I den verkliga världen som jag känner till den… /Michis

Ja, jag hänger osunt mycket på Familjeliv även denna graviditet. Det är roligt. Jag känner mig normal, förnuftig och balanserad när jag är där inne. Förstår ni hur sällan jag känner mig normal, förnuftig och balanserad i den verkliga världen här ute?

Hur som helst – den eviga debatten angående förskolan fortsätter inne på Familjeliv, i denna pseudoverklighet så är det nämligen så att man ”ratar sina barn” om man har dem femton timmar på dagis i veckan under tiden man är föräldraledig med ett yngre syskon.
Själv tänker jag som så här – sonen kommer definitivt vara femton timmar i veckan på förskolan. Har tänkt mig att det passar bra med 9-14 tisdagar, onsdagar och torsdagar. Detta innebär att resterande hundrafemtiotre timmar tillbringas med familjen.

För oss känns det som en utmärkt balans – han kommer kunna rusa iväg och leka av sig några timmar i veckan, fortsätta krama på sina förskolekamrater med samma glöd och glädje som idag och dessutom behöver vi inte skola in honom på nytt när han i så fall skulle tillbaka till förskolan efter en längre ledighet därifrån.
Bra på alla sätt och vis.

I den verkliga världen som jag känner till den så tycker de flesta att det låter rätt sunt och bra – han är ju redan inskolad på en förskola han trivs ypperligt på och så vidare.
Inne på Familjeliv så får man det raskt till att jag aldrig borde ha skaffat några barn eftersom jag ändå inte vill vara med dem. Dessutom så går det minsann bra att stimulera sina barn utan att ha dem på förskola. Inte nog med det, jag berövar honom kontakten med familj och syskon!

Jag repeterar – han kommer vara där femton timmar i veckan av hundrasextioåtta timmar möjliga.
Resterande hundrafemtiotre timmar kommer vår äldste son tillbringa tillsammans med resten av familjen.

Förstår ni varför Familjeliv gör att jag känner mig rätt så vettig, sund och normal?
Blir man på fullaste allvar helt rabiat för att äldre syskon får fortsätta några timmar i veckan i förskoleverksamheten de tycker om att vara på under tiden en förälder är föräldraledig… då får man ju så klart bli det.

Jag är glad att det är valfritt – än så länge. Obligatorisk förskola tycker jag är precis lika vansinnigt som att ingen förskoleverksamhet ska finnas – bägge förslagen har jag hörts bli framförda och inget av förslagen håller jag med.
Slutsats?

Njaee, inte något vidare. Mest funderingar.
Och en viss lättnad över att vår förskola är ett vettigt ställe, där det känns tryggt att ha det värdefullaste i ens liv.
För jag vet att precis så som vi har det är det bästa för just oss.
Handen på hjärtat – tror ni inte att det är så för de flesta familjer, att man gör så som det känns rätt att göra?
Hur det sedan än är?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till I den verkliga världen som jag känner till den… /Michis

  1. Herr och/eller Fru S skriver:

    Antar att det förklarar en del saker om mig, jag var ju hos kompisar och lekte när syrran var liten, spenderade säkerligen mer än 15h/vecka ifrån hemmet trots att jag var ”hemma”Det känns lite som att många på Familjeliv inte inser att samhället ser annorlunda ut idag än vad det gjorde förr, när mammorna inte jobbade och var hemmafruar. Barn passades av andra mammor för att den nyblivna mamman skulle få lite lugn och ro med den minsta, hinna vila upp sig lite, städa, tvätta mm.Inser att jag måste börja hänga på familjeliv, verkar ju extremt underhållande.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jo, men alltså, förr i tiden… Herregud, det måste verkligen varit förr i tiden, redan på Moa Martinsons tid i början av nittonhundratalet så beskriver hon ju hur hon lämnar småungarna helt ensamma hemma medan hon själv höggravid är ute och vittjar nät för att kunna ge barnen mat, då är de barn hon har hemma så små att de får ligga på golvet istället för i sängen för att inte trilla ur och slå sig!Det känns som att de som är insnöade på Familjelivstankesättet, vilket nu det är, tror att verkligheten ser ut för alla som den ser ut för just dem. Jag är ju så där konstig så jag tror att alla har sin egen verklighet och jag lämnar faktiskt över till andra att själva styra upp sin familjesituation. Alla har inte vänner, familj eller annan avlastning för att få lite tid med bara den nyblivna bebisen, vilken himla tur att det då finns möjlighet att lämna ett äldre syskon på den förskola där de ändå redan vant sig vid att gå!Men nej då, inne på Familjeliv så är man istället en usel mor som inte borde ha skaffat fler barn förrän man klarar av att umgås även med de äldre. Som om man inte gör det för att man utnyttjar de där femton timmarna liksom…Ja, Familjeliv är oerhört underhållande om man klarar av att hålla distansen, ta ett steg tillbaka då och då och tänka: ”Jag behöver inte ta åt mig personligen av vad de här tokstollarna tycker…”

  2. Trollan skriver:

    Fast jag tror att det är de föräldrarna som känner sig osäkra på sin föräldraroll som tycker så. De måste vara bra och de måste prestera hela tiden. Att de sen går på knäna, är kinkiga och allmänt trötta spelar ju ingen roll – barnen får ju vara hemma och det är huvudsaken.

    • Michis skriver:

      Nejdå, de är så lyckligalyckligalyckliga där de går med nyfödingarna i bärsjalen och helammar dem till åttamånadersdagen under tiden de konstant roar och stimulerar det äldre syskonet och drar igång spontana bullbak under tiden de håller ordning i det vita hemmet med shabby chic-inredning, (det är faktiskt inte svårt att hålla rent om man håller igång det varje dag och går man ändå bara hemma är det superlätt)…Vadå, jag bitter? ;-)Nej, det är jag inte. Jag tycker som sagt att om man är nöjd med sitt sätt att leva och övertygad om att det är det bästa för ens egen familj och ens barn så ska man få göra så. Oavsett om man har barnen på förskola eller ej då. 😉

  3. PegBundy skriver:

    hahaha… skrattar gott åt din sista kommentar… *pekar uppåt*Det är verkligen så en del tänker. Fattar de inte att de gör sig själva och alla runt omkring dem en otjänst i längden genom att hålla uppe myten om den perfekta modern. Jag vet att min äldsta son hade fått totalspel om han varit tvungen att vara hemma med mig och bäbis….

    • Michis skriver:

      Nejdå, för de är lyckliga och bara de är lyckliga på det sättet så är deras barn lyckliga, lyckliga, lyckliga goddammit! Ursäkta. *torkar lite rabiatspott från tangentbordet*Få se nu, var var vi. Jo – nä, de inser väl inte att det bara är deras egna magsår de bäddar för, antar jag. Själv är jag långtifrån perfekt, men antingen tar man mig som jag är eller så får man väl leta rätt på nån som är perfekt och se hur länge man orkar med att leva på det viset.Jag vet inte hur Dexter skulle reagera som helhemma – jag vet däremot att JAG troligen får totalspel ifall han inte får komma till förskolan och leka av sig några timmar i veckan! ;-D

  4. PegBundy skriver:

    kan jag ringa?

  5. Haggann skriver:

    Jag är glad att det inte fanns sånt när mina barn var små, jag var en osäker mamma, hade lite problem med matning, amning + flaska.Som mormor tror jag inte att jag skulle våga mej in, mitt barnbarn får välling i flaska och sedan napp när hon ska sova, och hon är snart tre, det är väl fruktansvärt antar jag!? Tänderna är lite ”runda” men så var det på min dotter med, och det rättade till sej så fint av sej självt.Men hon är go och ljuvlig och helt underbar, det är väl det viktigaste!?

  6. virknålen skriver:

    Jag är inne på din linje här, och även om jag sköter företaget hemifrån, men jag kommer nog vara jäkligt tacksam de få stunder jag får ha ungen på dagis när det väl är dags. Förresten, hur gammal var Dexter när han skolades in? Var det en bra ålder?

    • Michis skriver:

      Dexter var femton/sexton månader ungefär när han skolades in. Det gick alldeles perfekt för oss och för honom. Bara jag som kände mig lite utanför, han sprang rätt in till det andra rummet på en gång och kastade sig i fröknarnas famnar och hade jätteskoj, medan de andra barnen höll sig kring sina föräldrar. Inga problem överhuvudtaget med andra ord. Han har varit ledsen en gång när jag lämnade honom, men då var han helt nyvaken också, han somnade i bilen och hade sovit kasst på natten och skulle lämnas fastän han fortfarande var halvsovandes… Annars har det varit lugnt. Börjar bli lättare med hämtningarna nu med som tur är, förut ville han vara kvar, men nu verkar han tycka att det är lite kul att man hämtar honom också! 🙂

  7. Åsa skriver:

    Helt inne på din linje! Visst kan man som mamma känna sig lite elak de där dagarna när det stora barnet är trött och gnälligt och vill stanna hemma men ändå får traska iväg till dagis, medvetan om att mamma går hem med bäbisen när vi vinkat ”hej.då”. Men jag skulle ändå välja att göra likadant igen om vi skulle få en bäbis till. Att få de där timmarna ensam med bäbisen är helt suveränt. Man hinner varva ner, amma utan att den stora hänger i byxbenen, äta själv i lugn och ro, kanske gå på babysim eller bara lägga sig och sova tillsammans med den lilla.Visst är det skönt att känna sig så klok och normal! 🙂

    • Michis skriver:

      Jag kommer nog definitivt behöva gå och lägga mig och sova tillsammans med liten för att orka hänga med i tempot när stora barnet är hemma. Jag behövde ju sova hela dagarna med första barnet – herreminje, hur ska det gå. Klart det går om man måste, men när nu äldsta barnet ändå är inskolat och klart – ja, varför inte?Liksom.

  8. Helene skriver:

    Finns inga som är så bra på att tycka som mammor… På vilket sätt skulle din son må bättre av att gå hemma med dig som då inte får möjlighet att vila? Han behöver ju leka och busa med kompisar också. Stollar!

    • Michis skriver:

      Vi föräldrar är underbara varelser. Så länge alla andra gör precis som oss, vill säga, så vi kan känna oss bekräftade och trygga i vår föräldraroll. Däremot är det lätt att snegla misstänksamt mot de vars barn verkar må bra fastän föräldrarna inte gör som VI gör – för tänk om, gud förbjude, det vore så att vårt sätt till salighet inte är det enda allenarådande? Då kan det ju vara så illa att vi inte har RÄTT? ;-)Skämt åsido – ja, det är stollerier. Vill man ha sina barn hemma så har man det, vill man det inte och har dem det antal timmar i veckan som passar för familjen så har man det. Tycker jag. Snacka om icke-fråga, egentligen.

  9. Islandsmamman skriver:

    Ick.Moderskapsfascister. De jäklarna som inte vill töja på navelsträngen alls utan helst skulle se sina 20-åringar i blöja och med napp och som tolkar det att barnen i all sin osäkerhet ringer mamma fem gånger om dan som ”ett nära förhållande” *brrr* 😉

    • Michis skriver:

      Haha, ja, precis de. Alltså – jag har ju inget som helst emot dem som vill vara hemmaföräldrar. Absolut, känns det rätt, så kör på. Men när det inte handlar om att man som förskoleförälder (om man nu ska ta motsatsen till hemmaförälder) vill ha sitt barn tolv timmar om dagen alla vardagar, utan bara att det redan inskolade barnet får behålla sin förskoleplats, träffa sina kompisar och ja, att lillasyskonet kan få lite exklusiv tid ihop med sina föräldrar ibland också – (Gud förbjude, det betyder ju att man HATAR sitt äldsta/sina äldsta barn!) så är man tydligen helt dum i huvudet… Ja, men fint. Då är jag väl det då. Och maken med. För inte ens nu när han går 25 timmar i veckan och jag är heltidssjukskriven så tycker jag att jag gör fel. Jag törs inte vara ute med honom själv eftersom han kan springa och jag inte kan det. Antingen sitter vi inne hela sommaren, eller så får han möjlighet att leka tillsammans med andra barn, käka god lunch och sova en stund innan jag hämtar honom och då är mer utvilad….

  10. Anita skriver:

    Alltså…jag har en hel del åsikter angående barn och barnuppfostran, men det är mina åsikter och hur jag vill uppfostra mitt/mina barn. Hur andra gör är upp till dem. Mammorna (ja, det är ju flest kvinnor) på Familjeliv verkar inte kunna se saker ur olika perspektiv…Min lilla tjej kommer att vara långa dagar på förskolan från och med januari 2011. Varför? Vi vill båda jobba heltid för att kunna försörja vår lilla familj. Jag är säker på att hon inte kommer att ta skada av det.

    • Michis skriver:

      Ojojoj, vad du har fel (enligt mammorna på familjeliv). Igår förstår du blev jag tvungen att hoppa ur en tråd när trådstartaren på fullaste allvar hävdade att man får ADHD och Aspbergers syndrom av att gå åtta timmar om dagen på förskola när man är mellan 1-3 års ålder!Den du!Ja, du förstår ju själv… ;-)I övrigt anser jag att det där med förskola och barn är upp till varje familj. Sen önskar jag alla riktigt bra förskolor, men det är en annan sak. 😉

  11. Lilla Anna skriver:

    Alltså.Det där med familjeliv… gör mig lite rädd.Nej, jag ändrar mig.Familjeliv gör mig livrädd. Jag var medlem där ett tag, men jag raderade kontot snabbt som attans. Det finns ju bara fördömande galningar där??Dom kan hitta fel i precis ALLT!Scary är det.

  12. Lennart skriver:

    Det där låter ju ungefär som den där… äh, vad heter det… klo… slo… nä, bloggen… 😉

  13. Lilla Anna skriver:

    Men du, kära Michis, är undantaget som bekräftar regeln!

  14. Zmilla skriver:

    Min svägerska har pratat om Familjeliv. Hon brukar hänga där när hon vill bli underhållen. Så vitt jag förstått är det en hop med människor som inte har alla hästar i hagen som inte gör annat än fördömer andra mammors beteende. Roligt till en viss del, fruktansvärt tragiskt när de fullständigt knäcker de som är lite svagare. Usch fy fasen!Men är man som du säker i sin mamma-roll är det nog bara underhållande.

    • Michis skriver:

      Yes – det är roligt så länge man inte tar det på allvar. Om man bryr sig om vad en hoper helt okända människor kläcker ur sig på nätet så ska man inte vara där, men för folk som mig, som skrattar åt korkade kommentarer – då är det skoj!

Kommentera

