Angående att slå ihjäl en åldrig dam över bråk kring parkeringsplats… /Michis

Ja, det är chockerande. Det är upprörande. Man blir så förbannad över att det kan ske så man vet inte vad man ska säga eller göra.
Att misshandla två åldriga människor för att de tutar på en när man står i vägen vid en parkeringsplats är minst sagt att överreagera på en skitsak. Att dessutom den äldre kvinnan slog i huvudet så illa att det inte gick att rädda hennes liv är inget annat än en tragedi. Gamla människor ska dö fridfullt och värdigt i sömnen för att kroppen ger upp efter ett långt och lyckligt liv, de ska inte bli misshandlade till döds, speciellt inte över något så fjantigt som en parkeringsplatsdispyt.

Det enda är att jag inte är förvånad. Jag önskar att jag kunde bli förvånad över vad som kan hända på en helt vanlig parkeringsplats, men om jag ska vara ärlig så är jag mer förvånad över att det inte händer fler saker på parkeringsplatser.

Som parkeringsvakt så möter jag dagligen människor som blir väldigt arga över att jag utför det bevakningsuppdrag jag är satt att utföra på det sätt som jag ska utföra det, det vill säga helt korrekt.

Jag tittar först så att eventuella platser för rörelsehindrade står tomma, förutom fordon med giltiga handikapptillstånd väl synliga i rutan. Därefter ser jag efter ifall ytor belagda med P-förbud står tomma. Efter det kontrollerar jag ifall det är så att bilar på avgiftsbelagda platser har erlagt avgift och lagt biljetten väl synlig i rutan, samt ifall det är så att parkeringstiden har gått ut.
Har den det så övervakar jag fordonen en stund för att säkerställa att det verkligen är så att tiden är ute och att ingen ny biljett läggs i och sedan utfärdar jag en kontrollavgift. Den där som ni kallar för ”böteslapp” fastän det naturligtvis inte är någon böter, såna får inte jag sätta eftersom jag övervakar enligt Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Känner man sig orättvist behandlad när man noterar den där gula remsan på bilen så går det utmärkt att överklaga ärendet. Värt att notera är dock att vi numera fotograferar det vi övervakar, vilket har lett till att färre tycker att det är värt att överklaga, då vi ju tar kort på det vi sett eller inte sett, exempelvis att vi inte ser någon giltig biljett.
Ord står inte längre mot ord.
Det är bra.

Det som är mindre bra är att det känns som att allt fler tappar besinningen över allt mindre.
Eller så har jag blivit sämre på konflikthantering, vad vet jag.
Jag vet bara att det känns som att folk är på sämre humör nu för tiden redan från början. Det är färre som visar förståelse för att jag inte är ute efter någon personligen utan bara sköter mitt jobb, precis som alla andra.

Färre vill lyssna, fler vill skrika och gorma.
Jag har ju svårt att förstå hur man kan slänga ur sig dödshot mot en parkeringsvakt när man fått böter på 300:-, eller för den delen 600:- eller 800:- eftersom det är hot mot tjänsteman, vilket kan bestraffas med fängelsetid i mellan sex månader och fyra år. Vanligare är ju dock att man döms till ett bötesbelopp ifall man döms…
Man kan ju säga att det känns dumt att trappa upp det hela istället för att bara sätta sig i bilen och åka och kanske svära av hjärtans lust inne i bilen i så fall.

Hur som helst – såsom tillbringandes större delarna av mina arbetsdagar på olika parkeringsplatser så kan jag bara konstatera att det här med bilar är konstiga saker. När vi sitter i dem känner vi oss stora, mäktiga och osårbara. När vi parkerar dem anser vi att vi äger den bit vi parkerat på, för där står ju VÅR bil.
När någon hotar denna sfär av vår egendom, genom att tuta för att påkalla uppmärksamhet, eller genom att övervaka vårt fordon för ett begånget fel, eller genom att kräva att vi blåser i en alkomätare eller betalar böter för att vi inte satt på bältet eller för att vi kört för fort så tar vi det inte för vad det är, utan vi tar det som ett angrepp på vår egen person, inte på det fel som begåtts.

För en del människor så räcker det som ursäkt för att explodera totalt.
Och det skrämmer mig.
Rejält.
För har man inte en spärr som säger att det är bättre att svälja förtreten och åka därifrån utan istället säger hjärnan att det är okej att slå och sparka på gamla värnlösa människor, då tror jag att man ännu mer tänker att det är helt okej att slå och sparka på yngre och inte lika värnlösa människor.
Jag tror helt enkelt att man helt saknar moralisk kompass och grundläggande medmänsklighet.
För att inte tala om att man helt förlorat sinne för proportioner.

Hur som helst. Ta det lugnt i trafiken. Ta det ännu lugnare på parkeringsplatserna. För tydligen är det så i dagens samhälle att man inte kan ha en aning om vem som flippar ur totalt på ingen tid alls…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Angående att slå ihjäl en åldrig dam över bråk kring parkeringsplats… /Michis

  1. (nina)katarina skriver:

    tror precis som du ( moralisk kompass osv)Mycket bra skrivet hursomhelst och kunde jag ge en tumme till skulle jag göra det.Ha det gott!

  2. Lennart skriver:

    Folk är inte kloka på en enda fläck längre. Det gapas och skriks och man slår gärna ihjäl nån om man inte får som man vill. Fråga mig inte vad som hänt, men det är nåt allvarligt fel nånstans.Det påminner inte så lite om bloggen, när den är som ”bäst”…

    • Michis skriver:

      Lite så. Fast på bloggen kan man ändå skylla på att ”äh, det är internet”. På riktigt är det svårt att radera de obehagliga människorna med ett enkelt knapptryck. :/

  3. Barbro skriver:

    Varje gång vi åker och handlar och ska parkera utanför Willys oroar jag mig för att Gubben antingen ska slå ihjäl någon eller få en hjärtinfarkt själv.Det är något med parkeringsplatser som tar fram det värsta i folk.

    • Michis skriver:

      Jag vet. För att inte tala om kombinationen med storhelger. Nu inför påsk till exempel så vägrar jag att åka och handla, för det går inte, folk är som galna tjurar.

  4. Britta skriver:

    Bra skrivet Michis! Bilar och parkeringsplatser borde inte vara ställen där ens frustrationer ska få fritt utlopp.

    • Michis skriver:

      Nä, det finns bättre sätt att få utlopp för aggressioner, som att köpa en boxsäck eller nåt!

  5. sarahmara skriver:

    Jättebra inlägg!!! jag instämmer helt!!. tummar på det också! //sarah

  6. yrvaedret skriver:

    Det var lite USA stämning över det hela. Bara där kan man ge sig på folk hur som helst för att de ex tutar på en parkering, poängterar att folk trängs i kön till Mc.Donalds osv. Men sen kan man också kräva mång miljonbelopp för sveda och värk. Något som till viss del kanske borde införas i svealand. Här kan man ju fan (pardon my france) inte ens våga ange någon i rädsla för att de åker ut efter halva tiden.

  7. Lilla Anna skriver:

    Skrämmande är vad det är!Människan verkar helt ha tappat allt annat än egoismen. Pratade med kärleken om det häromdagen.Om människan blivit mer hatisk, eller om den alltid varit precis lika hatisk.. Men att det finns fler forum för hatet att synas på och i i vår moderna tid. Tumme fick du av mig med!

    • Michis skriver:

      Människan har väl i och för sig varit inne i en osedvanligt civiliserad period på sistone, trots allt. Historiskt sett så har det ju aldrig funnits så många länder som inte vill tillämpa dödsstraff, till exempel.Men däremot så känns det som att man flippar över lite mindre saker. Förr kunde man få på käften för att man kallade nån för drängdjävel på lördagkvällen, men jag vet inte om man fick stryk för att man påkallade uppmärksamhet kring att ens kärra inte kom fram på kärrparkeringen.

  8. Vally skriver:

    Bäst att ta bort tutan på gubbens bilGladaste påsk till dej vackra barn.

  9. Miragen skriver:

    Bra att du tar upp detta. Även jag tycker att folk har blivit grinigare och mer lättiriterade.M.

  10. ------- skriver:

    Undrar hur vi påverkas av den konstanta flödet av dåliga nyheter rakt in i våra skallar. Kräket som slog ihjäl kvinnan bör man RADERA från existensens allt!

    • Michis skriver:

      Uppenbarligen inte så bra. Jag tycker inte att två fel gör ett rätt, så att säga att han är ett kräk och att man bör radera honom gör inte saken bättre och får inte den gamla damen att leva igen, tyvärr.Däremot hoppas jag på en rättvis rättegång och ett straff som står i paritet med att slå ihjäl gamla tanter för att deras man tutat på en och kallat en för snorunge när man själv kallat dem gubbjävel.

Kommentera

