Angående persienner i hyresrätt. /Michis

Här har jag gått omkring och litat på vad hyresvärdarna säger – så dumt av mig.
Tur att jag är medlem i Hyresgästföreningen (eller som en del ser det, är medlurad i ännu en förening som bygger på att medlemmarna tillsammans blir starka) och nu fått lära mig vad det är som gäller angående persienner i en hyresrätt.

Om det sitter persienner mellan fönstren när man flyttar in i lägenheten så är hyresvärden underhållsskyldig och reparationsskyldig, går snöret av så får de komma och byta det, för det är en del av den standard jag betalar för som hyresgäst.
Dock förutsätter detta att jag bedöms ha behov av min persienn, om solen aldrig ligger på i det fönstret och det inte finns någon som helst insyn så kan den bedömas att jag inte behöver ha någon persienn i det fönstret och då behöver den inte bytas, tydligen.

Men hos min förrförra hyresvärd när frågan om trasiga persienner kom upp och de svarade att det enda de var skyldiga att göra var att komma och klippa ner persiennerna ifall de var trasiga  – där hade de alltså fel!
Åh, vad jag är nöjd med att ha fått svar på det, med tanke på att de här i nya hyreshuset har bytt flera fönster (dock inte alla) och därmed även persiennerna – men de äldre persiennerna hostar på sista versen och i de fönster som inte bytts så kommer de säkert börja gå sönder snart. Oerhört skönt då att få veta att det faktiskt finns ett domslut som säger att hyresvärden ska byta det.

Och ja, naturligtvis hade det kanske gått att rota rätt på det utan att betala en liten slant varje månad till Hyresgästföreningen, men nu behövde jag bara lyfta luren och ringa och fråga istället. Dessutom kan jag ju fråga kring andra saker också.
Jag är en bekväm människa helt enkelt som gillar att få reda på sånt där.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Angående persienner i hyresrätt. /Michis

  1. imsy skriver:

    I min hyresrätt har inte persienner satts in av hyresvärden. Det ingår inte i lägenheternas standard. De persienner som finns är uppsatta av hyresgäster och blir inte åtgärdade av hyresvärden ifall de går sönder.Jag har varit ordförande i Hyresgästföreningen här några år förut så jag vet att det är det som gäller. Hos mig, alltså.

    • Michis skriver:

      Fast nu vet du ju bättre, eftersom det har kommit en dom i ärendet och den domen trumfar ju det du vet gäller. ;-)Persienner mellan glas som sitter när man flyttar in tillhör lägenheten och ska åtgärdas ifall de går sönder… Enligt dom.Om, som sagt var, om det inte är så att det bedöms att de inte behövs.

  2. (nina)katarina skriver:

    Aha! Mycket intressant då förra hyresvärden sa precis som Imsys. Numera bor vi ifs i en bostadsrätt så vi får fixa det mesta själva men ändå bra att få veta vad som gäller.Så detta tackar jag för!Hoppas du börjar må bättre.Katarina

    • Michis skriver:

      Jajjemen, nu finns det tydligen ett rättsfall och de är ju vägledande i såna här tvister. Tror det är fler som har undrat, för jag har också bott hos hyresvärdar som anser att det inte är deras ansvar, men nu vet jag bättre.Så här inne på tredje dagen med antibiotika så har svullnaden börjat lägga sig. Variga, vidriga sårskorpor och smärta kvarstår. Är glad att jag inte ska jobba förrän måndag igen.

  3. Persefone skriver:

    TACK! Vi har precis hållt på att dividerat just detta. Nu ska jag ringa vår hyresvärd imorgon med denna finfina information! 😀

  4. imsy skriver:

    Det är alltså så det ska vara?! Väldans intressant! Dotterns ena persienn har gått sönder lite. Jag har lovat laga den. Ska nog ta en dust med hennes hyresvärd om det istället! *gnuggar händerna av förtjusning*

    • Michis skriver:

      Jajjemen, vet ju inte när denna dom kom, men ta kontakt med hyresgästföreningen ifall hyresvärden klagar så kan de säkert hänvisa till domnummer eller vad det heter!

  5. Martin skriver:

    Betalt medlemskap kan säkert vara bra, men inte nödvändigt för att få svar på frågor av det slaget. Det finns numera flera sätt på nätet att lösa det, t ex http://www.omboende.se eller http://www.trapphuset.se.

    • Michis skriver:

      Nä, då är det bara resten av fördelarna att vara med i hyresgästföreningen kvar då. Till exempel är jag glad över att slippa ta hyreshöjningssnacket med hyresvärden själv. 😉

  6. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det har varit så i ”evigheter” åtminstånde dom senaste 15 åren.//Herr S som har en mor som jobbar med att hyra ut lägenheter.

    • Michis skriver:

      Jo, men eftersom mina kära tidigare hyresvärdar har sagt annat så blev jag glad att få reda på att det fanns ett rättsfall.För övrigt önskar jag att jag kunde gå och lägga mig och vila, men nu när jag börjar piggna till så har jag visst gått och blivit rastlös, det bara snurrar i skallen när jag försöker sova.

  7. Herr och/eller Fru S skriver:

    Svarade mer på när domen kom.Du kan ju passa på att göra en fototriss om din hemstad, så att jag får något att göra.//Herr S

    • Michis skriver:

      Aha, du menar så. 🙂 Tack!Hm, hur får du något att göra ifall jag fototrissar om hemstaden? Jag har feber och är trött och uppvarvad, så min hjärna vill inte riktigt vara med idag.

  8. Koffe skriver:

    Du siktar på att bygga en bra relation med din hyresvärd märker jag.Herregud…

    • Michis skriver:

      Äsch, du kan kalla mig Michis, du behöver inte kalla mig Herregud.Min relation med min hyresvärd är enkel – jag betalar hyran i god tid, röker inte inomhus, städar regelbundet och sköter tillhörande radhusträdgård. På vilket sätt skulle jag inte ha en bra relation med hyresvärden för att jag känner till vilka rättigheter och skyldigheter jag har som hyresgäst menar du?

  9. Aylala skriver:

    Men det förstår du väl Herregud. Att lägga sig platt i alla lägen i alla delar av livet bärgar för kanonrelationer.

    • Michis skriver:

      I vissa lägen har jag märkt att det underlättar att ligga ner. Sade hon diplomatiskt.Vad gäller arbetsgivare och hyresvärdar och så vidare har jag däremot lärt mig att man ska ha stenkoll på sina rättigheter och sina skyldigheter, annars blir man bara lurad på rättigheterna medan de å sin sida gärna påminner om skyldigheterna. Har absolut inget emot att göra rätt för mig, vad det än gäller, men det går ju åt bägge hållen.Och du kan också kalla mig Michis. 😉

  10. Aylala skriver:

    Självklart Mickan! Man ska välja sina strider. Jag blir bara lite matt av inställningen att man aldrig ska hävda sin rätt. Eh. Jag blir matt av inställningen att man alltid ska hävda sin rätt också i och för sig…

    • Michis skriver:

      Haha, vad sägs om inställningen att man ska få hävda sin rätt om man känner att man vill och orkar med det?

  11. Axel skriver:

    Vilken dom är detta och gäller den fortfarande?

Kommentera

