av mat som vi faktiskt menar när vi säger halvfabrikat och helfabrikat? Eller bara kalla det för evil helfabrikat när jag menar till exempel färdiglagade köttbullar, för att de både är och smakar evil;-)//Harpyan

    • Michis skriver:

      Själv kallar jag inte något för ont så där, tror nog att man klarar av en och annan mamma scan-köttbulle med pulvermos ibland också.Men det händer att jag tänker ”skräpmat” när jag tittar i hyllorna. Sån kommer sällan med mig hem.

Kommentera

