Myten om röd klänning på bröllop har aldrig sågats snyggare! /Michis

Ja, jag ska ju på bröllop snart – det enda viktiga bröllopet som sker i sommar som jag är bjuden till och har naturligtvis klädbekymmer. Tror de är lösta i och för sig, för har man fått OK av bruden på den klänning man ska ha så har man ju.

Hur som helst – det finns ju en myt om att den som har röd klänning på ett bröllop har legat med brudgummen. Undrar om drottning Beatrix kände till den myten när hon gick på kronprinsessbröllopet? 😀
Hur som helst – som man kunde bevittna på ett kronprinsessbröllop så går det alldeles utmärkt att ha rött på bröllop. Och ifall man nu trodde annat så har ju Magdalena Ribbing svarat på det absolut bästa sättet någonsin om vad som gäller kring den där fåniga myten:

”Fråga: Våren är bröllopens tid och själv är jag bjuden på två bröllop i maj. Till det ena bröllopet har jag köpt en vacker röd klänning som slutar precis ovanför knäna, klädkoden är mörk kostym. Nu såg jag i TV (Elin Kling i TV4:s Förkväll) att rött på bröllop ska undvikas för att det är ”älskarinnans färg”. Tidigare trodde jag bara att det var vitt och svart som var olämpligt. Tycker du att det är en något förlegad regel som inte bör följas (angående den röda färgen alltså) eller bör jag ha något annat på mig?

Svar: Du kan ha en knallröd klänning som bröllopsgäst! Det löjliga tramset om att kvinnliga bröllopsgäster i rött skulle haft ihop det med brudgummen kan  ingen människa med normalt förstånd tro på. Varför skulle en kvinna genom att välja en viss färg visa upp sitt sexliv? Att hon dumpats av brudgummen, eller själv dumpat honom? Vilken etikett, stil eller hyfs skulle förespråka något sådant?

Någon “regel” eller underförstådd sed att kvinnor i rött på bröllop skulle haft ett förhållande med brudgummen finns INTE. Det är bara något som okunniga och icke tänkande personer inbillar sig.

Att TV sprider detta fjant är beklagligt. Det går att ta reda på fakta, inte minst innan man offentligt hävdar något (förr var detta grundläggande i journalistisk verksamhet). Om man själv är osäker frågar man någon kunnig person. Att tvärsäkert påstå detta om röd-klänningsförbud är enbart fånigt.

Faktiskt förstår jag inte hur någon kan tro på det. Frågan återkommer alltför ofta och därför tar jag upp den igen, denna korkade missuppfattning är spridd särskilt hos personer som inte tänker efter ett dugg.

Alltså: det är jättebra att åtminstone du funderar på orsaken till detta falska påhitt. Du tar förstås din röda klänning – och när någon okunnig medgäst vill visa upp sin dumhet genom att säga något till dig om klänningsfärgen, så kan du förklara det jag har svarat. Vänligt förstås, du har ingen anledning att försvara ditt färgval, men du kan be den som säger något spydigt till dig att förklara varför.”

Jag har fetmarkerat höjdpunkterna! 🙂
Vill du läsa det från källan själv – så gå hit.

Det som blir extra roligt är när folk tvärsäkert, trots länkning till Magdalena Ribbing samt Aftonbladets egen etikettdoktor, som ju säger samma sak, om än inte lika humoristiskt – fortfarande sitter och säger: ”Jo, för så är det bara!”

Faktoider. Roliga saker. Men fakta, det är de inte.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Myten om röd klänning på bröllop har aldrig sågats snyggare! /Michis

  1. Åsa skriver:

    Gött! Kör på rött, det är ju kalassnyggt!

    • Michis skriver:

      Nja, jag funderar faktiskt på samma klänning som jag hade på mitt eget bröllop. Svart och vit med paljetter på, mycket festlig och fin och garanterat plats för gravidmage. Ska ha ett par guldskor till och tänker ge mig fanken på att klara av att hitta en matchande sjal att ha över axlarna också, då det är kyrkbröllop!Den är OK:ad av bruden – orkar inte ge mig på att hitta en röd klänning nu också. :-DMen hur som helst, hade jag haft en röd snygg gravidklänning som passar till klädsel kavaj/mörk kostym att tillgå så hade jag haft den på mig – rött är verkligen kalasvackert!

  2. yrvaedret skriver:

    Rött är min favvis färg så hade jag blivit bjuden på ett bröllop och haft en röd klänning hade jag tagit på mig den, medan jag stoppat mina fossingar i några svarta pums med låg klack och struntat blanka babianarslet i andras åsikter!Etikett doktor hit och etikett doktorinna hit, vem bryr sig liksom? Så länge man inte överglänser bruden vill säga och det vill man ju inte, eller?

    • Michis skriver:

      Det är ju det som är det roliga att bry sig om – det finns de som vet vad som gäller på bröllop enligt etiketten – det vill säga, ej helt vitt, ej helt svart, med accessoarer så går det bra med både vitt och svart också – och sen finns det en massa folk som går runt och tror på gamla skrönor. Jag älskar hur Magdalena Ribbing sågar uppfattningen såsom tillhörandes obildade, okunniga och korkade människor. 😀

  3. Anna skriver:

    Ojojoj det var skarpa ofina påhopp från en etikettsmänniska måste jag säga. :)Kutym att såga folk vid fotknölarna? (kling) ajabaja Ribbing, hur roligt det än var…

  4. Ister skriver:

    Jag har haft röd klänning på bröllop, på ett sommarbröllop. Det var ingen som sa något.

  5. Lindalou skriver:

    Det var väldigt vad hon tar i hehe. Underbart. Jag har aldrig hört talas om det där med om att en röd klänning är o-bra på bröllop.

    • Michis skriver:

      Du vet, det är ju för att det inte är någon fara. Som sagt, det är en faktoid, lite hittepå helt enkelt. 😀

  6. Harpyan skriver:

    Kupoltält? Själv hittade jag EN enda klänning till föra helgens bröllop, och det slutade ändåå med att den blev kvar hemma i garderoben. Korta babydollklänningar kanske funkar för en gravid Claudia Schiffer, men själv såg jag ut som ett mumintroll med stockar till ben. Skitläckert…Och om någon hade frågat mig om jag (om jag nu haft en röd klänning på mig på ett bröllop) om jag legat med brudgummen så hade jag omedelbart svarat ”Givetvis, vem tror du är far till barnet”. Folk älskar tt få en skandal att prat om! Det bjuder jag så gärna på.//Harpyan

  7. Bo skriver:

    Om bruden själv bär röd klänning, som ju är ett no-no, så blir alla etikettsbrott godkända. http://www.youtube.com/watch?v=lGkRtuzqqGU&feature=plcp

Kommentera

