Boktips. /Michis

20100716.jpg

Ifall ni inte ser vad det står, uppifrån och ner:
Montessoripedagogik i förskola och skola av Kristina Skjöld Wennerström. Den lånade jag för nöjes skull.
Sociallagarna. Individ- och Familjeomsorg. Också en nöjesbok.
Barnets bästa av Bengt Sandin och Gunilla Halldén. För nöjes skull det med.
Socialt arbete med små barn av Gunvor Andersson – också mest för skojs skull.
Förstå socialt arbete av Bengt Börjeson – ännu en bok för att läsa lite för avkopplingens skull.

Sen kommer lite kurslitteratur, En introduktion till förvaltningsrätten, Civilrätt och Bolag Föreningar Stiftelser, som jag skrev utförligare om igår. 🙂

Min älskade make tyckte att jag inte var riktigt klok som lånade böcker om socialt arbete och sociallagar för nöjesläsning. Men vadå… Man är väl intresserad av olika saker ibland, eller?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Boktips. /Michis

  1. Anita skriver:

    Jag har upplevt montessoripedagogik och behöver därför inte läsa om det 🙂

  2. Anita skriver:

    Jag har ett boktips som inte har något som helst att göra med dina tips:”Utan ett ord” av Linwood Barclay. En superspännande deckare…

    • Michis skriver:

      Jag läste fram till sidan 23 på Adlibris och visst, det verkar vara ett juste upplägg, men jag känner ändå inte riktigt att jag fastnar. Kanske beror det på översättningen, jag har svårt för vissa översättare, det känns så ditklistrat på något sätt.

  3. Anita skriver:

    Då förstår jag ditt intresse för det. Jag upplevde montessori i årskurs 1-3. Det var en väldigt stimulerande tid, men det var inte speciellt lätt att anpassa sig till ”vanlig skola” i årskurs 4.

    • Michis skriver:

      Inte? Här finns det möjlighet att gå i Montessoriklass fram till årskurs fem, i sexan får man börja i vanlig klass. Har inte hört att det skulle vara några problem, Montessoribarn brukar ju vara vana att ta egna initiativ, men jag antar att det beror på hur lärarna är som bemöter dem. Är man av den gamla auktoritära sorten som anser att barnen ska sitta stilla och tysta i sina bänkar och bara lyssna till det läraren säger så förstår jag att det blir konflikter.

  4. Hanna hmm skriver:

    Jag kan tipsa om den bästa kurslitteraturen jag någonsin läst; Etik i pedagogens vardag!Kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit den…men suverän var den!!! Det är en sådan bok alla borde läsa! Tänkvärd!

    • Michis skriver:

      ittar den inte på adlibris. Hittade däremot ”Praktik och Etik i kirurgens vardag”, men det kändes inte riktigt rätt.Hittade däremot Etik i pedagogiskt vardagsarbete av Jenny Gren? Kan det vara den?

  5. Anita skriver:

    Jag tyckte att det var tungt eftersom arbetet blev mycket mer styrt i årskurs 4. I montessori fick vi veta vad vi skulle göra under dagen, sedan fick vi planera vår dag själva. I vanlig skola skulle man helt plötsligt ha bestämda ämnen på bestämda tider. För mig var det en jobbig krock. Jag tror dock att mina underbara start i skollivet gjorde att jag aldrig någonsin blev skoltrött och hela tiden orkade kämpa vidare.

    • Michis skriver:

      Ja, jag önskar att det fanns Montessoriskola hela vägen upp till gymnasiet, det är ju först där man möter problembaserad inlärning på riktigt inför universitetsstudier sedan.

  6. Hanna hmm skriver:

    Jag tror skolvärlden idag är friare än när vi var små… Man jobbar inte lika mycket efter ämnen på schema…. Och man möts mer på den nivån man själv är och måste inte ”följa” resten av klassen!Jag ska se om jag hittar boken jag tipsade om i någon ouppackad låda… ; )

    • Michis skriver:

      Jag hoppas det, för barnens skull, samtidigt som jag förstår värdet i att ingen tillåts halka efter alltför mycket. Själv satt jag och löste nästa årskurs och nästa årskurs och nästa årskurs efter det – så jag var uttråkad genom hela skoltiden upp till högstadiet någonstans. :-/

  7. Annica skriver:

    Låter tungt men som sagt, är man intresserad av något är det väl härligt om man hittar böcker om det som man kan läsa!Trevlig läsning!=)

    • Michis skriver:

      Äsch, jag är sån att få ämnen känns tunga för mig, däremot har jag svårt för ”lättlästa” böcker som till exempel ”Elsas Mode” av Sofi Fahrman. Jag har svårare för uselt författade böcker än faktalitteratur.

Kommentera

