Minns ni affischerna från förra valet? /Michis

Affisch nummer ett från förra valet.
Alla som har en lön ja – men de som ingen har fick mindre att leva på. Till den som redan har skall varda givet…

Moderat valaffisch från förra valet nummer två.
Hahahahaha… Vård ja – inte utförsäkring!

Här ljuger de om att alla skulle få en tusenlapp mer i månaden.
Här säger de faktiskt att man med moderat politik får en tusenlapp mer i månaden – inget om att det bara är löntagare det gäller!

 

 

Ibland är det faktiskt himla bra att gå tillbaka och se vad som utlovats en gång i tiden.
Låter ni er luras en gång till?
Jag menar – jovisst, den rödgröna röran lovar 49 öre i höjd bensinskatt, men de är åtminstone ärliga om det, Reinfeldt och CO har ju redan höjt bensinskatten de med, trots att exempelvis kristdemokraterna lovade sänkta bensinskatter inför förra valet.

Jaja, det här är ingen politisk blogg. Jag ville bara påpeka att de som tror att moderaterna INTE lovade en tusenlapp mer i månaden till alla kan starrbliga lite på den sista affischen här ovan ett tag och fundera en gång till på vad de tror.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till Minns ni affischerna från förra valet? /Michis

  1. Islandsmamman skriver:

    När det gäller politiker är jag svårt brännskadad. Det gäller alla, mer eller mindre.Men en sak har jag lärt mig: det är det de INTE säger som är mest upplysande!

    • Michis skriver:

      Ja, jag är lika skadad som dig på det sättet. Det var bara en debatt inne hos Onthree där Henrico hade glömt bort den sista valaffischen. 😉

  2. Transparent skriver:

    Det kallas valfläsk och det sysslar båda blocken med. Det är löjligt att svartmåla ena och helgonförklara det andra.

    • Michis skriver:

      Jaså, jag trodde det hette valaffischer. Jag vet inte riktigt hur du får det till att jag svartmålar det ena och helgonförklarar det andra, men du har naturligtvis rätt till att få till det hur du vill.

  3. portolanseglaren skriver:

    – Så är han där och nivellerar igen, Transparent. Alla är lika goda kålsupare -teorin och sopar under mattan Moderaternas fagra tal om att hjälpa de sjuka, att stödja alla med pengar och och så vidare. – De ryker i höst och en offensivt satsande, potent regering kommer istället.

    • Michis skriver:

      Åhå? Jag trodde att det skulle bli socialdemokrater/miljöpartiet/vänsterpartiet istället jag. 😉

  4. Henrico skriver:

    Du påstår saker som att jag hade glömt den där affishen. Hur vet du det? Hur vet du sanningen om jag överhuvudtaget sett den där och hur jag tolkat detta?Väldigt nyfiken på ett vettigt svar.

    • Michis skriver:

      Äsch, du behöver inte ta det på så blodigt allvar – jag tolkade dig helt enkelt som att du hade glömt hur affischen såg ut när du frågade mig var jag hade fått det ifrån att ALLA skulle få en tusenlapp mer i månaden.Vet inte om svaret är så vettigt, men det är det svar jag har att ge dig.Som vanligt med bloggkommentarer så är det ju lätt att missförstå varandra, jag hoppas att du inte har tagit alltför illa upp.

  5. Agnetha skriver:

    Jag var inte så naiv och lättlurad att jag trodde på nåt de lovade, är vis av tidigare erfarenheter och har aldrig röstat borgerligt någonsin.De är mera råfula än politiker i gemen och då påstår jag inte att andra inte är det.Ha det så gott !

    • Michis skriver:

      Ungefär så tänker nog jag med. Men visst, de har ju genomfört vad de lovade i sitt partiprogram. Det är bara synd att många lägger valsedeln i urnan efter att ha nöjt sig med att läsa valaffischerna och kollat på nån debatt på sin höjd. Det är lättare att bedöma politiken ifall man sitter och nickar med när man läser partiprogrammet, tycker jag.

  6. Transparent skriver:

    ”Låter ni er luras en gång till?Jag menar – jovisst, den rödgröna röran lovar 49 öre i höjd bensinskatt, men de är åtminstone ärliga om det […]” – Du svartmålar ena blocket som en grupp lögnare, medan du framhäver det andra blockets ärlighet.

  7. Henrico skriver:

    Nä, jag misstolkade inte vad du skrev eller dina intentioner. Inte alls.Frågan är snarare om du misstolkade mig med flit?Gjorde du det?

    • Michis skriver:

      Inte med flit, men det är mycket möjligt att jag misstolkat dig. Hur menade du om vi tar och samlar allt på ett ställe?Jag tolkade dig som att du inte hade en aning om att de hade utlovat tusen kronor mer till alla.

  8. Henrico skriver:

    @TransparentI det här fallet var det nog inte ett block som skulle svartmålas, tror jag, men jag kan ha fel. 🙂

    • Michis skriver:

      Nä, jag svartmålar ingen, i mitt tycke. Vad Transparent tycker är helt upp till honom att tycka, det är inget jag tar ansvar för.

  9. Henrico skriver:

    När de lovade 1000 kr mer i plånboken såg i alla fall jag det som att det var skattelättnader på lön som var på tapeten.

    • Michis skriver:

      Okej, men det är ju för att du funderade lite grann på det hela, insåg att det var moderaterna som sa det och vet att deras linje är att det är de som redan har pengar som ska få mer. Jag är rätt säker på att de som inte är lika insatta bara läste att man kunde ha haft tusen spänn mer i plånboken om man röstade på moderaterna och glömde att stanna upp och tänka på dels var pengarna skulle komma ifrån och dels ifall det verkligen gällde dem.Jag och du litar ju inte bara på de korta, klatschiga vallöftena – men läser man vad det faktiskt står på sista affischen så sägs det ju inte ett ord just där om att det bara gäller de som har jobb och får en lön.

  10. Henrico skriver:

    Tänk vad olika man kan tänka, själv drog jag slutsatsen, kalas, nu kommer det bli lägre trösklar till jobben och det kommer att underlätta för de sämst ställda att komma in på arbetsmarknaden.Är det något som höga skatter medför är det en högre tröskel in på arbetsmarknaden. Du vet, jag är företagare som ännu inte anställt någon men en sak kan jag säga, Det är otroligt dyrt och en enorm risk.

    • Michis skriver:

      Jo, visst tänker man olika. Det är en del av tjusningen med att vara människa. ;-)Jo, det är dyrt. Arbetsgivaravgiften är ju pengar som arbetstagarna en gång i tiden avstått ifrån för att de pengarna ska täcka bland annat arbetsskadeförsäkringar, ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, föräldraförsäkringsavgift och så vidare… Så jag är inte förtjust i tanken på att arbetsgivaravgiften ska slopas, eftersom den betalar mycket av nuvarande socialförsäkring.Det är mycket det där med ekonomi, jag är inte utbildad nationalekonom och mitt MVG i företagsekonomi från gymnasiet kommer jag ju inte så långt med, hur duktig jag än är på att sälja fiktiv glass genom att slå med tärningar… 😉

  11. Henrico skriver:

    Men för i helvete. Du fortsätter att skriva mig på näsan och uttala dig om vad jag tycker. Den moderatledda regeringen har sänkt löneskatten och själv tycker jag inte man skall röra arbetsgivaravgiften. Skärp dig för fan!

    • Michis skriver:

      Nej, det där var vad -jag- tyckte. Ber om ursäkt ifall det inte framgick. Löneskatten har jag inte koll på, det jag vet är att jag inte vill ha något jobbskatteavdrag, utan jag är helt tillfreds med att skatta för pengarna jag tjänar.

  12. missfit skriver:

    Den första affischen talar ju om att det gäller LÖN, men den längst ner säger bara att man får 1000 mer på kontot om man stödjer Moderaterna. Inget om att OM Moderaterna vinner valet nämns heller..Summa summmarum så har jag iaf INTE fått 1000 mer på mitt konto och köat i vården har jag gjort i åratal, mest hela mandatperioden faktiskt! Och trots utföräkring och åtgärdsprogram i flera månader så befinner jag mej på minus både själsligt och fysiskt!Undrar just hur valaffischerna kommer att se ut i år???

    • Michis skriver:

      Jomenvisst.Har du inte fått vare sig vård eller tusen kronor mer på kontot? Varför är jag inte förvånad.”Alla ska med!” (Utom de sjuka, fattiga, förtidspensionerade, de med ständig värk, de utan jobb, de med dålig utbildning…)Det är alltid intressant att se hur valaffischerna utformas.

  13. Maria_Anna skriver:

    Människan som inte arbetar är liksom inget värd… 49 öre i bensinskatt är mycket viktigare än människans överlevnad ur många olika perspektiv tycker många.Eller att väldigt många är utslängda ur samhället i dag, det inte på riktigt eller?Folks hemska berättelser hur verkligheten är idag slåss undan med en axelryckning, osv.Handlar det om mer pengar går folk över lik. ”Det drabbar ju inte mig”…Tumme Michis!

    • Michis skriver:

      Ja, kära nån, det är intressant att se hur perspektiven förskjuts. Jag tycker visserligen som alla andra att bensinskatten är hög, men förstår att de använder skatten som ett styrmedel. Sen behöver jag ju inte gilla det, det är en annan sak.Tack för tummen!

  14. ThomasWu skriver:

    Nu ligger jag lite efter i bloggandet….Men visst var det väl en socialdemokrat som klart och tydligt resonerade om hur vallöften inte var löften utan snarare ambitioner?Det var efter sossarnas tydliga vallöfte om att inte införa biltullar i Stockholm. Ett tydligt löfte som de sedan bröt efter nån vecka….

    • Michis skriver:

      Ingen aning, jag har inte superkoll. Allt jag vet är att jag inte litar på några vallöften. Det är ju fortfarande så att de som vill syssla med politik troligen är de som är minst lämpade att hålla på med det. 😉

  15. Pellefantia skriver:

    tumme

  16. Debattlust skriver:

    När man är i behov av bostadsbidrag som jag är spelar det ingen roll att skatten på lönen sänks, det resulterar bara i lägre bostadsbidrag… suck.En ”fattig” är ”fattig”… i Alliansens Sverige… så kommer det alltid att vara.(satte fattig inom situationstecken för jag är inte fattig på förstånd)

    • Michis skriver:

      Eller för den delen – mer kvar efter skatt, visst – men sedan höjs fackavgiften så mycket att pengarna äts upp av den istället. Och det är sittande regerings fel att fackavgiften har höjts, ingen annans! Men så har Centern med ungdomsförbund också tagit strid för att ungdomar ska ha skitvillkor på arbetsmarknaden och går runt och skränar Fuck Facket. Fuck that, säger jag!

  17. DragonFaye skriver:

    Solklar tumme! Och affisch nr 2.. Ja ska man skratta eller gråta när man ser den igen? Det är ett jävla hån, inget annat.Skitbra och viktigt inlägg! Folk har ett på tok för kort minne.

  18. DragonFaye skriver:

    ”Alla ska med!” (Utom de sjuka, fattiga, förtidspensionerade, de med ständig värk, de utan jobb, de med dålig utbildning…)Fullständigt klockrent. 😀 När får vi se en sådan valaffisch tro?

  19. DragonFaye skriver:

    Hehe nej antagligen inte. Om det inte blir regeringsskifte blir jag fullständigt vansinnig på svenska folket och stämmer alla som röstat blått på skadestånd. Psykiskt lidande och annat. Kan det gå tro? :p

  20. DragonFaye skriver:

    Men jag som trodde vi bodde i USA? Där vinner man ju alltid sådana mål. 🙂

    • Michis skriver:

      Nej, som tur är så bor vi inte i USA riktigt än, trots att det finns de som verkar tro att vi gör det. 😀

  21. DragonFaye skriver:

    Jag som var helt säker på att vi gjorde det.. Det verkar liksom som om vi gör det numera. Tyvärr.

Kommentera

