Själv tycker jag det är skillnad på att tvingas och att erbjudas… /Michis

Jag är lite smått förundrad över hur folk verkar tänka om varandra.
 
Mona Sahlin utlovar 30 timmars barnomsorg i veckan även för de föräldrar som är arbetssökande eller föräldralediga och folk går helt bananas och blir vansinniga över att barn ska tvingas gå 6 timmar om dagen på förskola!

Nu vet inte jag var de får tvångsdelen ifrån – när jag läser Aftonbladets artikel i frågan så ser jag bara att Mona erbjuder möjligheten, inte att man är tvungen att lämna barnen 30 timmar i veckan.

Röster höjs då för att ifall det erbjuds 30 timmar i veckan så kommer föräldrar känna sig tvungna att lämna barnen 30 timmar i veckan.
Tjohejsan – vad fort det gick att inkompetensförklara andra föräldrar som inte gör som man själv finner bäst – nu igen. För det är väl klart att föräldrar inte gör vad som känns bäst för just deras familj och deras barn!?

Jo, men visst – alla föräldrar som får chansen att lämna ifrån sig avkomman kommer ju att göra det. Absolut. Precis som idag när man erbjuds 15 timmar på förskola så finns det inte något alternativ, alla lämnar barnen femton timmar, vare sig de vill eller inte, eller hur?

Nej, det är ju inte så.
Däremot så ser åtminstone jag ett slut på det där med tre timmar per dag, mellan frukost och lunch ni vet. Så att man lämnar barnet och sedan hämtar en trött och hungrig son/dotter på förskolan lagom tills dess att de mer privilegierade barnen vars föräldrar arbetar får sätta sig ner och äta lagad mat och sedan gå och lägga sig och vila.

Att ha möjligheten att lämna barnen 30 timmar i veckan betyder inte att det kommer att bli obligatoriskt att ha sina små barn 30 timmar i veckan – bara att möjligheten kommer att finnas.

Jag har svårt att förstå varför man blir upprörd över utökade valmöjligheter även för arbetslösa och föräldralediga. Kan ni förklara ilskan kring vallöftet för mig, som inte begriper varför det är hemskt att erbjudas 30 timmars förskoletid istället för 15 timmars förskoletid?

Dagisbarn - som älskar sin förskola.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Själv tycker jag det är skillnad på att tvingas och att erbjudas… /Michis

  1. mogi skriver:

    Precis det är ett erbjudande.. och det kostar pengar att ha sitt barn på förskolan. Skillnaden mot nu är att.. idag får barn till arbetslösa, föräldralediga bara vara där ett antal timmar i veckan. På vissa förskolor är det kanske 3 timmar per dag och på andra 3 dar i veckan. Det ser lite olika ut. Sedan har vissa tiden förlagd efter skoltider, vilket innebär att om skolan har lov får dessa barn inte vara på förskolan..Inget tvång att ha barnen på förskolan.. vare sig idag eller framöver alltså… Skillnaden ligger i att det erbjuds mer tid till de som vill ha och betala för den..Kraam från Mogi

    • Michis skriver:

      Jo, precis. Inget tvång, men ett erbjudande.Det jag inte förstår är hur man läser det till att barnen ska tvingas vara på förskola för att alla elaka föräldrar som får möjligheten att ha barnen där kommer att ta den. Det är inte så idag, varför skulle det ändras bara för att tiden utökas?

  2. mogi skriver:

    Tumme för välskrivet inlägg!Kraam igen från Mogi

  3. Bokmalen skriver:

    Tumme!! Åter igen reagerar folk på ett sätt som jag inte begriper!Precis som du skriver så är det ett erbjudande, man kan nästan tro att hon säger att alla barn skall tvångsomhändertas.Jag har ju inte småbarn, men jag har förstått att på vissa förskolor så är det som du säger: Man får lämna barnen (15-timmars) efter frukost och hämta före lunch. Det är ju vansinnigt! Matstunden är ju en stund då alla samlas och som du skriver så slipper man ju hämta en vrålhungrig och trött unge.

    • Michis skriver:

      Jo, men du vet, maten kostar, personalen kostar… Själv tycker jag att förskolan verkligen är en sådan sak som ska få kosta och att det förslaget dessutom leder till fler förskolelärare i arbete är ju inte tråkigt direkt…

  4. PegBundy skriver:

    Så är det väl alltid…. det är så lätt att göra ett berg av ett gruskorn, Låt mig gissa att det stormar värst på familjeliv.se just nu… hahaBra skrivet inlägg… som vanligt, vännen. 🙂

    • Michis skriver:

      Du anar inte. Eller jo, det gör du.För folk begriper inte skillnaden mellan att erbjudas och att tvingas.Eller att det alltid, precis som nu, är upp till föräldrarna att välja i så fall, för andra föräldrar kan ju inte förväntas fatta rätt beslut för sina barn.

  5. PegBundy skriver:

    Nä, det är klart att alla föräldrar är inkompetenta till att fatta bra beslut angående sina barn. Men hur får de ihop det? De som klagar högst på Monas förslag är ju troligen de som röster höger… och högern pratar ju alltid om att det ska finnas valfrihet, att familjer ska få bestämma själva. Nu kommer då Mona med ett förslag som ÖKAR den valfriheten…. och då är DET fel också? Suck

    • Michis skriver:

      Klart det är fel. Det är ju som sagt Mona som föreslår det. Då finns det absolut inte någon valmöjlighet, det förstår du ju själv, för risken är ju att valet är att man röstar på Monas parti. 😉

  6. Lindalou skriver:

    Jag tycker det är ett onödigt förslag att utöka den tiden till 30 timmar. Varför? Kan inte de pengarna få gå till sådant som behövs? Är det inte ett megastort I-landsproblem att behöva ta hand om sina barn själv ibland när man ändå är föräldraledig med ett annat barn?? Är det verkligen så förfärligt att man inte får ha sina 15-timmarsbarn på förskolan när skolorna har lov? Nej, man måste inte vara högervriden för att tycka att det är ett onödigt förslag.

    • Michis skriver:

      Onödigt eller inte, vari ligger det fruktansvärda att erbjuda 30 timmars förskola även till arbetslösa och föräldralediga?Det är som sagt inte tvunget att lämna in barnen på förskolan – även om tiden utökas. Man måste inte vara vänstervriden för att tycka att ökad valfrihet knappast kan vara av ondo och onödigt…

  7. Lindalou skriver:

    Att erbjuda arbetslösa säger jag inget om för de ska använda sin tid till att söka arbete och en sjukskriven är ju sjuk men en föräldraledig? Varför ska alla ha rätt till allting?Och nej, det är inget tvång men det finns ju en anledning till att lekparkerna ekar tomma och att klientelet på öppna förskolorna består av föräldrar och bebisar. Det är för att alla föräldralediga lämnar sina lite större barn på förskolan alla timmar de bara kan och jag är ganska övertygad om att majoriteten kommer att använda sig av dessa 30 timmar. Faktiskt tror jag det..Det kanske vore bättre ifall föräldralediga inte fick ha sina större barn på förskolan alls. Tänk vilket liv det skulle bli i parker och på andra ställen. 😉

    • Michis skriver:

      Själv är jag inte övertygad om något alls, jag litar på att andra föräldrar gör vad som är bäst för deras barn utefter de möjligheter som finns.

  8. trerk skriver:

    Det är det gamla sosse spöket som dyker upp. All förslag som kommer från vänstern är tvång. Skulle det komma från högern är det valfrihet.Bra eller dåligt i detta specifika fall, vet ej. Har aldrig haft behov av offentlig barnomsorg.

    • Michis skriver:

      Jomenvisst – det är så det känns när jag läser reaktionerna på det hela. Det handlar ju inte om tvång, hur som helst, så folk tolkar det uppenbarligen annorlunda än vad jag gör.

  9. Hanna hmm skriver:

    Jag nyttjar inte förskolan ens de 25 timmar jag får just nu…. Men tycker det är ett bra förslag… Här uppe blir det verkligen ett straff för många barn att inte få vara på fritids/förskola… Många bor i små byar helt utan andra barn…Då är förskolan enda möjligheten att träffa andra barn…

    • Michis skriver:

      Nej, jag nyttjar visserligen förskolan 25 timmar i veckan just nu, men får ju ha sonen mellan 7-17 om jag vill det och har det inte ändå, så uppenbarligen måste man ju inte helt skogstokig sätta ungen maxtid på förskolan ifall man har möjlighet till det. ;-)Och bor man så som du verkar göra så är 3 timmar per dag (som en del förskolor kör med) inget alternativ heller, för då blir det inte mer av än att köra fram och tillbaka till förskolan… Så då får barnen sitta hemma med föräldrar och syskon, vare sig de vill träffa andra barn eller inte?

  10. Beckasinnet skriver:

    Valmöjligheter är bra. Tycker att alla föräldrar själv ska få välja hur de vill utnyttja barnomsorgen. De som vill va hemma med sina barn tills de är 3 år ska få va det, lika väl som man ska möjligheten att lämna sina barn så många timmar som är det bästa för sin egen familjesituation.

    • Michis skriver:

      Ja, det håller jag med dig om. Jag vill till och med säga att jag tycker att barnen borde få vara hemma längre än till tre år, som det är idag vill bägge blocken ha obligatorisk förskola från tre års ålder. Jag gillar inte när saker är obligatoriska. Undantaget skolplikten då, den känns okej.

  11. Herr och/eller Fru S skriver:

    Är lite kluven till det hela. 15h lösningen är inte speciellt bra, ett antal kommuner här i södern här lämnat den modellen och erbjuder redan nu 25h i veckan, bättre för barn och föräldrar. Det jag kan reagera lite mot är att det är en rätt så stor kostnadsökning för kommunerna. Det är inte mycket man betalar för att ha barnen på dagis/fritids, det är ju billigare än någonsin, vi som växta upp på det glada 70-talet hade föräldrar som fick betala betydligt mer än vad man gör idag.//Herr S

    • Michis skriver:

      Visst är det en kostnadsökning, samtidigt som de verkar beredda att skjuta till pengar till det. Jag antar att de som sköter vår statsbudget ändå kommer att fördela de pengar som finns…

  12. Brain Seltzer skriver:

    Som någon skrev, många barn har sina vänner på förskolan. Dessutom är det bra för barn att vara med andra vuxna än föräldrarna. Det är fostrande, de får lära sig att ta hänsyn till varandra och samarbeta.Det är väl inte helt taget ur luften att det är större chans att ett barn som aldrig varit på förskolan blir lite utanför när skolan väl börjar och många av klasskompisarna redan är vänner. Ilandsproblem att behöva lämna bort barnen? Hade våra förfäder, skogsfinnar, fjällbönder, statare och tjänstefolk haft möjligheten så hade de gjort det mer än gärna. Vi betalar ganska mycket i skatt i Sverige, trots jobbskatteavdrag. Så lite tycker jag man får förvänta sig. Politikerna kanske har lite problem med att få pengarna att räcka, men det finns annat att spara på än barnomsorgen. Jag är ledig i långa perioder och min fru har varit hemma ett tag nu, men barnen har ändå gått heltid på förskolan. Det finns ju en del att göra hemma som borde räknas som jobb. Har man fem barn och ett stort hus så betyder det inte att man kan ligga på soffan hela dagen bara för att man är fri från jobbet. Det är faktiskt jävligt skönt att ha ungarna i skolan en del av dagen. Man hinner med en del!

    • Michis skriver:

      Ja, skoja inte, våra förfäder lämnade barnen hemma så fick de överleva bäst de kunde tills föräldrarna kom hem igen. Hade de haft möjlighet att lämna in barnen på förskola där de fick leka, äta och sova och vara barn så hade de säkerligen gjort det…

  13. Inger skriver:

    Mitt resonemang gäller föräldralediga och deras barn: Exakt hur många timmar det bör vara vet jag inte – 15 timmar i veckan tycker jag kan räcka om föräldrarna ges möjlighet att påverka vilka timmar det ska vara fråga om. När vårt andra barn kom fick vår förstfödda vara på dagis 5 timmar om dagen tre dagar i veckan. Jag nyttjade i regel runt fyra av de timmarna. Systemet med tre timmar om dagen är värdelöst på så många sätt, även för övriga barn i gruppen. Det blir bara en massa stress av det. Men att erbjuda något fler timmar än de 15 är väl inte heller fel. 30 låter kanske lite i överkant, men det viktigaste är att barnen får vara på dagis ibland och hålla kontakten med sina kompisar och lärare. Som 15 timmarsregeln nu i de flesta fall används är det många barn som inte får vara på dagis alls när deras föräldrar är lediga med småsyskon eftersom föräldrarna inte tycker att det är värt pengar och stress med det nuvarande upplägget. Det tycker jag är synd.Arbetslösa kan säkert behöva 30 timmar i veckan. Minst.

    • Michis skriver:

      Om vi säger som så här – i bland annat Stockholm (som är moderatstyrt för övrigt) så finns det tydligen möjlighet till 30 timmar redan. Systemet överutnyttjas tydligen inte i den omfattning som folk verkar befara eftersom det fungerar och de inte skurit ner på erbjudandet. Som sagt, det är skillnad på att erbjudas och att tvngas.

  14. Trollbabe skriver:

    Det som många reagerar på är nog snarare hur Mona Sahlin uttrycker sig, att det behövs 30 timmar för att 15 timmar inte räcker som _avlastning_! Hon formulerar sig som om barn är en börda som arbetslösa och då ännu värre föräldralediga bör slippa i så stor utsträckning som möjligt.Vidare tycker jag föräldrar är för lata och fantasilösa, naturligtvis kan barnet leka med andra barn även utanför förskolan. Andra lediga föräldrar kan t ex träffas på lekplatsen, man kan planera lekstunder på kvällar och helger. Men det är klart att det är smidigare att bara dumpa ungen (man prompt skulle ha som en trofé men inte vill uppfostra) någon annanstans och slippa tiden och planerandet.

    • Michis skriver:

      Kvällarna brukar vårt barn sova på, när maken kommit hem från jobbet så är det dags för middag, nervarvning och sova för natten. Helgerna planeras det redan lekstunder med andra barn ifall det är så att föräldrarna inte vill använda den tiden till att umgås med familjen bara de.Och det är möjligt att formuleringen är olycklig, själv tycker jag att ditt uttryck att föräldrar är ”lata och fantasilösa” är klart olycklig, då det låter som att alla föräldrar är det när du skriver det så.Och för övrigt, det finns 168 timmar på en vecka. Även om man nu utnyttjar 30 timmars förskola så är det 138 timmar kvar… Bara en tanke.

  15. lotta skriver:

    Du skriver i en svarskommentar: ”Ja, skoja inte, våra förfäder lämnade barnen hemma så fick de överleva bäst de kunde tills föräldrarna kom hem igen. Hade de haft möjlighet att lämna in barnen på förskola där de fick leka, äta och sova och vara barn så hade de säkerligen gjort det…”.Vad gjorde de föräldrarna på den tiden? Sökte jobb? Nej, de jagade/arbetade. Klart de hade velat ha en förskola då precis som den som föräldrar som arbetar har tillgång till nu. 😉 Men frågan handlar ju om föräldralediga som tydligen behöver bli av med sina större barn så de kan mysa med det yngsta i lugn och ro och hinner gå på babysim.

    • Michis skriver:

      På den gamla goda tiden när de jagade/arbetade och verkligen hade behövt förskola så var de tekniskt sett ”föräldralediga” i akt och mening att de gjorde vad de var tvungna för att överleva. Om du läser Moa Martinsons ”Jag möter en diktare” så kommer du se att den höggravida Moa tvingas lämna små barn inlåsta hemma i stugan för att ge sig ut och fiska på kvällen för att få mat till barnen. Tekniskt sett hade hon ingen utkomst, hon var ”föräldraledig”. Tror nog Moa tacksamt hade tagit emot 30 timmars tid på förskola för sina små så hon hade kunnat lösa sin försörjning. Och ja – första barnet hann man mysa med i lugn och ro och hann gå på babysång och babysim om det behövdes. Varför vill du neka övriga barn den förmånen när det nu ändå finns möjligheter att få tillgång till det?

  16. Fröken Nattuggla skriver:

    Till lotta: Ja är det inte rättvist att den nya bebisen ska få lite egen tid med sin mamma? Det fick ju första barnet – hela tiden! Nu kommentar till inlägget…Jag är dagisförespråkare och har alltid varit. Tycker också att Mona uttryckt sig plumpt men även modigt. Det är ju tabu i detta land att säga att man faktiskt behöver några timmars avlastning, även om det sen kan göra en till en bättre mamma och barnet sitter ju inte fastspänd i ett hörn på dagis! Det har i de allra flesta fall jätteroligt och leker och får springa fritt på gården då den är inhängnad och säker. Jag kommer högst troligen inte utnyttja några 30 timmar den dagen jag har två barn. Men om mitt barn trivs på en förskola som det börjat på kommer jag sannerligen inte säga ”Nä, nu när lillasyster kommit så får du inte leka med dina kompisar på dagis mer! Nu ska du vara hemma på ditt rum istället.” Det vore att straffa barnet tycker jag och dessutom ge det en dålig start med nya bebisen som då kommer ses som ”Den som gjorde att jag inte fick vara med kompisarna mera”. Erbjudande om 30 timmar kan nog t.o.m jag tycka är i överkant, men det är ju som många påpekat också bara ett erbjudande. Och nog vill väl ändå de flesta föräldrar umgås med sina barn? Men att lämna det på en plats det gillar några gånger i veckan och dessutom då få chansen att ge odelad uppmärksamhet till det nya barnet kan inte anses fel om man försöker tänka rationellt.Tack för ordet.

    • Michis skriver:

      …eller som nån annan sa: ”Det är ju inte slakthuset vi lämnar barnen till.”Och ja, än en gång – jag kommer nog inte utnyttja några 30 timmar i veckan, även fast jag har mitt barn på en förskola där jag får ha honom femtio timmar i veckan om jag nu vill det, men inte sjutton är det fel att han får fortsätta umgås med de vänner han har som han springer till om morgnarna, busar, leker, äter och sover och kommer hem mätt, glad och utvilad samt fullt nöjd med att leka med det som finns att leka med här hemma. Jag släpper liksom inte ut honom på gården utan tillsyn själv, även om det finns andra föräldrar som gör sånt häromkring – så för vår del är det utmärkt att det kommer att finnas tid på förskola samtidigt som jag är hemma med det yngre syskonet.Och hörde ni det allihopa? Jag kan ha honom på förskola mellan 7-17 om jag känner för det, för den förskola vi har barnen på är det vi föräldrar som bestämmer på och där är reglerna såna. Ändå är han inte där fulltid om dagarna bara för att jag gillar att sitta och pilla mig i naveln, så uppenbarligen så måste man inte lämna in barnen på fullförvaring bara för att möjligheten finns. 😉

Kommentera

