Borde alla barn ha sommarlov? /Michis

Nu tänker ni att jag är helt dum i huvudet.
Naturligtvis ska ungarna ha sommarlov. De ska springa i högt gräs på stenhårda läderartade fotsulor och få fästingar i ljumskarna, de ska bada i sjöar och käka avgasbesprutade smultron från vägrenen, de ska dessutom få hembakade bullar och hemkokt saft varenda dag och lite pannkakor däremellan. Då och då ska de också iväg till Skara Sommarland, Kolmårdens Djurpark eller Gröna Lund och käka sockervadd och kräkas på varandra.
Så ska det minsann vara.

Fast i verkligheten så är det ju inte alltid så. I verkligheten så finns det familjer som ligger farligt nära gränsen för fattigdom och i alldeles för många familjer så är man förbi den gränsen också, åt fel håll.
Föräldrarna kanske har blivit arbetslösa och utförsäkrade och hade inte några årslöner sparade på banken. Trots byte till mindre boende och försäljning av bilen och inget köp av kläder om de inte köps på Myrorna och trots havregrynsgröt till frukost, lunch och middag för de vuxna alla dagar i veckan utom fredagkvällen då man myser till det med en kycklinggryta så går det inte.

De barnen får inget sådant sommarlov som man kan hoppas på att alla barn borde ha.
Förhoppningsvis så vet inte barnen om vilket sommarlov de BORDE ha utan njuter av det sommarlov de faktiskt har ändå, även om det mer innefattar att leka på gården och gå på utflykt till närmaste park eller andra såna där saker som många barn får göra för att alla barn inte bor i villor på landet med bondgårdar som närmaste grannar.

Hur som haver – vi har även familjer där föräldrarna trots heltidsarbeten kämpar för att få det att gå ihop. Ekonomin kanske var god förut, men det är lite för små marginaler. De sliter för att kunna bo kvar i den där villan på landet som de skaffade för ungarnas skull och de kämpar för att kunna behålla två bilar som inte är alldeles splitternya men som är säkra ifall man krockar och som de behöver för att de allmänna färdmedlen inte fungerar överallt så bra som man skulle kunna önska att de gjorde.

Barnen från de första familjerna tycker man synd om. Barnen i de andra familjerna tycker man också synd om, för de måste ju vara på förskola eller fritids på somrarna. Förskola om de är yngre/fritids om de är äldre. Om de inte är över tolv år (har jag för mig) vill säga, för då är de hänvisade till att tjuvröka i parkeringshus eller driva runt i små gäng och bete sig på ett icke alls Bullerbyaktigt sätt under sommaren.

Hur som helst så finns det de som anser att barn lagstadgat borde ha rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet på sommaren. Alltså helledigt från förskola/fritids/skola etc.
Det anser ju då inte jag.
Bland annat därför att jag vet att det finns många som skulle gå under i ett sådant läge, såvida inte snälla farbror staten tänker bidra med en månadslön till dem under de fyra veckorna. Kanske har de börjat ett nytt jobb och har bara obetald semester att ta ut och måste föräldrarna då ta ut de där obetalda semesterdagarna för att lösa tillsynen av barnen så kraschar ekonomin.

Blir barnen lyckligare av det?

Det tror inte jag.
Naturligtvis behöver det inte vara så drastiskt, men det jag menar är i vart fall att jag är väldigt glad att det faktiskt är så att det finns möjlighet att ha barnen på förskola året runt, ifall det nu faktiskt är så jäkligt att man inte har den där möjligheten att vara långledig själv.
Sen kan man alltid tycka att föräldrarna och barnen mår bäst av att vara med varandra, men det hjälper ju inte upp hur det kan se ut på riktigt.

Som till exempel ifall man råkar vara en driftig ensamstående mor som läser till undersköterska på KomVux för att få ett jobb i framtiden. Denna driftiga kvinna har naturligtvis ingen som helst lust eller vilja att leva på soc på somrarna så då söker hon sommarjobb och kan dessutom få dem tack vare att hon läser till undersköterska – men, då sommarjobben ofta innefattar kvällsjobb och helgjobb så måste hon tacka nej, för då finns det inte möjlighet att ha barnet på någon form av förskola.
Snacka om träligt läge, tycker jag.

Så jag säger nog faktiskt att vi behöver fler förskolor här i Norrköping även kvällstid och helger för de som jobbar just helger/skiftarbete/nattarbete.
För i den här verkligheten så är det inte alltid så lätt att skola om sig till säljande frilansjournalist och ha möjligheten att skriva kåserier på kvällarna för att försörja sina barn så att man kan bara njuta och umgås med dem hela dagarna. Om inte annat så kan man räkna ut att marknaden för det hela är ganska mättad.

Jisses vilket långt inlägg och inget fick jag sagt av värde heller…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Borde alla barn ha sommarlov? /Michis

  1. Ventileramera skriver:

    Men joho – och du har helt rätt. Summan av alltihop är ju att allt inte är bara svart och vitt och att vissa människor borde ta och inse det. Ibland kan det faktiskt vara bättre att vara på ett fritids på sommaren, ett fritids med lite barn och personal som kan ägna extra tid åt de som måste vara där av en eller annan anledning.

    • Michis skriver:

      Jo. Jag tycker ju det. Sedan förstår jag också att personal på förskolor och fritids behöver vara lediga och att även de vill vara lediga på sommaren och att det då blir träligt för ungarna som ska flytta mellan olika förskolor och fritids och så vidare, men ibland måste man. Och ibland vill ungarna själva också. Det är inte alltid superskoj att hänga med mamma och pappa, det beror ju helt och hållet på vad som händer hemma. Tänk de barn som inte har det så bra i hemmiljön som har fritids och skola som andrum i tillvaron… Och de barn som visserligen har det bra i hemmiljön men som ändå vill vara på fritids.

  2. Herr och/eller Fru S skriver:

    Är ju svårt det där, jag tycker ju att det är bra om barnen får så mycket ledigt från sin vardag på dagis/fritids/skolan som möjligt, men samtidigt så ser jag inget fel i att en studerande förälder jobbar på sommaren för att få ihop pengar.Trots att jag är uppvuxen i en familj med vad man nog får kalla bra ekonomiska förhållanden så var sommrarna inte fyllda med semesterresor, besök på nöjesfällt osv, vi hade det helt enkelt jäkligt roligt hemma också, små enkla saker som gjorde att livet var bra. Umgås med kompisar, spela fotboll, bygga kojor i skogen osv. Visst vi var på nöjesfält ibland, men inte varje år, kan faktiskt inte minnas att jag saknade det.//Herr S//Herr S

    • Michis skriver:

      Ja, så klart det är bra om det finns möjligheter, men jag ser ju hellre att barnen är på ”jobbet” än att folk ska leva under existensminimum. Anledningen till att jag började spåna kring det hela var att jag upptäckte att det finns människor som anser att det borde finnas lagstadgat att även barn ska ha fyra veckors sammanhängande ledighet per år, men med tanke på att det finns många som inte har möjlighet att ta ut en sådan så vore det ju direkt förödande för såna familjer som jag har som exempel.Det är ju det med, barn är ofta nöjda med att det inte händer så mycket egentligen. Man gör barn björntjänster genom att späcka deras schema med roligheter, för det är ju inte direkt så att man kan sitta ner och förvänta sig att bli underhållen i resten av livet.

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    För mig är det bättre att familjen överlever ekonomiskt än att man är ledig för någon princips skull. Vad är det som säger att dom inte har det superbra efter fritids, att dom kanske har möjlighet att göra helt underbara saker på helgen bara för att föräldrarna jobbar.Det är ju inte tiden i sig själv som betyder något, det är ju vad man fyller tiden med. Nu kommer vi att ha möjligheten till att ge barnen ett långt lov, men hade inte haft dåligt samvete om vi inte kunde göra det.Sen är man fast i någon romantisk ide om att det var bättre förr, man ser tillbaka på sin egen barndom i ett romantiskt skimmer. Man gjorde inte lika mycket förr, man åkte inte till sommarland, nöjesfält var och varannan dag förr. Det handlade om lek med vänner på gatan man bodde, det fanns inte pengar till mer, ja inte för dom flesta.Varför skulle det vara fel att umgås med kompisarna på fritids, visst hade alla på gatan varit hemma samtidigt, alla i ungefär samma ålder så hade det kanske varit en sak, men verkligheten ser inte ut så längre.Det är väl inte normalt att spendera 4 veckor med föräldrarna bara för saken skull, barn skall umgås med andra barn.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, men precis. Jag vet inte riktigt hur det blir med lovet för lillparvel, två veckor ledigt har han, men eftersom vi ska ha barn igen i höst vill jag gärna jobba så länge det går och maken vet inte heller hur det ser ut med semesterschemat än.Så vi får helt enkelt se hur det blir. Det jag vet är att vi inte ska åka till något nöjesfält, för med tanke på att en vattenpöl och en pinne gör sonen som allra lyckligast så kan vi än så länge lika så bra bara elda upp pengarna istället. 😀

  4. Bokmalen skriver:

    Du skrev en hel del som var av värde tycker jag. Hela inlägget när jag tänker efter och det blir det tumme på.Visst önskade man att alla barn fick ett sådant sommarlov med bad och bullar med sand på från stranden. Men så är ju inte verkligheten och tyvärr är det alltför många som kämpar utan att ens komma i närheten av lite sommarlycka.I vår kommun så får du betala barnomsorg 12 månader om året även om du inte har barnen där på sommaren. Tusenlappar som kunde ha bidragit till en hel del för dem som har det knapert.Och att ha tillgång till barnomsorg (räknar även fritids dit) även under sommarmånaderna kan innebära att man åtminstone får några lagade mål mat om dagen. Vilket man kanske inte får annars.Här i kommunen så slutar de flesta fritids när de är 10 år!!! vad sjutton gör en 10 åring hela dagarna när föräldrarna är borta. Det undrar jag!Nej, nu får jag sluta för nu blir snart min kommentar lika långt som ditt inlägg.Sa jag tumme?

    • Michis skriver:

      Du sa’t!Tio år?Tja, jo, beroende på barn så fungerar det ju. Så vitt jag minns så gick jag hem efter skolan och kokade nudlar och ringde mamma på jobbet och sa att jag var hemma, sen satt jag och läste böcker eller snattade bullar ur frysen tills det var färdigjobbat, men är man en mer normal tioåring så gör man kanske inte så.

  5. Bokmalen skriver:

    Hi hi, jag tror allt att du var en normal 10 åring:-)Och visst är det beroende på barn. Men framför allt så får ett gäng ungar härja vilt utan vuxentillsyn överhuvudtaget och det kan jag lova dig innebär att de hittar på alldeles egna regler mm. Om du visste vad många ungar som Dottern har släpat hem genom åren som har varit både hungriga och utelåsta från hemmet efter skolan. Och då bor vi i ett ”fiiint” område. Visst klarar de sig de har ju inget annat val, men tänkt att gå dag ut och dag in på sommarlovet utan tillsyn eller lite kärlek i förbifarten. Men så är jag ju lite hönsig också.

    • Michis skriver:

      Jag är med lite småhönsig på det sättet. Visst är jag helt för att barn ska klara sig själva i den mån de kan klara sig själva, jag tänker inte knyta fast mössor på huvudet på sonen när han är tio och har han inte lärt sig knyta skosnören tills dess så får han väl gå och snubbla på dem tills han lär sig, men jag vill inte att han ska vara helt ensam halva dagen tills vi kommer hem. Förhoppningsvis så kommer det väl inte att behöva vara så heller, men det är trist när man ser att barn har det så.

  6. Herr och/eller Fru S skriver:

    Vi har ju tänkt rätt så mycket på vad som kan vara bra för barnen. Går dom inte på fritids så måste det ju finnas en vuxen där, inte så att den vuxna behöver vara med hela tiden. Men det behövs någon man kan gå till om det krisar, någon som ser till att det finns lite mat ibland, mat som inte är bullar, en diet som innebär bullar varje dag är nog mindre lyckad, även om det är gott =)Men det är ju inget fel om man kan turas om att ha ansvar för barnen, att föräldrarna turas om lite, inte så att dom måste ha total kontroll över allas barn hela tiden, men att man finns där om det händer något.Sen är jag övertygad om att det är en stor skillnad på barn nu och barn förr, man har helt olika förutsättningar. Man var van vid att aktivera sig själv på ett helt annat sätt förr, man var van vid att det var någon hemma, någon som gav trygghet, samma trygghet som nu finns på fritids, någon vuxen som finns där när det händer något.Tycker man skall glädja sig åt att barnen har det roligt på fritids, för ser man närmare på det hela, så skiljer det sig ju inte så mycket åt från hur det var förr.Dom ”tvingas” till att umgås med barn i olika åldrar, det finns vissa regler man måste följa, för så är det ju även när man är hemma. Den stora skillnaden är väl att dom kanske inte kan bege sig lika långt bort.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, jag håller med dig. Det är skillnad på att vara ensam för att man är ensam ute och leker för sig själv men vet att mamma/pappa finns där hemma och väntar på en och att helt enkelt vara ensam för att huset står tomt.

  7. Jo, det finns alltid de som inte kan. Och det är jäkligt trist.Och så finns det en del föräldrar som kan vara lediga med barnen men inte vill. Eller kanske inte orkar prioritera om i sitt liv. Mina vänner förskollärarna vittnar om detta. Flera av dessa föräldrar är höginkomsttagare. Som absolut har råd att låta barnen vara lediga men de vill hellre jobba.Ja, du vet ju var jag står någonstans i den här tid-med-barnen-frågan=)I slutänden är det som vanligt det mest synd om barnen.

    • Michis skriver:

      Visst är det så, men jag vill nog hävda att en lagstiftning kring fyra veckors sammanhängande sommarledighet för barn skulle drabba de familjer som har det värst ställt. Sen kan vi minsann snegla snett på de som lämnar barnen på dagis under sin semester, men det är en annan sak. Själva vet vi ännu inte hur våra semestrar hamnar. Förhoppningsvis blir det så att vi kan vara hemma med sonen i sommar, eller ja, snarare så att vi kan vara hos min mamma, hos morföräldrar och en del hemma med, men det är rätt skönt att komma bort och hälsa på hos andra också. Speciellt hos min mamma som råkar bo i skärgården. 😉

  8. yrvaedret skriver:

    Jag och barnen blir hemma i sommar, ja förutom någon tripp till en camping 7 mil härifrån där mamma o pappa har sin husvagn ståendes, vi får låna den andra, lilla de har införskaffat. Gratis och bra! Men jag får ångest varje sommar, även om man befinner sig på hemmaplan går det pengar. Sen vet jag inte hur det blir för mig, är ju sjukskriven maj ut, men har inte fått reda på resultatet av min ADHD utredning. De vill göra en MR och EEG först, sen får jag veta.Ska jag börja arbetsträna eller vara fortsatt sjukskriven? Det är rätt stressande att veta, speciellt då skolorna kräver besked hur barnen ska vara på fritids senast 24/4, vilket är nästa fredag!Däremot vet jag att SmulAnn o Missfit kommer upp hit o HannaHmm kommer ner. Jo…jag ska försöka skrapa ihop pengar o ta tåget upp till Boden med barnen o hälsa på min svägerska. Min bror ska till Afganisthan i 7 månader.Då bor vi gratis, men tågresan kostar, samt aktiviteter. Jaja…jag får väl sälja min skruttiga cykel.Kramar

    • Michis skriver:

      Det är inte lätt att planera i ditt läge. :/Hoppas du får svar snart, samt att fritids och sånt kan ha förståelse.

  9. aceeo skriver:

    Önskvärt vore såklart att barnen fick vara lediga på sommaren, men en sådan lag skulle nog drabba fler barn än det skulle hjälpa. Sen handlar det ju lite om var ens kompisar befinner sig. Idagens samhälle är de flesta barn på dagis fritids, även på sommaren, så tror nog inte barn mår dåligt av att vara där. Vi har den enorma förmånen att kunna ha våra barn hemma 10 veckor på sommaren, lite pusslande med arbetstider, semester och farföräldrar så lyckades vi få ihop det. // AndersPREMIÄR 1:a Majblogg.aftonbladet.se/sextoon/

    • Michis skriver:

      Jomen precis – så länge det troligen drabbar fler än hjälper på det sätt det är tänkt så blir det ju himla dumt. Hur god tanken bakom än är så måste man ju tänka lite på verkligheten.Tror inte att sonen skulle lida om han var på dagis några timmar om dagen i sommar, men eftersom jag inte fått sommarschemat än så är det lite svårt att planera. Ska se hur det blir med semester och sånt innan vi kan planera.

  10. Ninnannah skriver:

    Hej Michis, bra inlägg, det finns många barn i sverige som har det sisådär också…

    • Michis skriver:

      Jo, visst är det så. Vi vuxna har ofta en romantiserad Bullerbybild av hur sommarlov ser ut. Det är Astrid Lindgrens fel, misstänker jag… Men i verkligheten idag så måste man ofta jobba även sommartid. :/

  11. yrvaedret skriver:

    I mitt läge är det sannerligen ingen lätt match att försöka planera, jag försöker ha is i magen och tänka att det löser sig. Vilket det alltid gör, men på vilket sätt?Boden blir det, kosta vad det kosta vill! Min svägerska blev jätte glad då jag frågade om vi kunde komma upp och hälsa på. Hon är ur söt och trevlig, så jag får försöka spara av de pengar jag inte har.Frtitids blir det, men jag håller tummarna att de inte behöver sommarfritids fyra veckor, kan bli var som helst i stan och jag är ju utan körkort. Får fråga min pappa annars om han kan ställa upp, han är ju pensionär.

    • Michis skriver:

      Ja, jag hoppas på att vi kommer kunna åka ut till min mamma och minisemestra lite, hon bor ju ute i skärgården som sagt… Har bara inte frågat henne, kanske läge att boka in sig på extrabäddarna! 😀

  12. onthree skriver:

    Du fick ju massor av bra saker sagda här! Som vanligt tänkvärt och finurligt, tänk om jag kunde få till såna inlägg… *muttrar*Det finns ju många bottnar i det här, ibland kan jag känna att det finns så många måsten i det här med barn, det blir någon slags normalvärde att barnen ska aktiveras, det börjar ju redan med babygym, babysim, baby-whatever…. sen gå på dans, ridning, fotboll, hockey och gud vet vad, dessutom ska de till Skara, Legoland och allt, och så ska de ju på charter och ha nya cyklar varje år.Blir barnen lyckligare av allt det där? Nej.Är det statusjakt för olika familjer? Ja.Men, samtidigt finns det ju ett stort värde i att kunna vara med sina föräldrar, att kunna åka till stranden och bara bada och glömma tiden och gräva ner sig i sanden, sånt som funkat i århundraden innan babygym och ens cyklar var uppfunna. Sånt som inte kostar massor av pengar.Kvalitetstid. Vi har svårt att hinna med den idag, trots tvättmaskin, diskmaskin, snabba transporter och korta arbetsdagar.Vad var frågan? Det har jag lyckats virra mig bort från… hahaOch fan vet om det blir nån sommar i år, om inte islänningarna får styr på sin vulkan..

    • Michis skriver:

      Jo, och jag tycker naturligtvis att det är tragiskt att det finns barn som måste gå på dagis/fritids hela sommaren för att föräldrarna inte har möjlighet att ha semester. Visst har vi en semesterlagstiftning här i Sverige, men faktum kvarstår att första anställningsåret så är det många som inte har någon betald semester att ta ut och som inte har sparade pengar att överleva en semestermånad på. Det var det som var frågan tror jag – att om man lagstiftar om fyra veckors ledighet även för barn på sommaren så kommer det att drabba de föräldrar som bara försöker få vardagen att gå ihop, medan de lite tätare föräldrarna inte drabbas.

  13. onthree skriver:

    Jo, jag ville ju säga att barn är fantastiskt anpassningbara, det var ju DET som var min poäng…

Kommentera

