Det är så skönt att det inte bara är jag som är "surtant!" /Michis

Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv, tror jag.

Jag har faktiskt förståelse för att man kanske inte har fysisk möjlighet att springa ikapp ett godispapper som vinden slet ur handen på en (såsom drabbad av svår foglossning så har det hänt mig själv och jag kan ju inte röra mig snabbt…) men att konsekvent ignorera alla samhällsregler – jo. Jag tycker det är ohyfsat mot andra.

Vi fick en enkät från vår hyresvärd nu häromsistens. De undrade bland annat om vi var nöjda med gårdsstädningen de köper in. Jag förklarade att jag var väldigt nöjd med entreprenaden, för det är inte de som lär sina barn att det går utmärkt att kasta godispapper, glasspapper och så vidare direkt på marken. Städfirman kommer hit då och då och lämnar gården ren, sopad och trimmad – sedan finns det de som beter sig som en flock apor och slänger fruktskal och annat skräp omkring sig så att allt ser likadant ut igen efter ett par timmar.

Men det är ju som sagt inte vår hyresvärds fel, utan det handlar ju om en oförmåga att se längre än vad näsan räcker. ”Det är jobbigt att gå fem meter extra bort till papperskorgen. Det orkar jag inte, jag slänger det här i stället.”

Konstigt, det där. Än så länge så är min son som inte ens fyllt två bättre på att kasta skräp i papperskorgen än vad många vuxna är. Så har han sett sina föräldrar gå och plocka skräp sedan han fick hänga med oss ut också. Ja, vi gör sånt. Trots att folk tycker att vi är konstiga som plockar upp skräp efter andra. Tänk ifall folk kunde reagera lika mycket på de som slänger skräpet till att börja med?

Nåja.

Nu ska här drickas kaffe, sura tanter behöver sin morgondos. 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Det är så skönt att det inte bara är jag som är "surtant!" /Michis

  1. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det är oerhört irriterande med folk som bara slänger skräp precis där dom står.En annan är så dum att han stoppar skräpet i fickan om det inte finns en papperskort i närheten, springer omkring med bananskal i handen tills jag hittar en papperskorg.//Herr S

    • Michis skriver:

      Ja, du låter lika galen som jag. Fast i och för sig, är jag på utflykt i skogen och det blir bananskal och äppelskrott över så har jag inte några moraliska betänkligheter om att lägga det under en buske faktiskt, det är värre med plastpåsar, glasflaskor och annat som inte bryts ner.

  2. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag slänger också saker som kan förmultna under någon buske eller så när jag är i skogen. Men plastpåsar, läskburkar mm tar jag med mig till någon papperskorg eller helt enkelt hem till soptunnan därhemma.//Herr S

    • Michis skriver:

      Ja, så gör jag med och är jag i stan så håller jag i bananskalen. Sånt som är direkt skadligt för andra däremot, som glaskross, sånt blir jag förbannad över på riktigt. Speciellt när folk krossar glas på vår innergård där det springer massor med barn. Alla kan råka ut för en olycka, men bor man här så går man väl hem och hämtar sopborste och äger man ingen ringer man väl på hos grannen och ber att få låna den. Eller inte, i och för sig. Jag är så gnällig! 😀

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det komiska i det hela är ju att folk inte verkar inse att dom pengarna all sopstädning kostar kunde använts till betydligt trevligare saker. Gården kunde kanske fått en ny lekplats, hyran kanske inte hade behövt vara så hög osv, bara det att det inte syns direkt och konsekvensen av ens handlande inte kommer direkt.//Herr S

    • Michis skriver:

      Jag vet. Tro mig, jag vet. Men nejdå – så tänker de inte, de tänker: ”Men jag bor ju i hyresrätt så det är inte mitt ansvar att hålla det fräscht.”

  4. PegBundy skriver:

    Jag är som Herr S… har ständigt ett lager sopor i mina fickor. 🙂 Och till mina barn kör jag all skrämselpropaganda som finns… tuggummi fastnar i fågelnäbbar så de kvävs, papper och framför allt plast fastnar i tarmsystemet hos Bambi och andra så de mår dåligt….. Ser jag att de kastar nåt på marken får de fint plocka upp. (förutom farsans räkningskuvert då för det var ju som bortblåst *S*)

  5. Haggann skriver:

    Ja det är fruktansvärt vad folk skräpar ner… i skogen till exempel, det finns några skräckexempel här omkring. Jag vill ju gärna stanna till, njuta av naturen, fotografera… men man får skynda sej därifrån för att inte spy… jag blir så äcklad…Jag beundrar de som jobbar med att plocka skräp i diken, som jag sa så skulle jag inte klara det. Så tyvärr plockar jag inte skräp efter andra, men jag slänger inte heller. I måndags var jag ju ute i naturen och fotade, och tuggade på mitt tuggummi i flera timmar för jag hittade ingenstans att slänga det…

    • Michis skriver:

      Jo. Jag tar inte upp vad som helst, men har jag våtservetter med mig så stör det mig inte att plocka upp andras kastade glasspapper exempelvis.

  6. Lennart skriver:

    Men Du vet väl att bara man orkar säga”orka” med ett lidande tonfall, så kan man med automatik skita i allt. Det ordet friskriver dig från allt ansvar oavsett situation.Läste nånstans (bloggen?) om en tjej som inte ”orkade” meddela kompisen att hon inte kunde komma som bestämt. Det skulle hon ju ”upptäcka ändå”…Nu ”orkar” jag inte fundera mer över det här. 😉

  7. yrvaedret skriver:

    Var in och läste inlägget du rebloggade och skrev en kommentar.Mina barn är grymt duktiga på att slänga skräp i sopan (som dottern säger) hemma, borta och på stan.Nere i centrum finns det så grymt mycket skräp att man skäms att kalla sig Umébo. Det ligger kebabpapper, godispapper, gladsspinnar, fimpar, snus, tuggummi, kartonger från Donken, MAX och Frasses. Vad skulle folk säga om jag kom hem till dem med mina sopor och hällde ut i deras trädgård eller ve och fasa, på vardagsrumsgolvet! Då skulle det minsann bli ett ramaskri!

    • Michis skriver:

      Tror du det? De kanske bara tycker att det känns trivsamt, med tanke på att de gör så i vårt gemensamma vardagsrum? 😉

  8. Zmilla skriver:

    Indeed. En annan grej jag irriterar mig på så att jag vill explodera ibland är varför i hel…..man ställer ut bildelar i skogen. Det är inte helt ovanligt att man hittar både däck och värst av allt bilbatterier…*ryser*Ibland står stora sopsäckar invid vägkanterna (nej inte de som ligger där medans vägverket städar dikena utan de andra) Man har alltså bemödat sig med att stuva in skiten i bilen, kört iväg en bit och sen helt plötsligt stannat och tänkt ”ja, ja här ska mina sopor få sin sista vila”Usch nu måste jag hämta en kopp kaffe och lugna nerverna.

    • Michis skriver:

      Ja, visst blir man förbannad? Eller på folk som kastar ut allt i världens största papperskorg – det vill säga ut utanför bilrutan bara.Sånt gör mig tokig!

  9. onthree skriver:

    jag kan bara hålla med dig, detta är en anledning till att bli sur, det är så…. lågt.Jag har ju i ett tidigare inlägg föreslagit pant på McDonalds-muggar, för vad är det som ligger slängt längs våra vägar? En j-a massa engångsmuggar från diverse skräpmatskedjor.Har sett hur kepsnissar i dekaltrimmade bilar köper nåt i Drive-in:en och sedan parkerar 50 meter bort, slafsar i sig, och slänger skräpet ut genom rutan. 5 meter från en sopa! Blir så förbannad….Är det så jobbigt att köra intill, sträcka ut handen och släppa det i, istället för bredvid? Klart att kidsen ser sånt här och tycker det är tufft, så gör de likadant…

  10. Ullis skriver:

    Jag är en sån som plockar upp efter andra..Tar ett papper och ”samlar” ihop allt papper på offentliga toaletter,som bara ”råkar hamna” på golvet,torkar sen av sits och handfat (tvättar mig självklart noga sen).När jag är i tex: klädaffärer så viker jag kläderna snyggt som andra slängt i en hög..I matvaruaffärer går jag snällt tillbaks med varor som folk bara ställt ifrån sig då dom ej orkar ställa dom på rätt plats..Hm..Kanske är jag en ”surtant”..he he..Fast jag gör detta utan att klaga,så kanske ändå inte ..Fråga mig inte varför jag gör så här..Kanske är det nåt tvångssyndrom..ha ha..Ha det gött och hoppas din midsommar blir fin!

  11. Granntanten skriver:

    Jag förstår inte heller varför folk gör som de gör och sedan finns det massor av insändare i tidningen om att staden inte städar och att allt ser så skräpigt ut. Det ligger ju på oss som individer att vi och våra ättelägg fattar att skräp skall i papperskorgar eller tas hem till den egna ”sopomsorgen”.Mest förbaskad blir jag dock på folk som tar upp skiten efter sin hund och knyter ihop bajspåsen och sedan släpper den på marken. Vad gör de det för? Är det för jäsningen i solen eller något annat skäl? Det vore i så fall bättre att låta hunden skit ligga kvar för nedbrytning (som går snabbt) utan omslag. Det är inte så mysigt för vare sig barn eller andra när det ligger bajs där det gör men i släppt plastpåse är det värre. Vad tänker folk på…. eller med?Ha en bra midsommar du och din familj – foglossning till trots.

    • Michis skriver:

      Vår kommun har i år för första gången bestämt sig för att inte höja anslagen för städning. Den städning som finns får helt enkelt räcka. DET klagar folk på, men de klagar inte på de som skräpar ner!

  12. Anita skriver:

    Skönt att jag inte är ensam om detta. Jag brukar dock inte plocka upp det som andra personer skräpat ner (om det inte är ute i naturen – då kan jag i alla fall samla ihop skräpet så att det inte ligger utspritt överallt). Hmm…när min lilla flicka blir större kommer jag dock att ”inspektera och rensa” sandlådor/lekparker etc. innan hon får leka där.

    • Michis skriver:

      Jodu – i vår sandlåda har jag hittat både krossat glas och fimpar. Sånt är inte skoj. När jag såg en som fimpade i sandlådan så sa jag till och fick ett snäsigt svar: ”Du får väl hålla koll själv så ungen inte äter fimpar då!”

  13. yrvaedret skriver:

    Tro är att icke veta kära Michis ;- DAllvarligt, hur fasen tänker dessa människor? Jag gör också som Herr S, stoppar saker i fickan (pappersnäsdukar) eller håller ett skal, skrutt i handen (om jag inte är i skogen, då slänger jag det långt från Elljusspåret då jag vet att naturen har sin gång) jag brukar alltid ha med mig en sådan där liten plastpåse man lägger frukt i när man handlar när jag och barnen är på picknick, dit lägger vi det skräp som inte alls ska vara någon annanstans än i sopan. HIttar vi en sopkorg eller soptunna innan vi tar oss hem så slänger vi där.

  14. yrvaedret skriver:

    Nä, det var därför jag undrade hur de tänker. Det måste vara helt tomt där uppe. Undras om det blåser där inne eller om det är stiljte?

    • Michis skriver:

      Ingen aning. Men i min fantasi ser det ut som i Westernfilmer. En öken där det då och då blåser förbi en sån där stor, torr kvistboll!

Kommentera

