Varför ska man rösta i valet i år? /Michis

Ja, en god anledning är ju att det är i år det är valår, låter du bli får du vänta i fyra år tills nästa gång.

 

😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Varför ska man rösta i valet i år? /Michis

  1. Madonnan skriver:

    Mm…bra anledning. Och att säga sitt, använda den röst man faktiskt har.Hoppas du har en bra sommar!Kram!

  2. Inger skriver:

    Man ska rösta i årdärför att man får

  3. Anna skriver:

    Jag tänker rösta nästa år i stället. Det är sån jag är, lite självständig liksom. Man tar mig inte där man sätter mig.

    • Michis skriver:

      Det tycker jag att du gör rätt i. Det är ju ett jäkla krav att man ska ha lämnat in röstsedeln en speciell dag, jag funderar på att vara lika rebellisk som dig. Om jag vågar.

  4. Annica skriver:

    Självklart måste man rösta…..=)

    • Michis skriver:

      Äsch, jag tänkte mest ur ett humoristiskt perspektiv – varför ska man rösta i år, ja, ett gott skäl är ju att det onekligen är enklast att rösta under valår. 😉

  5. Trollan skriver:

    Va? Är det val i år?

  6. tengileye skriver:

    Brugd?

  7. Tengileye skriver:

    AlltsåEn brugd är en sorts valEller hajen valhaj

  8. tengileye skriver:

    särskilt då det är valår och en massa valfläsk lockar fram en hel del fula fiskar månntroFast de värsta börshajarna håller sig nog borta

  9. PegBundy skriver:

    håller med… ingen jäkla blåval i år tack. 🙂

    • Michis skriver:

      Finns det rödvalar? Förutom hon som var jordbruksminister då, vad hette hon… Margareta Winberg.

  10. trerk skriver:

    En annan bra ursäkt att gå och rösta är att det troligen är skitväder den dan, så man kan ju passa på att mingla lite.

    • Michis skriver:

      Ja, där har man ett gott skäl! Fast sist jag röstade var det svårminglat, jag och maken var de enda som var där! :/Vet inte om det var för att vi var tidiga eller ifall vi bara missade rusningen. Eller så kan det vara för att sist jag röstade så var det i EU-valet.

  11. Herr och/eller Fru S skriver:

    Fast det vet du väl, Blåval är en skyddad art och måste bevaras :P//Herr S

    • Michis skriver:

      Äh, bevara den i vattnen runt Japan istället för här, blåvalen har inte något naturligt habitat runt Sverige. 😉

  12. Herr och/eller Fru S skriver:

    Nä dom röda algerna är ju giftiga och är helt livsfarliga när dom blir en rödgrön gega som ligger och ruttnar längs kusten, så det är ju klart att omgivningen påverkas av allt gift dom sprider.//Herr S

    • Michis skriver:

      Fast rödgrönt – det blir ju brunt? Och då kommer jag onekligen att tänka på sittande regering igen. 😉

  13. Anita skriver:

    Rösta bör man, annars dör man. Rösta gör man, ändå dör man.

  14. Anita skriver:

    Mmmm…det är ju så att oavsett hur man vänder och vrider sig så har man alltid ändan bak…eller nått 😉

    • Michis skriver:

      Just inom politiken så är det onekligen väldigt mycket stjärt kan jag tycka. Både fram och bak, hur man än vrider sig.

  15. Ninnannah skriver:

    Jag har varit så himla hård där, jag har röstat i ALLA val men iår känns det inte rätt… Jag funderar på att strunta i allt.

    • Michis skriver:

      Äh, tappa inte sugen. Världen är full av tappade sugar. Du kanske kan rösta på något enfrågeparti i alla fall? 😀

  16. Leo Beata skriver:

    Klart det inte går att rösta… det finns ju lika många alternativ som i en enpartidiktatur och den stöds ju i val – röstplikt! – av nästan 100 %…Ett lågt valdeltagande är enda sättet att markera missnöje och talet om att vi ska vara tacksamma för att vi får rösta och därför ska utnyttja den rättigheten är bullshit… Istället för en lag som tvingar oss till valurnorna så har samhället internaliserat det tvånget – vi tvingar oss själva och har slutat tänka!

    • Michis skriver:

      Tacksamma och tacksamma – först kämpade vi till oss en rösträtt och sedan nöjde vi oss med att vi fick två val till slut – ena blocket eller det andra. Det är ju inte politikernas fel, det är ju vårt eget. Lite för lite engagemang och lite för mycket krav på att ”Någon Annan” får ordna till det system vi själva har sett till att få fram.

  17. Anita skriver:

    Jag tycker att om man inte röstar så har man inte heller rätt att uttala sig om utfallet.En blank röst tror jag säger mer än en utebliven röst.

    • Michis skriver:

      Uttala sig kan man ju göra, men inte mer än i termerna: ”Jag röstade inte, så jag kan ju knappast klaga på de som regerar nu.” 😉

  18. Ninnannah skriver:

    Jag funderade på det också men jag har förstått att de kommer också att sluta i maktbegär och lobbyverksamhet.

    • Michis skriver:

      Det är liksom så det funkar inom politiken, känns det som. Äh. Jag tror jag tar och röstar ändå, jag har ju ändå inget bättre för mig och så kan jag ju säga: ”Vad var det jag sa!” ifall ”motståndarna” vinner. Ifall det är dem jag röstade på som beter sig som puckon så kan jag utnyttja min demokratiska rättighet att bli asförbannad och skälla på dem rejält samt göra namnlistor!

  19. Leo Beata skriver:

    Du har rätt, det är i grunden vårt eget fel… men vi har en representativ demokrati och då väljer vi dom som ska föra vår talan… men när dom ändrar sig och helt plötsligt tycker väldigt annorlunda… det är inte lätt att sätta sig upp mot höga partifunktionärer och partitoppar, det är nästan omöjligt!Bara valet av personer till valbara platser är ett skämt och oliktänkande inom partierna tystas… hur partierna taktiskt väljer vilka frågor som ska upp i valdebatten är manipulation som vi köper… valfläsket äts även av vegetarianer…Men det hänger trots allt på oss… Vi måste vakna till och agera och sluta vara så behagligt följsamma och lydiga. Vi måste inse att vi kan lika mycket som politrasket! Vi måste utmana dom!!! NU!

    • Michis skriver:

      Jo, och det är ju onekligen ett bra tillfälle att göra det nu med. Jag tycker för övrigt att det var bra av tidningarna att ta upp vilka politiker det var som hade skatteskulder och kronofogdeskulder och annat – det gjorde ju att man kunde stryka en del från valsedeln och välja att kryssa andra. Sedan är det ens eget ansvar att ta reda på vem som är vem på valsedeln kan jag tycka…

Kommentera

