Varför vara med i facket? /Michis

Rent själviskt sett – för att du via facket har möjlighet att gå utbildningar som hjälper dig på arbetsplatsen, du får veta vilka lagar och regler som gäller för dig på jobbet och du får dessutom betalt för att gå på fackliga kurser, det kostar dig inte en spänn i förlorad arbetsinkomst att lära dig mer om ditt avtal.
Dessutom, som redan sagts, har du kanske inkomstförsäkringen, du kan begära att bli coachad inför lönesamtalen, du får hjälp med CV och bråkar du och arbetsgivaren är ett fackombud bara ett samtal bort för rådgivning och kan kallas in om det behövs som tredje part, vilket ofta lugnar ner stämningen på jobbet betydligt.

Rent solidariskt sett – facket är så starkt som dess medlemmar. Ju fler vi är, desto mer har vi att säga till om gentemot arbetsgivarföreningarna. Rent krasst är det ju så att de vill att vi ska jobba ihjäl oss för så lite pengar som möjligt, utan facket hade vi inte haft så bra arbetsvillkor som vi faktiskt har idag.
Ibland tänker jag att det är värt att vara med i facket bara för att visa att vi är starka tillsammans.

Sen har jag även ett motargument mot den gamla dängan att facket inget gör – Facket är du och alla andra som är med i det. Om man säger att ”facket inget gör” så säger man alltså att man själv inget gör. Ju mer man engagerar sig fackligt desto mer inser man hur det går att påverka. Vi i Transport ser just nu fram mot att omförhandla avtal och jag har möjlighet att påverka vårt avtal direkt genom ombudsmannen.

Det hade jag inte haft ifall jag valt att stå utanför facket. Det borgerliga blocket ser gärna att du inte är med i facket, det är därför de höjt avgiften för facket så att fler ska tänka att man tjänar mer på att inte vara med – i det stora hela är det naturligtvis bullshit. Det är arbetsgivarna som förlorar på att arbetstagarna är starka, solidariska och trygga på jobbet.

Ursäkta brandtalet, men jag gillar inte dagens attityd om att var och en ska klara sig själv, när hundra års historia visar att vi är starkast tillsammans.
Var med i facket, för din skull och för alla andra arbetares skull.

Åh, och dessutom – jag får premiebefrielseförsäkring i samband med föräldraledigheten tack vare mitt fackmedlemskap, det vill säga, mina pensionspremier för föräldraledigheten har betalats via AFA, eftersom arbetsgivaren inte betalar dem när jag är föräldraledig. Många sköna tusenlappar till pensionen.
För att inte nämna att jag tack vare avtalet fått 10% extra utöver föräldrapenningen på lönen i ett par månader, samt att jag tyvärr behövt gå långtidssjukskriven på grund av foglossning, återigen – 10% extra via AFA utöver sjukpenningen, tack vare fackmedlemskapet så visste jag om att jag hade möjligheterna att få detta, något som är lätt att missa.

OM något händer så är jag otroligt glad att facket finns för mig, därför finns jag där för facket.
Plus att jag tjänat in fackmedlemskapet ungefär tio gånger om de senaste tre åren…
För mig är saken självklar, jag sparar inte några pengar på att bara vara med i A-kassan, tvärtom förlorar jag pengar på att inte vara med i facket.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Varför vara med i facket? /Michis

  1. cocoon skriver:

    jag är lite kluven, men det handlar mest om att Kommunal är ett jävla skitfack, tyvärr är det sårent generellt tycker jag att det är självklart att vara fackligt anknuten och engagerad, jag tycker också att man kan titta lite bakom axeln innan man kräks, ja för att se vad facket genom tiden haft för betydelse för våra rättigheter idagdet som stör mig är alla de pyttepyttsmåpåvar till korkade kommunalanställda brudar som får den stora ynnesten att bli fackombud och sedan njuter av den lilla maktposition dom plötsligt inbillar sig att dom har, ja, inte inom facket utan gentemot sina arbetskamrateroch dådå är det helt plötsligt viktigast att smälta som smör i solsken och bara flyta med

    • Michis skriver:

      Jo, historiskt sett så kan vi ju se att utan facket hade våra rättigheter som arbetstagare varit noll och intet. Men – rösta inte pyttepåvar/korkade kommunalanställda brudar till fackombud då. Är man inte nöjd med sitt fackombud så ska man ta tillvara möjligheten att faktiskt utlysa nyval eller åtminstone passa på när det är omval. Problemet som jag ser det är att det (som vanligt inom politik) oftast är så att de som är intresserade av att ställa upp och arbeta extra för fack (eller politik) är såna som är mer intresserade av maktkicken än av att göra något bra för andra.Jag vet inte ifall jag kommer att vara kvar som skyddsombud på min arbetsplats efter idag. Jag hoppas att jag får fortsatt förtroende, samtidigt som jag förstår ifall jag inte får det, med tanke på att jag kommer att vara föräldraledig under en lång del av den perioden i så fall. Men hur det än blir så bör vi ha ett engagerat skyddsombud, för att ha ett skyddsombud på papper som sedan inte egentligen bryr sig, då kan man lika gärna strunta i det. Som tur är så har vi regionala skyddsombud som det i så fall går att kalla in – vilket jag återigen tackar facket för.

  2. Bengt skriver:

    Olika fack är olika starka och facket är bara så starkt som den lokala förtroendevalda eller avdelningen är. Så förutom att jag inte håller med om polariseringen vi-mot-dom och av ren princip in vill stödja en organisation som ofta är både är arbets- och företagsfientlig så varierar kvalitén på det du får för din avgift kraftigt. Jag förstår de som inte är med i ”skitfack” som inte gör nåt och bara åker på konferenser och utbildningar. A-kassan kan man alltid vara med i ändå och det har funkat nästan helt utan problem för mig sedan jag började mitt arbetsliv. Av facket har jag mest sett negativa sidor tyvärr. Det SKULLE kunna vara så bra som du säger men är det sällan.

    • Michis skriver:

      Jo, som du säger i första meningen är det. Vi-mot-dem-känslan behövs ju för det mesta inte has ifall arbetsgivarorganisation och fackförbund samarbetar. Just under avtalsomförhandlingstider blir det dock lite ”vi mot dem”, eftersom vi (facket) vill att våra medlemmar ska få så bra villkor som möjligt och de (arbetsgivarna) vill att det ska vara så bra villkor för att tjäna pengar som möjligt – det ultimata är ju om det går att kombinera så att villkoren för arbetare och pengatjänande går att kombinera.Vad gäller ”skitfack” som bara åker på konferenser och utbildningar och ”inte gör något” – ehum, det är ju på konferenserna som man diskuterar hur kommande avtal ska se ut, utbildningarna får ju ALLA fackmedlemmar åka på och får dem dessutom betalda, så det kan jag inte se som någon nackdel.Och som vanligt – facket blir vad man gör det till.

  3. Barbro skriver:

    Jag var med i facket när jag jobbade på Sahlgrenska, men sedan var det en arbetskamrat som blev så illa behandlad att jag gick ur det i ren protest.Det var väldigt ovanligt då och man såg väl lite snett på mig, men jag hade som sagt mina skäl. Jag hade ingen lust att betala deras resor och middagar, medan folk som verkligen behövde dem inte fick någon hjälp alls.Efter det har jag bara haft ströjobb, så det har aldrig funnits i min tankevärld att gå med igen.

    • Michis skriver:

      Det förstår jag, samtidigt som jag säger det igen – ”deras” är ju ditt. Som medlem har man möjlighet att påverka vilka som jobbar fackligt och att själv ställa upp och förändra saker, som onthree berättar om här nedanför. Själv har jag varit med i facket sedan jag slutade gymnasiet, dock inte samma fack…

  4. Lilla Anna skriver:

    Jag har alltid varit med i facket och har haft nytta av dom vid två tillfällen då jag jobbat för mindre seriösa arbetsgivare. Sen ska jag erkänna att jag inte är direkt engagerad… men med är jag.

    • Michis skriver:

      Jag kan nog tycka att det är bra så faktiskt. Och jag tror nog att du är en sån person som skulle engagera dig om du kände att det behövdes.

  5. onthree skriver:

    Kan bara instämma med dig, ja inte om graviditeten kanske…Och folk ska inte gnälla på att facket ingenting gör, eller att de bara lever livets glada dagar på kurser, eller att de pysslar med fel frågor.Det är ju medlemmarna som gör facket! Man röstar inte in sig själv i styrelsen, det gör medlemmarna. Jag hörde ofta det där uttrycket ”Ni i facket” när jag själv var ordförande i facket på mitt förra jobb, och jag var självklart snabb och påtalade: ”facket det är lika mycket du som jag”Jag bjöd in de suraste att sitta med och påverka, iställlet för att gå och sucka, ”kom och bidra du också”Rent generellt ska inte facket behöva hålla på med ”polisande” , med en bra arbetsgivare behövs inte det. Istället ska man bidra till att utveckla yrkesroller, hjälpa medlemmarna framåt med utbildningar och andra roller i jobbet.Och ja: jag lyckades rätt bra i vårt uppdrag – vi hade 100% anslutning!

    • Michis skriver:

      Precis – ”fackpamparna” är förtroendevalda av medlemmarna. Orkar man inte engagera sig för att ställa upp själv eller välja någon annan så blir det ju tyvärr som det blir.

  6. Anita skriver:

    Jag kollade upp det där med premiebefrielseförsäkring och som tjänsteman inom min bransch hade jag inte rätt till det.En annan bra sak med facket: man kan (iaf via Swedbank och Sparbanken Nord) ta medlemslån och medlemsbillån med lägre räntor än vanliga lån 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, och medlemsförsäkringarna! Jag gillar att jag numera är försäkrad via facket utan att jag behövde genomgå läkarundersökning och hälsokontroll, fick inte försäkra mig privat innan eftersom jag är laktosintolerant (!?).Ah, det är klart att det är olika inom olika fack. Själv är jag väldigt nöjd.

  7. Transparent skriver:

    … Och det är facken som förlorar på självständiga och ansvarsfulla arbetare. Ska vi vara onyanserade och skitnödigt polariserande så ska vi.

  8. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag tycker facket är bra när det är rätt personer inblandade, det blir ofta fel när folk driver egna intresse frågor, när ens egna behov går före gruppens.Men ansluter mig till ON3 i att det är bra när man kommer förbi konflikterna när arbetsgivaren ser fördelarna med ett fungerande fack.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, absolut. Säger det igen – det största problemet jag ser det som är att det är lättare att knyta näven i fickan och klaga än att faktiskt orka ställa upp själv.Det finns fördelar med fungerande fack och fungerande samarbete mellan fack och arbetsgivare som är oöverträffliga – till exempel så är det väl inte helt okänt att glada och nöjda arbetare som trivs på arbetet är mer produktiva än missnöjda arbetare som går till jobbet för att de måste?Samt att arbetsgivare som faktiskt ser till att arbetsplatsen är trevlig, hälsosam och öppen kan njuta av att veta att arbetarna är medarbetare istället för motarbetare. Det gäller för alla att sträva mot samma mål helt enkelt, det är då det är lättast att få bra resultat.

  9. Transparent skriver:

    Det beror ju på vad målet är. Om målet är att en grupp med människor, som jobbar på en och samma arbetsplats, ska må bra och känna sig trygga och tillfreds – ja, då är det ju onekligen bättre om individerna i nämnda grupp strävar mot samma mål. Sätt tre kockar för att koka samma soppa så har du dock plötsligt problem.

  10. Pellefantia skriver:

    Tumme för ett bra inlägg

    • Michis skriver:

      Nämen? Tackar så mycket! :-)Sen kan jag ju säga att det fortfarande är upp till var och en hur de vill göra – en del vill inte, andra kan inte och så är det bara, som Bamse säger (har jag för mig.)Men jag har aldrig tvekat, det är rätt för mig.

  11. kickan skriver:

    Heja! Vad bra att du har insett hur ”hjälplösa” vi skulle vara utan facket.Kör på!

    • Michis skriver:

      Det är bara att fundera kring hur Sverige skulle ha sett ut utan den fackliga rörelsen och tänka tillbaka på hur det var innan facket organiserade sig för att förstå att det behövs. Tack, och tack detsamma! 😉

Kommentera

