Vad har ni hemma av följande saker? /Michis

Ja, efter att ha tittat lite grann på Simon och Thomas och deras serie om Sveriges fulaste hem så börjar man ju undra – så handen på hjärtat nu, vad har ni av följande?

Vitrinskåp med spritflaskor som ”prydnader”?

Finglas där etiketterna sitter kvar?

Finservis som inte används för att den inte går att diska i maskin?

Torkade, dammiga blommor?

Fondvägg?

Pösig skinnsoffa?

Krimskrams – prydnadssaker i form av ex små porslinskatter eller liknande?

Omålad men lackad furu som gulnat/blivit orange?

Plastmattegolv?

Våtrumstapet på väggarna i badrummet?

Jag vet att jag gör mig skyldig till en del av grejerna…
Till exempel har vi en hisklig furutrappa med plastmatta på själva stegen – och jag kan nästan tänka mig att betala för att någon ska komma hit och renovera den så att det blir snyggt, halksäkert och ljust i trapphuset, men eftersom vi bor i hyresrätt så känns det som att det inte kommer att bli av.

Våtrumstapeten i badrummet får ju också sitta, även om jag önskar att vi hade ett helkaklat badrum istället – den där jäkla våtrumstapeten är liksom permanent äcklig och går inte att få ren, dessutom är den i en obeskrivlig persiko/rosaaktig färg…

På ett och annat glas sitter säkert etiketterna kvar, de sitter ju som berget, men försvinner allt eftersom glasen används. Vi har inget finporslin som inte får användas i vart fall, har flyttat så mycket att allt sådant har rationaliserats bort.

Jag har aldrig gillat torkade blommor. För mig är det obegripligt att torka de rosor man får istället för att njuta av deras blomningstid, jag vet ju att andra gör så, men jag tycker att rosor är otroligt vackra, medan torkade rosor är otroligt fula – så jag förstår inte den grejen.

Fondväggar har vi inga heller. Dock funderar jag på att sätta upp en fondvägg i sonens rum, eftersom det finns barntapeter som är helt hysteriskt mönstrade och färgglada och det känns för mycket att ha så i hela rummet, men mot den vägg där sängens huvudända står skulle det kunna vara fint. Sedan struntar jag i ifall det är trendigt, omodernt eller vad det än är.

Vi har inte särskilt mycket krimskrams heller. En och annan Buddha går att hitta både här och där, men massor med smått plotter – nej, det har jag inte haft sedan jag var liten och bodde hemma. Nu hade det absolut inte gått att ha sånt heller – det hade vår älskade son effektivt sett till att röja undan.

Spritflaskor som prydnad – nä. Visst är det en märklig grej förresten? Att ha spritflaskorna framme som prydnadssaker?
Jag brukar förvara eventuell sprit i frysen – och då menar jag sprit. Vinflaskor får stå i kylen och samma sak med ölen. Det är en oerhört märklig syn att komma in i ett hem där det bor vuxna människor och inse att det i bokhyllan står urdruckna ölburkar som prydnad – på fullaste allvar.

Hur tänker man då? ”Åh, vilken piffig och fin ölburk! Den ska jag minsann ha som prydnad när jag druckit ur den!”

Jaja, var och en får naturligtvis ha det som de vill där hemma, så klart.
Och jag får självklart undra varför man väljer att ha det så, om jag nu vill det. 😀

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

70 kommentarer till Vad har ni hemma av följande saker? /Michis

  1. Herr och/eller Fru S skriver:

    Har inget av det, men seriöst så tycker jag att våtrumstapet är underskattat, finns ju snygga sådana numera, dessutom bra mycket säkrare än kakel.//Herr S

    • Michis skriver:

      Möjligt – men snygga våtrumstapeter verkar inte existera i hyreshusutbudet. Jag föredrar kakel eftersom det är lättare att skura rent – anytime. Golvet behöver ju inte vara kaklat, även om jag gillar klinkersgolv, återigen ur hygienaspekt, våtrumsmattorna blir ju slitna på ett helt annat sätt.

  2. cocoon skriver:

    våtrumstapet endastär jag bra då? =)

    • Michis skriver:

      Äsch – bara man trivs själv så är allt bra. Det är ju man själv som bor hemma hos sig.Trivs man inte med hur man har det men har det för att andra än en själv tycker att det ska se ut så, då är det dags att göra om!

  3. Aylala skriver:

    Vitrinskåp med spritflaskor som ”prydnader”?Fuck no. Jag har funderat på att skaffa nån slags vinställ att sätta på väggen i köket men till dess jag hittar det ultimata får de vackert stå kvar i städskåpet. Harkel. Finglas där etiketterna sitter kvar?Nä. Jag pillar bort alla lappar så fort jag köper nåt. Helst redan på bussen hem.Finservis som inte används för att den inte går att diska i maskin?Nä. Däremot en som bara används när mormor är på besök. Annars dricker jag aldrig kaffe ur kopp. Annars använder jag glatt finglas till vardags och tvärsom. Jag avskyr saker som bara står och väntar på rätt tillfälle. Åh och just ja. Jag har ingen diskmaskin.Torkade, dammiga blommor?No way. Eller. Jag har en bunte torra pinnar som står i ett hörn. Oj vad det lät snyggt. Nåväl, de är ganska fina.Fondvägg?Jäpp. I alla rum. Men det är INTE mitt fel. Jag har bara inte tapetserat om… Dessutom är de snygga.Pösig skinnsoffa?Mwahahaa. Nä.Krimskrams – prydnadssaker i form av ex små porslinskatter eller liknande?Jag är ganska allergisk mot krimskrams men visst, några prydnadssaker har jag väl. Reseminnen och sånt. Omålad men lackad furu som gulnat/blivit orange?Nä.Plastmattegolv?Ja. Och ja, jag bor i hyresrätt och nej, jag tänker inte lägga några pengar på att göra nåt åt det.Våtrumstapet på väggarna i badrummet?Ja. Nä? Ja. Eh, jag vet inte. Det är vitmålad vävtapet på tre väggar och kakel på en. Helt okej.Mitt hem skulle inte platsa i det där programmet. Fast det är inte direkt något Sköna Hem-hem. Lite kitchigare, lite tråkigare beroende på var du befinner dig. Och definitivt stökigare, helt oavsett var.

    • Michis skriver:

      *s* Jag har plastmattegolv i alla rum utom vardagsrummet där det finns en ”fin” parkett istället.Låter rätt normalt liksom. Speciellt att inte ha spritflaskor som prydnad, det får du en tumme för, om det nu hade gått att tumma kommentarer!

  4. cocoon skriver:

    spritflaskor till prydnad förresten?finns det någon som har det?jag hade schlurpat i mig dom direktinnehållet alltså

    • Michis skriver:

      Jupps, det finns tydligen folk som har det – för här i Sverige är sprit så dyrt så vi måste ju visa varann att vi har råd att köpa det? 😉

  5. Mats skriver:

    Haha, har inget av det där och ändå ser det för jävligt ut hemma! Men det är klart själva hemmet syns ju inte så bra under alla prylar som fem personer lägger överallt…

    • Michis skriver:

      *s* Det är en annan sak. Hem är till för att levas i, tycker jag. Vore ju fruktansvärt att leva i ett hem där det inte syns att någon bor, då kan man lika gärna ta in på hotell varje kväll.

  6. Inger skriver:

    Jag tror vi har samma våtrumstapet som ni. Aprikos och gräslig är den hur som helst. En del krimskrams finns det också.Annars tror jag att jag klarar mig, men det beror inte på att vi har det ”senaste” av allt. Tvärtom faktiskt. 🙂

    • Michis skriver:

      De där våtrumstapeterna… Jag saknar mitt helrenoverade badrum från ettan jag bodde i. Grå klinkers på golvet, en grå kakelrand runtom, resten vitt. Elementet var målat med silverfärgad hammarlack. Fast i och för sig var det minimalt. 🙂

  7. Zmilla skriver:

    Först Simon & Thomas har inte särskilt god smak, det tycker jag inte på något vis. De enda inredarna på TV värda namnet är Roomservice Jon och Frida. Med de sagt så…vitrinskåp..hmm..jag har ju min gamla hederliga Billy, en av delarna har glasdörrar, dock inga spritflaskor.Finglas har jag tror dock inte att några etiketter sitter kvar..men det vet jag inte med säkerhet.Använder inte min finservice så ofta, men det har inget med diskmaskinen att göra (vad har det med inredning att göra egentligen?)Torkade dammiga blommor Aldrig någonsin har jag haft det och skulle absolut aldrig skaffa….usch..*ryser*Fondvägg jajamensan. Jag gillar fondvägg. Jag misstänker att det där med att det klassas som fult bland inredare snarare är en form av snobbism för att fondvägg var ”high-fashion” men klev in i folkhemmet och blev folklig. Det gillar ju sällan snobbiga inredare. :)Ingen pösig skinnsofffa, ingen matta i badrummet och absolut ingen furu..Men krimskrams joobjag samkar på änglar så det finns några. Fast mest gillar jag stora prydnader euhmm krimskrams.statyer som får stå på golvet typ.Ingen plastmatta..eller jo vinylgolv i köket. Klinkers är ju oerhört opraktiskt i kök. Ett barn som slår huvet i det…usch och fy..ett tappat glas går i tusen bitar..Simon skulle inte få komma in i mitt hem..;)

    • Michis skriver:

      Äh – smaken är som baken. De gör det sannerligen annorlunda i vart fall och jag tycker ju att det vore tråkigt om de alltid gjorde allting likadant. Finservis som aldrig används? Tja, om inte annat så är det ju en del av inredningen på sådant sätt att det är en himla massa förvaringsutrymme som tas upp av dödvikt. ;-)Jag har inte heller något emot fondvägg, eller, det beror på hur den ser ut. Jag personligen skulle inte vilja ha en fototapetsfondvägg på exempelvis Manhattans skyline.Stora prydnader är ICKE krimskrams!Skulle du inte ens släppa in honom för att få låna toaletten? 😉

  8. synnöve skriver:

    Hmm, jo nog har man ett vitrinskåp med samlarfllaskor. Samlar på konjak, Inte öl. Det är vikingaskepp. Dyra och fina.Inga finglas med ettiketter.Det är finservisen vi använder till vardags.Inga torkade blommor, ingen fondvägg, ingen pösig skinsoffa.Men porslinskatter har jag. Arv efter mormor.omålad orange furu. Ett hörnskåp som ska målas om.Plastmattegolv och våtrumstapet finns inte här heller….Så nog stämmer det där alltid.

    • Michis skriver:

      Äsch – som jag säger, bara man själv trivs. Men lite roligt är det att se ifall det finns furu och spritflaskor i den svenska folkhemssjälen på något sätt. 🙂

  9. Bengt skriver:

    Vitrinskåp med spritflaskor som ”prydnader”? NopeFinglas där etiketterna sitter kvar? NopeFinservis som inte används för att den inte går att diska i maskin? NopeTorkade, dammiga blommor? NopeFondvägg? NopePösig skinnsoffa? CheckKrimskrams – prydnadssaker i form av ex små porslinskatter eller liknande? Inte mycketOmålad men lackad furu som gulnat/blivit orange? Tyvärr en del av lägenhetens konstruktion.. 😦 Hatar’tPlastmattegolv? NopeVåtrumstapet på väggarna i badrummet? Check men jag har kakel också. Tapeten är mer underhållsfri som jag gillar det…

    • Michis skriver:

      Jo, gulnad/orange furu är trist. Som vår jäkla trappa. Och vår våtrumstapet är INTE underhållsfri – den är i stort behov av underhåll eller att bli utbytt, eftersom den som sagt bleknat till hälften och inte går att göra ren. 😦

  10. yrvaedret skriver:

    hahahah….inget av dem. Jag har ett vitrinskåp med mina vinglas och snapsglas. IKEA så klartPösig skinnsoffa? Nä….hahhaahKrimskrams? Nja. jag har en liten glaselefant från Indien med snabeln pekandes uppåt i vitrinskåpet och en lite större husängel (de är ca 3cm coh 5cm). Båda gåvor från gamla vänner. Men i resten av lgh…nopeFinglas med ettiketter? Nä…de diskar man ju bort innan man börjar använda glasen.Finservis? Nä…trodde våran generation slapp sån skit.Fondvägg? Ok..men den ska målas över till hösten då jag ska göra om här.Omålad men lackad furu? Tack gode Gud att jag inte har sånt här.Våtrumstapet?Nä….de rev ur hela mitt badrum för 4år sen, har bara kakel.Torkade, gamla blommor? Du menar typ blombuketter man fått? Nope….de åker i sopan så fort de torkat.

  11. Islandsmamman skriver:

    Vitrinskåp? Nä, men två bokhyllor med glasdörrar. Halleluja – mycket mindre damm. Resten är öppna Ivar-hyllor som är fulla av dammråttor och små damm-möss.Finglas, ja – etikett har jag ingen aning om. De används men mer sparsamt för det ÄR trist att diska för hand.Dammiga blommor, fondvägg, våtrumstapet, nope. fast jag har inget emot våtrumstapeter per se, det var bara kaklat när vi köpte.Maken tindrade sig till pösigt lädersoffa-set för 8 år sen som numera är fult och slitet och har hål. Annars är det mörkbrunt parkettgolv – not our choise men vem fan byter ut 160 kvm helt och oslitet parkettgolv bara för att? Inte vi i alla fall..Väggarna är vitmålade (islänningar kör inte med tapeter i onödan, nästa allt är målat och jag avskyr det) och när det blir dags att måla om blir det något beige-brutet, lite varmare. Mindre kontrast mot golvet också för ömm, vi lär inte kasta ut det de närmaste 20 åren..

    • Michis skriver:

      Oj, ni har en STOR lägenhet! Helt rätt att inte kasta ut golvet, det hade inte jag gjort heller, så länge det håller liksom. Däremot vill jag få nytt golv i hall och kök, inte bara för att det är vagt rosagrått, utan mest för att det är hål och skavmärken i det som inte går att få rena!

  12. Ninapinas skriver:

    *harkel*

  13. Lindalou skriver:

    Endast våtrumstapet. Allt annat är inte min stil. 😉 Dvs ren röta att jag inte hade just det på din lista men jag har garanterat en massa annat ”fult.” Å andra sidan skulle jag aldrig släppa in de där ”designergubbarna” i mitt hem för det blir knappast snyggare.

    • Michis skriver:

      Äh – det är ju man själv som bor i sitt hem.Jag tycker de är roliga, för Simon har öga för att peta på det där typiskt svenska och ifrågasätta det! Som etiketterna på glasen – innan han pratade om det i programmet så tänkte jag inte ens på att de satt kvar på glasen – och varför gjorde de det? Det gör ju verkligen inte glasen snyggare! :DSå efter det har jag pillrat etiketter, men som PegBundy säger här nedan, de är ju fanken fastsatta med radioaktivt superlim!

  14. Pari skriver:

    Fondvägg är jag skyldig till, fast de är riktigt snygga 🙂

    • Michis skriver:

      Bara du trivs med det – jag tycker inte att alla rum passar i helt enfärgad eller helt enmönstrat, eller vad man ska säga.

  15. PegBundy skriver:

    delar av etiketterna KAN sitta kvar ett tag eftersom de är fastklistrade med superlim… verkar det som. Omöjliga att få loss….. Våttapeter har vi, men än funkar de bra och ekonomin tillåter inga dyra kalade badrum än så de får sitta kvar. Furu till förbannelse har vi… en hel övervåning är belamrad med detta… Simon skulle kräkas och sen skrida till verket med en gång om han fick se det skulle jag tro… Dessutom har de som bodde här innan liksom ändå förstört känslan av alphus och genuinitet genom att sätta in en PLASTMATTA som ser ut som ett furugolv…(???) Man undrar ju hur de tänkte…. ”Vi smäller upp furupanel på väggar och i taket… men vi tar en trä-look-alike-plastmatta på golvet. *S*

    • Michis skriver:

      Plastfuru är verkligen höjden av fulhet, där håller jag med Simon och Tomas. Men nån gång har man ju råd att byta ut den. Kanske mot en furumönstrad heltäckningsmatta? 😉

  16. Trollan skriver:

    Jag gör mig skyldig till de två sista punkterna.

    • Michis skriver:

      De två sista är inte så mycket att göra åt för många. :-)Som för oss. Fast jag önskar att jag fick ändra på det.

  17. onthree skriver:

    Meh, du menar att det är nåt fel att ha en äkta mellanöl från 1977 i bokhyllan?Självklart oöppnad…Dessutom har jag (i en del av huset) en plastmatta som ser ut som furugolv, det är väldigt bra, lättstädat och stryktåligt. Furugolv tål ju ingenting, blir risiga direkt…Nope, inga torkade blommor, inte ens utan avsikt…

    • Michis skriver:

      Om det vore en dyrgrip värd att förevisas så borde den i så fall finnas på museum. 😉

  18. Lolita skriver:

    Har våtrumstapet (delvis det och delvis kakel) i badrummet och plastmattegolv i några rum, men annars så är jag inte skyldig till nåt av brotten ovan! ;)Däremot så VILL jag verkligen ha en fondtapet, och det står jag för! 🙂

  19. Lolita skriver:

    Äh. FondVÄGG heter det ju! 😛 Jaja, vad det än heter, så vill jag ha det!

  20. Sobek skriver:

    Vitrinskåp med spritflaskor som ”prydnader”?ja faktisktFinglas där etiketterna sitter kvar?nej har inga finglasFinservis som inte används för att den inte går att diska i maskin?nej har varken finservis eller diskmaskinTorkade, dammiga blommor?nejFondvägg?nejPösig skinnsoffa?skinsoffa ja, pösig nej.Krimskrams – prydnadssaker i form av ex små porslinskatter eller liknande?några enstaka, typ en lergök och några glas figurer/skulpturer som jag fått som student presenter.Omålad men lackad furu som gulnat/blivit orange?nejPlastmattegolv?ja i hall, kök och sovrum, en gammal sliten parkett i vardagsrummet.Våtrumstapet på väggarna i badrummet?nej badrummet är helkaklat, kakel på väggarna, klinker på golvet.

    • Michis skriver:

      Jag är med andra ord antagligen avundsjuk på ditt badrum, såvida inte det är i aprikost. 😀

  21. Fröken Nattuggla skriver:

    Vi ska köpa någon form av vitrin eller bar i mörkt trä för våra spritflaskor. Om man nu har dem kan man ju förvara dem i nåt snyggt, men som prydnader vill jag inte påstå. Sen är ju vitrinet eller baren menat för alla miljarder glas vi har också.Fondvägg har vi inte men vad är det som är så fel med det? Tycker idén är ganska bra, sen finns det ju olika varianter.Skinnsoffa, furu, finserviser och krimskrams kommer inte in i detta hem. No thank you! Det enda i prydnadsväg vi har är speglar, tavlor, gröna växter, tulpaner och ljuslyktor. Det ska ha en funktion annars åker det ut.Plastmatta har vi i några rum och även våtrumstapet, den är dock i vitt med nåt diskret mönster så jag kan leva med den. Bor ju i hyresrätt som ni och då får man liksom acceptera lite småsaker som man kanske inte annars valt.Tycker folk får ha vad de vill i sina hem så länge de trivs, sen kanske jag får krypningar när jag tänker tanken på att bo där men det är ju mitt problem.

    • Michis skriver:

      *s* Och det där är ju någon del av den svenska folksjälen – ”Vi har våra glas i en utställningsmöbel, som om det vore Kosta Bodas showroom!”Trivs man med det, så absolut, jag tycker bara det är roligt!Vit våtrumstapet med diskret mönster hade varit okej. Jag måste baske mig ta kort på vår hiskliga våtrumstapet, ifall jag nu trodde att det fanns någon som vore intresserad av att se den.Och jo, absolut får folk ha vad de vill, jag är bara nyfiken på hur det ser ut.

  22. Fröken Nattuggla skriver:

    Har nog haft samma våtrumstapet som er en gång, helt vansinnig kulör som inte passar med nåt.

    • Michis skriver:

      Den där jäkla kulören… Jag undrar fortfarande hur människan tänkte som valde den! ”Åååh, den här nyansen matchar ju absolut ingenting annat i hela skapelsen! Den tar jag!”

  23. Ventileramera skriver:

    Vi har skinnsoffa, en som kom in i hemmet före mig. Har försökt bli av med den på Blocket men eftersom det aset var så jäkla dyrt tar det emot att sälja till underpris – pengarna ska ju räcka till ny soffa också liksom… dessutom är den av sjukt bra kvalitet så man kanske borde ha kvar den under småbarnsåren iallafall… fondvägg hade jag faktiskt tänkt fixa i vardagsrummet, gillar ju mörka färger men hela rummet är väl att ta i så där skiter jag nog fullkomligt i ev. rådande trender.Har förresten skrivit ett inlägg som jag skulle vilja ha din åsikt om:http://blogg.aftonbladet.se/ventileramera/2010/05/apropa-det-dar-med-familjeparkering-vad-tycker-ni

    • Michis skriver:

      Jag har svarat på din familjeparkeringsfråga, eller vad man ska säga. Min åsikt är att jag avskyr familjeparkeringar. 😉

  24. Desdichado skriver:

    typ inget

  25. Islandsmamman skriver:

    160 kvadrat så parketten täcker väl 140 av dem: båda baden är kaklade och entrén – den utan fönster mitt inne i lägenheten – är belagd med SVART marmor. HATA!

    • Michis skriver:

      *s*Men du – tror du hellre har den där svarta marmorn än den konstigt blekta plastmattan vi har i hallen. Om du vill känna dig tacksam över svart marmor så kan jag ta och visa upp den sjukt fula plastmattan som täcker hall och kök hos oss? 😉

  26. Desdichado skriver:

    jag har ju tv, säng och bord, that’s it typ=)

    • Michis skriver:

      Tippar på att du inte har 160 kvadrameter att breda ut dig på, som Islandsmamman har. 😀

  27. Aylala skriver:

    ”Åååh, den här nyansen matchar ju absolut ingenting annat i hela skapelsen! Den tar jag!” Hahaha. Det där tror jag är allmän standard i hyresrätter jag. Särskilt på plastgolv.

    • Michis skriver:

      Skoja inte. De plastgolv vi har är verkligen… Eh… Ja, vad ska man säga. Blekt köttfärgade med smutsstrimmor. Fast det är inte smuts, det är själva plastmattan. Jag kan inte rå för det, jag hatar dem. Hellre ett klickgolv, de är också lättstädade.

  28. Desdichado skriver:

    nej, 30=)

    • Michis skriver:

      Det är ärligt talat en rätt lagom storlek om man inte är en fyrapersonersfamilj. Innan jag träffade maken residerade jag i en lägenhet på 38 kvm, det var en perfekt lägenhet, förutom att jag hade önskat mig något litet krypinaktigt att ha sängen i så att man hade kunnat dölja den när man hade besök istället för att man satt i sängen. Kändes alltid som när man var tonåring och hade besök och satt i sängen för att man inte hade någon annanstans att umgås utan att mamma störde, typ. 😉

  29. BeBest skriver:

    Vitrinskåp med spritflaskor som ”prydnader”? – Aldrig i livet!Finglas där etiketterna sitter kvar? – Icke det heller!Finservis som inte används för att den inte går att diska i maskin? – Har fina kaffekoppar men ingen diskmaskin.Torkade, dammiga blommor? – Aldrig! Räcker så bra med de vissnade i krukorna.Fondvägg? – Över min döda kropp möjligen och jag skulle spöka för den som satte dit den!Pösig skinnsoffa? – En knarrig bäddsoffa duger väl åt gäster?Krimskrams – prydnadssaker i form av ex små porslinskatter eller liknande? – Det räcker så bra med det polsktalande kattskrället jag har!Omålad men lackad furu som gulnat/blivit orange? – Katten behöver något att riva av sig på.Plastmattegolv? – Tack och lov, JA! Byter gärna parketten mot plastmatta också!Våtrumstapet på väggarna i badrummet? – Dessvärre är väggarna målade. Byter gärna till tapet men ALDRIG förfular jag mitt hem med kakel eller klinkers!! Gillar inte att jag tvingas ha kaklet vid diskbänken heller men hyresvärden vill ha det så.:O)

  30. Fröken Nattuggla skriver:

    Vitrin handlar väl om förvaring egentligen? Att vissa grejer vill man ha i vardagsrummet istället för i köksskåpen. Slippa få in damm och så också. Jag är mest intresserad av att det ska se bra ut, skåpet asså. Inget sabla furusjabrak! Det ska smälta in med övriga möbler som går i mörk trä här. Sen visste jag inte att folk på allvar har urdruckna ölburkar som prydnad?

    • Michis skriver:

      Ja, jag vet inte. Jag gillar inte vitrinskåp, jag har vanliga trädörrar på bokhyllorna som döljer hyllorna längst ner, nu står de i och för sig i sonens rum medan vi funderar ut vad vi ska göra med vardagsrummet. Annars tycker jag gott att allt glas och porslin kan stå i köket, men så har vi inte några större mängder av det längre heller.Haha, Onthree har ju en mellanöl från 1977 (ej urdrucken eller öppnad) som prydnad, om han inte skämtade! 😀

  31. Anna skriver:

    Inget av dem har jag. Men jag skulle gärna ha en dyr cognac eller whisky som prydnad, eller en likör i ett flaska av slipat glas. Varför har du spriten i frysen, den blir ju inte gammal av rumstemperatur?

    • Michis skriver:

      Jag gillar kalla drinkar, varför i hela fridens namn skulle jag då förvara spriten i rumstemperatur?Jag har ju inte läsken i rumstemperatur fastän den inte blir gammal av det heller, liksom.

  32. 'Sickan' skriver:

    Kul inlägg. :)Vi lever verkligen ”compact living” ca ett år framöver. Då står man ut med våtrumsmatta/tapet i badrummet och bara praktiska lösningar. Men sedan när det är dags att bygga lilla huset. Då blir det annat. Längtar!

    • Michis skriver:

      Det verkar vara ett ämne som engagerar många. Jag säger som jag gör – man får ha’t hur man vill. :-DBara man trivs så.Compact living är en utmaning, samtidigt är det ett gyllene tillfälle att se efter om man verkligen behöver allt det där som kanske ”Kan vara bra att ha?”

  33. Vitrinskåp med spritflaskor som ”prydnader”?Prydnader njaaa, de används ju.Finglas där etiketterna sitter kvar? NejFinservis som inte används för att den inte går att diska i maskin?Typ, iaf några delar av en gammal finservis.Torkade, dammiga blommor? NixFondvägg? NejPösig skinnsoffa? NejKrimskrams – prydnadssaker i form av ex små porslinskatter eller liknande?Usch nej. Har annat krimskrams t ex semesterminnen, glaskonst från Småland.Omålad men lackad furu som gulnat/blivit orange? Usch nej tackPlastmattegolv? Ja tyvärrVåtrumstapet på väggarna i badrummet? Nej! helkaklat

    • Michis skriver:

      Åhdu, även om de används så räknas det som prydnadssaker om de står framme mellan användningarna. ;-):-D

  34. Zmilla skriver:

    hihi jo toaletten skulle han få låna..Jag är inte den som är den jag kan nog bjuda på en kopp te också. Men finservicen används men inte så ofta, dessutom står den i källarförrådet.Fast min lägenhet är riktigt snygg om jag får säga det själv fondväggarna till trots och både vänner och deras ungar tycker jag har en vääldans fin lägenhet. Sen får Simon och Thomas säga vad de vill.;)Tänkte inte på det där med att en fondvägg kunde innebära en fototapet av manhattan eller ännu värre någon söderhavs ö med palmeroch sandstrand…*ryser*

    • Michis skriver:

      Haha, tänkte väl att du har vanlig hyfs, liksom. :-)Äsch, man ska trivas själv. Fast jag personligen skulle ICKE trivas i ett rum med söderhavsö i solnedgång som fototapet. 😉

  35. yrvaedret skriver:

    Ok,jag erkänner. Min fondvägg vill du inte ens vet vilken färg den är,varför lyssnade jag på mina systrar? Men sonen diggar den så skarpt att han blir arg då han hör att den ska målas över. Om man säger så, färgen kan liknas vid nr 2…hahahha…måste ha varit helt väck i kupan. Fast färgen innan var typiskt -90tal.Orange!

    • Michis skriver:

      Haha, äsch, bara sonen gillar den så!Orange – tur att du inte behöll det tillsammans med det bruna!

Kommentera

