Men du är ju gravid, får du verkligen äta det där? /Michis

Ja, för bövelen, det får jag.
Till att börja med så är livsmedelsverkets råd rekommendationer. De skickar inte ut en barsk kvinna eller man i vit uniform som hissar upp mig i en vajer och misshandlar mig genom telefonkataloger ifall jag nu väljer att stoppa i mig en bit brieost.

Men i alla fall – det finns lite otäcka saker som man som gravid vill undvika. Man vill helst slippa att få toxoplasmos, men så länge jag inte äter kattbajs så torde risken vara minimal för mig att få det, då vi inte har någon kissekatt. Bara jag tvättar händerna efter att vi varit ute och grävt i trädgården och sandlådan så är det lugnt. Jag äter ytterst sällan direkt från marken utomhus, jag lovar.

Sen vill man även undvika listeria, vilket man faktiskt kan få i sig genom opastöriserade mögelostar, rökt och gravad fisk och kall färdigmat exempelvis. Risken är dock väldigt låg, men ändå.
Hur som helst så går det bra att äta rökt och gravad fisk, om det inte är typ runt sista förbrukningsdatum. Har ni hört så konstigt – man ska alltså försöka äta så fräscha livsmedel som möjligt? Verkar ju helt märkligt det där… 😉

Alla former av upphettade opastöriserade mögelostar går också bra, så vill man trycka i sig en grön ärtsoppa med chèvreost i så går det bra, så länge soppan med osten i varit rykande het, så osten bubblat sönder.

Dessutom – sugen på rökta och torkade köttvaror? Inga problem, lägg dem i frysen i tre dygn innan du konsumerar dem bara så är det helt okelidokeli, vilket känns fantastiskt trevligt med tanke på att jag var väldigt sugen på lufttorkad parmaskinka förra graviditeten, men då lät bli eftersom livsmedelsverket inte hade uppdaterat sina kostråd då.

Nu mår ju jag personligen ganska illa hela tiden, så jag är inte sugen på något alls, men i vart fall – de flesta som känner mig läser ju min blogg.
Då kanske ni kan ta er tiden att gå in och läsa kostråden för gravida så ni slutar att fråga saker som ifall jag verkligen får äta lax, räkor, grönsaker, potatis, kattmat (bara skämtar, det är klart att kattmat är okej, den är ju konserverad eller torkad och har noll tillsatser) och så vidare.

Kostråden hittar ni här:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Tack på förhand! 😉
Fortsatt Glad Påsk på er förresten… Påskharen kom till barnen idag, häxorna var här i torsdags och fick godis. Något annat firade vi väl inte som var värt att lägga på minnet, eller har jag glömt något viktigt?

Zombie Jesus

Nä, det kan jag inte tänka mig.

Fast nu blev jag väldigt sugen på att se ifall ”The walking dead”-kompendium nummer 2 kommer att komma ut snart.

 

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Men du är ju gravid, får du verkligen äta det där? /Michis

  1. Ninnannah skriver:

    Zombie Jesus! Han kan jag tro på!

  2. sarahmara skriver:

    Ja, man ska få höra mycket!! Det hade jag ingen aning om=), fortsätter följa följetongen…en arbetskompis till min man fick barn , en go flicka som ska heta Molly=), vad glad man blir när man hör om nån blir gravid och nån får barn=), ett litet sting av avundsjuka känner jag då jag inte får skaffa fler barn…//sarah

    • Michis skriver:

      Förstår att det känns jobbigt. Det är en sak när man väljer att det får vara bra, men när man är i din situation så är det ju värre, det är aldrig kul när valet görs åt en så att säga.Äsch – folk säger så mycket till gravida. Det konstigaste jag fick höra förra graviditeten var: ”Ska du verkligen ha bikini på dig i solen, tänk om bebisen kokar där inne?”

  3. Ister skriver:

    Tur att jag inte visste om att allt detta var farligt när jag var gravid! Jag åt och drack av allt, även ett glas vin kunde jag ta … dessutom rökte jag.Jag är en förtappad människa.

    • Michis skriver:

      Ja. Din dotter lider av diverse åkommor, det är bara att varken du eller hon har förstånd att inse det!*moahahaha*

  4. Cyberzombie skriver:

    Hey!Zombie Jesus är ju min granne. 😉

  5. Inger skriver:

    Många gravida undviker helt att äta fisk på grund av alla krångliga kostråd. Och det är knappast bättre för de små liven. Omega 3 och allt det där. Man blir smart av fisk! 🙂

    • Michis skriver:

      Men det är ju så himla dumt, eftersom kostråden är så enkla: Undvik viltfångad Östersjöfisk, ät allt annat och Östersjöfisk är också okej någon enstaka gång! Vill man äta hur mycket som helst av viltfångad Östersjöfisk så är det ju ingen som slår en för det, det är bara att halterna av miljöfarliga gifter kan vara höga i dem.Man behöver inte ha panik över fisk alls liksom. Så det är bara dumt att undvika att äta massa nyttigheter för att man tror att man gör barnen en tjänst.Visserligen har jag nästan inte ätit fisk alls än i den här graviditeten, men det beror mer på att jag mår ju illa typ hela tiden och har inte känt mig ett dugg sugen att äta något alls, så då står jag inte och lagar till fisk heller. MumOmega däremot, det äter jag.

  6. Anna skriver:

    Jag brukar äta kattbajs. Men jag är inte gravid, så då ska det väl inte vara någon fara.

    • Michis skriver:

      Nä, du kan bli lite sjuk, men du har ju inget foster som kan dö. Smaklig måltid! Har hört att kattmynta passar som tilltugg!

  7. Ninnannah skriver:

    Ha Ha Ha Äta kattbajs, jag tror jag kissar ner mig=)

    • Michis skriver:

      Så lämpligt att du inte hundar ner dig. :DJag har sån fruktansvärt dålig humor så jag tror den har gått och självdött.

  8. Harpyan skriver:

    Vem behöver mödravården när vi har Michis på bloggen! Tack för kloka ord!//Harpyan – som inte mår illa alls utan äter allt. Hela tiden

    • Michis skriver:

      Haha, sunt jäkla förnuft bara. Åh… Gött att kunna göra det, så himla skönt. 😀 Äta alltså och slippa må illa. Fast har jag tur så fortsätter jag må illa genom hela graviditeten och slipper gå upp 30 kilo den här gången. 😀

  9. Harpyan skriver:

    Eller… Kanske bäst att jag förtydligar, vi har ju katt, men än har jag inte använt munnen när jag städat lådan. Brukar använda mig av spade, och efteråt TVÄTTAR JAG HÄNDERNA!!!!! Helt crazy…//H

  10. Islandsmamman skriver:

    Hehe, jodu. Många dumma råd fick man när man gick med barnen ”under bältet”Min favorit var alltid att man inte fick äta starkt kryddad mat – de som påstod det hade jättesvårt att komma med bra argument när man antydde att i så fall borde t.e.x. inte Indien lida av nån befolkningsexplosion 😉

    • Michis skriver:

      Ja, men det är ju helt galet. Fick man inte äta fisk så skulle inte Japan vara överbefolkat heller… ;)Det finns så många myter kring vad som är farligt och inte för gravida så man undrar om folk kan använda de där små grå alls. Som sagt – inget solsken direkt på magen, det är farligt för fostret. Jomenvisst, det är ett välkänt faktum runt ekvatorn att inga barn föds där för att barnen bara kokar in som en bebissoppa i värmen. *jistanes*

  11. Islandsmamman skriver:

    Inget solsken direkt på magen??? Du skojar?*skrattar mig harmynt*

    • Michis skriver:

      Som jag önskar att jag skojar om saken. Folk är inte kloka. Det var ju en annan gravidis här på ABlogg som hade fått höra att hon borde klä på sig mer (hon hade klänning) så att inte bebisen i magen skulle frysa.Allvarligt. Vad är det för fel på folk.

  12. Epazote skriver:

    oj oj oj. jag är tacksam över att jag …. ja… mina barn är vuxna, sladdisen är snart 19.På den tiden fanns inte de regler som finns i dag angående vad gravida ska äta eller låta bli att äta.Då hette det bara att man inte skulle äta insjöfisk mer än max en gång i veckan. man skulle undvika alkohol och helst sluta röka. lycka till med kosthållningen.

    • Michis skriver:

      Inga problem med kosthållningen alls ju. :)Bara att mumsa på det mesta som går. Kan ju ärligt säga att min trängtan efter slimiga mögelostar är ungefär lika med noll, jag är liksom rätt illamående. 😀

Kommentera

